Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Webasto käy,mutta ei lämmitä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7538
    • Jyväshyvä

    #31
    Originally posted by melli View Post
    Itselläni alkuperäinen webasto, jossa tuo vesipumppu myös ilmeisesti rikki.

    Kurkkasin renkaita vaihtaiessani, minkälainen se pumppu on ja 193 asteen letkulähdöt löytyi Pierburgin tekeleestä. Näillä koodeilla löytyy ilmeisesti täysin vastaava pumppu:

    Pistän tilaukseen täältä: http://eshop.original-teile.de/en/ET...U4847-12V.html
    Kannattaa varmistaa etto tuo U4847 on oikealla kaulalla,
    nimittäin tuo U-numero on sama vaikka olis jollain muulla asteluvulla lähdöt...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • melli
      Bimmer Rookie
      • May 2015
      • 147
      • Pori

      #32
      Vähän se jännittää mitä posti tuo, mutta tuon sivun kun avaa niin on maininta 1320443A, jonka pitäisi olla juuri se oikea.

      Katsotaan kun paketti on täällä, jos on väärä niin sitten pitää sovitella letkuja tai katsoa voiko siitä vanhasta ottaa kannen.
      E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7538
        • Jyväshyvä

        #33
        Originally posted by melli View Post
        Vähän se jännittää mitä posti tuo, mutta tuon sivun kun avaa niin on maininta 1320443A, jonka pitäisi olla juuri se oikea.

        Katsotaan kun paketti on täällä, jos on väärä niin sitten pitää sovitella letkuja tai katsoa voiko siitä vanhasta ottaa kannen.
        Jos sieltä tulee Buhlin pumppu niinkuin yleensä niin vanhasta saa kannene. Uudesta vaan pitää leikata korva pois että saa yhden torxin ruuvattua auki jos ei sopivia pihtejä löydy...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          #34
          Bühlerin jemmaruuvin saa auki sopivan pienellä torx kärjellä, kehottaisin avaamaan ilman sahausta sen kannen, koska ne pumppujen kansien tiivisteet on erilaisia osassa Pierburgin pumpuissa. Halkaisija voi olla sama, mutta tiivisteen ura sitten onkin erilainen.
          Last edited by Cunttory; 14-11-2015, 20:02.
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7538
            • Jyväshyvä

            #35
            Originally posted by Cunttory View Post
            Bühlerin jemmaruuvin saa auki sopivan pienellä torx kärjellä, kehottaisin avaamaan ilman sahausta sen kannen, koska ne pumppujen kansien tiivisteet on erilaisia osassa Pierburgin pumpuissa. Halkaisija voi olla sama, mutta tiivisteen ura sitten onkin erilainen.
            Ei sitä kantta tarvi sahata vaan letkulähdön nippaa vähän edestä kun torxi ruuvi on just sen alla...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #36
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Ei sitä kantta tarvi sahata vaan letkulähdön nippaa vähän edestä kun torxi ruuvi on just sen alla...
              Sitä letkulähtöä tarkotinkin, olen kyllä avannu ja kasannu sen ilman sahausta

              Mutta tosiaan kaikkiin Pierburggeihin se kansi ei käy tiiviisti, sillä varoittelin.
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #37
                Juu buhlerin ja pierpurgin kannet käyvät vähän huonosti toisiinsa, kannattaa mieluummin hommata samanmerkkinen pumppu kuin siellä jo on jos mahdollista. Muistaakseni toiseen suuntaan sopii kannet eli buhlerin kansi pierburgin pumppuun mutta pierburgin kansi ei sovi buhlerin pumppuun.

                Comment

                • Habaza
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2012
                  • 73
                  • Suomi

                  #38
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Tekeekö täydellä tankilla ihan samaa?
                  Näyttäisi että olet sittenkin oikeilla jäljillä, täydellä tankilla on nyt lämmittänyt. Pitää vielä seurata ja varmistua missä vaiheessa loppuu lämmitys kun tankki vajuu. Heating ei kyllä inpan mukan aktivoidu koskaan mutta sama se sille jos vain lämmittää.
                  Mitä vikaa veikkaisit?

