Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530xdA LCI '07: Vikailmoituksia herjaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • masiaro
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 406

    E60 530xdA LCI '07: Vikailmoituksia herjaa

    Moi

    Autoon BMW 530xdA LCI 5/07 sattui yhtäkkiä tämmönen vika. Ajoin HKI - ESPOO - FISKARS - ESPOO. Espoossa ABC:ssä sammutin moottoria ja kävin ostamassa jäätelöä. Sitten kun käynnistin autoa, ihmettelin miksi auto yhtäkkiä pyysi asettamaan kelloa ja päivänmäärä. No asetin taas.

    Ajoin ESPOO - ITÄKESKUS. Siellä sammutin moottoria ja kun käynnistin taas, alkoi yhtäkkiä herjaamaan lisää vikailmoituksia kelloajan lisäksi kuten esim 4x4 ja DSC epäkunnossa, ym. Ne kuitenkin häviävät heti muutaman metrin ajon jälkeen.

    Mitä voi olla vikana? Akku finaalissa? Kannattako viedä autoa Laakkoselle, osaavatko ne edes korjata oikein ryöstämättä typeriä asiakkaita?

    EDIT: Vika jatkuu tähän asti. Moottoria on sammutettu ja käynnistetty tähän asti noin 4kertaa ja ilmoitukset ilmestyvät edelleen alussa.

  • harriba
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 420
    • Espoo

    #2
    Originally posted by masiaro View Post
    Moi

    Autoon BMW 530xdA LCI 5/07 sattui yhtäkkiä tämmönen vika. Ajoin HKI - ESPOO - FISKARS - ESPOO. Espoossa ABC:ssä sammutin moottoria ja kävin ostamassa jäätelöä. Sitten kun käynnistin autoa, ihmettelin miksi auto yhtäkkiä pyysi asettamaan kelloa ja päivänmäärä. No asetin taas.

    Ajoin ESPOO - ITÄKESKUS. Siellä sammutin moottoria ja kun käynnistin taas, alkoi yhtäkkiä herjaamaan lisää vikailmoituksia kelloajan lisäksi kuten esim 4x4 ja DSC epäkunnossa, ym. Ne kuitenkin häviävät heti muutaman metrin ajon jälkeen.

    Mitä voi olla vikana? Akku finaalissa? Kannattako viedä autoa Laakkoselle, osaavatko ne edes korjata oikein ryöstämättä typeriä asiakkaita?

    EDIT: Vika jatkuu tähän asti. Moottoria on sammutettu ja käynnistetty tähän asti noin 4kertaa ja ilmoitukset ilmestyvät edelleen alussa.

    Kyseessä lähes taatusti alijännite. Käynnistettäessä jännite notkahtaa jolloin vikadiagnostiikka keksii mitä mielikuvituksellisimpia virheilmoja.

    Syytä voi olla hankala arvata, yksinkertaisin selitys on hyytynyt akku. Tosin jos auto starttaa edelleen normaalisti niin ei se akku ihan täysin kanveesissa voi olla. Itse tsekkaisin akun ja maadoituksen liitännät hapettumien varalta. Boosterilla starttaamalla voisi kuvitella että akkujännite ei pääse notkumaan, jos semmoinen lojuu nurkissa niin on ainakin helppo kokeilla.
    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      #3
      Todennäköisyyslista:

      1) Akku finaalissa
      2) Laturi lataa jostain syystä aliteholla
      3) Starttimoottori finaalissa ja syö liikaa virtaa

      Joka tapauksessa vikailmoitukset johtuvat virran vähyydestä 100% varmasti.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Yltti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 2792
        • Kuopio suamen texas

        #4
        Elä ainakaan boosterilla starttaa!!!!!!. Vaarana voi olla palaneita can väyliä/ohjainlaitteita.

        Laita akku laturiin yön yli,lataa pienellä virralla ja kokeile sitten uudestaan. Ibs kaaplei voi kanssa tehdä tuollaisia herjoja. Salavalikon kauttahan pääset näkemään paljonko autosi lataa heti käynnistyksen jälkeen. Ja mihinkä se putoaa pinenen ajelun jälkeen.

        Vikakoodi increased battery discharge = Lisääntynyt akun purku.

