memebuy23buy

E61 takaluukun lasi ei pysy kiinni & akun (uusi) varauksen vikakoodi-ilmoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7551
    • Jyväshyvä

    #16
    Originally posted by Pex View Post
    Mitä tuhoa tuo akun tyhjeneminen käytännössä voi saada aikaan?
    Jos sulla se takaluukun nappi oireilee, niin se aiheuttaa tilanteen että
    auto ei mene virransäästötilaan ja yön aikana vetää akun niin kuiville,
    että auto huomaa jännitteen laskeneen ja pistää vähemmän tärkeitä
    laitteita pois päältä -> siitä aiheutuu virheimoitus ja mm. kellon nollautuminen...

    Eli todennäkösesti vaihdoit akun turhaan, korjaa se johtosarjavika
    tai pelkkä kytkin siitä takalasin nupista.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4927
      • Kotka

      #17
      Originally posted by e46touring View Post
      Perusteluja kommentille ???
      Yhtä toista topicia lukiessa tuli tällainen esiin... Visti ja huono OT oli tuo kirjoitus.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        #18
        Originally posted by Pex View Post
        vielä tuosta vikakoodista, joka ilmaantui eilen. Mitä se tarkoittaa? Oliko akku tyhjä, latausjännite heikko vai mistä kyse? Voiko olla että koodi oli "väärä" eli tietsikka sekoili?

        Mitä tuhoa tuo akun tyhjeneminen käytännössä voi saada aikaan?
        Tuo oli alhaisen akkujännitteen koodi käsittääkseni.
        Jos lataus häviää, alkaa auto tiputtelemaan laitteita pois käytöstä akun kuntoon korreloivassa ajassa.
        Sulla lataus näyttäisi olevan kunnossa arvojen mukaan, ja jos auto ei ole sekoillut. Aiheesta on topikkeja lukuisia, missä puidaan latausongelmia.

        Autoa alhainen akkujännite ei riko varmaankaan, mutta akku voi esim varauksen laskiessa pakkasilla tarpeeksi alas jäätyä kokonaan. Silloin sen elinikä lyhenee melkoisesti, jollei jopa katkea. Kaikki boksit ei välttämättä tykkää alijännitteestä jos usein toistuu, mutta en siitä murehtisi ekana.

        Nuo vanhemmat orkkisakut vaan tuntuu kestävän paljon paremmin kuin uudet. Tuntuu että porukka on uudempia vaihtanut 2v välein. Tai sitten niissäkin autoisssa on muuta taustalla. Webastolla saa akun myös nopeasti huonoon happeen, kuuluu asiaan.
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2016
          • Kangasala

          #19
          Viktor tykittelee asiaa. Pex:llä homma helpottuu heti kun korjaat sen takahudlarin namikan.
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • jartsa84
            Newbiemmer
            • Mar 2010
            • 25
            • Finland

            #20
            Mulla täsmälleen sama ongelma kuin PEX:llä. Akku vaihdettiin pari päivää sitten ja taas aamulla ilmoitti akun varaus-ongelmasta ja nollasi kellot ym. Takalasi ei pysy kiinni ja siitä jo aikaisemmin täällä kerroin. Sain myös korjausohjeet, mutta en ole laiskuuttani saanut aikaiseksi...mutta jos akun ongelmat liittyvät siihen takalasiin niin kai pitänee ryhtyä hommiin (E61 v.2007).

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7551
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by jartsa84 View Post
              mutta jos akun ongelmat liittyvät siihen takalasiin niin kai pitänee ryhtyä hommiin (E61 v.2007).
              No jos se luukku aukeilee itekseen, siinä on vikaa.
              eikä auto mene virransäästötilaan jos se luulee että luukku on auki...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • jartsa84
                Newbiemmer
                • Mar 2010
                • 25
                • Finland

