Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 525d nykyttää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RJH
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 47
    • Pohjois-Suomi

    #16
    Originally posted by JSt View Post
    En ole kyllä kulutuksessa huomannut mitään eroa, kun nuo pakkaset nostaa sitä joka tapauksessa potenssiin kymmenen

    Jos tosiaan viitsit raportoida MAFfin vaihdon vaikutuksista, niin ei turhaan ala vaihtelemaan....

    Tänään tuli tehtyä huoltoa kärryyn:

    - Hehkut vaihdettu, kun tuli yhdestä vikakoodia ja kylmästarteissa ravisteli autoa niin kuin piru kerjäläistä. Vaihto meni aika kivuttomasti, kun imusarjan irroitus oli vielä tuoreessa muistissa kesäisen läppäleikkauksen jäljltä
    - Koska autossa ei näyttänyt olevan läppiä syylärin edessä, niin sahailin syylärin eteen palasen 50 mm finnfoamia, jota sattui löytymään näin pyhäpäivinä nurkista. Katsotaan onko tästä apua lämpöjen nousuun/pysymiseen
    - Maffi vaihdettiin myös. Ei ainakaan koeajolenkin aikana nykinyt, mutta pakkastakaan ei ollut kuin -15 C. Pitää seurailla tilannetta kun taas kirraa alle -20 C. Auto tuntui jotenkin vähän virkeämmältä :think vaikkei talvella nyt tassu tahdo pitää huonostikaan. Tiedä häntä onko sitten vain plaseboa...

    Maffiksi tuli boschilainen, mutta tyyppi vaihtui: entisen loppukoodi oli 504 ja uuden 528. Yritin nollata INPAlla adaptaatioarvot sinä onnistumatta.

    Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten adaptaatiot nollataan, mielellään sellainen ohje jota näin yksinkertaisempikin ymmärtää...

    Käytössä on v5.0.2. Jotenkin minusta tuntuu, että tuo minun softa on jotenkin vajavainen (en löydä läheskään kaikkia tietoja/purkkeja) tai sitten en vain yksinkertaisesti osaa käyttää sitä. Miä adaptaatioarvojen nollaaminen/nollaamatta jättäminen tekee?

    Comment

    • RJH
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 47
      • Pohjois-Suomi

      #17
      Tuplat
      Last edited by RJH; 04-01-2011, 20:36.

      Comment

      • jusv
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 145
        • Turenki

        #18
        Onko tähän tullut jotain selvyyttä? 2006 525 TDA ja tismalleen samat oireet. Ei tomaatilla ajellessa huomaa mutta manuskalla nykii siinä 2500 rpm nurkilla parinkympin pakkasessa.

        Vikakoodit on luettu. 4501 MAF ohjattu EGR, EGR virtaus liian suuri löytyy...osaako joku vinkkailla, mitä kokeilis?

        Paljonko MAF kustansi? Mistä ostit? Vaihto ei liene paha?

        Jussi

        Comment

        • JSt
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 47
          • Seinäjoki

          #19
          Originally posted by RJH View Post
          Ei ainakaan koeajolenkin aikana nykinyt, mutta pakkastakaan ei ollut kuin -15 C. Pitää seurailla tilannetta kun taas kirraa alle -20 C.
          Onkos ollut pakkasia? Tuli käytyä taas reissussa, ja alkoi taas reilun -20 asteen nurkilla temppuilemaan, loppuakseen taas pakkasen lauhtuessa alle -20 asteen. Sama efekti oli havaittavissa joulun pyhinä.

          Kai se on kohta pakko MAFfi-kauppaan nöyrtyä, tai toivoa ettei pakkaset enää yllättäis

          Jopa ärsyttävämpi (jos mahdollista) pakkasongelma on n. -25 asteen nurkilla alkava puhaltimen kitinä...
          ...Mersu

          Comment

          • k0rppi
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 784
            • Varkaus

            #20
            Originally posted by RJH View Post

            Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten adaptaatiot nollataan, mielellään sellainen ohje jota näin yksinkertaisempikin ymmärtää...

            mittariston kautta sai nollattua koko hyrskyttimen (valikko 21) muistaakseni

            Comment

            • harossi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 619
              • Haukipudas

              #21
              eikös näihin ole auttanut EGR-arvon (en muista tarkkaa nimeä) rukkaus testerillä pienemmälle. Pitäisi helpottaa tuo pakkasella nykiminen.
              e39 M5

              Comment

              • RJH
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 47
                • Pohjois-Suomi

                #22
                Originally posted by jusv View Post
                Onko tähän tullut jotain selvyyttä? 2006 525 TDA ja tismalleen samat oireet. Ei tomaatilla ajellessa huomaa mutta manuskalla nykii siinä 2500 rpm nurkilla parinkympin pakkasessa.