        Onko ruvennut purkamaan virtoja jonnekkin? Vai eikö akku enä ota virtaa vastaan.
        1st Gen Chevrolet Monte Carlo 383cid SS
        F10 525d Xdrive comfort sitte
        Kerran kysyttiin pahin pelkosi Vastasin: Pelkään että sotkeennun omaan näppäryyteeni.Kerran luulin olleeni väärässä,mutta onneksi erehdyin.
        www.rotator.fi

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          #5
          Tämä vois nyt omata hyvin sen surullisenkuuluisan kaapeliläpivientiongelman. Kannattanee se ekana tsekata samoin kuin akunnapojen kiinnitykset.
          Akku tuskin on finaalissa, ainakaan näin kesällä. Elinikä akulle kuitenkin on useita vuosia yleensä.

          IBS toki voi olla kanssa mutta ei noissa LCI-autoissa kai enää pitäisi olla niitä ongelmallisia versioita.
          Starttienkin kanssa on ollut ongelmia mutta tuskin se ensimmäisenä tuollaisena ilmenee vaan lähinnä näissä kai on starttausajat pidentyneet.
          Last edited by viktor; 04-06-2010, 11:16.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #6
            Jep jep. Mulla oli LCI 530xDa:ssa samat herjat, kun akku oli päivän poiskytkettynä. Eli autossasi ei satavarmasti ole mitään vikaa, mutta virransyöttö tökkii, niinkuin pojat tossa jo mainitsikin.
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • casino
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 663
              • Keski-Suomi

              #7
              Originally posted by viktor View Post
              Tämä vois nyt omata hyvin sen surullisenkuuluisan kaapeliläpivientiongelman. Kannattanee se ekana tsekata samoin kuin akunnapojen kiinnitykset.
              Akku tuskin on finaalissa, ainakaan näin kesällä. Elinikä akulle kuitenkin on useita vuosia yleensä.

              IBS toki voi olla kanssa mutta ei noissa LCI-autoissa kai enää pitäisi olla niitä ongelmallisia versioita.
              Starttienkin kanssa on ollut ongelmia mutta tuskin se ensimmäisenä tuollaisena ilmenee vaan lähinnä näissä kai on starttausajat pidentyneet.
              -kyllä kun akku tulee käyttöikänsä päähän niin on aivan sama onko kesä vai talvi. Kovapakkanen ja hellekelit tahtovat olla parhaita myyntikelejä akkukaupassa

              -3 vuotta on jo ihan riittävän pitkäaika kuluttaakseen hyvällä tuuurilla akun loppuun. Nykyautoissa alkaa olla noita sähköherkkuja ´& systeemeitä niin paljon, että syövät akun yllättävän äkkiä loppuun. Enää ei tehdä niitä 10 vuotta kestäviä akkuja, kiitos sähköherkkujen...
              Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
              Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
              http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

              e39 -530d touring 11/1999
              ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

              Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

              Comment

              • viktor
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1272
                • ...

                #8
                Originally posted by casino View Post


                -kyllä kun akku tulee käyttöikänsä päähän niin on aivan sama onko kesä vai talvi. Kovapakkanen ja hellekelit tahtovat olla parhaita myyntikelejä akkukaupassa

                -3 vuotta on jo ihan riittävän pitkäaika kuluttaakseen hyvällä tuuurilla akun loppuun. Nykyautoissa alkaa olla noita sähköherkkuja ´& systeemeitä niin paljon, että syövät akun yllättävän äkkiä loppuun. Enää ei tehdä niitä 10 vuotta kestäviä akkuja, kiitos sähköherkkujen...
                Toki akku tulee tiensä päähän kun tulee.

                Omassa E60 on akku vuodelta 2004 leimojen mukaan ja edelleen toimii, sähköherkut vähintään samat kuin topikin autossa. Tosin webastosta ei ollut mainintaa, sellasella kun tuhoaa akun helposti tuossa ajassa.

                EDIT

                Eikös topikin aloittaja tehnyt tähän itse valo- ja sähkömuutoshommia? Sieltä vois olla kova piakka lähteä etsimään vuotovirtoja jos näin oli..
                ///M5
                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                Comment

                • gabron
                  Newbiemmer
                  • Apr 2009
                  • 4
                  • Oulu

                  #9
                  Samaa vaivaa pukkaa täälläkin, liekö auringonpilkut aktiivisina? :think

                  Tänään kahdesti lämpimänä käynnistyksen yhteydessä "increased battery discharge", kello ja trippi nollille ja samat neliveto-dsc-herjat. Toisella kertaa moitteet hävisi uuden startin myötä ja toisella kertaa hetimiten itsekseen. Alijännitteeltähän tuo kuulostaa, pitänee varailla vastaanottoa paikalliselle bmw-klinikalle joka tapauksessa...

