Tuohon ohjelmanpäivityksen näkymättömyyteen;
Voi olla, että muutettu koodi on suureksi osaksi näkymätöntä, mutta tottahan siellä se ero jossain on. Sitä ei perus huolloissa nää, mutta eipä sillä ole merkitystä, jos ei mitään ole vialla. Sitten jos jotain losahtaa ja asiaa aletaan hoitamaan takuun piiriin voi tulla ongelmia. Ecun flashausten määrä on helppo nähdä ja kun merkkiliikkeellä on varmasti jonkinlaista kirjanpitoa huolloista, selviää sieltä ainakin se, onko ohjelmistoversiota päivitelty huollossa. Voisin kuvitella että verkon yli tapahtuvassa mottorinohjauksen päivityksessä tieto päivityksestä menee johonkin tietokantaan. Jos päivitysten määrä ei tästmää kirjanpitoon, saattaa joku innostua tutkimaan ohjelmaakin. Ei ole iso homma imaista ohjelmaa koneelle ja lähettää sitä vaikka tehtaalle tarkastettavaksi. No ei tämmöstä varmaan usein tapahdu, mutta kun vaakakuppiin laitetaan vaikka uusi takuukone esim 535D autoon, alkaa huollollakin olla intressejä asian selvittelyyn...
Tässä mielessä on aika yhdentekevää miten tuon muutoksen tekee. Silloin voi olla ihan kiva homma, että sen ohjelman saa oikeasti pois jälkiä jättämättä. Toisaalta taitaa olla pirun harvassa ne uudehkot autot, jotka oikesti ovat obd-virittelyn takia hajonneet nopeasti.
Voi olla, että muutettu koodi on suureksi osaksi näkymätöntä, mutta tottahan siellä se ero jossain on. Sitä ei perus huolloissa nää, mutta eipä sillä ole merkitystä, jos ei mitään ole vialla. Sitten jos jotain losahtaa ja asiaa aletaan hoitamaan takuun piiriin voi tulla ongelmia. Ecun flashausten määrä on helppo nähdä ja kun merkkiliikkeellä on varmasti jonkinlaista kirjanpitoa huolloista, selviää sieltä ainakin se, onko ohjelmistoversiota päivitelty huollossa. Voisin kuvitella että verkon yli tapahtuvassa mottorinohjauksen päivityksessä tieto päivityksestä menee johonkin tietokantaan. Jos päivitysten määrä ei tästmää kirjanpitoon, saattaa joku innostua tutkimaan ohjelmaakin. Ei ole iso homma imaista ohjelmaa koneelle ja lähettää sitä vaikka tehtaalle tarkastettavaksi. No ei tämmöstä varmaan usein tapahdu, mutta kun vaakakuppiin laitetaan vaikka uusi takuukone esim 535D autoon, alkaa huollollakin olla intressejä asian selvittelyyn...
Tässä mielessä on aika yhdentekevää miten tuon muutoksen tekee. Silloin voi olla ihan kiva homma, että sen ohjelman saa oikeasti pois jälkiä jättämättä. Toisaalta taitaa olla pirun harvassa ne uudehkot autot, jotka oikesti ovat obd-virittelyn takia hajonneet nopeasti.
Comment