Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tasonsäätö jäässä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    E61 tasonsäätö jäässä?

    Onko jollain kokemusta, että toi farkkujen kompuralla pelaava takapäänjousitus olis ottanut ja menny jäähän? Ja jos on, niin ne ilmaputketko siellä kondensiovetestä jäähän vetää vai mikä? :think
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6325
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Ei ole kokemusta ,mutta miten oireilee ?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #3
      Veikkaan että kompura hurisee mutta ei tee enää painetta. Kuullostaa lähinnä tulpattomalta mopolta.

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #4
        No juu, eli oireina jäykkä (niinku olis jousimadallettu) perä, sekä vähän matalammalla kun normaalisti toi m-alusta. Ei vikailmoja. Uudehko kompura.
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • MakeH
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1170
          • Vantaa

          #5
          Sitten vois olla ne venttiilit jumissa, ei olisi ensimmäinen kerta.

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by LeMansBlau View Post
            No juu, eli oireina jäykkä (niinku olis jousimadallettu) perä, sekä vähän matalammalla kun normaalisti toi m-alusta. Ei vikailmoja. Uudehko kompura.
            Ompa hassua, tuntus että herjaa tasosta jos auto ei ole ns vatupassissa.
            oisko tasonsäädön anturit jäässä tms ,nehän on takatukivarsissa
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • LeMansBlau
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1060
              • Insomniac

              #7
              Originally posted by MakeH View Post
              Sitten vois olla ne venttiilit jumissa, ei olisi ensimmäinen kerta.
              Eli jäähänkö nuo vetää, vai mikä noissa jumituksen yhtäaikaisesti voi aiheuttaa? Tai siis onko tuossa molemmille puolille omat venttiilit ilmaletkuissa vai mitkä venttiilit? :think


              Originally posted by veku View Post
              Ompa hassua, tuntus että herjaa tasosta jos auto ei ole ns vatupassissa.
              oisko tasonsäädön anturit jäässä tms ,nehän on takatukivarsissa
              :think EN tiedä, mutta ei kai toi tunnista tota "vatupassisuutta", eli etu- ja takapään suhdetta? Tunnistaako edes takapään vas. oik. välistä suhdetta? No ainakin korkeus pitäis tunnistaa. Olen muistaakseni lukenut, että vuototapauksissa tunnistaa jos ei saavuteta haluttuja arvoja. Mutta onko tämäkin tunnistus paineen mukaan, eikä korkeuden? Eli sillonhan se ei tunnistais tukosta tai jumitusta venttiileissä, vaan lopettais vaan "ahtamisen", kun pyydetty paine on saavutettu... :think:think

              .
              ///MADE IN FINLAND

              sigpic

              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
              F32 COUPE PERFORMANCE
              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by LeMansBlau View Post
                mutta ei kai toi tunnista tota "vatupassisuutta", eli etu- ja takapään suhdetta? Tunnistaako edes takapään vas. oik. välistä suhdetta? No ainakin korkeus pitäis tunnistaa. Olen muistaakseni lukenut, että vuototapauksissa tunnistaa jos ei saavuteta haluttuja arvoja. Mutta onko tämäkin tunnistus paineen mukaan, eikä korkeuden? Eli sillonhan se ei tunnistais tukosta tai jumitusta venttiileissä, vaan lopettais vaan "ahtamisen", kun pyydetty paine on saavutettu
                Ei tuo systeemi tiedä paineesta yhtään mitään. Kaikki tapahtuu tukivarsianturien perusteella joita on autossa 3-4 kpl (takana kummallakin puolella ja edessä joko etuoikealla tai kummallakin. Näiden kaikkien suhteen suunnataan valoja ja taka-anturien suhteen nostetaan ja lasketaan perää. Jos anturit näyttävät eri puolilla eri arvoja, systeemi yrittää korjata tilanteen ohjaamalla vain toista puolta. Kummallekin piirille on oma sulkuventtiili ja niiden lisäksi yhteisessä linjassa on yksi ohikiertoventtiili joka päästää paineen tarvittaessa pois.

                Aja autosi lämpöiseen vähäksi aikaa, siinähän se selviää onko se jäässä.. On tuonkin mahdollista jäätyä (=kerätä kosteutta) mutta mahdollisuus on vähän pienempi kuin E39-systeemissä.
                ---

                Comment

                • K70
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2009
                  • 503
                  • Vantaa

                  #9
                  Voiskohan kyseessä olla samanlainen ongelma, mikä mulla oli kesällä...

                  Rahu muistaakseni nollasi kaikki asetukset ja sen jälkeen määriteltiin perän taso taas mieluisalle korkeudelle.

                  Originally posted by K70
                  Oli mennyt tasonsäätö johonkin omituiseen "energy save"-modeen, niin oli säkit tyhjänä ja vaimennukset tiessään.
                  Oli aika pomppunen Kainuun reissu, kun kaikki montut joko pomputti autoa, tai sitten tiputti takahampaista paikat.
                  Oli käytännössä madallettu siis pohjaan asti

                  Nyt taas toimii ja näyttääkin pikkasen ryhdikkäämmältä.
                  Kiitos jälleen kerran Rahulle
                  S212, E350CDI, -11

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #10
                    Mulla roikkui myös kerran perä ja huomasin INPAlla sen menneen tuohon energy saving modeen. Painoin inpasta muistaakseni kohdasta energy saving mode off tai jotain, säädin perän korkeuden oikeaksi ja nyt on pelanut taas hyvin.