                  Mielenkiintoista nähdä, mitä löytyy. Akku on alkuperäinen ja kuormitettu Webastolla, erillinen laturikin tosin löytyy. Ajo mieluummin pitkää kuin pätkää. Startti kestää ehkä vähän pitempään kuin entisessa bensakamppeessa parhaimmillaan, mutta ei vaikuta mitenkään tuskaiselta ja aina ekalla tulille, ellei sitten keksi käyttää webastoa -30 pakkasella... no, ei ihme jos hajoilee, onhan tuo raukka jo kypsässä iässä, mittavat 65tkm kelattu eli paaliin valmis...
                  E61 530xda nollaseiska - metalliväri, ilmakumirenkaat yms.

                  Comment

                  • masiaro
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 406

                    #10
                    Originally posted by gabron View Post
                    Samaa vaivaa pukkaa täälläkin, liekö auringonpilkut aktiivisina? :think

                    Tänään kahdesti lämpimänä käynnistyksen yhteydessä "increased battery discharge", kello ja trippi nollille ja samat neliveto-dsc-herjat. Toisella kertaa moitteet hävisi uuden startin myötä ja toisella kertaa hetimiten itsekseen. Alijännitteeltähän tuo kuulostaa, pitänee varailla vastaanottoa paikalliselle bmw-klinikalle joka tapauksessa...

                    Mielenkiintoista nähdä, mitä löytyy. Akku on alkuperäinen ja kuormitettu Webastolla, erillinen laturikin tosin löytyy. Ajo mieluummin pitkää kuin pätkää. Startti kestää ehkä vähän pitempään kuin entisessa bensakamppeessa parhaimmillaan, mutta ei vaikuta mitenkään tuskaiselta ja aina ekalla tulille, ellei sitten keksi käyttää webastoa -30 pakkasella... no, ei ihme jos hajoilee, onhan tuo raukka jo kypsässä iässä, mittavat 65tkm kelattu eli paaliin valmis...
                    Eiköhän se häviä joskus itsestään. Tänäpäivänä tommosta vikailmoituksia ei enää herja vaikka ajo on vaihteleva, pätkistä pitkiin matkoihin. Vikailmoituksia loppui toisena päivänä ensimmäisestä.

                    Comment

                    • Mikko1979
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2011
                      • 65
                      • Siilinjärvi

                      #11
                      mullakin nämä samat herjat jo viikon vaivannu, akku vaihdettu eilen 13.11.2013 ja tänään 14.11.2013 auto käynyt laakkosella piuhoissa. sieltä ku lähdin niin kaikki OK koko päivän mut nyt taas illasta kaikki vika-ilmoitukset pamahti tauluun, 4x4 system and DSC failed, set time and date, increadet battery discharge.

                      Mitähän pitäs seuraavaks tehdä vai hävitänkö auton
                      BMW E61 530 xd LCI 2007

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2323
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Mikko1979 View Post
                        mullakin nämä samat herjat jo viikon vaivannu, akku vaihdettu eilen 13.11.2013 ja tänään 14.11.2013 auto käynyt laakkosella piuhoissa. sieltä ku lähdin niin kaikki OK koko päivän mut nyt taas illasta kaikki vika-ilmoitukset pamahti tauluun, 4x4 system and DSC failed, set time and date, increadet battery discharge.

                        Mitähän pitäs seuraavaks tehdä vai hävitänkö auton
                        Älä hävitä hyvää autoa. Korjaa mielummin.

                        Koska akku on vaihdettu, siellä on hajoamassa uskoakseni laturin jännitteensäädin, tai koko laturi. Ehkä IBS, mutta niitä ei käsittääkseni ole juurikaan mennyt LCI-malleista? Kaverin E91 330XD:ssä arvottiin pitkään tuon saman ongelman kanssa, ja lopulta vaihtoon meni koko laturi. Sen myötä vika korjaantui lopullisesti. Joillakin on viidakkorummun kantamien tietojen perusteella riittänyt pelkkä jännitteensäätimen uusiminen (n.100 euroa).

