Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takaluukun lasi ei pysy kiinni & akun (uusi) varauksen vikakoodi-ilmoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • viktor
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1272
    • ...

    #31
    Originally posted by Pex View Post
    koodausta sille ei pysty tekee eli joudut vaihtaa sen pois. Menee pari viikkoa ja alkaa antaa tuota alhaisen latauksen hälyä kun jää aina lataus vajaaksi ja kuulemma 6-12 kk niin akku lopullisesti kaput.

    Kun vaihdat niin laita suosiolla se 80Ah mikä on ollu alunperinkin. Silloin ei tarvi tietokoneelle kertoa muuta kuin, että akku on vaihdettu. Jos kapasiteettikin muuttuu pitää lisäksi tehdä isompi päivitys.
    Mistä tällainen tieto?

    Lähtisin ihan muualta etsimään vikaa jos auto tuollaisia herjoja antaa, kuin akun koodauksesta. Autossasi on fyysinen vika.

    Milloin koodaus on kriittinen, on silloin kun vaihdetaan normiakku AGM-akkuun tai päinvastoin. Laturi lataa akkuun kyllä niin kauan kuin akku virtaa vastaanottaa. IBS ei kykene päättelemään että nyt sinne on hulahtanut 80Ah, ja käske lopettamaan latausta.. Toki merkkiliike sanoo että ainoa oikea on 80Ah ja mieluusti sellaisen paikalleen vaihtaakin. Miksiköhän..
    ///M5
    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

    Comment

    • Pex
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 353
      • Kuusamo

      #32
      Originally posted by viktor View Post
      Mistä tällainen tieto?
      paikallisesta merkkiliikkeestä, paikallisesta autosähkökorjaamosta sekä paikallisesta ei-merkkiliikkeestä, jossa bemareihin erikoistunut heppu.
      Ja ei vaihdettu merkkiliikkeessä sitä kasikymppistä takasin vaan Vianorilla, joka alunperin sen 100Ah:n sinne tietämättään laittoi. Viimesimmän vaihdon tekivät sitten velotuksetta.
      Kaikki meinasivat, että akku on paskana nopeasti kun ei lataa koskaan täyteen. Minä en akun sielunelämästä ymmärrä, mutta lienee näin? Näinhän ne suosittelee kännykän akullekin tehtävän, että aina täyteen.

      Ja loppui ainakin tuo vikakoodittelu siihen, en tiä sitten oliko sattumaa :think
      Takalasin avausmekanismia en ole vielä korjannu...

      Kai joku merkitys tuolla koodaushommalla on johonkin, tuntuis ainakin ettei voine olla ihan huuhaa toimenpide?..tämä on sitten vain minun mutu, ei tieto
      Last edited by Pex; 14-02-2011, 21:26.
      Nykyään mennään Volkkarilla

      Ex. E61 520dA 2006

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        #33
        Originally posted by Pex View Post
        paikallisesta merkkiliikkeestä, paikallisesta autosähkökorjaamosta sekä paikallisesta ei-merkkiliikkeestä, jossa bemareihin erikoistunut heppu.
        Ja ei vaihdettu merkkiliikkeessä sitä kasikymppistä takasin vaan Vianorilla, joka alunperin sen 100Ah:n sinne tietämättään laittoi. Viimesimmän vaihdon tekivät sitten velotuksetta.
        Kaikki meinasivat, että akku on paskana nopeasti kun ei lataa koskaan täyteen. Minä en akun sielunelämästä ymmärrä, mutta lienee näin? Näinhän ne suosittelee kännykän akullekin tehtävän, että aina täyteen.

        Ja loppui ainakin tuo vikakoodittelu siihen, en tiä sitten oliko sattumaa :think
        Takalasin avausmekanismia en ole vielä korjannu...

        Kai joku merkitys tuolla koodaushommalla on johonkin, tuntuis ainakin ettei voine olla ihan huuhaa toimenpide?..tämä on sitten vain minun mutu, ei tieto
        On siinä toki tieto, jos nyt luit ajatuksella niin se ei kuitenkaan liene syy vikakoodiin.

        Vikakoodittelu palaa takaisin jahka olet ehtinyt pilaamaan myös sen uuden 80Ah akun sillä ettet saa virran purkautumisongelmia kuriin..
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • Pex
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 353
          • Kuusamo

          #34
          Originally posted by viktor View Post
          On siinä toki tieto, jos nyt luit ajatuksella niin se ei kuitenkaan liene syy vikakoodiin.

