Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 525d nykyttää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RJH
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 47
    • Pohjois-Suomi

    e61 525d nykyttää

    Potilaana on -06 525d joka on alkanut nykimään kohtuu voimakkaasti 2500 kierroksen tuntumassa (välillä 2300-2600 rpm). Tästä alemmilla ja ylemmillä kierroksilla vetää ainakin kohtuu normaalin tuntoisesti. Tämän lisäksi matkaajon kulutus on lisääntynyt ainakin litran verran: Kesällä mentiin 10 tkm pätkä 6,3 l keskikulutuksella, 90 %:sti matka-ajoa. Parhaimmillaan mentiin tankillinen pääosin rauhallisella maaseututeillä ajellessa 5,7 litran keskikulutuksella. Nyt ei tunnu enää pääsevän millään ajolla alle 7 litran vaikka keskinopeus on talvirajoitusten ja liukkauden myötä tippunut n. 10 km/h.

    Katselin tänään INPAlla, ettei mitään asiaan liityviä vikakoodeja ollut päällä ja tutkiskelin hiukan live-dataa pääsemättä jyvälle ongelman aiheuttajasta... Searchin perusteella ko. ongelman voisi aiheuttaa ainakin seuraavat, mutta miten rajata/paikallistaa aiheuttaja

    1. MAF viallinen, tämän taitaa saada testattua sillä, että nyppäsee johdon irti ja käy toteamassa että loppuuko nykiminen vai ei. Pitää tehdä kun pakkaset hiukan lauhtuu... Tämän päiväisessä yli 20 asteen pakkasessa ei remppahommat pohjolan tallissa oikein kiinnostanett.
    2. Ahtopaineen anturi/johdot rikki. Miten todeta/poissulkea tämä?
    3. Vika turbossa?
    4. Viallinen suutin/suuttimia. Suuttimien korjausarvot taitaa saada jostain inpan syövereistä poimittua?
    5. Muita mahdollisia vian aiheuttajia? Momentinmuunnin se ei kuitenkaan ole koska autossa on manuaaliaski...
  • RJH
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 47
    • Pohjois-Suomi

    #2
    Itse itselleen vastaten...

    Nyt kun pakkaset vähän lauhtuneet, niin nyppäisin maffin piuhan irti ja kävin koeajolla. Vastaa kaasuun laiskemmin, polkaistaessa miettiin hetken ennen kuin lähtee kiihtymään. Ei kyllä nykinut entiseen enää malliinkaan. No maffinpiuha takaisin paikalleen ja uusi lenkki. Mitä V****a ei nykinyt enää ollenkaan piuha paikallaankaan? Tsekkasin samalla suuttimien korjausarvot. Olivat tyhjäkäynnillä pahimmillaan +-2, mutta kaikkien suuttimien arvot veto päällä +-1 sisällä, eli vika tuskin suuttimissa?

    Miten tuon actual/nominal ilmamassamäärien pitäisi seurata toisiaan ehjässä maffissa? Minulla nämä näyttäisivät tasakaasulla seuraavan toisiaan suht nätisti, mutta kun vedättää niin arvojen erotus on 50 pykälästä jopa reiluun 200 pykälään, onko tämä "normaalia"?

    Comment

    • RJH
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 47
      • Pohjois-Suomi

      #3
      Lisää yksinpuhelua...

      Vika ilmenee vain kovemmilla pakkasilla eli < -15 C

      -10 C tuntumassa nykimistä ei edes huomaa, mutta tänään kun pakkasta oli n. 25 astetta niin kiertää tosi vaivalloisesti välin 2200-2700 rpm, nykii, rytkyttää ja heiluttaa koko katiskaa niin kuin piru kerjäläistä. Samoiten kulutusmittari painahtaa pohjaan/lähes pohjaan. Alle ja yli tämän kierrosvälin -> veto OK.

      Livedataa ei saatu tänään luettua kun ei ollut läppäriä autossa, pitää testailla huomenna jos pakkaset jatkuu...

