Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vikavalot villiintyivät (transmission fault, abs, dynamic drive jne...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samjokin1
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 49

    #16
    Keskisessä Suomessa oleskelen.

    Ja tosiaan pakkanen tässä tuntuu olevan avainsana meikäläisen ongelmassa. Auto toimi täysin ilman vikoja, kun keli oli lämpimämpi. Ei taida vaan olla häävejä talviautoja nämä... No kokeillaan nyt tuo akku vaihtaa, jospa se siitä...
    Last edited by Samjokin1; 11-12-2010, 21:39.
    Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

    ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

    Comment

    • Janne S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 437
      • Keminmaa

      #17
      Njoo, pakkanen se tuntui viime talvena olevan ratkaiseva tekijä minunkin ongelmissa, mulla vaan oli silloin ihan tuliterä 90agm-akku paikalla ja silti teki samat temput kovalla pakkasella ku sullakin, eli jätti käynnistymättä uudelleen starttausta tehdessä. Kylläkin ennen tuota starttausfailurea pudotteli sähkövehkeitä pois pelistä. Turhaa tuhlaat rahojas uuteen akkuun, ei sillä korjaannu, vika on jossain muualla.
      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

      Comment

      • kvt
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2009
        • 236
        • Satakunta

        #18
        Mulla on myös täysin samanlaisia oireita, että välillä syttyy varoitusvaloja ja jos menet silloin sammuttamaan heti auton, niin ei välttämättä käynnisty. Laitoin myös uuden akun viime talvena ensimmäisten oireiden jälkeen, eikä auttanut. Kesän auto toimi normaalisti, mutta heti pakkasten tultua alkoi temppuilu. Nyt mulla on paikallaan defan akkulaturi, eli akku lataantuu aina kun auto on johdon nokassa. Ennen tuon laturin asennusta huomasin häiriön tullessa tarkistaa parina kertana, että mun auto ei ainakaan lataa varmaan ollenkaan silloin kun nuo varoitusvalot syttyy.
        Nyt ei kyllä vikaa ole ilmaantunut kun tuo defan laturi on paikallaan. Joko se että akku on aina täysi, vaikuttaa jotenkin tuohon lataushäiriöön, tai auto on nyt vain sattumalta sitten toiminut.
        Tuohon laturiin kuulema saa erikseen hiilli/jännitteensäädinpaketin, että se varmasti sitten kannattaa vaihtaa seuraavaksi jos auto temppuilee, kun jokin tuolla latauspuolella täytyy varmaan olla vialla.
        Last edited by kvt; 12-12-2010, 20:45.
        -12 F11 530Da

        Comment

        • Janne S
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 437
          • Keminmaa

          #19
          Originally posted by kvt View Post
          Mulla on myös täysin samanlaisia oireita, että välillä syttyy varoitusvaloja ja jos menet silloin sammuttamaan heti auton, niin ei välttämättä käynnisty. Laitoin myös uuden akun viime talvena ensimmäisten oireiden jälkeen, eikä auttanut. Kesän auto toimi normaalisti, mutta heti pakkasten tultua alkoi temppuilu. Nyt mulla on paikallaan defan akkulaturi, eli akku lataantuu aina kun auto on johdon nokassa. Ennen tuon laturin asennusta huomasin häiriön tullessa tarkistaa parina kertana, että mun auto ei ainakaan lataa varmaan ollenkaan silloin kun nuo varoitusvalot syttyy.
          Nyt ei kyllä vikaa ole ilmaantunut kun tuo defan laturi on paikallaan. Joko se että akku on aina täysi, vaikuttaa jotenkin tuohon lataushäiriöön, tai auto on nyt vain sattumalta sitten toiminut.
          Tuohon laturiin kuulema saa erikseen hiilli/jännitteensäädinpaketin, että se varmasti sitten kannattaa vaihtaa seuraavaksi jos auto temppuilee, kun jokin tuolla latauspuolella täytyy varmaan olla vialla.
          Kyllähän siihen säädintä saa erikseen, mulla ois uus säädin oottamassa asennusta, kunhan vaan sais oikeanlaisen liukurenkaan varaosaliikkestä. Sen verta laiska ettei viitti montaa kertaa ottaa laturia irti. Käykääs kattomassa kumpi laturi siellä pellin alla, Valeo vai Bosch, kellä tuota pätkimistä esiintyy. Itellä Valeo.
          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            Originally posted by Samjokin1 View Post
            Keskisessä Suomessa oleskelen.

