memebuy23buy

E61 kattoluukun vuoto-ongelma ja ratkaisu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Curtis
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 44
    • Turku

    #16
    ^http://www.youtube.com/watch?v=OOiE8UmfMjY
    On "automaattisia" ja automaattisia verhoja. Toinen versio vaan vapauttaa verhon ylös kun taas toinen myös palauttaa sen alas.

    Tuli itsellä myös vedet sisään yhden rankkasateen seurauksena. Vettä oli litra tolkulla kaikissa takaluukun kuopissa. Mittaristo eli ihan omaa elämää ym.. Legendaarisen micro power modulen paikalla oli mulla automaattisen takaluukun ohjain moduli, joka antautui, muuten pelkkä kuivaus riitti. Vaihdoin sen, mutta ei enää takaluukku toimi kunnolla, ei jaksa nostaa alhaalta asti, eikä idrivesta saa sitä nousu kulmaa säädettyä. Mahtaakohan tarvita koodauksen..? Varaosanumerokin oli päivittynyt, eikä vanhaa tietty edes enää tarjolla ollut.
    Vastaisuuden varalle tein myös sen takapään poistoletkujen supisteiden poiston ja lisäksi vaihdoin panoramaluukun tiivisteen. Aikaisemmin kun ajoi luukunsisäverho auki, tuli pientä suhinaa, korjauksen jälkeen sekin hävisi. Ilmeisesti tiivistekin oli päivitetty 2009(?), kun ongelmaa oli ollut suhinoiden ja liiallisten vuotojen kanssa.
    E61 535d

    Comment

    • Evolveline
      Newbiemmer
      • Aug 2011
      • 9
      • Etelä-pohjanmaa

      #17
      Oukei.
      Mulla on sitten vaan säästöautomaatti verho omassani. Kerkesin ilmeisesti hieman aikaisemmin hätiin kun kaikki vielä pelaa.
      Ainoastaan radio ei pidä kanavia vaikka johdot on ehjät ja vahvari vaihdettu, mutta se onkin toinen tarina se.
      BMW E61 535dA 2005

      Comment

      • Curtis
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 44
        • Turku

        #18
        ^^Itse itselleni vastaten. Jos vaihtaa automaattisentakaluukun ohjainmodulin, vaatii se koodauksen toimiakseen kunnolla. Ilman koodausta ei tosiaan jaksa toimia kunnolla, mutta "toimii" kuitenkin huonosti.
        E61 535d

        Comment

        • pemaristiE60
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 135
          • Lieksa

          #19
          miten muilla näkyykö ekan sivun kuvat? itellä ei näy niin olisiko jollain laittaa vielä kuvia tästä huollosta selventämään tätä
          Skoda octavia RS 2.0TSi -14
          Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
          Ski-Doo renegade backcountry X -14

          Comment

          • K2Ri
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 1829
            • London, UK & Germany

            #20
            Kysymyksiä

            Originally posted by Mikap View Post
            No, seuraavan toimenpiteenä surffaamaan, ja tällainen vinkki löytyi:

            Eli noiden takapään letkujen päässä on tuollaisilla nippeleillä kuristus (etukulmien letkuissa ilmeisesti ei sitä ole, joten ei tukkeudukaan niin helposti. Nuo kuristukset ilmeisesti merkittävästi hidastaa veden valumista jolloin kaukalot voi tulvia yli, ja putket ehkä tukketuukin helpommin.

            Noi letkun päissä olevat kuristusnippelit putoaa pois kun letkun nykäisee ylöspäin irti ja nyprää sitten takaisin paikalleen. Apparin puoli on vähän hankalampi päästä käsiksi kun pitää irrotella sulakeboksia ja letkun saaminen takaisin on työläämpää.