      Mistä moinen, lämpötilasta riippuva, käytös voisi johtua? Vika sittenkin MAF:ssa? Muita potentiaalisia vaihtoehtoja tai miten tutkia/päästä jyvälle ongelman aiheuttajasta?

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #4
        Ettei ny ihan monologia tarvi heittään, niin liityn ihmetteleen vikaasi.

        Kun nyt se inpa ei sieltä tätä vikaa löydä, niin vähän outohan tuo vika on. MAFfin heikkoa kuntoahan se ei vikakoodeilla ilmoita. Kylmät ilmat ja vika päällä. Hmm :think. Ilmamassamittarin viereinen imuilmanlämpötilaanturi vois myös olla finaalissa, mutten tiedä kuinka tuo sitten alkais oireileen.
        Tukkonen katti tai dpf ei myöskään tee vikakoodeja ja oireilee varmasti kylmänä enemmän. Tekeekä regeneroinnin? Missä koneenlämmöissä ajelet näillä pakkasilla? Nykiikö kylmänä, sekä lämpösenä? Onko pa-suodatin koska vaihdettu? Entä moottorin ilmansuod.?

        Sori nyt kun ei mitään konkreettista, mutta toivottavasti saat vikasi ratkaistua piakkoin!

        edit. kai olet jo tankannut talvilaatua?
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • RJH
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 47
          • Pohjois-Suomi

          #5
          Ei tosiaan nyi kuin kovemmilla pakkasilla ja vain lämpimällä koneella :think.

          Viimeksi kun oli piuhassa, niin imuilman lämpötila näytti ihan järkeviä arvoja ulkolämpötilaan nähden.

          DPF putsattiin ultraäänipesurilla loppukesästä ja paineet tippui uuden tasolle -> täyskaasukiihdytyksessä n. 100 mbar. Regenerointia tuntuu tekevän pakkasillakin. Vois tuon DPF:n paineen vielä tarkistaa, mutta kun en ole etsiskelyistä huolimatta sitä onnistunut INPAsta löytämään. Mistä purkista tuo painemittauksen anturitieto löytyy?

          20 tkm sitten on vaihdettu sekä ilmansuodatin että polttoainesuodatin. Samoihin aikoihin tempasin myös imusarjan läpät pois ei sen paremmin imusarja kuin EGR:kään näyttäneet pahemmin karstoittuneen.

          Huolimatta kesällä vaihdetuista EGR- ja päätermostaatista, niin ei oikein jaksa pakkasilla pitää täysiä lämpöjä. -10:ssä mennään n. 85 asteessa, parissa kympissä 80-82 astetta ja eilen kun oli -28 niin lämmöt pyöri 77-80 astetta. Melkosta kuraa nuo termostaatit , pitäis vissiin vaihtaa joka öljynvaihdossa ja kerran tai pari väihtovälin aikanakin... Syylärin edessä ei kyllä näytä kyllä olevan sen paremmin mekaanisia kuin sähköisiä läppiäkään niin pitää vielä kokeilla tukkia ilmanottoaukot jotenkin, josko vaikka jaksaisi sitten pitää lämmöt 90:ssä. Olisiko porontalja konepellillä ilmanottoaukkojen edessä hyvä? Tuohon sitten voisi jenkkien dollarihymyjen häränsarvia mukaillen istuttaa vielä poronsarvet keulakoristeeksi.

          Miten muilla: pysyykö lämmöt 90 asteessa pakkaskeleillä ilman keulan toppaamisia?

          Talvilaatua tankissa tottakai, ei kai täällä pohjoisessa ole muuta mittarista kohta pariin kuukauteen saanutkaan...
          Last edited by RJH; 11-12-2010, 16:57.

          Comment

          • LeMansBlau
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1060
            • Insomniac

            #6
            Originally posted by RJH View Post
            Miten muilla: pysyykö lämmöt 90 asteessa pakkaskeleillä ilman keulan toppaamisia?