            Ja tosiaan pakkanen tässä tuntuu olevan avainsana meikäläisen ongelmassa. Auto toimi täysin ilman vikoja, kun keli oli lämpimämpi. Ei taida vaan olla häävejä talviautoja nämä... No kokeillaan nyt tuo akku vaihtaa, jospa se siitä...
            Latauksessa voi olla vikaa. Seuraa latausjännitettä salavalikon kautta. Pitäisi häviöineen olla 13,6 tienoilla tai yli.

            Comment

            • Samjokin1
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 49

              #21
              Mulla on autossa myös tuollainen defan laturi (isompi 10A malli), joka pelaa aina kun auto on roikassa. Tuo on ollut asennettuna jo loppukesästä asti, kun ajattelin sillä saada vähän jatkoaikaa akulle... Moottorinlämmittimenä on onneton säteilylämmitin, mutta kait sekin tyhjää parempi on. Lisäksi mulla oli sisätilanlämmitin koko ajan pöhisemässä. Tuo oli sellainen 800 W omalla jalallaan seisova rihveli, mutta kuitenkin hytti on ollut aina sisältä reilusti plussan puolella.

              Tänään testailtiin taas auton käyttäytymistä yli 20 asteen pakkasessa. Auto oli ollut n. 4 tuntia tolpassa lämmityksessä ennen starttia. Ajeltiin n. 5 km ja tuttu bling-ääni ja vikailmoituksia tuttuun tyyliin. No vahingosta viisastuneena ei sammutettu autoa, vaan ajeltiin se ihan lämpimäksi (n. 20 min). Sitten sammutus ja uudelleen käynnistys -> taas hävisivät kaikki herjat ja auto toimi normaalisti. Eli auto tuntuu toimivan aina lämmetessään ihan normaalisti.

              Kävin tänään hakemassa paremman sisätilanlämmittimen tuon rimpulan tilalle. Ostin sen Defa Termini 1350 -mallin ja kiinnitin sen tuonne apukuskin jalkatilan vasemmalle puolelle osoittamaan viistosti ylöspäin. Näinhän se yleensä näkyy olevan ja tuosta se puhaltelee hyvin tuonne takakonttiin lämmintä. Ajattelin pakkasilla pitää tuon tavaratilan suojapeitteen auki, niin jospa tuo akkukin saisi vähän paremmin lämmintä hönkää. Aiemmin tuo peräkontti oli aina melko viileä ja suojapeitekin tuli pidettyä kiinni...

              Tuohon laturiin kuulema saa erikseen hiilli/jännitteensäädinpaketin, että se varmasti sitten kannattaa vaihtaa seuraavaksi jos auto temppuilee, kun jokin tuolla latauspuolella täytyy varmaan olla vialla.
              Onko tietoa minkälainen vaihtotyö tuossa on ja mitä suurinpiirtein paketilla hintaa? Vai löytyiskö tuohon joltakin osanumeroa, niin vois kysellä suoraan tuota pakettia? Kiitokset vinkeistä
              Last edited by Samjokin1; 12-12-2010, 22:35.
              Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

              ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

              Comment

              • kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

                #22
                Originally posted by Samjokin1 View Post
                Onko tietoa minkälainen vaihtotyö tuossa on ja mitä suurinpiirtein paketilla hintaa? Vai löytyiskö tuohon joltakin osanumeroa, niin vois kysellä suoraan tuota pakettia? Kiitokset vinkeistä
                Kysyin merkkiliikkeestä tuon osan hintaa ja muistaakseni se oli reilu 100e. Katselin tuonne konehuoneeseen ja minusta näyttäisi että tuon paketin sais vaihdettua laturin ollessa autossa paikallaan, eli silloin vaihto ei olis paha homma. Jos laturin joutuu kuitenkin irroittamaan, niin työmäärä kasvaa kyllä aikalailla.
                Onko kellään kokemuksia, että saisko ton säädinpaketin tosiaan vaihdettua ilman laturin irroitusta?


                Osasta numero 2 on tässä ilmeisesti kyse.
                Last edited by kvt; 13-12-2010, 08:55.
                -12 F11 530Da

                Comment

                • Samjokin1
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2006
                  • 49

                  #23
                  Tänään vaihdettiin uusi Bosch Silver 100ah akku, jolla kokeillaan nyt onko mitään vaikutusta. Pieni yllätys tuli, kun "vanha" akku olikin vuoden 2009 alussa vaihdettu eli sillä oli ikää vasta vajaat kaksi vuotta. Vanha akku oli bmw:n originelli 110ah malli. Saas nähdä miten käyttäytyy tuon hieman erilaisen akun kanssa, kun sitä vaihtoa ei koodattu eikä ilmoitettu mitenkään autolle?