            Pikaisella puutarhaletkutestillä tuntui toimivan tämän operaation jälkeen paremmin, eikä vettä tulvinut enää kattoverhoilun päälle

            Mutta mahtaako olla normaalia että vettä tulee luukun välistä niin paljon, ettei putket puhtaanakaan riitä vedenpoistoon? Vai pitäisköhän luukun tiivisteitä tutkia tai kenties mittailla vielä luukun välyksiä ja säätää tarvittaessa...? Onko muille tullut vastaavaa eteen?
            Tein itselle kyseisen operaation kuskinpuolelle.
            Täysin tukkeutunut letku ei ollut, mutta ensi puhalluksella tuntui että ihan niin kuin siellä kuitenkin joku lähti liikkeelle. Sen jälkeen ruuvarilla putsasin putkenpään niin pitkältä kuin ruuvarissa pituutta riitti.

            Tämän jälkeen alkoi kasaaminen. Tuossa linkin viimeisessä kuvassa näkyvää nippeliä en kuitenkaan saanut takaisin paikoilleen. Kannattaako sitä edes laittaa takaisin? Ilmeisesti puskuri pitäisi irrottaa, jos sen haluaisi takaisin? Ilmesesti puskurin sisällä ei enää mene mitään letkuja, vaan tuon nippeli on vedenpoistosysteemin viimeinen pää?

            Onko jotain linkkiä (realoem tms) missä näkyisi selkeästi miten nuo poistoputket menevät? Kattoluukun etureunoissa näkyy poistoaukot, mutta onko takanakin jotain?
            Auto on pääasiassa tasamaalla parkissa. Sateen jälkeen kun lähden kotipihasta, pitää autolla pakittaa loivaan ylämäkeen (auton keula alaspäin). Tällöin sisälle kuuluu luukun etureunasta kuinka vesi hörisee poistoputkiin sisälle. Normaalia, vai kertooko tämä että vesi seisoo siellä luukun sisällä jotenkin epänormaalisti?

            Missä kohtaa vedenpoistosysteemiä näissä yleensä on porukalla esiintynyt tukoksia?
            sigpic
            BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

            Comment

            • k0rppi
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 784
              • Varkaus

              #21
              Originally posted by K2Ri View Post
              Tein itselle kyseisen operaation kuskinpuolelle.
              Täysin tukkeutunut letku ei ollut, mutta ensi puhalluksella tuntui että ihan niin kuin siellä kuitenkin joku lähti liikkeelle. Sen jälkeen ruuvarilla putsasin putkenpään niin pitkältä kuin ruuvarissa pituutta riitti.

              Tämän jälkeen alkoi kasaaminen. Tuossa linkin viimeisessä kuvassa näkyvää nippeliä en kuitenkaan saanut takaisin paikoilleen. Kannattaako sitä edes laittaa takaisin? Ilmeisesti puskuri pitäisi irrottaa, jos sen haluaisi takaisin? Ilmesesti puskurin sisällä ei enää mene mitään letkuja, vaan tuon nippeli on vedenpoistosysteemin viimeinen pää?

              Onko jotain linkkiä (realoem tms) missä näkyisi selkeästi miten nuo poistoputket menevät? Kattoluukun etureunoissa näkyy poistoaukot, mutta onko takanakin jotain?
              Auto on pääasiassa tasamaalla parkissa. Sateen jälkeen kun lähden kotipihasta, pitää autolla pakittaa loivaan ylämäkeen (auton keula alaspäin). Tällöin sisälle kuuluu luukun etureunasta kuinka vesi hörisee poistoputkiin sisälle. Normaalia, vai kertooko tämä että vesi seisoo siellä luukun sisällä jotenkin epänormaalisti?

              Missä kohtaa vedenpoistosysteemiä näissä yleensä on porukalla esiintynyt tukoksia?

              takapäässä se poistoreikä on ilmeisesti vasemman takapyörän takana, ainakin siellä on yleensä märkäläntti maassa

              Comment

              • tsaari7791
                Newbiemmer
                • Aug 2013
                • 1
                • Espoo

                #22
                Poistoputkien rassauksesta

                Itselläni alkoi kertyä vettä hantin puolen lokeroon takatilassa ja parin tunnin sateella sitä tuli sen verran, että akku oli lähes puolittain uimassa. Purin katon yläverhoilun, mutta sieltä en löytänyt tukosta. Noudattamalla samassa postauksessa olevia ameriikan ohjeita onnistuin purkamaan tukoksen, joka oli itse asiassa poistoletkun aivan ulkopäässä. Letkuissa on jostain syystä hyvin tiivit "korkit", jotka tippuivat puskurin takaa maahan kun vain riittävän reippaasti letkustä nykäisi.