          Vikakoodittelu palaa takaisin jahka olet ehtinyt pilaamaan myös sen uuden 80Ah akun sillä ettet saa virran purkautumisongelmia kuriin..
          voiskos se sitten olla tuo takalasi joka kuluttaa virtaa niin pirusti?
          Nyt kun on kuivaa ollut niin se ei ole paukuttanu sitä auki....ja kun tarkemmin miettii niin tämä kuiva jakso alkoi varmaan just silloin kun tuo akkukin vaihettiin :think
          Silloin kun paukuttaa lasia auki niin naksuttaa ihan koko ajan sitä lukkoa, varmaan sekunnin välein ajaa sitä moottoria vai mikä siellä nyt lieneekään.
          Kun laittaa keskuslukon kiinni niin ainakin korvakuulolta vois sanoa, että ei naksuta enää. Voikohan ajaa silloinkin lukkoa vasten auki tuota/entäpä kun virta ei ole päällä?
          Jos tämä ei todennäköinen fyysinen vika niin mistäs tuota kannattais lähteä metsästää? Kun mitään muuta oiretta ei ole eikä vikamuististakaan mitään löydy
          Nykyään mennään Volkkarilla

          Ex. E61 520dA 2006

          Comment

          • Pex
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 353
            • Kuusamo

            #35
            no nyt tänään sitten nollasi startatessa taas kellon ja antoi ilmoituksen:

            "Time and date
            Battery was disconnected and time and date are no longer correct. Reset time and date, see owner's handbook."

            Akkuhan oli vaihettu uuteen 80Ah:iin viime perjantaina. Ja vaihto koodattiin.

            Aikaisemmin kuukausi takaperin sen 100Ah:n laiton jälkeen antoi eri hälyn

            "Increased battery discharge!
            Vehicle battery
            Increased battery discharge while stationary. Electrical consumers may have been switched off. Reset date and time if necessary. In the event of recurrence, have the system checked by BMW service."

            Eli ei valita nyt akun latauksesta vaan siitä että akku "kytketty irti". Mitähän tuo nyt oikein meinaa?

            ....ja siihen takalasin mikrokytkimen vaihtoon varasin tänään ajan
            Last edited by Pex; 17-02-2011, 19:55.
            Nykyään mennään Volkkarilla

            Ex. E61 520dA 2006

            Comment

            • pemaristiE60
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 135
              • Lieksa

              #36
              itsellä on E60 vähän samanlainen vika, toistaseksi ei ole antanu akku vikakoodia vaan varmasti on kohta finaalissa näillä pakkasilla, mut itsellä tekee takakontti samaa kun tuo farkun takalasi että aukeilee ja ei meinaa mennä kiini vaan kun pamattaa kontin alas niin ponkasee samantien ylös saa monesti paukuttaa..sähköinen lukkohan näissä tosiaan on..

              Miten on muuten kärsiikö tuota E60 akkua ladata vai suuttuukohan tuo auto vaan siitä, onko kokemusta?
              Skoda octavia RS 2.0TSi -14
              Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
              Ski-Doo renegade backcountry X -14

              Comment

              • Pex
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 353
                • Kuusamo

                #37
                Originally posted by pemaristiE60 View Post
                Miten on muuten kärsiikö tuota E60 akkua ladata vai suuttuukohan tuo auto vaan siitä, onko kokemusta?
                mulle sanoivat aikaisemmin merkkiliikkeessä, että ainoa konsti saada "väärän" kapasiteetin 100Ah (=ei koodattavissa oleva koko) akku kestämään 6kk pidempään, on ladata sitä parin viikon välein itse. Tästä päätellen sitä siis voi ladata...varma en tästä tietenkään ole :think

                Kannattaisi varmaan mitata sulla nuo lataus-ja purkujännitteet, niistä varmaan selviää jotain?
                Nykyään mennään Volkkarilla

                Ex. E61 520dA 2006

                Comment

                • A62
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 117
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by pemaristiE60 View Post
                  itsellä on E60 vähän samanlainen vika, toistaseksi ei ole antanu akku vikakoodia vaan varmasti on kohta finaalissa näillä pakkasilla, mut itsellä tekee takakontti samaa kun tuo farkun takalasi että aukeilee ja ei meinaa mennä kiini vaan kun pamattaa kontin alas niin ponkasee samantien ylös saa monesti paukuttaa..sähköinen lukkohan näissä tosiaan on..

                  Miten on muuten kärsiikö tuota E60 akkua ladata vai suuttuukohan tuo auto vaan siitä, onko kokemusta?
                  Minulla meni vuosi takaperin vettä sisään takalasin kytkimeen ja teki juuri tuota, että pomppasi jollakin viiveellä ylös itsekseen, jollei ehtinyt sisältä lukita ovia. Ongelma poistui, kun otin koko kytkimen pois. Saattaisihan sinne joskus uuden laittaa, mutta ei ole niin kovasti häirinnyt tuon puute.

                  Viime talvena veti akun tyhjäksi ilmeisesti kulahtaneen starttimoottorin vuoksi. Tuolloin latasin konehuoneen puolelta ihan perinteisellä Matti-laturilla ja ei ongelmia. Eikös tuo ulkoinen lataaminen ole ihan käyttöohjekirjan mukaista touhua.. Miksi muutoin ne terminaalit siellä olisivat?

