Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 K-CAN vika, hukkaa mm. virtoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    E61 K-CAN vika, hukkaa mm. virtoja

    Pistetäämpä tämä nyt tännekkin jos vialle löytyisi selitys kun viisaat päät lyö yhteen.
    Kyseessä -04 vuoden 530D joka on varmasti suomen viallisimpia yksiöitä, kaikenlaista tehty ja vielä tarvis tehdä
    Mutta ongelma on siis se että kaikki korin moduulit herjaavat K-CAN Low vikaa ja ihan yleismittarilla mitattuna LOW puolen piuha on oikosulussa maihin. Systeemit toimivat kuitenkin koska K-CAN menee single wire moodiin ja toimii tuossa high piuhassa jonka dc taso on mitattuna ihan ok ja resistanssi maihin usean megaohmin luokkaa.

    Varsinainen ongelma on se että auto kuluttaa yön aikana akun tyhjäksi. Menee kyllä nukkumaan puolentunnin sisällä (pitkähkö aika?) yleensä niin että kepin valo sammuu mutta tuntuu siltä että herättelee moottorinohjausta aina välillä minkä takia syö akun tyhjäksi. Mittasin pihtivirtamittarilla myös sulakerasian lähdöistä että kun vaihdekepin valo on sammunut niin moottorinohjaukselle menee paksua piuhaa pitkin vielä yli 6A.
    Eikö moottorinohjaus pitäisi sammua samaan aikaan kuin korin toiminnot?

    Episodi alkoi suunilleen silloin kun autossa jo pitkään ollut AGM akku koodattiin autoon poistamalla vanha FA koodi ja lisäämällä oikea. TOSIN, juuri äsken katsottuani autoon koodattiin 90Ah AGM akku ja itse akku on 95Ah, ei tunnu hyväksyvän FA listalle 95 mallia, kuuluuko olla näin? Mutta eikai tuolla voi olla juurikaan merkitystä?
    Samoihin aikoihin vaihdettiin myös enkelien parkkivalot ledeihin ja korjailtiin takaluukun johtosarjaa mutta oman järkeni mukaan nämä eivät liity toisiinsa mitenkään, takaluukulle ei K-CANnia mene ja kaikki toiminnot toimii OK eikä auto herää korin puolelta.

    Soppaa sekoittaa myös viimesiään vetelevä startti, jännite tippuu varmastikkin riittävästä kun tuo vouvottaa koneen käyntiin, tämä on vaihdettavien osien listalla kyllä varmaan heti kun haljennut pakosarja saadaan vaihdettua
    Eli tuokin voi ostaltaa aiheuttaa ihmeellisiä vikakoodeja mutta voisiko jännitteen tippuminen startatessa sekoittaa MPM:n tai muun virtaa hallinnoivan moduulin toiminnan?
    Voisiko IBS aiheuttaa mitään tämän tapaisia vikoja?

    K-CAN low vian rajoittamiseksi on seuraavat suht helposti käsille päästävät moduulit otettu irti jonka jälkeen mitattu low piuhan dc taso maihin nähden.
    - Mittaristo
    - Sadetunnistin
    - MPM
    - Tasonsäädön moduuli
    - Traileri moduuli
    - Tämä gateway mikä yhdistää mm. byte flight kuituväylät (airbag), safety gateway?
    - Basic body moduuli...aiheutti muuten mielenkiintosen valoshown idrivessä
    - PDC

