Announcement

Collapse
No announcement yet.

525d E60 järjetön kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    525d E60 järjetön kulutus

    Viitaten aiempaan läppien poisto-operaatioon: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=201935

    Kyseisen kulkineen kulutus on mielestäni kohonnut taivaisiin läppien poiston jälkeen. Kulutus pyöri ennen läppien poistoa 5.9 - 6.4.
    Nyt kulutus on 9.5, ja ajotyyli on sama, ellei jopa keveämpi.
    Mitään järkevää selitystä noin paljon nousseelle kulutukselle en keksi, kun ajotapa on taloudellinen + matka ajoa.
    Mm. perheen "kakkosella" (2.2L E39) samalla ajotyylillä kulutus 6,5-7.0.
    Tosin bensakone, mutta kyllähän nokivasaralla pitäis päästä jopa taloudellisemmin kun bensalla..

    Olisiko läppien irroituksen seurauksena päässyt karstaa irtoamaan imusatsista, joka voi mahdollisesti tukkia partikkelisuotimen, ilman että diagnostiikka alkaa herjaamaan?

    Motin lämmöt 74 astetta ja tehot tuntuvat olevan tallella.

    Muilla kokemuksia?
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Originally posted by röllykkä View Post
    Motin lämmöt 74 astetta
    Mottihan käy kylmänä, pitäisi nousta 90 asteen tuntumaan.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Esca
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1662
      • Pirkkala

      #3
      Eikös dieselin pitäisi käydä jopa yli sadan asteen lämpötiloissa?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Escalator View Post
        Eikös dieselin pitäisi käydä jopa yli sadan asteen lämpötiloissa?
        Ei ainakaan näiden BMW:n dieseleiden.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • röllykkä
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 131
          • Mäntsälälä

          #5
          Onko 90 normilämpö..?
          80 astetta ei tuo kone saavuta pitkälläkään matkalla.

          Oliskohan termarissa häikkää vai mikäs kumma siinä on?
          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Termarissa ainakin on vikaa jos lämmöt tuollaiset, viallinen maf voi myös vaikuttaa kulutukseen eikä anna vikakoodia. Jos dpf on tukossa niin autosi ei kyllä kovin hyvin kulje ja sitä et voi olla taas huomaamatta.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by röllykkä View Post
              Onko 90 normilämpö..?
              80 astetta ei tuo kone saavuta pitkälläkään matkalla.

              Oliskohan termarissa häikkää vai mikäs kumma siinä on?
              1. On
              2. Termari/t tai automaatin lämmönvaihdin.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • röllykkä
                Bimmer Rookie
                • Feb 2008
                • 131
                • Mäntsälälä

                #8
                Kiitoksia infosta!

                Huolto reilun viikon päästä, niin täytyypä kysäistä tuleeko termareista paljon lisäkustannuksia, vai sotkenko itse taas räpylät.

                Tomaatin lämmönvaihdin kuullostaa isolta, pahalta, ja kalliilta vialta, joten toivottavasti lämmöt kohoaa, kun termarit vaihtuu.

                Mistäköhän sen EGRrän termarin voisi bongata jos itse päädyn vaihtamaan?
                ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by röllykkä View Post
                  Tomaatin lämmönvaihdin kuullostaa isolta, pahalta, ja kalliilta vialta, joten toivottavasti lämmöt kohoaa, kun termarit vaihtuu.

                  Mistäköhän sen EGRrän termarin voisi bongata jos itse päädyn vaihtamaan?
                  Ei sen automaattilaatikon lämmönvaihtimen vaihtokustannukset ole kuin muutamia satasia.

                  EGR-termari näkyy koneen etupuolella heti suojan alla,
                  musta mötikkä mikä on EGR-jäähdyttimen yläpuolella.
                  Hintaa sillä on vajaa 40,- ja vaihto on helpohko.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • RJH
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 47
                    • Pohjois-Suomi

                    #10
                    Minulla samanlainen kampe (manuaali), eikä siinä ainakaan läppien poisto vaikuttanut kulutukseen mitenkään.

                    Kululutus oli ensimmäisen reilen 10 tkm:n matkalla 6,3 l/100 km (todellinen sekä ajotietokoneen näyttämä). Ajo pääasiassa matkaa, keskinopeus oli yli 80 km/h. Läpät oli vielä paikallaan ja termarit vaihtamatta, lämmöt pyöri n. 80 asteen nurkissa.

                    Tämän jälkeen on läpät riisuttu pois, termarit vaihdettu- > ei sanottavaa vaikutusta kulutukseen, en kyllä ehtinyt ajamaan kuin 2 tai 3 tankillista, ennen DPF:n putsausta ja voimaa.com softaa. Kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen kulutus on nyt samalla ajolla n. 4 tkm matkalla 6,2 l/100km, keskinopeus pikkasen vajaat 90 km/h.