                #22
                Originally posted by MajorDrake View Post
                No jos se luukku aukeilee itekseen, siinä on vikaa.
                eikä auto mene virransäästötilaan jos se luulee että luukku on auki...
                Tätä en juurikaan ymmärrä...siis takalasi pysyy kiinni kun keskuslukituksesta lukitsee ovat. Voiko se silti haitata virransäästötilaan menoa?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #23
                  Originally posted by jartsa84 View Post
                  Tätä en juurikaan ymmärrä...siis takalasi pysyy kiinni kun keskuslukituksesta lukitsee ovat. Voiko se silti haitata virransäästötilaan menoa?
                  Voi koska auto herää jos nostelee kahvoja tai takalasin nappia painetaan vaikka ovet olis lukossa. Eli jos sulla vaikka tuo takalasin avausnapin johto on poikki ja ottaa maihin sillointällöin yms niin auto heräilee itsekseen.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • jartsa84
                    Newbiemmer
                    • Mar 2010
                    • 25
                    • Finland

                    #24
                    Kun olen tälläinen "epätekninen" kaveri niin voisiko joku ammattilaisista vielä valaista hiukan niitä takalasin anturin kuivauksen yksityiskohtia? Eli onko auki-kammettava luukku takalasin ulkopuolella, siinä samassa mötikässä, josta takalasin voi aukaista? irtoaako sieltä jokin osa, jonka voi sitten viedä sisälle ja kuivata vai pitääkö jollain föönillä kuivatella ulkona?

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      Originally posted by jartsa84 View Post
                      Kun olen tälläinen "epätekninen" kaveri niin voisiko joku ammattilaisista vielä valaista hiukan niitä takalasin anturin kuivauksen yksityiskohtia? Eli onko auki-kammettava luukku takalasin ulkopuolella, siinä samassa mötikässä, josta takalasin voi aukaista? irtoaako sieltä jokin osa, jonka voi sitten viedä sisälle ja kuivata vai pitääkö jollain föönillä kuivatella ulkona?
                      Sisällä on 2 irto-osaa. Muovinen sisällysosa ja sitten
                      siinä on jousi ja metallitappi (n. sentin mittainen, 2-3 mm paksu).
                      Kun avaat sen kannen, avaa se varaovasti ettei em. jousi ja tappi singahda hukkaan.

                      Varsinainen kytkin on kalvo, jossa on päällä semmonen pyöreä pehmike,
                      ja se ei irtoa sieltä kytkimestä.

                      Kuivaa koko kotelo paikallaan + irto-osat. Älä kuitenkaan pyyhi niitä vaseliinejä ellet laita uutta tilalle siihen irto-osaan.

                      Kun se on kuiva, kokeile että toimiko se avausnappi sormilla "nipistämällä".

                      Jos toimii, laita siihen nupin reunoihin reilusti silikoonia/sikaa (musta tai harmaata),
                      ja varaa myös käsitiskinpesuaine-vettä viereen + joku nukkaamaton riepu.
                      Kun pistät kannen paikalleen pyyhi em. saipuavesi -rievulla ne tursuavat silikoonit/sikamassat tms. heti pois...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Pex
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 353
                        • Kuusamo

                        #26
                        Originally posted by jartsa84 View Post
                        Mulla täsmälleen sama ongelma kuin PEX:llä. Akku vaihdettiin pari päivää sitten ja taas aamulla ilmoitti akun varaus-ongelmasta ja nollasi kellot ym. Takalasi ei pysy kiinni ja siitä jo aikaisemmin täällä kerroin. Sain myös korjausohjeet, mutta en ole laiskuuttani saanut aikaiseksi...mutta jos akun ongelmat liittyvät siihen takalasiin niin kai pitänee ryhtyä hommiin (E61 v.2007).
                        vaihdettiinko sulle saman kapasiteetin akku?
                        Mulle vaihettiin ekaks 100Ah alkuperäisen 80Ah tilalle, eivätkä koodanneet akun vaihtoa. Siitä tuo latausongelma ja vikakoodi (vikakoodi tuli siis eka kerran vasta kun akku oli jo vaihdettu). Ei siis ladannut koskaan täyteen ja sehän ei tee akulle hyvää = kuluu paskaksi äkkiä.
                        Sitten kun selvisi että akku pitää koodata, selvisi ettei E61:een voi 100Ah akkua edes koodata. Vain 80, 90 ja 110Ah. Eli meni sitten tänään vaihtoon koko akku vaihteeksi. Laitettiin alkuperäisen kokonen 80Ah.