            Talvilaatua tankissa tottakai, ei kai täällä pohjoisessa ole muuta mittarista kohta pariin kuukauteen saanutkaan...
            Ei varmasti pysy. Ehkä hetkellisesti saattaa olla, mutta kyllä kunnon pakkaskeleillä tuppaa lämmöt tippuun (ainakin kun kierrokset nousee, eli pumppu pistää nesteen kiertään kunnolla) jos tuolla ei mitään ole koneen/jäähdyttimen edessä jäistä ilmavirtaa vähentämässä. Sen vuoksi ovat jo tehtaallakin laittaneet noihin coldcountry-versioihin ne "kaihtimet" sinne munuaisten taakse. Eli käsittääkseni jos lisävarusteissa ei lue tota, niin silloin keulalta ei sitä kaihdinta myöskään löydy.

            Kannattaa ottaa sopivan korkunen noin 3mm vahva levy (vaikka pleksi), mitata se sopivaksi ja avata etuosasta se metalli missä on ne konepellin lukot. Sen jälkeen avaa syylärin päällä olevan muovin (viisi ruuvia) ja laittaa sopivan kokosen levyn siihen jäähdyttimen kennon ja ja ilmastoinnin kennon (ne saman kokoset) eteen ja ohjaustehostimen kennon taakse. eli niitten väliin. Sillon se on tuolla tukevasti ja järkevässä paikassa.
            Tekee koneelle hyvää, että se pysyy paremmin tasalämpösenä ja kennosto, sekä vesi ei pääse jäähtyyn liikaa, eikä myöskään silti vielä kuumia liikaa suomen talvessa. Neste myös lämpenee nopeemmin optimi lämpöönsä. Ja kulutuksellehan tämä on hyvää. Optimi lämpötilan mukaanhan on tehty myös toi auton softa, joten sillon kone myös toimii parhaiten. Kunhan muistaa vaan kesän lähestyessä ton tuolta poistaa.

            Sullahan tosin noi lämmöt on melko normi lämmöissä toi, joten viat ei nyt tosta johdu.

            Ite varmaan hommaisin uuden ilmamassa-anturin (ei muutenkaan ainakaan haitaksi ole jos autossa on vielä alkup. kiinni). Jos vika ei tolla häviä, niin sitten joka katti tai dpf. :think Tämä siis ainoastaan jos inpa ei antureihin liittyviä vikoja tuolta löydä. Olikos sulla muuten livedatassa ahdot pyydetyissä arvoissa?

            Talvilaaduista kyselin, kun eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka et olisi pariin kk autolla ajellut.
            ///MADE IN FINLAND

            sigpic

            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
            F32 COUPE PERFORMANCE
            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

            Comment

            • Bergeri
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 70
              • Etelä-Suomi

              #7
              Originally posted by LeMansBlau View Post
              Ei varmasti pysy. Ehkä hetkellisesti saattaa olla, mutta kyllä kunnon pakkaskeleillä tuppaa lämmöt tippuun (ainakin kun kierrokset nousee, eli pumppu pistää nesteen kiertään kunnolla) jos tuolla ei mitään ole koneen/jäähdyttimen edessä jäistä ilmavirtaa vähentämässä. Sen vuoksi ovat jo tehtaallakin laittaneet noihin coldcountry-versioihin ne "kaihtimet" sinne munuaisten taakse. Eli käsittääkseni jos lisävarusteissa ei lue tota, niin silloin keulalta ei sitä kaihdinta myöskään löydy.
              Mitenköhän suoraan tuon jäisen ilmavirran määrä korreloi tuohon lämpötilaan? Itse saan lämmöt nousemaan parhaiten optimitasolle ja myös pysymään siellä, kun menee motarille. Ilmanvastus (jäinen ilma) on tuolla kuitenkin moninkertainen taajama-ajoon verrattuna, ilmanvastuksen noustessa nopeuden neliön mukaisesti. Eli jos taajamassa ajaa esim. tasaista 60km/h vs. motarilla 100km/h, niin eikös motarilla koneen pitäisi käydä viileämpänä? Autossani ei ole kaihtimia.
              Last edited by Bergeri; 12-12-2010, 09:58.
              e61 530da m-sport 2006
              ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