                    Mikäköhän tuon energy saving moden aiheuttaa. Voiko auto mennä siihen itsellään, vai johtuiko siitä että vaihdoin ennen tuota narinahelan ja räpelsin INPAn avulla ilmapussit tyhjiksi vaihdon ajaksi.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • LeMansBlau
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1060
                      • Insomniac

                      #11
                      Originally posted by K70 View Post
                      Voiskohan kyseessä olla samanlainen ongelma, mikä mulla oli kesällä...

                      Rahu muistaakseni nollasi kaikki asetukset ja sen jälkeen määriteltiin perän taso taas mieluisalle korkeudelle.
                      Originally posted by kvt View Post
                      Mulla roikkui myös kerran perä ja huomasin INPAlla sen menneen tuohon energy saving modeen. Painoin inpasta muistaakseni kohdasta energy saving mode off tai jotain, säädin perän korkeuden oikeaksi ja nyt on pelanut taas hyvin.

                      Mikäköhän tuon energy saving moden aiheuttaa. Voiko auto mennä siihen itsellään, vai johtuiko siitä että vaihdoin ennen tuota narinahelan ja räpelsin INPAn avulla ilmapussit tyhjiksi vaihdon ajaksi.
                      Mielenkiintoista. :think Taidetaan alkaa oleen asian ytimessä.
                      Auto oli lämpösessäkin jo ja ainakaan se ei auttanut, joten tuo mainitsemanne vaihtoehto vois olla oireena.

                      Etukäteen kysyn, että mistä tuon nyt sitten osaa hakea oikeaan korkeuteen jos toi energy saving mode on nyt päällä ja auto (kaksmielisesti sanottuna) on laskenu pussinsa tyhjiks? Onko se alkuperäisarvo näkyvissä jossain INPAlla?

                      Tarkotuksena olis kyllä myöskin vähän nostaa tosta alkup. m-sport korkeudesta tota perää. Mutta sais nyt ensin oikeeseen korkeuteen ja oireet poistetuksi, niin sen jälkeen joku +10-20mm per puoli vois olla kova sana. :think
                      ///MADE IN FINLAND

                      sigpic

                      TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                      E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                      F32 COUPE PERFORMANCE
                      F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by LeMansBlau View Post
                        Etukäteen kysyn, että mistä tuon nyt sitten osaa hakea oikeaan korkeuteen jos toi energy saving mode on nyt päällä ja auto (kaksmielisesti sanottuna) on laskenu pussinsa tyhjiks? Onko se alkuperäisarvo näkyvissä jossain INPAlla?
                        Se anturi ajetaan 0:aan, jolloin perä on asetuskorkeudessa. Siitä sitten plussaa tai miinusta tarpeen mukaan jos ei halua pitää perusasetuksissa.
                        ---

                        Comment

                        • LeMansBlau
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1060
                          • Insomniac

                          #13
                          Näillä eväillä koitetaan....Nöyrimmät kiitokset!
                          ///MADE IN FINLAND

                          sigpic

                          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                          F32 COUPE PERFORMANCE
                          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #14
                            Saako sen perän korkeuden muka jäämään muistiin, jos ajaa käsiohjauksella perän ylemmäs tai alemmas tuosta nollakohdasta. Itse olen säätänyt perän korkeuden aina niin, että olen ottanut inpasta sen korkeuden kalibrointikohdan ja mitannut molempien takarenkaiden etäisyyden lokasuojasta tai katsonut ennen tuota kalibrointia käsiajolla että molemmat puolet ovat nollassa. Sitten kalibroinnissa ilmoittanut vaan molemmille puolille esim 5 jos haluan perän alemmas, tai vastaavasti -5 jos ylemmäs.
                            Varmin on varmaan ensin mitata lokasuojan reunasta etäisyys vanteen reunaan, niin jos puoliskoilla on kuitenkin jonkin millin heitto, niin voi sitten laittaa millileen oikeat lukemat vasemmalle ja oikealle. Kuitenkin tasonsäädön kalibroinnista tuossa on kyse, niin silloin tulee anturien asennot ohjelmoitua oikein.
                            En tiedä sitten onko tuo aivan turhaa räpellystä, mutta näin itse olen asian järkeillyt.
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Originally posted by kvt View Post
                              En tiedä sitten onko tuo aivan turhaa räpellystä, mutta näin itse olen asian järkeillyt.
                              Ihan oikein.

                              Tarkoitin tuossa säädöllä sitä perän mallailua, eli sen voi tehdä siinä perussäätöikkunassa. Kun on tyytyväinen, tekee muutokset kun tietää mitä anturit näyttävät halutussa tilanteessa.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