Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 kattoluukun vuoto-ongelma ja ratkaisu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2979
    • Uusimaa

    #31
    Originally posted by baier_crew View Post
    Onko katossa joku tila mihin vesi jää makaamaan?
    Katossa on kaksi poikittaista kaukaloa mihin vesi valuu luukun reunoista. Lisäksi vesi menee pitkittäisissä urissa, joista sitten lopulta niihin vedenpoistoputkiin. Vähän vaikea uskoa, että tuonne niin paljon vettä jäisi ihan loiskimista varten.
    Ettei nyt kossupullo kuitenkin loiskuisi takapaksissa tai sitten kontin pohjalla on vettä, jonka ääni heijastuu ikään kuin tulisii katosta.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • finotto
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 373
      • Seinäjoki

      #32
      Originally posted by jaki View Post
      Katossa on kaksi poikittaista kaukaloa mihin vesi valuu luukun reunoista. Lisäksi vesi menee pitkittäisissä urissa, joista sitten lopulta niihin vedenpoistoputkiin. Vähän vaikea uskoa, että tuonne niin paljon vettä jäisi ihan loiskimista varten.
      Ettei nyt kossupullo kuitenkin loiskuisi takapaksissa tai sitten kontin pohjalla on vettä, jonka ääni heijastuu ikään kuin tulisii katosta.

      kontin purkasin eilen ja tarkistin akkukotelon ja varapyörän pohjan. ääni tulee ylhäältä mutta tutkin asiaa vielä .olisko kellään lisää mitää vinkkejä/näkemyksiä ?
      E92 ///M3
      ex.
      E61 525d individual
      ex. E60 530d semivoll
      ex. E46 330i cabrio m-sport

      ex. E36 328i m-sporttaksi

      Comment

      • melli
        Bimmer Rookie
        • May 2015
        • 147
        • Pori

        #33
        Otin omasta E61:stä takapuskurin irti kun oli tarkoitus ihmetellä samalla PDC:n toimimattomuutta.

        Noita tyhjennysletkuja koitin ensin sisäkautta saada auottua, mutten raaskinut vetää tarpeeksi kovaa. Ulkokautta ei tietty mitään ongelmaa, molemmat puolet ihan täynnä sontaa ja koejuoksutuksella tuli vesi sisään.

        Jätin pelkästään sen kovan tatin letkuun, eli nyt pitäisi olla niin iso reikä kuin mahdollista. Akkukotelossa oli muuten mittakepin mukaan 65 mm vettä, kahden litran kannu ei riittänyt kun sen veden poistin.
        E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

        Comment

        • heifetz
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 429
          • Finland

          #34
          Kannattaa myös tsekata releet, ohjainboksit jne hapetuksen varalta. Ihan ottamalla ne irti siitä styroksi-boksista ja kurkkaamalla alle. Mulla oli ilmajousituksen rele jo alkanut puskemaan ruostetta ennen kuin vesiongelma korjattiin.
          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
          Ex. E81 118d LCI Bluewater

          Comment

          • melli
            Bimmer Rookie
            • May 2015
            • 147
            • Pori

            #35
            Joo työlistalla on tällä hetkellä Webasto (ilmeisesti pumppu sökö), antennivahvistin ja ne varapyörän kotelossa olevat kikkareet. Ja sitten vielä oikea parkki sitkeästi pimeä.

            Olen saanut koneelle inpat ja muut softat, jolla autoa on tullut tutkittua ja tuota PDC:tä koitin tänään ihmetellä. Kaiken järjen mukaan se ohjainpurkki on sökö, avasin sen tänään ja piirilevyllä näkyi jälkiä kosteudesta. Kokeilin käyttää sitä uunissakin 200 astetta kahdeksan minuutin ajan kun sillä on ilmeisesti piirilevyjä saanut ehjäksi mutta ei mitään tolkkua tohon tullut.

            Inpa näytti kaikille antureille tismalleen samoja tietoja ja ilmeisesti yksikään ei tehnyt mitään, jännite antureille oli jotain 1,7 V luokkaa (en tiedä mitä pitäisi olla) ja vikakoodi on tuo yleinen 9E3B. No joka tapauksessa tuo toivottavasti tulee selviämään pian, koska tori.fi:stä sattui osumaan silmään ohjainpurkki joka on jo postissa tännepäin. eBayn kautta käytettynä ostettu eli vähän epäilyttää, mutta kokeillaan (ilmeisesti pitää tutustua koodaukseen samassa yhteydessä).

            Varma tieto on, ettei Bluetooth pelaa, sekin MULF (?) -purkki taitaa olla tuolla samassa paikassa eli on kastunut jos kerran toi PDC:kin oli.
            E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

            Comment

            • sippe
              Newbiemmer
              • Nov 2015
              • 1
              • Turku

              #36
              Mun autossa (E61 530d 2004) tulee myös vettä takakontin oikeassa reunassa olevaan koteloon. Tutkin viimeisessä kuvassa näkyvät poistoletkut ohjeiden mukaan (kiitos harriba!), mutta syy on muualla. Vettä tulee edelleen sisään, vaikka letkut on avattu.