                  Comment

                  • melli
                    Bimmer Rookie
                    • May 2015
                    • 147
                    • Pori

                    #39
                    No niin, viimeinkin pumppu on perillä; taisi postilakon takia viipyä matkalla tavallista pidempään.

                    Pierburgin tekele näyttää olevan, lähdöt just niin kuin pitikin ja n. 20-senttinen johto kiinni joka toivoittavasti sopii myös paikalleen kivutta.

                    Jäämme odottelemaan sopivaa asennusilmaa.
                    E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                    Comment

                    • Teippi81
                      Newbiemmer
                      • Dec 2015
                      • 1
                      • Jns

                      #40
                      E60 530da

                      Mikähän meikän ajopelissä ongelma, kun muuten moottorilämmöt nousee normaalisti melkein 90 asteeseen mutta kun kierrosluku on n.1500-1800 rpm niin kylmää alkaa puhaltamaan sisälle...:think..moottorilämmöt normaalit.

                      Muilla kierrosalueilla ei ongelmaa. Mystiseksi asian tekee vielä se että kun webasto sulakkeen ottaa pois niin silloin lämmitys pelaa normaalisti kaikilla kierrosalueilla??
                      Last edited by Teippi81; 01-12-2015, 20:06.

                      Comment

                      • melli
                        Bimmer Rookie
                        • May 2015
                        • 147
                        • Pori

                        #41
                        Itsenäisyyspäivän pimeydessä tuli tuo pumppu ja täällä http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=345 mainittu modauskin suttailtua joten kuten.

                        Oli niin pimeää, että en pystynyt näkemiin miten vanhasta pumpusta olisi voinut sen kannen johtoineen saada uuteen, ja kun uuden johto oli vain n. 20 cm, enkä edes löytänyt sitä liitintä webaston takaa, niin tein liitoksen juottamalla. Värit oli kuitenkin samat molemmissa karvoissa niin arvelin, että suurella todennäköisyydellä pyörii oikein päin.

                        Letkumodaus ei ole valmis T-haaran osalta, ne kiinnikkeet ei olleet (helposti) avattavaa mallia, joten katkaisin sen ylimääräisen sopivasta kohtaa ja haen paremman tulpan tilalle; nyt hiukan tiputtaa nestettä.

                        Lukituksen poistikin onnistui lopulta, muttei siinä tilanteessa vielä webasto oikein lämmittänyt (vikakoodi taas pumpusta). Kävin sitä vielä puolen yön jälkeen kokeilemassa kaukosäätimestä ja hämmästyksekseni se käynnistyi. Pienet kirkkaat aukot tuli tuulilasiin ja sammui. Seuraavalla kokeilulla vähän pidempään, ehkä vartin tai jotain pyöri. Tänään aamulla ei lämmittänyt ollenkaan, käskyn kyllä otti vastaan.

                        Pitänee siis jatkaa ihmettelyä.
                        E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                        Comment

                        • melli
                          Bimmer Rookie
                          • May 2015
                          • 147
                          • Pori

                          #42
                          Ei mun letkupuristimet pitäneet hommaa tehdessä ihan kunnolla, sen kyllä tiesinkin että nestettä tuli pois aika paljon.

                          Tänään lisäsin ehkä 4-5 litraa; ennen tuota oli hiukan ankeaa kun puhalsi täysillä kylmää, mutta nyt tulee taas mukavan lämmintä ilmaa kabiiniin.

                          Webasto ei kyllä edelleenkään taida lämmittää, inpalla katsottuna neste kävi max 133 asteessa eikä sisäpuhallin käynnistynyt kertaakaan (eikä heating-kohta tullut mustaksi). Vikakoodeja ei ole hetkeen tullut, savua sentään näkyy aina välillä.
                          E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                          Comment

                          • Cunttory
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1772
                            • Kuopio

                            #43
                            Originally posted by melli View Post
                            Ei mun letkupuristimet pitäneet hommaa tehdessä ihan kunnolla, sen kyllä tiesinkin että nestettä tuli pois aika paljon.