                  Niin ja autossa ollut 90ah normiakku vaihdettiin saman tyyppiseen 100ah kokoiseen ilman koodauksia. Enkä ole ongelmia ainakaan toistaiseksi havainnut. Jos AGM:ään vaihtaa, niin tosiaan on varmaan syytä koodata.
                  Last edited by A62; 18-02-2011, 23:01.

                  Comment

                  • Pex
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 353
                    • Kuusamo

                    #39
                    Originally posted by A62 View Post
                    Niin ja autossa ollut 90ah normiakku vaihdettiin saman tyyppiseen 100ah kokoiseen ilman koodauksia. Enkä ole ongelmia ainakaan toistaiseksi havainnut. Jos AGM:ään vaihtaa, niin tosiaan on varmaan syytä koodata.
                    :think...mulla tuo latausvikakoodi loppui kun laitettiin kasikymppinen satasen tilalle ja koodattiin. Satanen ilman koodausta siis herjasi latauksesta....tiiä näistä sitten miten nämä oikein menee , koska nyt tuo kasikymppinen herjaa että olis akku irti tai jotain...

                    Onko sulla tuo satanen ollut pitkäänkin jo?
                    Nykyään mennään Volkkarilla

                    Ex. E61 520dA 2006

                    Comment

                    • A62
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 117
                      • Oulu

                      #40
                      Originally posted by Pex View Post
                      :think...mulla tuo latausvikakoodi loppui kun laitettiin kasikymppinen satasen tilalle ja koodattiin. Satanen ilman koodausta siis herjasi latauksesta....tiiä näistä sitten miten nämä oikein menee , koska nyt tuo kasikymppinen herjaa että olis akku irti tai jotain...

                      Onko sulla tuo satanen ollut pitkäänkin jo?
                      Vaihdosta on aikas nyt tarkkaan vuosi. En kyllä usko että pelkästään akun vaihto aiheuttaisi latausvikakoodia..(mutu)

                      Comment

                      • Pex
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 353
                        • Kuusamo

                        #41
                        Originally posted by A62 View Post
                        Vaihdosta on aikas nyt tarkkaan vuosi. En kyllä usko että pelkästään akun vaihto aiheuttaisi latausvikakoodia..(mutu)
                        jos noin pitkään on menny ongelmitta niin ei liene mullakaan kyse koodauksesta. Mulla tuli latauksen vikakoodi 2 vkoa 100Ah vaihdosta. Toisaalta kyllä tuo takalasi alkoi vittuilee edellisenä päivänä ennen kuin antoi vikakoodin..liittyneeköhän toisiinsa??
                        Täytyy ekaksi ehjätä tuo takalasin avausmekanismi ja jäädä jännällä oottamaan uusiiko joku noista hemmetin akkuvikakoodeista. Mitään muuta fyysistä vikaa ei ole ilmennyt kuin tuo takalasi. Ei löydy mitään myöskään vikakoodeista....:think
                        Nykyään mennään Volkkarilla

                        Ex. E61 520dA 2006

                        Comment

                        • Marko H.
                          BTCF Member
                          • Jun 2007
                          • 88
                          • Salo

                          #42
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Sisällä on 2 irto-osaa. Muovinen sisällysosa ja sitten
                          siinä on jousi ja metallitappi (n. sentin mittainen, 2-3 mm paksu).
                          Kun avaat sen kannen, avaa se varaovasti ettei em. jousi ja tappi singahda hukkaan.

                          Varsinainen kytkin on kalvo, jossa on päällä semmonen pyöreä pehmike,
                          ja se ei irtoa sieltä kytkimestä.

                          Kuivaa koko kotelo paikallaan + irto-osat. Älä kuitenkaan pyyhi niitä vaseliinejä ellet laita uutta tilalle siihen irto-osaan.

                          Kun se on kuiva, kokeile että toimiko se avausnappi sormilla "nipistämällä".

                          Jos toimii, laita siihen nupin reunoihin reilusti silikoonia/sikaa (musta tai harmaata),
                          ja varaa myös käsitiskinpesuaine-vettä viereen + joku nukkaamaton riepu.
                          Kun pistät kannen paikalleen pyyhi em. saipuavesi -rievulla ne tursuavat silikoonit/sikamassat tms. heti pois...
                          Onkos jollain kuvaa mihin tuo jousi tuonne kytkimen sisälle menee?
                          BMW E61 530dA http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=172112

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            #43
                            E61LCI oireita: Radio kuuluu huonosti kun takalasin lämmitin päällä, aamulla webasto ei lähtenyt käyntiin (bensaa on), cd-soitin ei suostunut toimimaan, kello oli nollilla. Viisi vuotta vanhaa orkkis AGM(?) akkua ladattu säännöllisesti kerran parissa viikossa yön yli ylläpitolaturilla (4A), auto patkäajossa.

                            Akku, takaluukun johtosarja vai mikä lienee toukalla hätänä?
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