    Myös Hemin mainitsema akkukaapelin läpivienti tuosta vararengaskotelon yläpuolelta tuli avattua ja tarkistettua päältäpäin, vai hapettuuko se alapuolelta? Ainakiin päältä oli siisti.
    Sitten myös semmonen erikoisuus että pari kertaa herjannut trailerimoduulia idrivellä ja myös moottorinohjaukselta esim löytyi vikakoodi jossa hamuili traileri moduulia sitä löytämättä, aluksi luulin että koko väyläongelma johtuisi tuosta trailerimoduulista mutta vaikka sen nappaa irti niin ei auta.
    Seuraavassa viestissä vikakoodeja...
    Last edited by Supa; 17-09-2010, 12:27.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Näitä shotteja on otettu vähän eri aikoihin mutta pari nyt esimerkiksi.
    Tuossa koko kansio.
    Tuntuu olevan vielä hieman sekavaa tämä e6x diagnosointi, senverran uusi maailma.
    Ajoin dissin energy diagnosin joka luki ibs:ltä ja muilta mooduleilta virrankäytön tiedot.
    Oli vaan sitä mieltä että auto heräilee k-can tai pt-can vikojen takia, käski ottaa yksiköitä irti ja kokeilla helpottaako
    Eli eipä paljoa auttanut, tiedettiin jo.
    Muutama erikoisuus mikä ihmetytti:

    Mittaristolla oli tämmösiä CAN ID herjoja, todennäköisesti tulleet alhaisesta jännitetasosta, vai?



    Sitten mikä tämä CASsin Hall pulssi on? Jokin asentoanturin tieto mutta mikä? Livedataa CASsilta katsottaessa nuo hall pulssiarvot heittelevät miten sattuu yli punaisten rajojenkin...mielenkiintoista



    Ja SITTEN, powertrain cannista oli wakeup herja, mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? wakeup infon erilaisuus verrattuna...mihin? PT-CANnissa siis, viittaisi juurikin tähän moottorinohjauksen univaikeuksiin?

    Last edited by Supa; 17-09-2010, 00:41.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Nyt Clavurion, Jartsa02, Dunky yms viisaat päät yhteen, ideoita?
      Revinkö suosiolla kojelaudan irti että pääsen käsiks K-Can väylän yhdyspisteisiin.
      Hemmetti kun ovat sijoitettu hankalasti. Näin saisi kaikki yksiköt irti varmasti ja testattua mihin tökkää.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 323
        • Hml

        #4
        Tohon K-BUS:in oikosulun metsästämiseen voisi ehkä auttaa tarkka ohmi mittari. Väylän kaapeleista tulee jonkin verran resistanssia aina joten oikosulun paikkaa voisi tämän perusteella paikallistaa. Eli mitä suuremmpi resisstannsi sitä kauempana oikosulku on ja mitä pienempi resisstanssi niin sitä lähempänä oikosulku on. Varmaan jostain bemarin johdotus kuvista näkee miten väylä kaapeli kulkee autossa. Tämä systeemi on toiminut jopa piirilevyllä oikosulun paikallistamiseen. En tiedä sitten miten monesta paikkaa sitä väylää pääsee mittaamaan.

        Se väylä tosiaan toimii yhdelläkin johdolla, mutta häiriönsieto on paljon huonompi kuin differentiaalisena molemmilla johdoilla. Tämä saattaa aiheuttaa epämääräistä käytöstä myös vaikka näyttääkin toimivan.
        Last edited by MakeJ; 17-09-2010, 17:21.
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • Muuli
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 115

          #5
          Kokeileppa ottaa penkkien ohjainlaitteista liittimet auki ja tarkasta että kuluttaako vielä.
          Noissa on ollut paljon vikoja juuri väylän osilta.
          Johtoviat melkoisen harvinaisia eli harvemmin väyläjohdot itekseen poikki menee.

          Comment

          • jube9
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 78
            • Turku

            #6
            Vetokoukun ohjainlaitteelle tulevat K-can:in linjat otetaan ryöstämällä esim. PDC:lle menevistä K-canin johdoista. Eli kannattaa sieltäkin suunnalta liitokset tarkistella.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by jube9 View Post
              Vetokoukun ohjainlaitteelle tulevat K-can:in linjat otetaan ryöstämällä esim. PDC:lle menevistä K-canin johdoista. Eli kannattaa sieltäkin suunnalta liitokset tarkistella.
              Ei ne tehtaalla kyllä mitään ryöstöliitoksia tee
              kaikki takakontin pohjilla ja siellä liikkuvat johdot, moduulit ja liitokset on tsekattu.

