Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530DAT tehot katosi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    E61 530DAT tehot katosi...

    Eli eilen auto pelasi normaalisti, vein sen lataukseen ja lämpöhoitoon työpäivän ajaksi talliin.

    Poislähtiessä oli kiva ajaa kun oli alusta pehmeämpi jne. Tehot tallella.

    Tänäaamuna töihin lähtiessä ihmettelin vaisua käytöstä.
    Kierrokset saa nousemaan kyllä hyvin, mutta auto vain ei liiku, aivan kuin olisi käsijarru päällä. Kulutusmittarin lukema TIPAHTAA kun kierrokset nousee-> tästä epäily että PA ei virtaa. Epäilin alkumatkan vaihdelaatikkoakin, mutta ei kai momentinmuuntimen vika noin esiinny? Pykältää stepillä normaalisti ja pitää vakkarilla nopeuden, mutta tehot tosiaan jossain muualla, hyvä että sai sen 100kh/h lasiin, piti herkutella pintakaasulla vaihteiston lukko päällä.

    Ei mitään vikakoodeja. Turbo vaihdettu 5tkm sitten. Huollot tehty ajallaan. Ajettu 104tkm.
    Pakkasta oli aamulla 29 astetta, mutta ei tuo ole ennenkään haitannut koko talvena. Tankki 3/4 täynnä, tankattu lauantaina, -32 kelpoista ainetta. Eniten ihmetyttää se ettei auton tietokone ilmoitellut mitään vikoja vaikka tyypillisesti tuo on aina vinkumassa jotain jos jotain on pielessä..

    Tuli vain mieleen että aiheuttiko eilinen lämmittelyepisodi jotain PA suodattimen vedenkeräystä-->jäähän? tms.

    Vai tuleeko tästäkin ihanan kallista?
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #2
    Itse itselleni..

    5h tallihoitoa ja testiajolle. Aluksi tuntui taas siltä ettei tämä kulje mihinkään. Sitten löytyi pätkä kuivaa asfalttia-> nilkka suoraksi.

    Nikotteli hetken ja sitten tuntui nykäisy. Sit mentiin entiseen malliin, eli hepat löysi tiensä takaisin kotiin.

    Jätin nakuttamaan pihaan tunniksi , katsotaan mitä se siitä tykkää.

    Lienee ollut joku anturi tai sitten suodatin jäässä. MAF voi olla jo vaihtokunnossa muutenkin. PA suodatin on vaihdettu tosiaan jo 2 v sitten, joten pitää vaihtaa sekin. Ja kaataa pullo Fortea suodattimeen ennen asennusta...
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • sepi77
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 46
      • Kotona

      #3
      Originally posted by Ceeray View Post
      Lienee ollut joku anturi tai sitten suodatin jäässä. MAF voi olla jo vaihtokunnossa muutenkin. PA suodatin on vaihdettu tosiaan jo 2 v sitten, joten pitää vaihtaa sekin. Ja kaataa pullo Fortea suodattimeen ennen asennusta...
      Mulla aivan samanlaiset ongelmat. Alkoi tiistaina ja hävisi itsestään keskiviikkona. Välissä ajoa n. 800km. Oli mielenkiintoista ajella Hki-Tre moottoritie päästä päähän kun autolla pääsi hädin tuskin 110km/h ja joka ylämäkeen hyytyi. Vauhti tippui entisestään jos meni painamaan kaasua, pintakaasulla ajo onnistui. Jos kaasua painoi, vauhti ei noussut ja laatikko vaihtoi pienemmälle ja aluksi luulin että kone alkoi nakuttamaan. Sitten kun tämä vaiva vain paheni koko ajan huomasin että ikäänkuin kone ei kävisi kaikilla ja se heilui ja ravisti niin että jokin (esim. pakoputki) otti runkoon ja nakutusta muistuttava kolina tuli siitä (tämä siis oletus, ei faktaa). Sitten eilen yhteen ylämäkeen auto ei hyytynytkään vaikka niin oletin ja vedot palasi täysin normaaliksi. Pakkasta oli -30 kun viat alkoi, välillä lauhtui n. -10:een ja kun auto teki ihmeparantumisen oli pakkasta taas lähes -30. Mikä ihme nämä ongelmat voi aiheuttaa?

      Aivan samat ongelmat autossa oli n. 1500km sitten kun dpf poistettiin ja softa muutettiin. Silloinhan vikaa etsittiin softasta (päivitettiin useita kertoja) ja turbosta. Molemmat pitäisi olla kunnossa. Autoon vaihdettiin myös MAF. Auto toimi näiden jälkeen muuten ok, mutta tuntui hieman laiskalta joskin "piristyi" kun sillä ajeli. Tällä tavalla autolla pääsi siis n. 500km jonka jälkeen tuli viat uudestaan jotka sitten taas hävisivät 800km:n jälkeen. Nyt toimii, mutta kuinka kauan? Olen erittäin kiitollinen jos joku osaa vinkata mistä vikaa etsiä.
      .