                Puhdistusvälineeksi rakensin imuriin putkeen sopivan "pillin" ja tiivistin sen teipilla putkeen kiinni. Erityisesti hantin puolen putkesta tuli varmaan kolmen vuoden siitepölymöhnät imuriin, joten näitä joutunee rassaamaan säännöllisesti, mikäli haluaa välttää takakontin lainehtimisen.

                Kiitos hyvästä foorumista ja loistavasta postauksesta, säästyi multa Autokeskuksen reissu.

                Comment

                • BmwCabrio
                  Newbiemmer
                  • May 2008
                  • 18
                  • Lahti

                  #23
                  Onko kukaan ajatellu että jos ne elektroniikka boksit siirtäisi pois sieltä kontin pohjalta? Silloin ei tulisi niin paljon tuhoa vaikka vettä vuotaisi kontin pohjalle. Johdot näkyisi riittävän hyvin kuskin puolelle kotelon taakse.
                  BMW 535d e61

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    #24
                    Originally posted by BmwCabrio View Post
                    Onko kukaan ajatellu että jos ne elektroniikka boksit siirtäisi pois sieltä kontin pohjalta? Silloin ei tulisi niin paljon tuhoa vaikka vettä vuotaisi kontin pohjalle. Johdot näkyisi riittävän hyvin kuskin puolelle kotelon taakse.
                    No helpompi on tehdä pohjalle vedenpoistoreikä...
                    Siihen vähän letkun tynkää niin ei pölyt ja *askat pääse sisään.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Vitellus
                      Newbiemmer
                      • Sep 2011
                      • 2
                      • Hesa, Finland

                      #25
                      putket tuunattu, toivottasti vetää ensi sateessa

                      KIITOS SUURESTI vinkeistä. Aluksi huomasin, että takakontin matto oli märkä, sitten, että pelkääjän puolen kuppi oli täynnä vettä.
                      Tämän päivän sateen jälkeen vaimo tuli kauhuissaan kotiin, sanoen, että auto antaa vaikka mitä varoituksia akun kunnosta.

                      Vilkaisin akkua ja sillähän se ui boxissaan... kun olin aikani kauhonut vettä kupilla työnsin sormeni yhteen akkulaatikon pohjalla olleisiin reikiin ja jokin kumitulppa poksahti pois paikoiltaan, vedet lähti, mutta toivon, että samaa reittiä ei tule aikanaan vettä lammikoista samaa tietä. Mikäli joku tietää tuleeko, niin varoittakaa ihmeessä, niin alan miettiä kuinka tulpan saa takaisin...

                      Itse letkut hönkäisin auki polkupyörän pumpulla ja kun olin kullut vapauttavat tussahdukset alkoi vesi jälleen valua molemmilta puolita puskurin alta. Suikutin vielä yläkautta ränneihin "kodin putkimiestä", jotta kaikki kuona liukenisi putkista. Oli meinaan aika mönjää putken ja liitoksen liitoksessa. Mustaa ja tahmeaa.

                      Muutaman tunnin homman näin vasta-alkajalta, mutta toivottasti kannatti. Tuntui ainakin auttavan kuun kaatelin vettä pienessä mitassa.

                      Seuraavaksi pitäisi kaiketi kokeilla taitoja keskusyksikön vaihdossa, kun eivä t ole nuo avaimet toimineet kuin manuaalisesti viimeiset 5 kuukautta. Tämänkin homman ohjeet vaikuttivat hyviltä.

                      Keep up Buumering

                      Comment

                      • Vitellus
                        Newbiemmer
                        • Sep 2011
                        • 2
                        • Hesa, Finland

                        #26
                        pilasiko vesi akun

                        Nyt kun vesi ei enää tule akkulaatikkoon, niin sillä ollut vesi sai jotain aikaan.