              Comment

              • RJH
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 47
                • Pohjois-Suomi

                #8
                Originally posted by Bergeri View Post
                Mitenköhän suoraan tuon jäisen ilmavirran määrä korreloi tuohon lämpötilaan? Itse saan lämmöt nousemaan parhaiten optimitasolle ja myös pysymään siellä, kun menee motarille. Ilmanvastus (jäinen ilma) on tuolla kuitenkin moninkertainen taajama-ajoon verrattuna, ilmanvastuksen noustessa nopeuden neliön mukaisesti. Eli jos taajamassa ajaa esim. tasaista 60km/h vs. motarilla 100km/h, niin eikös motarilla koneen pitäisi käydä viileämpänä? Autossani ei ole kaihtimia.
                Menee vähän offtopiciksi mutta menkööt.

                Minä olen huomannut saman eli lämmöt pysyy paremmin ylhäällä matka-ajossa kuin kaupunkipyörittelyssä...

                Miten nopeasti teidän autot lämpeää?

                Omasta mielestäni minun autossa lämmöt nousee tuskattuvan hitaasti, alla esimerkki yhdeltä aamulta:

                1. Pakkasta -17 C
                2. Auto roikassa 2,5 h (säteilylämppäri) ja webasto (originaali, ei modauksia) tohisi 15-20 min
                3. Ennen käynnistystä salavalikko auki ja lämmöt 5 C, :think weban vesiventtili vuotaa/jumissa
                4. Auto käntiin ja vajaa kilometri pikkutietä -> lämmöt 20 C
                5. Maantielle nopeus n. 100 km/h ja vakkari päälle
                6. N. 10 km:n ajon jälkeen lämmöt 63 C
                7. Toinen kymppi lisää ajoa ja lämmöt 76 C ja tästä nousi hissukseen 83 asteeseen.

                Autossa on tosiaan webasto ja sen toimintalogiikkaa on myös tullut ihmeteltyä. Tähän mennessä on selvinnyt, että se toimii esilämmityskäytössä käytännössä pelkkänä sisätilanlämmittimenä, mutta mitä pitäisi tapahtua kun motin jyräyttää käyntiin? Webasto jäänee päälle, mutta aukeako vesiventtilli ja lämmin vesi alkaa kiertämään koneen kautta? Uskoisin tapahtuvan jotain tämän suuntaista koska auton kännistyksen jälkeen tuntuu lämppäristä puhaltavan huomattavasti kylmempää ilmaa kuin ennen starttia. Systeemin fiksuudesta voidaan olla monta mieltä: ensin lämmitetään sisätilat ja startin jälkeen aletaan jäähdyttämään niitä...

                Jolla kulla on varmaan tarkempaa tietoa tuosta webaston toiminnasta. Mikä ohjaa sekä webaston käynnistymistä että vesiventtiiliä ajon aikana, sisälämpötilako?

                Voisiko nuo valskaavat termostaatit yhdistetynä mahdolliseen webaston jatkuvaa pyörimiseen (mukavaa kun webaston päällä olosta ole mitään käsitystä, jollei raahaa läppäriä autoon) pakkaskeleillä olla yksi syy n. litralla kasvaneeseen matka-ajon kulutukseen: termarit vuotaa -> motti ei lämpeä tarpeeksi -> hytässä ei riitä lämmin -> webasto koko ajan päällä.

                Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, lienee aloitettava osien vaihtamien jostain nurkasta ja vierailla ensi alkuun maffikaupassa ja kokeilla, josko nylkyttäminen loppuisi tuolla. Adaptaatioarvot olisi varmaan hyvä nollata vaihdon jälkeen? Onnistuuko INPAlla ja jos onnistuu, niin miten?

