Pistetäämpä tämä nyt tännekkin jos vialle löytyisi selitys kun viisaat päät lyö yhteen.
Kyseessä -04 vuoden 530D joka on varmasti suomen viallisimpia yksiöitä, kaikenlaista tehty ja vielä tarvis tehdä
Mutta ongelma on siis se että kaikki korin moduulit herjaavat K-CAN Low vikaa ja ihan yleismittarilla mitattuna LOW puolen piuha on oikosulussa maihin. Systeemit toimivat kuitenkin koska K-CAN menee single wire moodiin ja toimii tuossa high piuhassa jonka dc taso on mitattuna ihan ok ja resistanssi maihin usean megaohmin luokkaa.
Varsinainen ongelma on se että auto kuluttaa yön aikana akun tyhjäksi. Menee kyllä nukkumaan puolentunnin sisällä (pitkähkö aika?) yleensä niin että kepin valo sammuu mutta tuntuu siltä että herättelee moottorinohjausta aina välillä minkä takia syö akun tyhjäksi. Mittasin pihtivirtamittarilla myös sulakerasian lähdöistä että kun vaihdekepin valo on sammunut niin moottorinohjaukselle menee paksua piuhaa pitkin vielä yli 6A.
Eikö moottorinohjaus pitäisi sammua samaan aikaan kuin korin toiminnot?
Episodi alkoi suunilleen silloin kun autossa jo pitkään ollut AGM akku koodattiin autoon poistamalla vanha FA koodi ja lisäämällä oikea. TOSIN, juuri äsken katsottuani autoon koodattiin 90Ah AGM akku ja itse akku on 95Ah, ei tunnu hyväksyvän FA listalle 95 mallia, kuuluuko olla näin? Mutta eikai tuolla voi olla juurikaan merkitystä?
Samoihin aikoihin vaihdettiin myös enkelien parkkivalot ledeihin ja korjailtiin takaluukun johtosarjaa mutta oman järkeni mukaan nämä eivät liity toisiinsa mitenkään, takaluukulle ei K-CANnia mene ja kaikki toiminnot toimii OK eikä auto herää korin puolelta.
Soppaa sekoittaa myös viimesiään vetelevä startti, jännite tippuu varmastikkin riittävästä kun tuo vouvottaa koneen käyntiin, tämä on vaihdettavien osien listalla kyllä varmaan heti kun haljennut pakosarja saadaan vaihdettua
Eli tuokin voi ostaltaa aiheuttaa ihmeellisiä vikakoodeja mutta voisiko jännitteen tippuminen startatessa sekoittaa MPM:n tai muun virtaa hallinnoivan moduulin toiminnan?
Voisiko IBS aiheuttaa mitään tämän tapaisia vikoja?
K-CAN low vian rajoittamiseksi on seuraavat suht helposti käsille päästävät moduulit otettu irti jonka jälkeen mitattu low piuhan dc taso maihin nähden.
- Mittaristo
- Sadetunnistin
- MPM
- Tasonsäädön moduuli
- Traileri moduuli
- Tämä gateway mikä yhdistää mm. byte flight kuituväylät (airbag), safety gateway?
- Basic body moduuli...aiheutti muuten mielenkiintosen valoshown idrivessä
- PDC
Myös Hemin mainitsema akkukaapelin läpivienti tuosta vararengaskotelon yläpuolelta tuli avattua ja tarkistettua päältäpäin, vai hapettuuko se alapuolelta? Ainakiin päältä oli siisti.
Sitten myös semmonen erikoisuus että pari kertaa herjannut trailerimoduulia idrivellä ja myös moottorinohjaukselta esim löytyi vikakoodi jossa hamuili traileri moduulia sitä löytämättä, aluksi luulin että koko väyläongelma johtuisi tuosta trailerimoduulista mutta vaikka sen nappaa irti niin ei auta.
Seuraavassa viestissä vikakoodeja...
Kyseessä -04 vuoden 530D joka on varmasti suomen viallisimpia yksiöitä, kaikenlaista tehty ja vielä tarvis tehdä
Mutta ongelma on siis se että kaikki korin moduulit herjaavat K-CAN Low vikaa ja ihan yleismittarilla mitattuna LOW puolen piuha on oikosulussa maihin. Systeemit toimivat kuitenkin koska K-CAN menee single wire moodiin ja toimii tuossa high piuhassa jonka dc taso on mitattuna ihan ok ja resistanssi maihin usean megaohmin luokkaa.
Varsinainen ongelma on se että auto kuluttaa yön aikana akun tyhjäksi. Menee kyllä nukkumaan puolentunnin sisällä (pitkähkö aika?) yleensä niin että kepin valo sammuu mutta tuntuu siltä että herättelee moottorinohjausta aina välillä minkä takia syö akun tyhjäksi. Mittasin pihtivirtamittarilla myös sulakerasian lähdöistä että kun vaihdekepin valo on sammunut niin moottorinohjaukselle menee paksua piuhaa pitkin vielä yli 6A.
Eikö moottorinohjaus pitäisi sammua samaan aikaan kuin korin toiminnot?
Episodi alkoi suunilleen silloin kun autossa jo pitkään ollut AGM akku koodattiin autoon poistamalla vanha FA koodi ja lisäämällä oikea. TOSIN, juuri äsken katsottuani autoon koodattiin 90Ah AGM akku ja itse akku on 95Ah, ei tunnu hyväksyvän FA listalle 95 mallia, kuuluuko olla näin? Mutta eikai tuolla voi olla juurikaan merkitystä?
Samoihin aikoihin vaihdettiin myös enkelien parkkivalot ledeihin ja korjailtiin takaluukun johtosarjaa mutta oman järkeni mukaan nämä eivät liity toisiinsa mitenkään, takaluukulle ei K-CANnia mene ja kaikki toiminnot toimii OK eikä auto herää korin puolelta.
Soppaa sekoittaa myös viimesiään vetelevä startti, jännite tippuu varmastikkin riittävästä kun tuo vouvottaa koneen käyntiin, tämä on vaihdettavien osien listalla kyllä varmaan heti kun haljennut pakosarja saadaan vaihdettua
Eli tuokin voi ostaltaa aiheuttaa ihmeellisiä vikakoodeja mutta voisiko jännitteen tippuminen startatessa sekoittaa MPM:n tai muun virtaa hallinnoivan moduulin toiminnan?
Voisiko IBS aiheuttaa mitään tämän tapaisia vikoja?
K-CAN low vian rajoittamiseksi on seuraavat suht helposti käsille päästävät moduulit otettu irti jonka jälkeen mitattu low piuhan dc taso maihin nähden.
- Mittaristo
- Sadetunnistin
- MPM
- Tasonsäädön moduuli
- Traileri moduuli
- Tämä gateway mikä yhdistää mm. byte flight kuituväylät (airbag), safety gateway?
- Basic body moduuli...aiheutti muuten mielenkiintosen valoshown idrivessä
- PDC
Myös Hemin mainitsema akkukaapelin läpivienti tuosta vararengaskotelon yläpuolelta tuli avattua ja tarkistettua päältäpäin, vai hapettuuko se alapuolelta? Ainakiin päältä oli siisti.
Sitten myös semmonen erikoisuus että pari kertaa herjannut trailerimoduulia idrivellä ja myös moottorinohjaukselta esim löytyi vikakoodi jossa hamuili traileri moduulia sitä löytämättä, aluksi luulin että koko väyläongelma johtuisi tuosta trailerimoduulista mutta vaikka sen nappaa irti niin ei auta.
Seuraavassa viestissä vikakoodeja...
Comment