                Vikakoodit on luettu. 4501 MAF ohjattu EGR, EGR virtaus liian suuri löytyy...osaako joku vinkkailla, mitä kokeilis?

                Paljonko MAF kustansi? Mistä ostit? Vaihto ei liene paha?

                Jussi
                Maffin ostin saksanmaalta: http://www.maf-shop.com/index.php/cat/c8_BMW.html hintan oli vajaa 180 EUR kotiin kannettuna ja kampe tuli tosiaan kolmessa päivässä . Vaihto ihan nätti n. 20 min homma: Moottorin suoja pois ja ilmanputsarille tuleva putki pois. Maffi kiinni itsessään 4:llä kuusiokolo/torxpultilla.

                Ainoa ongelma vain, ettei nykiminen loppunut ainkaan kokonaan . Eli nykii edelleen, mutta nyt havaittavissa vain vielä kovemmilla pakkasilla < -22 C ja ehkä nykiminen hiukan laimeampaa. Ei tuo Maffin vaihto onneksi nyt ihan hukkaan mennyt, koska paikalla oli alkuperäinen, kohta 200 tkm ajettu. Vaikka tuskin vaikuttaakaan, niin pitää kokeilla vielä tuota k0rpin mainitsemaa koko katiskan nollausta.

                Ideoita, mistä ongelma voisi johtua? Vikakoodeja ei ole ja anturitiedoista en ole päässyt puusta pidemmälle. Kesällä on postettu imusarjan läpät, DPF putsattu, termarit ja naftasuodatin vaihdettu. Lisäksi autossa on voimaa.comin softa. DPF:n paineita en ole INPAlla llöytänyt, mutta tekee regenerointeja säännöllisesti, joten tuskinpa DPF on tukossa.

                Jotenkin alkaa tuntumaan, että tämä on jo kohta ominaisuus ei vika. Kokeilkaapa muutkin, että löytyykö teiltä vastaava ominaisuus kovilla yli -20 asteen pakkasilla. Esim kakkonen silmään ja kierrokset 2200-2300. Tämän jos tekee siten, että vielä hiukan kiihdyttää tai testaa ylämäkeen, niin nykiminen vielä voimakkaampaa.

                Löytyiskö pohjoisesta, esim. Rovaniemeltä INPA-gurua joka osaisi avittaa ongelman suhteen?

                WSE1:kin taitaa vaikuttaa pääsääntöisesti eteläisessä Suomessa

                Comment

                • RJH
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 47
                  • Pohjois-Suomi

                  #23
                  Originally posted by harossi View Post
                  eikös näihin ole auttanut EGR-arvon (en muista tarkkaa nimeä) rukkaus testerillä pienemmälle. Pitäisi helpottaa tuo pakkasella nykiminen.
                  Onko tästä jollain parempaa tietoa/harosilla selkeämpiä muistikuvia?

                  Syynä voisi kyllä olla ihan järkeen käyvä: Pakkasella turbon ja välijäähyn läpi tullut ilma kylmää -> lämpötilan mittaus on ennen EGR:ää -> kierrätetyt pakokaasut työnnetään sekaan lämpötilan mittauksen jälkeen...

                  Comment

                  • harossi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 619
                    • Haukipudas

                    #24
                    Originally posted by RJH View Post
                    Onko tästä jollain parempaa tietoa/harosilla selkeämpiä muistikuvia?

                    Syynä voisi kyllä olla ihan järkeen käyvä: Pakkasella turbon ja välijäähyn läpi tullut ilma kylmää -> lämpötilan mittaus on ennen EGR:ää -> kierrätetyt pakokaasut työnnetään sekaan lämpötilan mittauksen jälkeen...
                    No yhden tapauksen tiedän jossa tämä vika korjaantui kyseisellä toimenpiteellä.
                    e39 M5

                    Comment

                    • jusv
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 145
                      • Turenki

                      #25
                      Kiitos infosta.

                      Mitä tulee tuohon kuvaukseen veit munat suustani, enpä olisi paremmin osannut kuvata ongelmaa...prikulleen noin. Tomaatilla kun ajelee niin koko ongelma jää huomaamatta kun kiepit ei käy yli 2500 muuta kun kiihdytettäessä ja silloin mennään tuosta alueesta vauhdilla yli...ehkä semmonen hyvin lievä nyky käy tuossa vaan hyvin lievä.

                      Mitä kaikkea tuo salavalikon 21 kohdan reset nollaan? Tietääkö kukkaan?

