Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 MAF diagnoosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mattipuh
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 150
    • Espoo, Finland

    e61 MAF diagnoosi

    kysästäänpä täältä, kun askarruttaa mieltä.
    missä vaiheessa /millä kilsoilla olette vaihtaneet MAF:in 530D-koneeseen (e61)?

    toisessa autossani (3.0 bensa vm92) maffin vaihto piristi konetta tosi paljon, sekä alensi kulutusta, vaikka ei sinällään isommin oirellut (no, tasakaasulla ei ehkä kulkenut parhaiten).

    MAF:han on kulutustavaraa, eli riittävän paljon kun on tullut käynnistyskertoja MAFille, niin alkaa anturi heikkenemään.

    mistä olette MAF:in tilanneet, ja paljonko kustantaa?
    kiitokset kommenteista.

    .m
    Matti
    E61 530DA (2005)
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Tuossa moottorissa digitaalinen massamittari. En ole kuullut yhdenkään vaihdetun vian vuoksi. Eli vanhanmallin perus kuumalankamittariin verrattuna luotettava ja kestävä keksintö.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • mattipuh
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 150
      • Espoo, Finland

      #3
      ok, tämä on hyvä tietää, niin ei vaihda huvikseen.
      Matti
      E61 530DA (2005)

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        #4
        Originally posted by zakspeed View Post
        Tuossa moottorissa digitaalinen massamittari. En ole kuullut yhdenkään vaihdetun vian vuoksi. Eli vanhanmallin perus kuumalankamittariin verrattuna luotettava ja kestävä keksintö.
        Siis hetkinen, olenko ihan pihalla? Eikö tuossa M57N (tai N2) koneessa ole tämä Hot-film air mass meter (MAF): http://bmwfans.info/parts/catalog/13627788744/.

        Eroaako tuo siis jotenkin perinteisestä kuumalankamittarista?
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          Kyllä ainakin yhden tapauksen tiedän missä E60 530D:n massamittari oli hajonnut. Itsehän myin siihen autoon sopivan mittarin sopuhintaan.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by superb View Post
            Kyllä ainakin yhden tapauksen tiedän missä E60 530D:n massamittari oli hajonnut. Itsehän myin siihen autoon sopivan mittarin sopuhintaan.
            Sen kummemmin asiaa tietämättä mutuillen, voihan se digitaalinenkin hajota,
            mutta se ei liene muuta "käyräänsä" elinkaarensa aikana,
            vaan sittenkun paukahtaa niin menee kerrasta,
            vanhemmat "kuluu" (ts. paskottuu tms.)...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Pex
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 353
              • Kuusamo

              #7
              minkäslainen maffi on E61 520D vm.2006:ssa? Lanka vai digitaalinen?

              Mikä tuossa digitaalisessa oikein on toimintaperiaatteena?
              Nykyään mennään Volkkarilla

              Ex. E61 520dA 2006

              Comment

              • mattipuh
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 150
                • Espoo, Finland

                #8
                digitaaliseksihan tuota väitettiin. ainakin 90-luvun MAFit "kuluivat" käytössä, mutta digitaalisen toimintaperiaatteesta tai pitempikestoisuudesta ei ole mitään tietoa. joku fiksumpi voi toki valaista.
                Matti
                E61 530DA (2005)

                Comment

                • Metalgod
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 201
                  • Helsinki

                  #9
                  Maffit vaihtoon about 150000km Tuulilasin mukaan



                  Tein tuon toimenpiteen, hetkeksi auto hieman "piristyi" mutta laiskistuu pikkuhiljaa. Kaasun reagointi on hidasta, eiköhän koko MAFFI pidä vaihtaa.

                  Ajettu 175000km samalla mittarilla. Autossani on virisofta ja täytyyhän sen nyt perkele toimia paremmin....
                  -530dA 600 Nm
                  - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                  Comment

                  • Pex
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 353
                    • Kuusamo

                    #10
                    Originally posted by Pex View Post
                    Mikä tuossa digitaalisessa oikein on toimintaperiaatteena?
                    ...sitä vain meinaan, että kiinnostaisi todellakin tietää miten tuo "digitaalinen" tsydeemi mittaa? Sen verran paljon on fysiikan opintoja ja ymmärrystä taustalla, että tiedän ettei digitaalisesti suoranaisesti mitata yhtään mitään. Ei etenkään kaasujen massavirtauksia. Aina siinä välissä täytyy olla jotain "kansantajuisempaa" vempelettä. Ehkäpä tässä tapauksessa jollakin (?) periaatteella mitatut ilman massavirran arvot sitten vain käsitellään digitaalisesti, eikä analogisilla signaaleilla kuten "ennen vanhaan". Sekö erona entisiin MAF-mittauksiin?? Eli mittauselin sama kuin ennenkin vai?