                            Tänään lisäsin ehkä 4-5 litraa; ennen tuota oli hiukan ankeaa kun puhalsi täysillä kylmää, mutta nyt tulee taas mukavan lämmintä ilmaa kabiiniin.

                            Webasto ei kyllä edelleenkään taida lämmittää, inpalla katsottuna neste kävi max 133 asteessa eikä sisäpuhallin käynnistynyt kertaakaan (eikä heating-kohta tullut mustaksi). Vikakoodeja ei ole hetkeen tullut, savua sentään näkyy aina välillä.
                            Ei pyöri vesipumppu edelleenkään kun lämmöt on noin korkeelle noussu, kuulostaa melko varmalle ohjainkorttivialle.

                            Melkein parempi laskea puhtaaseen astiaan nesteet mitä sieltä tulee ja täyttää uudelleen pumppurempassa, ei ainakaan letkuja säre huonoilla puristimilla.
                            Toimivalla kiertovesipumpullahan saa aktivoitua kaasupolkimella ilmauksen samalla tavalla kuin uudemmissa sähköisellä vesipumpulla varustetuissa webastottomissa malleissa.
                            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                            Comment

                            • melli
                              Bimmer Rookie
                              • May 2015
                              • 147
                              • Pori

                              #44
                              Selvä, kiitos vinkistä.

                              Ilmeisesti tässä voisi kokeilla euron tai parin NTC-vastuksen vaihtoa ensimmäiseksi, samoja oireita muillakin. Laitetaan tuohon pari linkkiä talteen:





                              Saksassa olivat tätä käyttäneet:
                              www.buerklin.de
                              Epcos Typ B57881S1123F, 12K
                              Bestellnummer 80 E6 828 Preis 0,96€

                              Last edited by melli; 11-12-2015, 13:16. Reason: Linkki Mouserin sivuille
                              E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                              Comment

                              • melli
                                Bimmer Rookie
                                • May 2015
                                • 147
                                • Pori

                                #45
                                Eipä tämän kanssa tunnu luonaavan juuri mikään.

                                NTC-termistoria ei löytynyt 12k-versiona, joten paikallinen elektroniikkaliike ehdotti laittamaan sarjaan 10k+2k, tosin sitä 2k:ta ei löytynyt vaikka just semmonen kuulemma pöydällä oli. No tuli sitten 10k+1k+1k, jotka oli tarkoitus tänään laittaa paikalleen. Jossain oli kommentti, että 10k olisi ihan kelpo vaihtoehto myös, mutta enhän minä sitä enää erottanut kun oli kaikki saman näköisiä.

                                Mutta eipä sillä mitään väliä, kun en uskalla edes kokeilla webastoa enää. Katkesi nimittäin kaikki kiinnityspultit kun otin sitä irti että saisin piirilevyn kannen auki. Kiinnityslevyn pultit lähti irti rungosta nätisti, mutta levyn/webaston kolme pulttia siis kaikki poikki. Jossain toisessa ketjussa oli mainittu, että kuumailmapuhaltimella lämmitys saattaisi auttaa ainakin joidenkin pulttien kanssa.

                                No sain sentään piirilevyn kannen ruuvit näkyviin, niistäkin kaksi poikki, yksi aukesi joten kuten nätisti ja yksi pahasti kieroutuneena.

                                Eli tilanne on se, että webasto on nippusiteellä kiinni, 2 kpl NTC:tä juotettu piirilevyllä sarjaan (yksi katosi jonnekkin, tuota sattuu pelottavan usein nykyään...)

                                Webasto oli muutenkin elämää nähneen näköinen, pitää tutkia vaihtoehdot josko laittaisi kokonaan uuden tilalle vai koittaisiko tuota vielä elvyttää. Periaatteessa voisi hyvällä säkällä saada ne pultit pois ja piirilevy mahdollisesti tuli korjattua tai kokeilla sitä uudelleen. No niistä pulteista on nyt kaksi poikki, mutta silikonilla varmaan saisi tiiviin.

                                YV:llä voi tarjota jos on järkevän hintaista kokonaisuutta tuon tilalle.
                                E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