                        Vesien poiston jälkeen auto ilmoitteli akun huonosta latauksesta eikä aluksi lähtenyt käyntiin. Latasin akkua laturilla muutaman tunnin ja sitten lähti. Ajelin n. 50km jonka jälkeen auto ei enää herjaillut ja lähti normaalisti käyntiin.

                        Tänään aamulla auto oli aivan mykkä. Laturin olin laitanut takaluukkuun vararenkaan paikalle. Ryömimällä ja kättä ujuttamalla sain laturin luukusta, sillä takaluukkuhan ei auennut.

                        Laturin on merkkiä Benton, jokin älylaturi. Nyt pelkään, että akku on mennyt niin tyhjäksi, ettei ota enää virtaa vastaan. Latauksessa parasta aikaa, toivottavasti alkaa ottaa virtaa vastaan.

                        Kysymys: mikä voi vioittua takana maannesta vedestä siten, että purkaa akkua. Akun napojen irroittaminen ja kiinnittämine näytti simmpeliltä, mutta voiko sen tehdä jotenkin väärin, että jokin jää purkamaan akkua.

                        Akun vaihdatin Autokeskuksessa viime talvena, joten sen pitäisi olla kunnossa, vai onko mahdollista, että se tämän vesileiskin takia otti niin paljon siipeensä, ettei siitä ole enää kalua. Akun vaihto talvella maksoi € 450,- enkä millään haluaisi moista laskua uudestaan.

                        Auto -05 535da, farkku
                        t. Vitellus
                        Last edited by Vitellus; 18-08-2013, 14:34. Reason: forgot to add

                        Comment

                        • MessyJessy
                          Newbiemmer
                          • Sep 2013
                          • 8
                          • Hellsinki

                          #27
                          Onko joku tehnyt tämän modauksen luukulle?

                          Ajattelin huomenna tutkia nuo vesikanavat, koska on pienehkö epäilys, että siellä olisi tukkeumaa. Samalla voisi kokeilla tuon luukun toimintaa, jotan en ole uskaltanut näistä lukuisista ongelmista johtuen vielä kokeilla. Tällä viikolla siis hommasin auton ja edellinen omistaja vähän varoitteli, että tilt ongelmaa saattaisi ilmetä.

                          Olisiko tarkempaa tietoa, missä tarkalleen ottaen ne vesireiät siellä takapuskurin alla sijaitsee? Joutuuko irroittamaan puskurin, jos meinaa ne tulpat sieltä poistaa?
                          Ex: E87 130i M-Sport 06
                          Ex: E61 530dA 06

                          Comment

                          • vetkulilm
                            Newbiemmer
                            • Sep 2013
                            • 10
                            • Iisalmi

                            #28
                            En jaksanu ehtiä tietoo tuosta kattoluukun huollosta.. eli ootteko huoltanu luukkua miten? Rasvaa kiskoihin? Minkälaista? Vedenpoistoletkut pitäs olla auki minulla mut ajattelin ennen pakkasia että jos jotain vois tehä niin nyt ois se aika..

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1578

                              #29
                              takaluukku aukeaa sisäpuolelta nätisti, luukun muoviverhoilussa lukon kohdalla pieni luukku jonka alta lukon pääsee avaamaan napista.

                              Comment

                              • finotto
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 373
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Terve ! Istuin e61 takapenkillä kuskin takana hidasteen yli ajettua kuulin loiskumisen äänen eli muistutti ääntä kuin olisi vesipulloa huljutellut. Ääni tuli jostain takaoven yläpuolelta.Tänään sitten avasin kattoverhoilut ja putsasin putket jne hyvin tuli vesi sen jälkeen edestä ja takaa. Mutta vesipullon ääni kuuluu yhä?? Onko tämä tapahtunut kellään? Onko katossa joku tila mihin vesi jää makaamaan?
                                E92 ///M3
                                ex.
                                E61 525d individual
                                ex. E60 530d semivoll
                                ex. E46 330i cabrio m-sport

                                ex. E36 328i m-sporttaksi

                                Comment

                                Working...
                                X