                Comment

                • LeMansBlau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1060
                  • Insomniac

                  #9
                  Originally posted by Bergeri View Post
                  Mitenköhän suoraan tuon jäisen ilmavirran määrä korreloi tuohon lämpötilaan? Itse saan lämmöt nousemaan parhaiten optimitasolle ja myös pysymään siellä, kun menee motarille. Ilmanvastus (jäinen ilma) on tuolla kuitenkin moninkertainen taajama-ajoon verrattuna, ilmanvastuksen noustessa nopeuden neliön mukaisesti. Eli jos taajamassa ajaa esim. tasaista 60km/h vs. motarilla 100km/h, niin eikös motarilla koneen pitäisi käydä viileämpänä? Autossani ei ole kaihtimia.
                  Puhelimella nopee ja lyhyt vastaus. Motarivauhdissa on ahdot mukana, jotka avittaa prkleesti lämmöntuotossa.
                  ///MADE IN FINLAND

                  sigpic

                  TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                  E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                  F32 COUPE PERFORMANCE
                  F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    #10
                    Lyhyesti tähänkin. Weba lämmittä esilämmityksenä hytin ensi 18asteeseen (ei näillä pakkasilla) ja sen jälkeen vasta avaa raanat niin että kiertää koko kierrolle, eli myös koneen puolelle.
                    Ajossa toi raana on aina auki, jollon lämmitys on kokonaisvaltaista. Eli kylmeneehän se puhallus kun raana aukee ja puhallinkennostolle tulee myös tätä lämmittämätöntä nestettä. Paska systeemi se vesiventtiili siellä.

                    Adaptointi inpalla kun oot vaihtanu maffin.

                    Originally posted by RJH View Post
                    Menee vähän offtopiciksi mutta menkööt.

                    Minä olen huomannut saman eli lämmöt pysyy paremmin ylhäällä matka-ajossa kuin kaupunkipyörittelyssä...

                    Miten nopeasti teidän autot lämpeää?

                    Omasta mielestäni minun autossa lämmöt nousee tuskattuvan hitaasti, alla esimerkki yhdeltä aamulta:

                    1. Pakkasta -17 C
                    2. Auto roikassa 2,5 h (säteilylämppäri) ja webasto (originaali, ei modauksia) tohisi 15-20 min
                    3. Ennen käynnistystä salavalikko auki ja lämmöt 5 C, :think weban vesiventtili vuotaa/jumissa
                    4. Auto käntiin ja vajaa kilometri pikkutietä -> lämmöt 20 C
                    5. Maantielle nopeus n. 100 km/h ja vakkari päälle
                    6. N. 10 km:n ajon jälkeen lämmöt 63 C
                    7. Toinen kymppi lisää ajoa ja lämmöt 76 C ja tästä nousi hissukseen 83 asteeseen.

                    Autossa on tosiaan webasto ja sen toimintalogiikkaa on myös tullut ihmeteltyä. Tähän mennessä on selvinnyt, että se toimii esilämmityskäytössä käytännössä pelkkänä sisätilanlämmittimenä, mutta mitä pitäisi tapahtua kun motin jyräyttää käyntiin? Webasto jäänee päälle, mutta aukeako vesiventtilli ja lämmin vesi alkaa kiertämään koneen kautta? Uskoisin tapahtuvan jotain tämän suuntaista koska auton kännistyksen jälkeen tuntuu lämppäristä puhaltavan huomattavasti kylmempää ilmaa kuin ennen starttia. Systeemin fiksuudesta voidaan olla monta mieltä: ensin lämmitetään sisätilat ja startin jälkeen aletaan jäähdyttämään niitä...

                    Jolla kulla on varmaan tarkempaa tietoa tuosta webaston toiminnasta. Mikä ohjaa sekä webaston käynnistymistä että vesiventtiiliä ajon aikana, sisälämpötilako?

                    Voisiko nuo valskaavat termostaatit yhdistetynä mahdolliseen webaston jatkuvaa pyörimiseen (mukavaa kun webaston päällä olosta ole mitään käsitystä, jollei raahaa läppäriä autoon) pakkaskeleillä olla yksi syy n. litralla kasvaneeseen matka-ajon kulutukseen: termarit vuotaa -> motti ei lämpeä tarpeeksi -> hytässä ei riitä lämmin -> webasto koko ajan päällä.