              Originally posted by MakeJ View Post
              Tohon K-BUS:in oikosulun metsästämiseen voisi ehkä auttaa tarkka ohmi mittari. Väylän kaapeleista tulee jonkin verran resistanssia aina joten oikosulun paikkaa voisi tämän perusteella paikallistaa. Eli mitä suuremmpi resisstannsi sitä kauempana oikosulku on ja mitä pienempi resisstanssi niin sitä lähempänä oikosulku on. Varmaan jostain bemarin johdotus kuvista näkee miten väylä kaapeli kulkee autossa. Tämä systeemi on toiminut jopa piirilevyllä oikosulun paikallistamiseen. En tiedä sitten miten monesta paikkaa sitä väylää pääsee mittaamaan.

              Se väylä tosiaan toimii yhdelläkin johdolla, mutta häiriönsieto on paljon huonompi kuin differentiaalisena molemmilla johdoilla. Tämä saattaa aiheuttaa epämääräistä käytöstä myös vaikka näyttääkin toimivan.
              Mistäs ajattelit löytää vielä K-Bussin e6x laitteista, muualtakuin testerin ja auton väliltä
              Resistanssi ei muuttunut juurikaan eri laitteiden liitospisteiden välillä vaikka mittailin eri puolilta autoa, tätä on hankala muutenkin soveltaa tässä tapauksessa kun väylässä on niin paljon moduuleita kiinni, lyhyet matkat, moduuleilla omat terminoinnit.

              Kokeileppa ottaa penkkien ohjainlaitteista liittimet auki ja tarkasta että kuluttaako vielä.
              Noissa on ollut paljon vikoja juuri väylän osilta.
              Johtoviat melkoisen harvinaisia eli harvemmin väyläjohdot itekseen poikki menee.
              Tämä täytyykin tarkistaa seuraavaksi, kiitos vinkistä
              Last edited by Supa; 18-09-2010, 00:17.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by Muuli View Post
                Kokeileppa ottaa penkkien ohjainlaitteista liittimet auki ja tarkasta että kuluttaako vielä.
                Noissa on ollut paljon vikoja juuri väylän osilta.
                Johtoviat melkoisen harvinaisia eli harvemmin väyläjohdot itekseen poikki menee.
                Päivitetääs tätä topicia. Eli vika on väylävian osalta ainakin ratkaistu. Temppuileva moduuli oli juurikin penkkimoduuli kuskin penkissä. Kiitoksia vinkistä!
                Nyt katsotaan meneekö auto nukkumaan normaalisti ja pitää virrat, uskoisin kyllä.
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • vlu_1981
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 50
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Perhana kun mulla on samaa vikaa e60 2005, CAN low kaikissa purkeissa, jotka ovat K-CAN väylässä. Olen kokeillut irrottaa moduuleja, ja sitten nollannut ja lukenut koodit uudestaan, mutta en ole vielä pystynyt paikallistamaan vikaa. KBM, on ainoa purkki joka sanoo K-CAN kurzschluss, eli oikosulku, muttei senkään irrotus auttanut. Muissa purkeissa CAN LOW tai CAN physikal fehler

                  Eli seuraavat modulit on ollut irti:
                  KBM
                  molemmat penkit FAS,BFS
                  KLIMA
                  MPM
                  Vetokoukun jälkiasennus motukka

                  Seuraavat viat on lisäksi päällä:
                  pissapojan suuttimet ei lämpene
                  Takalasinlämmitys ei toimi, valo syttyy IHKAssa kyllä. RATKAISTU SIVULLA 3-4!

                  Metodi jolla olen moduulit testannut, on purkista piuhat irti -> koodien nollaus -> uudelleen luku.

                  Eihän nuo viat mitään käytännössä haittaa, mutta meneekö ikinä katsastuksesta läpi?