                        Tuo järjestelmähän toimii siten, että tietty kynnysjännite kun ylitetään, alkaa systeemi pudottelemaan sähkövehkeitä pois pelistä, etteivät pääse hajoamaan. Ylijännitetapauksessa raja-arvo menee jossain 16V kohdalla, jonka yläpuolelle noustessaan kytkeytyy suojat päälle. Alijännitetapauksessa taitaa tulla pelkkiä herjoja tauluun.

                        INPA:lla saat kaiveltua noihin tapauksiin liittyvät vikakoodit --> Vikakoodien kuvauksesta näkyy myös hetkellinen akun jännitearvo, joka on "vallinnut" vian esiintymishetkellä.

                        Seuraavaksi kaivele TÄMÄN ohjeen avulla mittaristoon näytille akun hetkellinen jännite (valikko 9). Seuraa sitä ajon aikana ja totea mahdollinen alijännite. Se voi olla jatkuvaa tai hetkellinen. Mun autossa jännite heiluu ajon aikana AINA 13,8 - 14,8V välillä. Riippuen lataustilasta ja ulkolämpötilasta. Pari kertaa vuodessa pamahtaa äkillinen "Possible Selector Lever Fault", jonka yhteydessä pimenee pariksi sekunniksi myös viihdelaitteet. Vikakoodin yhteydessä näkyy jännitearvona yli 17V. Eli jostain syystä johtuva hetkellinen ylijännite? Ei ole haitannut menoa....
                        Last edited by JKK; 14-11-2013, 23:35.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Mikiis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 906
                          • Oulu

                          #13
                          Yritän nyt muistella, varmaan taas väärin, mutta oliko, niin että lci-mallissa Boschin laturi, johon ei saa hiili/säädin pakettia? Muistelen lukeneeni jostain tämmöistä. Minun vanhuksessahan Valeon laturi, johon tuommoisen saa. Vaikka tuntuis uskomattomalta, että Boschin vehkeisiin ei saisi varaosia. Voihan olla, että hiilet saa kolvaamalla tuohonkin vaihdettua, en tiedä. On tullut vain niin paljon luettua, ettei muista onko kuinka vanha threadi, mitä lukenut tässä penari uran alussa
                          F11 530d -11
                          E91 -06 320d
                          x2 Tuikut
                          Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                          Comment

                          • Mane400
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2003
                            • 76
                            • Etelä-Pohjanmaa

                            #14
                            4x4 system and DSC failed

                            Terve, tuollaisen vikakoodin pukkasi tuossa aamulla ja koitin sitä INPAlla resetoida tuloksetta. Liitteenä kuva vikakoodista.

                            Aiemmin ei ole mitään vastaavaa vikakoodia tullut, yhden kerran n. 2kk sitten kellonaika täytyi asettaa uudelleen. Mulla oli yön ajan akku laturissa ja akusta miinusnapa irti ja sen jälkeen kun laitoin navan takaisin paikoilleen, niin tuollaisen koodin pukkasi. Millä tuon vikakoodin saisi nyt nollattua? Akku ilmeisesti menee vaihtoon, mutta tällä hetkellä siellä on jännitettä yli 12V ja laturi näytti lataavan reilulla tyhjäkäynnillä 14,13V.
                            Attached Files

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              #15
                              Originally posted by Mane400 View Post
                              Terve, tuollaisen vikakoodin pukkasi tuossa aamulla ja koitin sitä INPAlla resetoida tuloksetta. Liitteenä kuva vikakoodista.

                              Aiemmin ei ole mitään vastaavaa vikakoodia tullut, yhden kerran n. 2kk sitten kellonaika täytyi asettaa uudelleen. Mulla oli yön ajan akku laturissa ja akusta miinusnapa irti ja sen jälkeen kun laitoin navan takaisin paikoilleen, niin tuollaisen koodin pukkasi. Millä tuon vikakoodin saisi nyt nollattua? Akku ilmeisesti menee vaihtoon, mutta tällä hetkellä siellä on jännitettä yli 12V ja laturi näytti lataavan reilulla tyhjäkäynnillä 14,13V.
                              Ajelet vaan menemään, niin muutaman kilsan päästä se poistuu itsestään. Kai se tietty vikamuistiin jää.
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