                      Kiitsis

                      Originally posted by RJH View Post
                      Maffin ostin saksanmaalta: http://www.maf-shop.com/index.php/cat/c8_BMW.html hintan oli vajaa 180 EUR kotiin kannettuna ja kampe tuli tosiaan kolmessa päivässä . Vaihto ihan nätti n. 20 min homma: Moottorin suoja pois ja ilmanputsarille tuleva putki pois. Maffi kiinni itsessään 4:llä kuusiokolo/torxpultilla.

                      Ainoa ongelma vain, ettei nykiminen loppunut ainkaan kokonaan . Eli nykii edelleen, mutta nyt havaittavissa vain vielä kovemmilla pakkasilla < -22 C ja ehkä nykiminen hiukan laimeampaa. Ei tuo Maffin vaihto onneksi nyt ihan hukkaan mennyt, koska paikalla oli alkuperäinen, kohta 200 tkm ajettu. Vaikka tuskin vaikuttaakaan, niin pitää kokeilla vielä tuota k0rpin mainitsemaa koko katiskan nollausta.

                      Ideoita, mistä ongelma voisi johtua? Vikakoodeja ei ole ja anturitiedoista en ole päässyt puusta pidemmälle. Kesällä on postettu imusarjan läpät, DPF putsattu, termarit ja naftasuodatin vaihdettu. Lisäksi autossa on voimaa.comin softa. DPF:n paineita en ole INPAlla llöytänyt, mutta tekee regenerointeja säännöllisesti, joten tuskinpa DPF on tukossa.

                      Jotenkin alkaa tuntumaan, että tämä on jo kohta ominaisuus ei vika. Kokeilkaapa muutkin, että löytyykö teiltä vastaava ominaisuus kovilla yli -20 asteen pakkasilla. Esim kakkonen silmään ja kierrokset 2200-2300. Tämän jos tekee siten, että vielä hiukan kiihdyttää tai testaa ylämäkeen, niin nykiminen vielä voimakkaampaa.

                      Löytyiskö pohjoisesta, esim. Rovaniemeltä INPA-gurua joka osaisi avittaa ongelman suhteen?

                      WSE1:kin taitaa vaikuttaa pääsääntöisesti eteläisessä Suomessa

                      Comment

                      • Matson^
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2008
                        • 2113
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Originally posted by RJH View Post
                        Onko tästä jollain parempaa tietoa/harosilla selkeämpiä muistikuvia?

                        Syynä voisi kyllä olla ihan järkeen käyvä: Pakkasella turbon ja välijäähyn läpi tullut ilma kylmää -> lämpötilan mittaus on ennen EGR:ää -> kierrätetyt pakokaasut työnnetään sekaan lämpötilan mittauksen jälkeen...
                        Omaan muuteltu testimielessä monta kertaa EGR:n korjausarvoa. Auttaa päivän pari, kunnes alkaa hiljalleen palaamaan.
                        Minulla siis heiluu kierrokset kylmällä moottorilla&laatikolla, tasakaasulla ajettaessa, kierrosten ollessa alle 1500. Ei tunnu penkille asti, ja katoaa kokonaan kun auto on lämmin.

                        Ominaisuus myös postui muutamaksi viikoksi kun vaihdoin laatikkoöljyt ja suodattimen. Egr:n putsaus, kokonaan uudet softat, tai "karalointi" eivät ole vaikuttaneet mitenkään.
                        Momentinmuuntimen vaihdolla vika tulisi 99% varmasti kuntoon, mutta empä viitsi hommaan lähteä, kallis remppa saavutettuun hyötyyn nähden. Mielummin satsaan tonnin enemmän ja vaihdan koko laatikon uuteen kun meno pysähtyy. Mutta tuskin pysähtyy, vika ei ole muuttunut miksikään ainakaan 40tkm aikana kun auto on minulla ollut, noita hetkellisiä parantumisia lukuunottamatta.
                        Last edited by Matson^; 07-01-2011, 13:57.
                        | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                        | Nissan Navara TREK-1 |
                        ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                        Comment

                        • jusv
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 145
                          • Turenki

                          #27
                          Epäilen vähän, että puhut eri asiasta kun nämä 2500 rpm nykyttäjät itseni mukaan lukien. Nykiminen on lievä ilmaisu meidän tapauksessa...ja toisekseen tämä tapahtuu VAIN lämpimällä koneella ja VAIN kun pakkasta on lähemmäs parikymmentä.