      Comment

      • Metalgod
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 201
        • Helsinki

        #4
        Maffi saattaa oireilla kovilla pakkasilla. Mulle piikitteli vikakoodia -34 C pakkasilla. Maffilla ajettu n. 15tkm.
        -530dA 600 Nm
        - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by Ceeray View Post
          . PA suodatin on vaihdettu tosiaan jo 2 v sitten, joten pitää vaihtaa sekin. Ja kaataa pullo Fortea suodattimeen ennen asennusta...

          Et ole tainnuit itse vaihtaa sitä pa-suodatinta...

          Sehän sijaitsee pohjamuovien alla ja on kiinteä pötikkä ja sinne kaataminen voi olla aika haasteellista...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #6
            Joo en sillon itse vaihtanut, olin etupäätä rassaamassa, kuulin kyllä ähellyksen..

            Nyt vika tullut kahtena aamuna takaisin, vedot hukassa, kiertää kyllä mutta ei vain kulje. Laatikko pykältää pienempää silmään , moottori alkaa huutaa mutta ei vain liiku. Kulutusmittari vain tipahtaa kun oikoo nilkan...

            Vian saa pois kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Sen jälkeen kaikki normaalia. Ettei menis johonkin limp-modeen tms, mutta luulisi tuosta vikakoodin tekevän. Pitänee luetuttaa auto.

            Eniten pelottaa joku laatikkovika, mutta ei kai se sitten uudelleenkäynnistyksellä korjaantuisi. Tai sitten ahtaa liikaa..
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • sepi77
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 46
              • Kotona

              #7
              Ilmoitteletko jos vika selviää. Itsellä ei jättänyt vikakoodeja, nyt viimeisimmän tehojen hukassa olon jälkeen en ole luetuttanut. Auto toiminut nyt n. kaksi viikkoa, mutta jotenkin on luotto kateissa että koska vika tulee takaisin.
              E: Uudelleen käynnistys ei minulla auttanut.
              .

              Comment

              • peeämvee
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 283
                • Taivalkoski

                #8
                Originally posted by Ceeray View Post
                Joo en sillon itse vaihtanut, olin etupäätä rassaamassa, kuulin kyllä ähellyksen..

                Nyt vika tullut kahtena aamuna takaisin, vedot hukassa, kiertää kyllä mutta ei vain kulje. Laatikko pykältää pienempää silmään , moottori alkaa huutaa mutta ei vain liiku. Kulutusmittari vain tipahtaa kun oikoo nilkan...

                Vian saa pois kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Sen jälkeen kaikki normaalia. Ettei menis johonkin limp-modeen tms, mutta luulisi tuosta vikakoodin tekevän. Pitänee luetuttaa auto.

                Eniten pelottaa joku laatikkovika, mutta ei kai se sitten uudelleenkäynnistyksellä korjaantuisi. Tai sitten ahtaa liikaa..
                Koita ilmamäärämittarin piuha irrotettuna liikkuuko paremmin.

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1399
                  • Kuopio

                  #9
                  Nonii.. Ajoin sitten vikakoodit ulos tosta. DDE antoi kaikista hehkuista vikaa , sitten joku DDE can vika joka ei kuittaannu pois , miljoona muuta pikkujuttua ja sit voimassa olevaa vikaa Charge air pressure ...

                  Oiskohan dpf tukossa..? Pitää ajella testejä ja laitoin tossa regeneroinnin pyyntiin.
                  Pitänee ehkä vielä putsata se paineanturi imusarjassa ja tsekata maf.

                  Turbo on 5tkm ajettu, sähköohjattu. Onko tuossa jotain mahdolista vikaa? Aina kun turboa asentaessaan huomasivat filtterin olevan jo vähän tukossa.

                  e:dittiä Iphone sotkee.
                  Last edited by Ceeray; 12-03-2011, 14:27.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • sepi77
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2010
                    • 46
                    • Kotona

                    #10
                    Luetutin omastani vikakoodit, 4B10 ja 4B11 löytyi, jotka viittaa googlettamalla että smoothness controllerin säädön alaraja on ylitetty ja toinen on ylärajalle. No tämän voisi uskoa pitävän paikkaansa, koska tärisihän tuo sen verran paljon että ei varmaan korjaamalla arvoja tullut kuntoon. Se että mistä syystä se tärisi ei noista koodeista selviä. Nyt olen ajellut n. tuhat km ilman että tehot olisivat hävinneet tai olisi ollut mitään muutakaan vaivaa... Olisiko kuitenkin ollut pakkasen aiheuttamaa?:think

                    Tietysti kun lukee tämän linkin niin haisee suutinvialta:
                    .

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #11
                      Noniin.. Vikakoodia pukkaa taas. 3f57 on vikakoodi, eli tarjoaa turboon / ahtamiseen liittyvää vikaa. Anyone?

                      EDIT: ajoin testejä DISsillä..

