Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 (530) '04 tuulilasinpyyhkijäongelmat ja moottorin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E60-530dA
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 6
    • Turku

    E60 (530) '04 tuulilasinpyyhkijäongelmat ja moottorin vaihto

    Elämäni tarina eli ostin jämäkältä tuntuvan (nimim. mukaisen 02/2004), kohtuullisesti ajetun (117tkm) auton mielestäni edulliseen hintaan. Ja mitä onkaan jo tehty ensimmäisten 15tkm aikana: Vaihdettu imusarja, lisätty talvipaketti huohotuksiin, putsattu EGR, vaihdettu käsijarru=takajarrut, päivitetty softat. Toiveena huolettomat kilometrit tästä ikuisuuteen.

    Mutta täältähän saa lukea vaikka mitä: Uusistakin imusarjoista lentelee läpät, turbot viheltää, letkut hapertuu ja automaatteja vaihdetaan liukuhihnalla. Luulin että kesäiset radion ja navin pätkimisetkin johtuivat vain lämmöstä. Mutta mutta...

    Nyt sekosivat pyyhkijät: Välillä toimii, välillä ei. Viikset pysähtelevät mihin kohtaan saattuu. Pesurikin toimii vain satunnaisesti. 240€ "diagnoosin" jälkeen merkkiliike kertoo että pyyhkijöiden moottori on sökö (tämän osasi testerillä lukea jo paikallinenkin paja, ilmaiseksi). No, olivat testanneet johdot ym myös. Vaihto olisi "iso työ", kustannus 650€ lisää, vaihto 3 viikon päästä. Talliin siispä.

    1. Kaipaisin vinkkejä miten lähtee suosiolla irti kuljettajan puolen viiksen akselissa oleva "aluslevy" jossa vaakarihlat. Palikka ei tunnu lähtevän akselista suosiolla, eikä se mahdu ikkunamuovin reiästäkään läpi. Osaako joku sanoa mikä olisi oikea irrotustapa?

    2. Kunhan paketti on pöydällä, tarkoitus on löytää moottorista/vaihteistosta ns. 0-kohta-anturi, jonka siis itse epäilen olevan rikki. Tähän oli myös diagnoosiselosteessa viite. Sen voi yrittää korjata, tai etsiä uuden. Myös koko moottorin voinee vaihtaa ilman vivustoakin, jota marmoritiskiltä ainoastaan pakettina myydään.

    3. Jos moottorin/vaihteiston saa vaihdettua, pitäisi sellainen jostakin saada ostaa. Onko yleisöllä vinkkejä uuden vastaavan hankintapaikasta? Laite on Valeon, numerot ym löytyy.

    4. 6kk sisällä on autoa tutkittu ja korjattu marmorilla n. 3k€ edestä, eli yli 10% hankintahinnasta. Mielenrauhan saamiseksi se alkaa käydä jo kalliiksi joten hakusessa olisi Turun lähialueelta joku muu korjaamo, sekä paikka jonka kautta hankkia varaosia esim. suoraan ulkomailta. Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! Paluupostissa saa raportin havainnoista ja korjaustavasta, ehkä valokuviakin.

    RealOEM, TIS-dvd:t ja Foorumit ovat jo tuttuja, mutta eivät ole vielä auttaneet tässä ongelmassa.

    Pettynyt
  • Janne S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 437
    • Keminmaa

    #2
    Itse tuota aluslevyä käytin kans irti, lähti ihan vaan pienellä käpälämallin ulosvetäjällä. Voihan siihen jotain crc:tä yrittää ruikkia jos se hapettuma siitä boorista pehmenis. Itsekin aikani tappelin marmorin kans noiden vikadiagnoosien kans ja siihen malliin vittuunnuin valohoitoon et hommasin foorumin kautta obd-piuhan ja inpa-ohjelman, ei oo sen jälkeen tarvinnut käyä Wetteriltä ku pikkuosia hakemassa, suosittelen kyllä hankkiin tuon piuhan. Kovin tuntuu suolaselta tuo 650 euroa tuosta vaihtotyöstä.
    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

    Comment

    • E60-530dA
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 6
      • Turku

      #3
      Oukei, kiitoksia uskonvahvistuksesta. Kohta 1 selvinnee sillä, kunhan pieni ulosvetäjää on hankittu.