                  DIS ei toimi kun länkyttää ettei Terminal 15:ssa ole virtaa, INPA toimii täysin.?

                  Sen verran vielä, ettei mulla syö akkua eikä ole varoitusta high dischargesta...
                  Last edited by vlu_1981; 24-10-2013, 12:59. Reason: solved!
                  Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
                  EX:
                  E60 525i 2005
                  E46 330xi 2004
                  E46 330i 2003
                  E91 318i 2008

                  Comment

                  • Kosta87
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 178
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    Päivitetääs tätä topicia. Eli vika on väylävian osalta ainakin ratkaistu. Temppuileva moduuli oli juurikin penkkimoduuli kuskin penkissä. Kiitoksia vinkistä!
                    Nyt katsotaan meneekö auto nukkumaan normaalisti ja pitää virrat, uskoisin kyllä.
                    Täällä myöskin ollut sama vika jo pidemmän aikaa.. Penkkimoduuli hukkaa virtaa..kiinnostaisi, että saako tämän jotenkin korjattua, että saisi penkin taas lämpöseks nyt kun talvikin pukkaa päälle.

                    Juotoshommat onnistuu kyllä kun niitä tulee päivittäin tehtyä lentokoneisiinkin.
                    Last edited by Kosta87; 09-10-2013, 20:44.

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Kosta87 View Post
                      Täällä myöskin ollut sama vika jo pidemmän aikaa.. Penkkimoduuli hukkaa virtaa..kiinnostaisi, että saako tämän jotenkin korjattua, että saisi penkin taas lämpöseks nyt kun talvikin pukkaa päälle.

                      Juotoshommat onnistuu kyllä kun niitä tulee päivittäin tehtyä lentokoneisiinkin.
                      Mitenkäs tuo väylä? Eiköhän siinä ole joku driver/puskuri siellä penkin modulin sisällä. Jos juotoshommat onnistuu, ei tuo voi olla ylivoimainen projekti. Jos se tosiaan menee maihin, ei kai jäljelle jää kuin joku suojakonkan (jos sellaisia siellä on) oikosulkeutuminen tai sitten tuon piirin kämähtäminen. Tuskin tuo väylä suoraan jonkun prossun jalkoihin menee. Tai no, mene ja tiedä.
                      Ei tuollaisen pikkulutikan vaihto voi kovin iso proggis olla eikä joku tuollainen driver piiri montaa euroa maksa.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • vlu_1981
                        Bimmer Rookie
                        • May 2009
                        • 50
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Avasin IHKA paneelin tänään ja löysin palaneen chipin. Kaksi jalkaa oli kärvähtäneenä myös yhdessä toiinsa.
                        Paneeli vaihtoon ja toivottavasti väylävika ja takalasin lämmitys ongelma poistuu...
                        Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
                        EX:
                        E60 525i 2005
                        E46 330xi 2004
                        E46 330i 2003
                        E91 318i 2008

                        Comment

                        • ihu412
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Tampere/Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by vlu_1981 View Post
                          Avasin IHKA paneelin tänään ja löysin palaneen chipin. Kaksi jalkaa oli kärvähtäneenä myös yhdessä toiinsa.
                          Paneeli vaihtoon ja toivottavasti väylävika ja takalasin lämmitys ongelma poistuu...
                          Kuvista päätellen näytti varsin mielenkiintoiselta.mikä lie kyrväyttäny tuon prosessorin?��
                          Laitahan nuo kuvat tänne kans opiksi muillekin Ihka:n ihmeellisyyksistä. Melko monta päivää tuota haettiinkin ��Viimein sä sen löysit��
                          Last edited by ihu412; 14-10-2013, 08:48.

                          Comment

                          • vlu_1981
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 50
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Siinä piirilevy IHKAn sisältä. Väylä vikaahan tuo ei poistanut.
                            Attached Files
                            Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
                            EX:
                            E60 525i 2005
                            E46 330xi 2004
                            E46 330i 2003
                            E91 318i 2008

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Hieno homma että löytyi
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