E61 530d maf-anturi rikki??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Malcolm
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 20
    • Keski-Suomi

    E61 530d maf-anturi rikki??

    Jostain syystä veto 1500-2000rpm välissä ei ole tasaista vaan ensin hieman köhii ja kun päästään yli 2000rpm niin taas pelaa hyvin. On kohtalaisen ärsyttävä ajaa kun ensin ei tapahdu mitään ja kun painaa aivan pikkaisen kaasua syvempään niin kierrokset loikkaa ja automaattiloota luulee että nyt mennään eikä meinata. Eli pudottaa yleensä maantielläkin todella herkästi pienemmälle pykälälle. Lisäksi kulutusviisari mittaristossa näyttää aina 20l kun vähänkään kovempaa kiihdyttää.

    Etsiskelin foorumilta juttuja vastaavista oireista ja epäilenkin nyt että maf-anturi olisi tullut tiensä päähän. Autossa on mittarissa 106tkm ja vuosimalli on 2005. Onkohan noita uudemman mallin maffeja joutunut vaihtamaan kyseisen mallin autoihin?
  • Aslakki
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 359
    • Kuusamo

    #2
    Originally posted by Malcolm View Post
    Jostain syystä veto 1500-2000rpm välissä ei ole tasaista vaan ensin hieman köhii ja kun päästään yli 2000rpm niin taas pelaa hyvin. On kohtalaisen ärsyttävä ajaa kun ensin ei tapahdu mitään ja kun painaa aivan pikkaisen kaasua syvempään niin kierrokset loikkaa ja automaattiloota luulee että nyt mennään eikä meinata. Eli pudottaa yleensä maantielläkin todella herkästi pienemmälle pykälälle. Lisäksi kulutusviisari mittaristossa näyttää aina 20l kun vähänkään kovempaa kiihdyttää.

    Etsiskelin foorumilta juttuja vastaavista oireista ja epäilenkin nyt että maf-anturi olisi tullut tiensä päähän. Autossa on mittarissa 106tkm ja vuosimalli on 2005. Onkohan noita uudemman mallin maffeja joutunut vaihtamaan kyseisen mallin autoihin?
    Halvimmasta osasta jos lähdetään niin katso ekana turbon alipaineletkut et on kunnossa.
    E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

    Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

    Comment

    • kvt
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 236
      • Satakunta

      #3
      Meneekö tuo alipaineohjaus turbolle silti, vaikka oliskin sähköohjattu ahdin, mikä varmaan 2005 vuoden autossa jo on ainkin jos siinä on DPF?
      -12 F11 530Da

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        #4
        Originally posted by kvt View Post
        Meneekö tuo alipaineohjaus turbolle silti, vaikka oliskin sähköohjattu ahdin, mikä varmaan 2005 vuoden autossa jo on ainkin jos siinä on DPF?
        Ei pitäisi vaikuttaa. Ainakaan ei tehoihin ollut vaikutusta kun alipaineletku oli yhdestä paikkaa kokonaan irti. Jarrut oli hiukan jähmeät kyllä
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          #5
          Itsellä on sellaista ongelmaa, että ilmeisesti ahtaa liikaa yläkierroksilla. Voisko alipainevuto tehdä sitten tuon ja meneekö muka jossain jokin alipaineohjaus turbolle vaikka onkin sähköohjattu vnt, en meinaan ole kyllä turbon nurkilla mitään alipaineletkuja huomannut.
          -12 F11 530Da

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #6
            Eipä liity alipaine mitenkään turbon ohjaukseen DPF:llä varustetuissa E6x-sarjalaisissa.

            Edit: 530 dieseleistä kun puhutaan..
            Last edited by Lallevihtinen; 26-07-2010, 22:26.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • Malcolm
              Newbiemmer
              • Mar 2009
              • 20
              • Keski-Suomi

              #7
              Itse epäilen tuota maf-anturia ja siksipä kyselen että onko jonkun foorumin kävijän autoon jouduttu vaihtamaan? Tämä epäily perustuu siihen että ilmamassamittarin hajoaminen BMW:stä ei ole mitenkään uutta, tosin viat taitaa painottua enempi vähän vanhempiin kuumalangalla varustettuihin malleihin.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7551
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Lallevihtinen View Post
                Eipä liity alipaine mitenkään turbon ohjaukseen DPF:llä varustetuissa E6x-sarjalaisissa.
                Krhm. Liittyy 535d:ssä...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • kvt
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 236
                  • Satakunta

                  #9
                  Kaverin e91 320d:ssä on aivan kuvatunkaltaista vikaa, että nykii 1500-2000rpm välillä. Oli kuulema puhdistellut MAF:ia ja vika oli hieman parantunut ja äsken kokeiltiin siihen mun auton MAF:ia eikä saatu nykäisemään enää kertaakaan ajolenkillä. Saattoi olla kyllä tuuriakin, ettei nykinyt mun MAF:illa, koska on kuulema aina välillä toiminut muutenkin nykimättä. Mutta kaikenkaikkiaan hyvin todennäköinen syy on tuo MAF, koska puhdistuskin oli jonkinverran auttanut.
                  Kokeile sinäkin jonkun toisen auton maffia, kun tuolta katsottiin http://bmwfans.info/parts/catalog/ , niin hyvin monessa bemarissa on sama MAF-anturi. Jos sun nykii nykyään aina, niin sehän olis helppo sitten varmistaa toisella MAF:illa ja ilmoittele sitten oliko sulla MAF:ssa vika.
                  -12 F11 530Da

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Krhm. Liittyy 535d:ssä...
                    Tämä on toki totta...
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • Malcolm
                      Newbiemmer
                      • Mar 2009
                      • 20
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Korjattu!