                    Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, lienee aloitettava osien vaihtamien jostain nurkasta ja vierailla ensi alkuun maffikaupassa ja kokeilla, josko nylkyttäminen loppuisi tuolla. Adaptaatioarvot olisi varmaan hyvä nollata vaihdon jälkeen? Onnistuuko INPAlla ja jos onnistuu, niin miten?
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • JSt
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 47
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Onkos tähän löytynyt vastausta? Liityn jengiin samoilla oireilla. Eli pakkasta ollut 25-30 astetta.

                      -Oireet täysin edellä kuvatut
                      -Termarit kuukauden sisään vaihdettu (pikkupakkasilla normilämpöinen, näillä pakkasilla 73-83 astetta)
                      -Imusarjan läpät poistettu
                      -Ei mitään esilämmityksiä käytössä
                      -En ole vielä kokeillut MAFfin piuha irti
                      -Vikakoodeja eikä livedataa ei ole tullut luettua (mahdollisuus kyllä on)
                      -Teki regeneroinnin viimeksi eilen (tämän aikana vika häipyi, mutta palasi takaisin regeneroinnin päätyttyä)

                      Jotenkin tuo MAF tuntuisi minustakin ensimmäiseltä kokeilun arvoiselta komponentilta. Mitenkäs jos alan livedataa seurailemaan, niin tuo maffiarvohan varmasti heittää häränpyllyä joka tapauksessa tuon vian esiintyessä? Eli siitä ei pysty paljoa päättelemään.

                      Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että tuota nykimistä ei tosiaan esiinny kylmällä koneella lainkaan :think

                      Ideoita saa esittää...
                      Last edited by JSt; 24-12-2010, 22:47.
                      ...Mersu

                      Comment

                      • Whispi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 131
                        • Tampere

                        #12
                        Itsellä oli samoja oireita syksyllä, eli alko loota nypyttelemään. Auto siis e60 530dA. Nykyttely loppui samointein kun käytin automaattilootan huuhtelussa. Ei ole huuhtelun jälkeen kertaakaan nypytelly ja on toiminu muutenkin kuin unelma. Mittariin tullu syyskuun huuhtelun jälkeen ~12k.
                        -12 E70 40d

                        Ex:
                        -11 Porsche 958
                        -11 F11 535dA
                        -09 E90 330dA
                        -09 E61 530dA
                        -09 E60 530xdA
                        -04 E60 530dA

                        +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                        Comment

                        • JSt
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2010
                          • 47
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Tämä ongelma ei kyllä millään vaikuttaisi tulevan laatikosta, koska ongelman saa esiin parhaiten manuaalipuolella pidättämällä kierroksia reilussa parissa tonnssa. Toki automaatti-asennossa vika vaikuttaa nimenomaan laatikko-ongelmalta, jos vaihto sattuu sopivasti tuolle kierrosalueelle.
                          ...Mersu

                          Comment

                          • RJH
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 47
                            • Pohjois-Suomi

                            #14
                            Juu, ei varmasti tule (automaatti)laatikosta kun esiintyy joka pykälällä ja kaiken lisäksi tämä minun kärry on manuaaliaskilla.

                            Tilasin uuden MAFin (tuli muuten kolmessa päivässä Saksasta) ja se odottolee vielä vaihtoa, kun ulkona on ollut sitkaasti melkein koko ajan rapiat parikymmentä pakkasta ja tallin siivous odottelee edelleen inspistä.

                            Pitää yrtittää saada mokoma vaihdettua pyhien jälkeen, raportoin sitten tänne vaikutuksista...

                            Onko JSt huomannut tehoissa/kulutuksessa muutoksia?

                            Comment

                            • JSt
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2010
                              • 47
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by RJH View Post

                              Onko JSt huomannut tehoissa/kulutuksessa muutoksia?
                              En ole kyllä kulutuksessa huomannut mitään eroa, kun nuo pakkaset nostaa sitä joka tapauksessa potenssiin kymmenen

                              Jos tosiaan viitsit raportoida MAFfin vaihdon vaikutuksista, niin ei turhaan ala vaihtelemaan....
                              ...Mersu

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