                      MAF testi ei meinannut mennä läpi eka ollenkaan kun piti pitää kaasu yli 4000rpm mutta se ohjelman aikana dyykkas ittestään 3700 kieppeille hetkeksi , sitten taas ylös. Ilmoitti vain ettei ollut kaasua tarpeeksi. Lopulta meni läpi. 30mg heitto laskennallisen ja mitatun välillä ilmamassassa, n. 14%. En tiedä onko hälyttävää. Tässä testissähän testaillaan lämpötila-anturit jne, nekin näytti järjellisiä lukemia (ambient temp. 14C, charge air temp 45C , lämmin moottori. Ambient pressure oli oikein.)

                      Injektoritesti , kaikki nollan kohdilla +- 1.0 sisällä. Ihan hyvä.

                      DPF: idle selkeästi sallitun alalaidoilla. 2000rpm sama, täyskaasu 112 , sallittu vastapaine 150mbar. Eli ihan virtaa vielä kaasu läpi.

                      Ainut mikä ei ihan tuntunut oikealta oli ahtopaineet: Maksimi saisi olla 2400mbar, mutta antoi paikallaan ollessa maksimikaasulla n.2250mbar, eli ei täyttä puskenut.

                      Vikakoodi 3F57 viittaakin turbon ahtimien siipien säätöön, eli voipi olla ettei toimi ihan täpöllä. Turbolla ikää 5000tkm, muutama kuukausi siis..
                      Last edited by Ceeray; 14-03-2011, 18:05.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • sepi77
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 46
                        • Kotona

                        #12
                        Ei perkeles! Nyt tehot hävis taas. Kirjottelen nyt tähän ceerayn viestiketjuun vaikka ei enää samalta vialta tunnukaan? Takana n. 350km:n ajo ja hyvä kun tuolla taas 100km/h saa mittariin kun oikein jaksaa pintakaasulla kelata. Aamulla oli kyllä -20 pakkasta, mutta en silti jaksa uskoa että olisi pakkasen aiheuttamaa kun ensimmäiset 150km toimi normaalisti. Sitten alkoi tuntumaan laiskalta ja laiskistui koko matkan ajan. Pysähdyin ja sammutin välillä, mutta meni melkein pahemmaksi. Tuntuu samalta kun aikanaan PV suzukin pakoputki meni karstasta tukkoon ja meno hyytyi.

                        Pari huomiota tein. Kun kiihdyttää ja nostaa kaasun, kuuluu ilmeisesti turbosta viheltävä ääni. Tätä en ole aiemmin huomannut. Turbo tarkastettiin n. 1000km sitten ja silloin oli vielä kunnossa. Olisiko nyt sitten hajonnut?

                        Lisäksi sellaisen huomion tein, että pakoputki oli aivan auton takaosastakin koitettuna niin kuuma että sormenpää paloi. DPF:n poltto tuosta pitäisi olla poistettu eli ei pitäisi johtua siitä. On tullut tässä mieleen, että joko tuota softaa ei ole tehty oikein ja se saa jotain aikaan tai sitten se että tuosta on poistettu katalysaattorin sisuskalut ja dpf:n sisukset olisi edelleen paikallaan. Minkälaiset oireet tulee silloin kun dpf menee tukkoon? Täytynee ottaa tuo dpf irti ja kurkata sisälle ennen isompia selvityksiä. Järki tämän keksinnön kanssa kuitenkin lähtee jos tähän vaivaan ei pian löydy selitystä
                        .

                        Comment

                        • sepi77
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 46
                          • Kotona

                          #13
                          Mun osalta tämä ongelma toistaiseksi ratkaistu

                          Eilen ei sitten enää hävinnyt tehot vaan auto hyytyi totaalisesti. Tyhjäkäyntiä kävi vaivoin ja jos painoi kaasua sammui. Ei auttanut kuin tilata hinausauto ja lähimmälle korjaamolle. Siellä jouduin hieman keskustelemaan mitä halusin autolle tehtävän (pyysin ottamaan dpf:n irti) ja kun se saatiin käsiin niin sisuskalut oli tallella ja pönttö totaalisen tukossa. Ei jumalauta mitä touhua. Eli kaikki nämä vaivat on johtuneet siitä, että korjaamo joka luuli poistaneensa dpf:n olikin poistanut katalysaattorin sisuskalut... No, onneksi nyt toimii. Melkein jo ehdin unohtaa mitä ajamisen ilo on
                          .

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7524
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Originally posted by sepi77 View Post
                            Eli kaikki nämä vaivat on johtuneet siitä, että korjaamo joka luuli poistaneensa dpf:n olikin poistanut katalysaattorin sisuskalut...


                            No miten informoit ko. mokasta katin poistanutta?
                            Minä ainakin vetäisin herneen nenään, nimittän kattia en haluaisi missään tapauksessa poistaa, sen jälkeen auto haissee 70 luvun dieselille...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Matson^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2008
                              • 2113
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Eissaa..
                              ymmärtää jos joku tavis autolija sekoittaa DPF:n änkkäriksi tms, mutta että ihan otettu rahaa tuosta hommasta

                              Ei muutakuin vaatimaan vähintään uutta kattia.. dpf:stä taisi tulla selvä kalu tuon tukkeutumisen jälkeen.
                              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                              | Nissan Navara TREK-1 |
                              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