                          Kylmä kone...tasakaasu...ja alee 2000 rämppää toimii aina hienosti. Samoin kun pakkasta on alle 15...ei ole mitään nykimistä missään muodossa. Jotenka sanoisin, että EGR arvon tuunaus meidän keississä saattaa auttaakin...sulla on eri oireet

                          Originally posted by Matson^ View Post
                          Omaan muuteltu testimielessä monta kertaa EGR:n korjausarvoa. Auttaa päivän pari, kunnes alkaa hiljalleen palaamaan.
                          Minulla siis heiluu kierrokset kylmällä moottorilla&laatikolla, tasakaasulla ajettaessa, kierrosten ollessa alle 1500. Ei tunnu penkille asti, ja katoaa kokonaan kun auto on lämmin.

                          Ominaisuus myös postui muutamaksi viikoksi kun vaihdoin laatikkoöljyt ja suodattimen. Egr:n putsaus, kokonaan uudet softat, tai "karalointi" eivät ole vaikuttaneet mitenkään.
                          Momentinmuuntimen vaihdolla vika tulisi 99% varmasti kuntoon, mutta empä viitsi hommaan lähteä, kallis remppa saavutettuun hyötyyn nähden. Mielummin satsaan tonnin enemmän ja vaihdan koko laatikon uuteen kun meno pysähtyy. Mutta tuskin pysähtyy, vika ei ole muuttunut miksikään ainakaan 40tkm aikana kun auto on minulla ollut, noita hetkellisiä parantumisia lukuunottamatta.

                          Comment

                          • harossi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 619
                            • Haukipudas

                            #28
                            Originally posted by jusv View Post
                            Epäilen vähän, että puhut eri asiasta kun nämä 2500 rpm nykyttäjät itseni mukaan lukien. Nykiminen on lievä ilmaisu meidän tapauksessa...ja toisekseen tämä tapahtuu VAIN lämpimällä koneella ja VAIN kun pakkasta on lähemmäs parikymmentä.

                            Kylmä kone...tasakaasu...ja alee 2000 rämppää toimii aina hienosti. Samoin kun pakkasta on alle 15...ei ole mitään nykimistä missään muodossa. Jotenka sanoisin, että EGR arvon tuunaus meidän keississä saattaa auttaakin...sulla on eri oireet
                            Joo ja tuo minun tietämä tapaus oli manuuali, joten tuskin johtui momentinmuuntimesta.
                            e39 M5

                            Comment

                            • teamwerner
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 175
                              • Tampere/Kangasala

                              #29
                              Itsellä myös esiintyy kuvailtua nykimistä juurikin kiihdytettäessä 2000-3000 kierroksen välillä. Parhaiten tämän saa esiin rampista kiihdyttämällä 3 ja 4 vaihteilla. Koneena siis M57 3.0d ja manuaali.
                              Vika ei ole millään selvinnyt.
                              Lisäksi ongelmana on myös auton kierroksien humppaus, ne vain humppaavat tyhjänkäynnillä mitä kylmempi sitä enemmän.
                              On vaihdeltu hehkuja, suuttimia, turbon johtoja, on ollut vaikka millä pajalla. Olivat katsoneet diagnostiikalla, että ilmamassamittarin pitäsi olla kunnossa, mutta voikohan tuohon luottaa?

                              Nyt käytetään viimeinen kortti, kun kaveri sanoi että Diesel- Pojilla ongelma ratkeaa. Kuulemma joku Bmw ekspertti löytyy sieltä ja vierailu paikan päällä todisti, että asioihin paneudutaan oikeasti.
                              Testiajolla testerien kanssa homma alkaa ensi viikolla.

                              Comment

                              • LeMansBlau
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1060
                                • Insomniac

                                #30
                                Originally posted by teamwerner View Post
                                Olivat katsoneet diagnostiikalla, että ilmamassamittarin pitäsi olla kunnossa, mutta voikohan tuohon luottaa?
                                Vikadiagnostiikan avulla ei pysty suoranaisesti katsomaan onko MAF kunnossa, mutta jos se on totaalisesti tullut tiensä päähän niin silloin tietty ilmoittaa rikkinäisestä ilmamassamittarista.
                                Eli kyseinen mittari/anturi alkaa x-kilometrien saatossa (olosuhteet vaikuttaa) pikkuhiljaa menettään toimintatehokkuuttaan. Huonokuntoinen MAF oireilee vikadiagnostiikalle usein yhteistyössä pelaavilleen antureilleen. Eli saattaa näyttää tästä syystä vialliseksi jotain muuta anturia, joka MAFfin takia lukee tai kirjoittaa vääriä arvoja.
                                Huonokuntoista MAFfia ei siis vikadiagnostiikka kovin helposti tunnista.
                                ///MADE IN FINLAND

                                sigpic

                                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                                F32 COUPE PERFORMANCE
                                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