                    Eli jos jollakulla oikeaa tietoa tuosta mittausperitaatteesta niin mielenkiinnolla kuulisin..
                    Nykyään mennään Volkkarilla

                    Ex. E61 520dA 2006

                    Comment

                    • Metalgod
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 201
                      • Helsinki

                      #11
                      Eli jos jollakulla oikeaa tietoa tuosta mittausperitaatteesta niin mielenkiinnolla kuulisin..[/QUOTE]


                      Kuumalanka toiminta: https://oa.doria.fi/handle/10024/34493
                      -530dA 600 Nm
                      - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Mulla on ollut aiemmin kaks bemua M57N-dieselikoneella, E46 touring 2004 ja E61 touring 2004. Molemmista meni alkuperäiset MAF:it miltei 100% samoilla kilometreillä (200tkm). Vaihdoin jälkeen on muutakin pirteyttä havaittavissa, eli kyllä se jo pienemmillä metreillä alkaa kuoleentua.

                        Eli ei aivan tuulesta temmattu varmasti tuo 150tkm ja sen jälkeen vaihto harkintaan...
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • dunkelgrun
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 27
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Pex View Post
                          ...sitä vain meinaan, että kiinnostaisi todellakin tietää miten tuo "digitaalinen" tsydeemi mittaa? Sen verran paljon on fysiikan opintoja ja ymmärrystä taustalla, että tiedän ettei digitaalisesti suoranaisesti mitata yhtään mitään. Ei etenkään kaasujen massavirtauksia. Aina siinä välissä täytyy olla jotain "kansantajuisempaa" vempelettä. Ehkäpä tässä tapauksessa jollakin (?) periaatteella mitatut ilman massavirran arvot sitten vain käsitellään digitaalisesti, eikä analogisilla signaaleilla kuten "ennen vanhaan". Sekö erona entisiin MAF-mittauksiin?? Eli mittauselin sama kuin ennenkin vai?

                          Eli jos jollakulla oikeaa tietoa tuosta mittausperitaatteesta niin mielenkiinnolla kuulisin..
                          Vanhassa elämässä, eli subarujen kanssa, josta pääosa kokemuksesta/tiedosta on, niin... Kuumalankamaffi toimii siten, että kuumalanka pyritään pitämään koko ajan vakiolämpötilassa ja tämä lämmittimen tarvitsema jännite kertoo massavirran: kova ilmavirtaus, niin tarvii suuremman jännitteen sen langan pitämiseen "oikeassa" lämpötilassa. Oikea lämpötila on tietysti ulkolämpötilaa korkeampi.

                          Subaruissa samassa MAFfin kanssa oli imuilman lämpötila-anturi, mikä tieto on tietysti myös tarpeellinen tällä menetelmällä mitatessa.

                          Jos jollakulla on oikeaa tietoa, että bmw:ssä toimii eri tavalla, niin minuakin kiinnostaa kuulla.

                          Comment

                          • mattipuh
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 150
                            • Espoo, Finland

                            #14
                            Porschesta MAFin arvot pysyi mittaamaan yleismittarilla, kytkemällä yleismittarin MAF:in eri johtoihin, ja suorittamalla "testit" tyhjäkäynnillä, osakaasulla, ja täyskaasulla. tällä pystyi todentamaan suht hyvin, että onko MAF "rentoutunut", vai onko vielä alkuperäisissä arvoissa.

                            uskoisin että Bemarinkin MAFin pystyy näin mittaamaan, pitäisi vain saada tietää nuo oikeat arvot. voin itsekin tätä selvitellä, UK:ssa on eräs kaveri joka MAF:eja toimittaa, ja tietää vähän taustoja, ehkäpä Bemarinkin MAFeihin.
                            Matti
                            E61 530DA (2005)

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              Sammuksissa 1,8Khz joutokäynti noin 2.1Khz ja ryntäytys yli 6Khz
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