Potilaana on -06 525d joka on alkanut nykimään kohtuu voimakkaasti 2500 kierroksen tuntumassa (välillä 2300-2600 rpm). Tästä alemmilla ja ylemmillä kierroksilla vetää ainakin kohtuu normaalin tuntoisesti. Tämän lisäksi matkaajon kulutus on lisääntynyt ainakin litran verran: Kesällä mentiin 10 tkm pätkä 6,3 l keskikulutuksella, 90 %:sti matka-ajoa. Parhaimmillaan mentiin tankillinen pääosin rauhallisella maaseututeillä ajellessa 5,7 litran keskikulutuksella. Nyt ei tunnu enää pääsevän millään ajolla alle 7 litran vaikka keskinopeus on talvirajoitusten ja liukkauden myötä tippunut n. 10 km/h.
Katselin tänään INPAlla, ettei mitään asiaan liityviä vikakoodeja ollut päällä ja tutkiskelin hiukan live-dataa pääsemättä jyvälle ongelman aiheuttajasta... Searchin perusteella ko. ongelman voisi aiheuttaa ainakin seuraavat, mutta miten rajata/paikallistaa aiheuttaja
1. MAF viallinen, tämän taitaa saada testattua sillä, että nyppäsee johdon irti ja käy toteamassa että loppuuko nykiminen vai ei. Pitää tehdä kun pakkaset hiukan lauhtuu... Tämän päiväisessä yli 20 asteen pakkasessa ei remppahommat pohjolan tallissa oikein kiinnostanett.
2. Ahtopaineen anturi/johdot rikki. Miten todeta/poissulkea tämä?
3. Vika turbossa?
4. Viallinen suutin/suuttimia. Suuttimien korjausarvot taitaa saada jostain inpan syövereistä poimittua?
5. Muita mahdollisia vian aiheuttajia? Momentinmuunnin se ei kuitenkaan ole koska autossa on manuaaliaski...
Katselin tänään INPAlla, ettei mitään asiaan liityviä vikakoodeja ollut päällä ja tutkiskelin hiukan live-dataa pääsemättä jyvälle ongelman aiheuttajasta... Searchin perusteella ko. ongelman voisi aiheuttaa ainakin seuraavat, mutta miten rajata/paikallistaa aiheuttaja
1. MAF viallinen, tämän taitaa saada testattua sillä, että nyppäsee johdon irti ja käy toteamassa että loppuuko nykiminen vai ei. Pitää tehdä kun pakkaset hiukan lauhtuu... Tämän päiväisessä yli 20 asteen pakkasessa ei remppahommat pohjolan tallissa oikein kiinnostanett.
2. Ahtopaineen anturi/johdot rikki. Miten todeta/poissulkea tämä?
3. Vika turbossa?
4. Viallinen suutin/suuttimia. Suuttimien korjausarvot taitaa saada jostain inpan syövereistä poimittua?
5. Muita mahdollisia vian aiheuttajia? Momentinmuunnin se ei kuitenkaan ole koska autossa on manuaaliaski...
Comment