                      Äsken tuossa askartelin pajalla hieman ja laitoin uuden Maffin ja ilmanputsarin. Ja ainakaan tuossa kymmenen kilsan koeajolenkillä ei enää nykinyt ja veto oli tasaista aivan tyhjäkäynniltä alkaen. Näyttäisi siltä että vika oli tuossa Maffissa.

                      Comment

                      • tjvirta
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 98
                        • Espoo

                        #12
                        Hyvä että tuli kuntoon.

                        Itsellä saattaa olla hieman samaa vikaa (530da/05/140tkm). Tosin auto ei mielestäni nyi mitenkään, mutta varsinkin pienillä kierroksilla/pintakaasulla kaasua lisätessä kulutusmittari menee heti pohjaan ja auto ei kuitenkaan kiihdy.

                        Samaan tapaan vaihtaa tosiaan herkästi pienempää pesään, vaikka ei olisi tarvetta.

                        Varsinkin kaupungissa vie kakkua ihan kiitettävästi 11-15l/100. Maantiellä menee 7-8 (eli aika normaalisti?). Tosin tuntuu, että ennen pääsin hieman pienempiin lukemiin....vaikuttiko sulla kulutukseen? KErro kun hieman oot ajellut.

                        Mistä tilasit/vaihdatit ja mitä maksoi?
                        ________________________________________
                        G31 520dA Business SportLine 2017

                        Comment

                        • Malcolm
                          Newbiemmer
                          • Mar 2009
                          • 20
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Maffista

                          Tilasin Schmiedmannilta nettikaupan kautta. Maff-anturi maksoi 238e ja ilmanputsari oli 28e. Oli kyllä ilmanputsari vaihtokunnossa... Joka tapauksessa lienee hyvä vaihtaa tuo putsari samalla kun kuitenkin joutuu purkamaan autoa jonkin verran.

                          Ite laitoin maffin paikoilleen ja kaikkine puhdisteluineen hommassa meni noin tunti. Ei välttämättä tarvii viedä auto piuhan päähän mutta ilmeisesti nuo maffin arvot pystyy nollaamaan. Pitänee tiedustella asian tarpeellisuutta ja kohta kun tulee öljynvaihto eteen niin vois samalla buutata jos on tarpeen.

                          Vieläkään tuo ei ole aivan sellainen kuin oli ennen. Eli vetää sen kulutusviisarin pohjaan tosi herkästi ja myös pienempiä pykäliä tarjoaa vähän turhan herkästi. Nyt kuitenkin veto on tasaista mutta jotenkin tuntuu että alavääntöä on vielä hukassa tai sitten vaihteiston ohjelma muuttu auton softapäivityksen aikana. :think

                          Kulutuksista sen verran että en ole auton softapäivityksen jälkeen mitannut todellista kulutusta. Vanhalla alkuperäisellä softalla pienimmät tankilliset (90% maantieajoa) oli 6.4l/100km ja 6.7l/100km. Ja ajotietokone näytti oikeastaan samoja lukemia. Nyt ei ole enää päässy ajotietokoneen mukaan kertaakaan alle 7l, lähempänä 7.5l/100km ollu koko ajan. Pitääkin mitata todellinen kulutus tässä lähiaikoina.
                          Last edited by Malcolm; 04-09-2010, 21:20.

                          Comment

                          • tjvirta
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 98
                            • Espoo

                            #14
                            Tämä on kyllä totta. Mullakin ajettiin uudet softat sisään tuossa keväällä (oli kuulemma juuri tullut erityisesti vaihteistoon vaikuttava huoltomiehen mukaan).

                            Tosiaan sillä on merkitystä. Vanhalla softalla esim mittarinopeus 70km/h @ 5. vaihde ei lukinnut turbiinia, tää uusi pitää lukossa. Siitä syystä ohjelmoitu ehkä vaihto myös pienemmälle herkemmin. Ennen luistatti laatikko tuossa 70km/h nopeudessa aika ärsyttävästi lukiten sen sitten noin 80 km/h

                            Tää on mun mielestä suurin ja havaittavin ero vanhan ja uuden softan välillä. Suomessa kuitenkin paljon kuudenkympin teitä....eli mittarinopeutta 70.

                            Originally posted by Malcolm View Post


                            Vieläkään tuo ei ole aivan sellainen kuin oli ennen. Eli vetää sen kulutusviisarin pohjaan tosi herkästi ja myös pienempiä pykäliä tarjoaa vähän turhan herkästi. Nyt kuitenkin veto on tasaista mutta jotenkin tuntuu että alavääntöä on vielä hukassa tai sitten vaihteiston ohjelma muuttu auton softapäivityksen aikana. :think
                            ________________________________________
                            G31 520dA Business SportLine 2017

                            Comment

                            Working...
                            X