                  Kävin äsken hieman testaamassa miten pelittää ja tsekkasin samalla salavalikosta tuon latausjänniteen. Se oli kylmänä jonkun aikaa n. 11,1-11,6V ja kun auto lämpeni nousi se tuonne 14,5-15V tienoille ja pysyi siellä... Kylmänä ainakin oli vähän alhainen tuo jännite vai mitä? Mitäs mieltä tästä?
                  Last edited by Samjokin1; 13-12-2010, 22:07.
                  Bmw 330i Cabrio M-sport -02, MB GLK 220cdi -12,

                  ex. MB C 220cdi -11, ex. CC Passat -09, ex. Audi A6 Avant 3.0 Tdi -09, ex. E61 530D, ex. E36 328i M-sport touring -98, ex. S4 avant 2001, ex. E36 328i touring -95 "M3 look", ex. A4 Avant 1.8T

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #24
                    Mulla ainakin kun latausjännite näytti 12 ja pikkasen yli, niin varoitusvaloja syttyi pirusti ja pari kertaa on tullut "charging failure"-ilmoituskin n. 12v latausjännitteillä. Jospa tuossa sun uudessa akussa vaan riitti puhti vaikkei auto ladannutkaan kunnolla ja varoitusvalot pysyivät sen takia poissa. Tuo selittäis senkin, ettei mullakaan ole defan laturin asennuksen jälkeen tullut varoitusvaloja, kun akussa riittää virtaa siihen asti, että laturi herää.
                    Jospa sulla Samjokin1 ei vain tuo 4 tunnin latausaika riittänyt lataamaan vanhaa akkua riittävän täyteen ja varoitusvalot syttyivät laturista huolimatta. Mulla on taas ollut auto johdon nokassa useinmiten koko yön, että mulla on varmasti ehtinyt ladata akun täyteen.
                    Last edited by kvt; 13-12-2010, 22:32.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1327
                      • Tornio

                      #25
                      Originally posted by kvt View Post
                      Kysyin merkkiliikkeestä tuon osan hintaa ja muistaakseni se oli reilu 100e. Katselin tuonne konehuoneeseen ja minusta näyttäisi että tuon paketin sais vaihdettua laturin ollessa autossa paikallaan, eli silloin vaihto ei olis paha homma. Jos laturin joutuu kuitenkin irroittamaan, niin työmäärä kasvaa kyllä aikalailla.
                      Onko kellään kokemuksia, että saisko ton säädinpaketin tosiaan vaihdettua ilman laturin irroitusta?


                      Osasta numero 2 on tässä ilmeisesti kyse.
                      no tehdäänhän niitä uusia ihmisiäkin toisen sisälle, että eiköhän tuo joku näppäräsorminen vaihtanekkin.

                      No asiaan !!

                      Jos kysymys on Valeon laturista niin luultavammin joudut siihen liukurenkaan samalla vaihtamaan.
                      Osaa tuo Valeo syödä sen laakerinpuoleisen liukurenkaan nopeammin puhki.
                      Jännä sinäänsä että VAIN toinen kahdesta pinnasta kuluu huomattavasti nopeammin.
                      Yleensä tämä loppuun kuluminen tapahtuu siinä +180tKm ja jälkeen.

                      Tarvikeliikkeestä tuon uuden VALEOn liukurenkaan löytää JOS sattuu pätevä/asiansa
                      osaava myyjä kaveriksi.
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2324
                        • Uusimaa

                        #26
                        Originally posted by Samjokin1 View Post
                        Merkkiliikkeessä sanottiin, että ilman muuta alkuperäinen akku (yllätys yllätys ). Pitääkö paikkansa, että jos muutetaan akkua yhtään alkuperäisestä poikkeavaksi, auto täytyy ohjelmoida uudelleen. Niin ainakin väitettiin merkkiliikkeessä. Auto ei kuulemma osaa muuten ladata akkua täyteen, jos ei ole koodattu oikein.
                        Niinhän ne marmorinpöljät sanoo. Sanovat usein mitä sylki suuhun tuo. Entiseen E91:seeni, johon oli myös ladattu melko runsas lisävarustus, ostin sen parhaan 105Ah Exide Premium akun, eikä koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia. Ohjelmoinnin voi tehdä, jos haluaa. Autolle kerrotaan lähinnä onko kysymyksessä AGM-akku vaiko perinteinen tavallinen. Ja vielä minkä kokoinen. Omassa Autocomin testerissäni on ohjelmointimahdollisuus BMW:ssä kahdelle eri akun kokovaihtoehdolle, joista valitsin suuremman, eli E91:sen tapauskessa 90Ah (ei AGM). Hinta taisi olla 130 euroa ja auto toimi kuin sveitsin kello.