      OBD:sta ja INPAsta löytynee juttua toisaalla, käynpä katselemassa. Pelkkä muistien lukeminen oli 70€ listahinta... Tarkennettakoon vielä että tuo 650€ sisälsi uudet osat (350€). Mutta 3 tuntia ammattilaisilta työhön on mielestäni liikaa. Ainakin sillä tuntihinnalla. Katsotaan montako siihen itsellä menee.

      Kohta 3 ratkennee Fustilla, Jalosella tai lahden takaa. Löytyykö kenelläkään vinkkiä/kokemuksia kohtiin 2 tai 4?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Bullit nimimerkki voisi olla turussa aika hyvä vaihtoehto. Pitää muistaakseni ihan korjaamoa siellä.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by E60-530dA View Post
          Vaihdettu imusarja, lisätty talvipaketti huohotuksiin, putsattu EGR, vaihdettu käsijarru=takajarrut, päivitetty softat. Toiveena huolettomat kilometrit tästä ikuisuuteen.

          Mutta täältähän saa lukea vaikka mitä: Uusistakin imusarjoista lentelee läpät,
          Läppien poistaminen kokonaan ja pysyvästi olisi ollut halvempi ja pidemmän päälle varma ratkaisu. Mitään haittaahan ei hommasta ole.
          Huohotuksen lämmitys on ok.

          Comment

          • Jussiboy
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 44
            • Tampere

            #6
            Tarkoitatko tätä osaa?

            BMW R 1200 GS

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5419
              • S:t Karins

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Bullit nimimerkki voisi olla turussa aika hyvä vaihtoehto. Pitää muistaakseni ihan korjaamoa siellä.
              Suosittelen
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • E60-530dA
                Newbiemmer
                • Oct 2010
                • 6
                • Turku

                #8
                Terve,
                sama paketti kysymyksessä. Huomenna tulee purkuosa Tampereelta. Katsotaan mitä vaihdetaan, nyt ei ehtinyt enää kikkailemaan ja tutkimaan enempää.

                Läppäasia tuli tutuksi vasta kun imusarja oli jo vaihdettu, ehjäämön suosituksen mukaan. BTCF:stä en ollut vielä kuullutkaan ja kuvitelma oli että se on lähes ainoa iso vika joka tällaisessa autossa voi tulla seur 100tkm aikana. Tarkoitus oli "ostaa lisäaikaa" tutkia asia.

                Kuvitelma alkaa muuttua ja seuraavat viat tutkitaan ensin itse ja sitten vasta marmorille, mieluummin ei ollenkaan. Pyyhkijä-tarina oli viimeinen pisara. Kallis tallini ei siis menekään hukkaan. Ja klaanista löytyy sijaisautoja vaikka lampaat söis. Otetaan sitten harrastuksen kannalta tämäkin yksilö. Kiva auto ajella kun on kuitenkin muuten.

                Enää #2 jäljellä ja sekin selvinnee huomenna. Kiitos yleisölle!

                Comment

                • E60-530dA
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 6
                  • Turku

                  #9
                  Korjattu!

                  Hyvin pyyhkii.

                  noin 4 tuntia tehokasta hääräystä sisältäen ihmettelyn, työkalujen hankintamatkan ja rystysten teippaamiset. Osat käytettynä karvan alle 200€. Säästöksi jäi 450€ ja ilman "turhaa" ylimääräistä diagnoosityötä se olisi ollut jopa 620€. Joten tuntipalkaksi jää itselle minimissäänkin 112,50€ netto + oppimis/onnistumiselämys. Merkkiliikkeen toiminnan ja hinnoittelun arviointi jääköön jokaiselle itselleen. Minun mielestäni palvelukokemus pitäisi saada kaksinkertaistettua ja hinta puolitettua niin olisin tyytyväinen asiakas.

                  Pyyhkijän moottorissa ei ilmeisesti ole itsessään vikaa vaan kulmavaihteen nollakohta-anturissa. Mekaanisesti sekin oli ehjän oloinen ja hiekkapaperin jälkeen yleismittarilla o-kohta löytyi poikkeuksetta. Valitettavasti en huomaannut testata sitä enää johdon päässä, nyt arvoitus siirtyy seuraavaan kertaan, tai kunnes joku tarvitsee varaosan. Moottori-vaihdepaketti irtoaa vivustosta, mutta kammen akseli vaatinee prässin tms. irrotakseen/jälleenasennukseen. Tätä en kokeillut.

                  Kasausvaihe löytyy arkistosta valokuvina osa kerrallaan. En saa niitä mihinkään nettiin, joten lähetän pyydettäessä tarinan kera.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