              Varmistin asian siten, että otin oikeanpuolimmaisen letkun irti ja pidin "muovikaukalon" reiän tulpattuna sormella. Kaveri kaatoi pari desiä vettä katolle (kattoluukku suljettuna) luukun oikeanpuolimmaiseen reunaan, tarkemmin sanottuna kohtaan jossa on etummaisen ja takimmaisen kattolasin sauma. Pienestä vesimäärästä huolimatta nestettä tuli sisään pienen lorinan jälkeen yllättävän paljon. Tarkkaa reittiä ei tietenkään näkynyt, mutta jostain edempää (kuin oikeanpuoleinen poistoletku) sitä tuli, ja taisi valua sähköjohtoja pitkin. Päätepiste oli kuitenkin sama, eli oikeanpuoleinen sivukotelo takakontissa.

              Mistä pirusta se mahtaa päästä sisään :think ?

              Comment

              • revote
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1886
                • Hollola

                #37
                Mulla tippasee (harvoin tosin) vettä kuskin jalkatilaan. Onko siellä siis joku kattoluukun letku tukossa?

                Tässä ketjussa puhutaan että vettä valuu konttiin, mulla ei valu sinne vaan tosiaan kuskin jalkatilaan.
                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                Comment

                • wibzu
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 149
                  • Muurame

                  #38
                  Originally posted by revote View Post
                  Mulla tippasee (harvoin tosin) vettä kuskin jalkatilaan. Onko siellä siis joku kattoluukun letku tukossa?

                  Tässä ketjussa puhutaan että vettä valuu konttiin, mulla ei valu sinne vaan tosiaan kuskin jalkatilaan.
                  Ainakin E9x on mahdollista, että ovipavien alla oleva liimalla kiinni oleva suoja on päässyt irti. Eli tuo: https://i.ytimg.com/vi/em9TdvaB0_8/maxresdefault.jpg

                  Mikäli tuo on irti ja ikkunaan suihkuttaa kovasti vettä niin vesi ohjautuu väärää kautta ja pahvin välistä lattialle.

                  Korjauksena: avaa ja kiinnitä uudelleen mahdollisesti liimaa lisäämällä.
                  E91 320dA -06

                  Comment

                  • harriba
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 420
                    • Espoo

                    #39
                    Originally posted by sippe View Post
                    Mun autossa (E61 530d 2004) tulee myös vettä takakontin oikeassa reunassa olevaan koteloon. Tutkin viimeisessä kuvassa näkyvät poistoletkut ohjeiden mukaan (kiitos harriba!), mutta syy on muualla. Vettä tulee edelleen sisään, vaikka letkut on avattu.

                    Varmistin asian siten, että otin oikeanpuolimmaisen letkun irti ja pidin "muovikaukalon" reiän tulpattuna sormella. Kaveri kaatoi pari desiä vettä katolle (kattoluukku suljettuna) luukun oikeanpuolimmaiseen reunaan, tarkemmin sanottuna kohtaan jossa on etummaisen ja takimmaisen kattolasin sauma. Pienestä vesimäärästä huolimatta nestettä tuli sisään pienen lorinan jälkeen yllättävän paljon. Tarkkaa reittiä ei tietenkään näkynyt, mutta jostain edempää (kuin oikeanpuoleinen poistoletku) sitä tuli, ja taisi valua sähköjohtoja pitkin. Päätepiste oli kuitenkin sama, eli oikeanpuoleinen sivukotelo takakontissa.

                    Mistä pirusta se mahtaa päästä sisään :think ?
                    Jos sulla on kattoluukun tiiviste orkkiskamaa niin vaihtoon menee. Alkupään autoissa ne eivät olleet tehtävänsä tasalla. Siitä vaan kaupasta valkovaseliinia tms. tiivisteen väliin, jos vuoto loppuu niin tiiviste vaihtoon.
                    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                    Comment

                    • kalyytik
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 77
                      • Espoo

                      #40
                      Taas yksi e61 lisää jossa piti avata panorama-katon viemärit