                        Kaverillani oli muuten autosi kanssa samoilla spekseillä varustettu E91 330xdA, johon pamahti vuosi sitten tuollainen samanlainen vika. Se korjaantui uudella akulla ja uudella laturilla. Lopullinen syyllinen oli se laturi, joka on ilmeisen vikaherkkää mallia E60/E90-malleissa. Kokeiltiin myös koko jännitteensäätäjän vaihtoa, mutta lopulta piti vaihtaa koko laturi. Ja ongelma oli juuri tuo ed. mainittu jännitteen pomppaaminen yli 15 voltin.
                        Last edited by JKK; 13-12-2010, 23:27.
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Peltsii
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2007
                          • 7061
                          • Turenki

                          #27
                          Originally posted by Samjokin1 View Post

                          Kävin äsken hieman testaamassa miten pelittää ja tsekkasin samalla salavalikosta tuon latausjänniteen. Se oli kylmänä jonkun aikaa n. 11,1-11,6V ja kun auto lämpeni nousi se tuonne 14,5-15V tienoille ja pysyi siellä... Kylmänä ainakin oli vähän alhainen tuo jännite vai mitä? Mitäs mieltä tästä?
                          No kylmänähän tuo ei näytä lataavan ollenkaan, joten vikahan nyt on latauksessa jossain.
                          DUCATI 1098 RACING EVO

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #28
                            Originally posted by e46touring View Post
                            no tehdäänhän niitä uusia ihmisiäkin toisen sisälle, että eiköhän tuo joku näppäräsorminen vaihtanekkin.

                            No asiaan !!

                            Jos kysymys on Valeon laturista niin luultavammin joudut siihen liukurenkaan samalla vaihtamaan.
                            Osaa tuo Valeo syödä sen laakerinpuoleisen liukurenkaan nopeammin puhki.
                            Jännä sinäänsä että VAIN toinen kahdesta pinnasta kuluu huomattavasti nopeammin.
                            Yleensä tämä loppuun kuluminen tapahtuu siinä +180tKm ja jälkeen.

                            Tarvikeliikkeestä tuon uuden VALEOn liukurenkaan löytää JOS sattuu pätevä/asiansa
                            osaava myyjä kaveriksi.
                            Eli pitää jostain nyt sitten hommata tuo liukurengas ensin, jos aikoo vaihtaa säädinpaketin. Onko VALEOn latureissa sitten aina samanlainen liukurengas, vai pitääkö ensin yritää etsiä laturista jokin tyyppikilpi, että osaa pyyttää oikeanlaista liukurengasta.
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            • Janne S
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 437
                              • Keminmaa

                              #29
                              Hold your horses, gentlemen. Meinasin perjantaina vaihtaa tuon säätimen ja liukurenkaan, kerron sit miten tuo homma tehdään/miten ois kannatanu tehdä. Liukurenkaan tilasin kuvan perusteella, on samanlainen mitä e46touring mulle esitteli parisen viikkoa sitten. Laitan sitten kuvan säätimestä, ku varmistuu et onko se oikea.
                              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                              Comment

                              • e46touring
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 1327
                                • Tornio

                                #30
                                valeo

                                Originally posted by kvt View Post
                                Eli pitää jostain nyt sitten hommata tuo liukurengas ensin, jos aikoo vaihtaa säädinpaketin. Onko VALEOn latureissa sitten aina samanlainen liukurengas, vai pitääkö ensin yritää etsiä laturista jokin tyyppikilpi, että osaa pyyttää oikeanlaista liukurengasta.
                                kahlaappas tämä osoite läpi selviää yhtä ja toista Valeosta
                                ylä laidasta Valeo Web catalogue jne.
                                Noiden tyypi nro kanssa saa olla sitten tarkkana. Ei välttämättä tuotekuvat ja todellisuus kohtaa. Lähinnä koko laturia hankkiessa.

                                tuo Valeon tyyppinro AI15 ja AI14 jne jne.
                                yleensä kertoo eniten tuosta laturista ja sen sisällöstä.
                                __________________________________________________ ____________
                                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