                        Se, että mikä alunperin söi tuon alkuperäisen akun, ei tietoa. Lieneekö tuo takalasin avaussysteemi...pitäis varmaan ehjätä jo muutenkin kun alkaa sylettämään tuo jatkuva ikkunan aukeilu.
                        Oireilee muuten niin, että jos vie auton sulamaan lämpimään halliin niin oireilee sen jälkeen muutaman päivän kunnes taas pakkasessa ilmeisesti jäätyy tai kuivaa niin että menee taas muutama päivä ilman oireita. Tänäänkin kun oli aamulla -30C niin oireet ollu koko päivän poissa.
                        Nykyään mennään Volkkarilla

                        Ex. E61 520dA 2006

                        Comment

                        • jamizetti
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 84
                          • lahti

                          #27
                          tota noin, tossa on aika monta takalasi sekoilua tullut juuri sillä takalasin microkytkimen vaihdolla korjattua niin ja tietysti samalla korjaantuu se akun virran kulutus ongelma. osa ei ole kallis merkkiliikkeessä ja pystyy vaihtamaan vaikka olisi puuseppä

                          Comment

                          • jartsa84
                            Newbiemmer
                            • Mar 2010
                            • 25
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by Pex View Post
                            vaihdettiinko sulle saman kapasiteetin akku?
                            Mulle vaihettiin ekaks 100Ah alkuperäisen 80Ah tilalle, eivätkä koodanneet akun vaihtoa. Siitä tuo latausongelma ja vikakoodi (vikakoodi tuli siis eka kerran vasta kun akku oli jo vaihdettu). Ei siis ladannut koskaan täyteen ja sehän ei tee akulle hyvää = kuluu paskaksi äkkiä.
                            Sitten kun selvisi että akku pitää koodata, selvisi ettei E61:een voi 100Ah akkua edes koodata. Vain 80, 90 ja 110Ah. Eli meni sitten tänään vaihtoon koko akku vaihteeksi. Laitettiin alkuperäisen kokonen 80Ah.

                            Se, että mikä alunperin söi tuon alkuperäisen akun, ei tietoa. Lieneekö tuo takalasin avaussysteemi...pitäis varmaan ehjätä jo muutenkin kun alkaa sylettämään tuo jatkuva ikkunan aukeilu.
                            Oireilee muuten niin, että jos vie auton sulamaan lämpimään halliin niin oireilee sen jälkeen muutaman päivän kunnes taas pakkasessa ilmeisesti jäätyy tai kuivaa niin että menee taas muutama päivä ilman oireita. Tänäänkin kun oli aamulla -30C niin oireet ollu koko päivän poissa.

                            Taisi sinne 100Ah akku mennä. Tänään pitäisi mennä katsomaan onnistuisiko se takalasin korjaaminen. Minulla myös takalasi oireilee kostealla. Pakkasella yleensä OK.

                            Comment

                            • Pex
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 353
                              • Kuusamo

                              #29
                              Originally posted by jartsa84 View Post
                              Taisi sinne 100Ah akku mennä.
                              koodausta sille ei pysty tekee eli joudut vaihtaa sen pois. Menee pari viikkoa ja alkaa antaa tuota alhaisen latauksen hälyä kun jää aina lataus vajaaksi ja kuulemma 6-12 kk niin akku lopullisesti kaput.

                              Kun vaihdat niin laita suosiolla se 80Ah mikä on ollu alunperinkin. Silloin ei tarvi tietokoneelle kertoa muuta kuin, että akku on vaihdettu. Jos kapasiteettikin muuttuu pitää lisäksi tehdä isompi päivitys.
                              Nykyään mennään Volkkarilla

                              Ex. E61 520dA 2006

                              Comment

                              • schwarze
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 2016
                                • Kangasala

                                #30
                                Originally posted by Pex View Post
                                Lieneekö tuo takalasin avaussysteemi...pitäis varmaan ehjätä jo muutenkin kun alkaa sylettämään tuo jatkuva ikkunan aukeilu.
                                Niin kannattaisi Noissa on tyyppivikana kosteuden kerääntyminen sinne microkytkimeen, hoida se kuntoon ja nauti autoilusta
                                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                                Comment

                                Working...
                                X