                    Lähtisin hakemaan vika lämmöistä, ekaksi egr:n termari vaihtoon n. 15 min homma, löytyy koneen etupuolelta kun ottaa muovit pois. Jos käy niin kuin minulla, ettei tästä ollut mainittavaa apua, niin sitten päätermari vaihtoon. Tämä on jo kertaluokkaa v****maisempi vaihtaa, joutuu mm. purkamaan flektin pois tieltä ja nestettä tulee muutama litra ulos. EGR:n coolerikin olisi hyvä ottaa pois vaikkakin saa sen termarin juuri ja juuri muljautettua paikalleen vaikkei cooleria otakaan pois. Minä jouduin tekemään näin, kun ensaanut toista kiinnityspulttia auki...

                    Oletko tarkistanut tankkauksista kulutuksen paikkaapitävyyden. Tuli vain mieleen, ettei ole käynyt niiin kuin minulla, kun kulutus muka nousi päätermarin vaihdon jälkeen melkein n. 2 l/100 km. Tämä johtui siitä, kun lämmöt pitää kaivaa salavalikosta, niin siellä seikkaillessa olin muuttanut epähuomoissa myös kulutuskerrointa pari sataa pykälää... Tarkista mikä on kerroin, valikon numero muistaakseni 20 ja kertoimen arvo pitäisi olla lähellä 1000

                    Comment

                    • röllykkä
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2008
                      • 131
                      • Mäntsälälä

                      #11
                      Originally posted by RJH View Post
                      ... Tämä johtui siitä, kun lämmöt pitää kaivaa salavalikosta, niin siellä seikkaillessa olin muuttanut epähuomoissa myös kulutuskerrointa pari sataa pykälää...
                      Ahaa.. Olen kyllä itsekin surffaillut niissä valikoissa..
                      Täytyypä heti käydä tarkistamassa tuo kerroin..

                      Kiitos kuitenkin termarinvaihtovinkeistä!
                      Varmaan tuo EGR termarin vaihto lähipäivinä harrasteltava läpi.
                      ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                      F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                      Comment

                      • röllykkä
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2008
                        • 131
                        • Mäntsälälä

                        #12
                        No joo.. Tuo valikon arvo oli 1250.

                        Laskin oikean kulutuksen tankillisen perusteella, joka on ojalan laskuopin mukaan 7,9l/100km.
                        Tosin, tuokin kulutus on mielestäni omalla ajotyylillä liikaa tuolle autolle.

                        Muutin valikon arvon 1000 pykälään. Saa nähdä mitä tapahtuu kulutusmittarille.
                        Myös EGR termari tilattu, ja viikolopulla pääsee toivon mukaan vaihtopuuhiin.

                        Mikä tuon kulutusmittarin säätöarvon periaate on?
                        Onko esim. arvo 1250 kerroin 1.25?
                        Ja vastaavasti 1000 olisi kerroin 1?
                        ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                        F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                        Comment

                        • _chris_
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 442
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by röllykkä View Post
                          Mikä tuon kulutusmittarin säätöarvon periaate on?
                          Onko esim. arvo 1250 kerroin 1.25?
                          Ja vastaavasti 1000 olisi kerroin 1?
                          Juurikin näin. Eli muutos 1250->1000 pitäisi pudottaa kulutusnäytön 9.5->7.6

                          Toivottavasti ei tullut tyhmää prosenttilaskuvirhettä, kuten YO-kokeissa aikoinaan...
                          BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                          Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                          Comment

                          • röllykkä
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 131
                            • Mäntsälälä

                            #14
                            No voi vieteri!
                            Nyt on EGR termari vaihdettu, ja lämmöt edelleen sielä 74 asteen huippeilla.
                            Termari oli kyllä helppo vaihtaa, mutta harmi, kun ei auttanut.

                            Missähän päin tuossa motissa on itse moottorin termari?
                            Onko se siinä EGR:n vieressä, pyöreän kannen alla, vai missä?
                            Koetin eilen illan pimetessä paikallistaa, että mitä joudun purkamaan, mutta en löytänyt koko termarin koteloa.
                            ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                            F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                            Comment

                            • RJH
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 47
                              • Pohjois-Suomi

                              #15
                              Originally posted by röllykkä View Post
                              No voi vieteri!
                              Nyt on EGR termari vaihdettu, ja lämmöt edelleen sielä 74 asteen huippeilla.
                              Termari oli kyllä helppo vaihtaa, mutta harmi, kun ei auttanut.

                              Missähän päin tuossa motissa on itse moottorin termari?
                              Onko se siinä EGR:n vieressä, pyöreän kannen alla, vai missä?
                              Koetin eilen illan pimetessä paikallistaa, että mitä joudun purkamaan, mutta en löytänyt koko termarin koteloa.

                              Se pyöreä kansi lienee alipainepumppu?, mutta termari löytyy samalta suunnalta, tosin hiukan alempaa vesipumpun kyljestä EGR-coolerin alta: http://realoem.com/bmw/showparts.do?...65&hg=11&fg=35

                              Joudut purkamaan koneen etupuolelta syylärin päältä parit suojapellit pois, jotta saat nostettua flektin paikaltaan. EGR cooleri olisi hyvä saada myös pois (pultit voi olla lujassa ja ovat muistaakseni 45 torxeja) Saa sen termarin juuri ja juuri sinne paikalleen ilman coolerin poisottoa, mutta ahdasta on ja riskinä on myös että tiiviste ei asetu oikein ja jää vuotamaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