                      Just äsken sain urakan siihen vaiheeseen, että voi huomenna aamulla ajaa töihin hyvillä mielin. Muutamana päivänä on nyt tullut vettä takakontin oikeaan laitaan akkukoteloon ja siihen muoviseen lokeroon akun päällä. Yhteensä vettä oli ehkä litra tai puolitoista. Vararenkaan syvennys ja vasen puoli oli kuivia. Nyppäsin letkut takakontin puolelle, jolloin letkujen päissä olleet "suojaavat" tutit tippuivat irti. Tukoksen ainekset oli tuttien sisällä ja letkussa tuttien päässä. Sitten puhalsin letkut about puhtaaksi, ja lopuksi työnsin takaisin paikalleen ilman niitä tutteja. Kaadoin vettä katon kaukaloihin ja vesi lorisi nyt nätisti takapyörien taakse. Amatöörinä multa meni tuohon lähemmäs neljä tuntia. Tosin kun päätin ihmettelyn ja tutkiskelun jälkeen, että nyt laitetaan homma kuntoon, niin ei itse tekemisessä mennyt lopulta kovin kauaa. Tovi kului siinä, kun irrotin ja laitoin paikalleen oikean takapyörän takana olevan muovisuojan auton ollessa maassa. Tein tuon siksi, että saisin tuon oikean puolen tutin talteen vaikka en tiedä tarviinko sitä enää koskaan mihinkään

                      Suurin vesikuorma katolle tuli, kun viime viikolla satoi lunta paljon ja mulla oli vahingossa sisätilanlämmitin päällä pitkän aikaa ja vielä katon verho/suoja auki. Lämppäri sulatti tehokkaasti kaiken lumen lasin päältä ja sulavesi patoutui ulompana olleen lumivallin sisään. Enää en käytä sisälämppäriä noin ajattelematta
                      2005 530d(A) touring
                      ex: 1998 325tds touring

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17543
                        • Turku

                        #41
                        Tuo on kyllä hyvä vinkki. Olen pitänyt talvisin sisäkaton aina kiinni lämmön- ja äänieristyksen vuoksi, joten ei muutoksia toimintaani. Valoahan tuolta ei talvisin tule muutenkaan .
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Telehell
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2016
                          • 330
                          • Joensuu

                          #42
                          Puhdistelin joutessani panoraaman vedenpoistot letkun päästä paineilmalla. Otin samalla ne joutavat kumitutit pois, jos noiden tarkoitus on estää tiepölyn pääsy putken sisään niin surkeasti toimivat. Luulen, että vesi tulee ja huuhtelee putken kyllä niin, että sinne kertynyt pöly lähtee paremmin putkesta pois jossa ei ole mitään fyysistä estettä (ne kumitutit). Putkeen jos joku kivi osaa mennä niin on jo pashkaa tuuria.

                          Testasin sitten letkujen toimivuuden kaatamalla vettä avoimeen kattoluukun sisempään, eli aukon puoleiseen, uraan. Apukuskin puolelta vesi tuli oikeaan paikkaan, mutta kuskin puolelta vesi tuli jostain kattoverhoilun välistä ja tippui johtosarjaa pitkin alla olevaan kaukaloon siitäkin huolimatta, että letkussa virtaa ilma. Sitten soitti eukko ja piti lähteä.

                          Kysymys; kaadetaanko se vesi tosiaan tuohon sisempään uraan vai kuitenkin ulompaan uraan? Ulompi urahan se on se, joka on tuon kattoluukun tiivisteen kohdalla.

                          Edit2; Nojaa. Autopesussa kävin niin eihän tuo ainakaan panoraama kiinni ollessa mitään vesiä konttiin työnnä. Luulen että tuli väärään uraan lotrattua tuota vettä aiemmin.
                          Last edited by Telehell; 13-03-2016, 18:31.
                          Mitsubishi Outlander PHEV
                          Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                          Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                          Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                          Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                          Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                          Ex: Nissan Primera P11 -01
                          Ex: Nissan Sunny -94

                          Comment

                          • Telehell
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2016
                            • 330
                            • Joensuu

                            #43
                            Tätä tullut seurailtua nyt jonkin aikaa, eikä se tosiaankaan sitä vettä tuonne työnnä panoraaman ollessa suljettuna. Erikoinen homma, mutta parempi näin.
                            Mitsubishi Outlander PHEV
                            Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                            Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                            Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                            Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                            Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                            Ex: Nissan Primera P11 -01
                            Ex: Nissan Sunny -94

                            Comment

                            • Art_Zi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 170
                              • Kemi

                              #44
                              Saakos ne kumitutit pois muutoin kuin irrottamalla sisälokarit?
                              E61 525dA preLCI -2007
                              VW Typ2 -1967
                              Ex. E46 328ia touring

                              Comment

                              • Samppae39
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1645
                                • Vähäkyrö

                                #45
                                Originally posted by Art_Zi View Post
                                Saakos ne kumitutit pois muutoin kuin irrottamalla sisälokarit?
                                Saa ku otat kontin puolelta letkusta kii ja vedät letkut pois paikaltaan. Sitte tunget takas. Mulla tosin teki sen, että letku aivan paikallaan ei vesi oikeen tullu läpi. Ku jätti letkun jonkun sentin ylemmäs reikäänsä, niin virtas hyvin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