memebuy23buy

E60 automaatin kesto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raine
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2603
    • N/A

    #16
    .........
    Last edited by Raine; 19-06-2013, 14:04.
    ///Motorporot

    Comment

    • OneAndOnly
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2009
      • 441
      • Nurmes

      #17
      Originally posted by BMW 320d View Post
      sanokaa ny saatana kannattaako ne öljyt vaihtaa vaiko ei???
      Tässä nyt on se ikuisuus kysymys, muna vai kana...
      Oma mielipiteeni on että kannattaa vaihtaa vaikka olisi minkäverran ajettu ja itselleni olen perustellut sen sillä että jos siellä sitä paskaa on jo kertynyt niin kyllä se sen laatikon lopulta särkee kuitenkin vaikka en niitä uusia öljyjä vaihtaisikaan.
      näillä mennään:
      Bmw e46 320d
      Suzuki Hayabusa 1300R

      Ex:
      Volvo XC70 D5 AWD -10
      Volvo V70 D5 -02
      Volvo V70 T5 -98
      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
      -----------------------------

      Comment

      • RS9
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 65
        • Finland

        #18
        Originally posted by OneAndOnly View Post
        Tässä nyt on se ikuisuus kysymys, muna vai kana...
        Oma mielipiteeni on että kannattaa vaihtaa vaikka olisi minkäverran ajettu ja itselleni olen perustellut sen sillä että jos siellä sitä paskaa on jo kertynyt niin kyllä se sen laatikon lopulta särkee kuitenkin vaikka en niitä uusia öljyjä vaihtaisikaan.
        Samat mietteet..
        Last edited by RS9; 21-04-2011, 21:47.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by OneAndOnly View Post
          Tässä nyt on se ikuisuus kysymys, muna vai kana...
          Oma mielipiteeni on että kannattaa vaihtaa vaikka olisi minkäverran ajettu ja itselleni olen perustellut sen sillä että jos siellä sitä paskaa on jo kertynyt niin kyllä se sen laatikon lopulta särkee kuitenkin vaikka en niitä uusia öljyjä vaihtaisikaan.
          Se jo laatikon seinämille ja lauhdutinputkiin sedimentoitunut metallipurunsekainen kytkinmateriaali ei sieltä irtoa ilman uuden öljyn tuomaa pesevää vaikutusta.
          Jokaisessa vaihdossa ja huuhtelemallakin tehtynä sitä jää sen verran jäljelle että tämä metallipuru+kytkinmateriaali on sitten uudelleen kierrossa jonkin aikaa, vaikka itse tukkivaa "paskashokkia" ei tapahtuisikaan.
          Todennäköisesti tämä rasittaa laatikkoa elinkaariajattelussa enemmän kuin että ne öljyt jättäisi vaihtamatta, ainakin laatikon suunnitelleet insinöörit ovat ajatelleet näin.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            ainakin laatikon suunnitelleet insinöörit ovat ajatelleet näin.
            Löytyykö jostain laatikon suunnitelleen insinöörin lausunto tuosta asiasta? (Ja vieläpä sellainen lausunto jota lakimies- ja myyntiosasto ei ole muokannut firman kaupallisten etujen mukaiseksi.)
            E39 528iA

            Comment

            • RS9
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 65
              • Finland

              #21
              Hitto ku tuo Hemi osaa perustella tuon kyseisen asian niin hyvin että laittaa väkisinkin mietityttämään tuo vaihto :think

              No jokatapauksessa ens viikolla oma menee öljyn vaihtoon, ajettu on jo yli 200tkm ja taitaa alkuperäiset litkut siellä laatikossa olla.. Kattotaan miten käy..

              Comment

              • OneAndOnly
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 441
                • Nurmes

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Se jo laatikon seinämille ja lauhdutinputkiin sedimentoitunut metallipurunsekainen kytkinmateriaali ei sieltä irtoa ilman uuden öljyn tuomaa pesevää vaikutusta.

                Missä on tämä fakta että sieltä ei irtoa mitään?
                Mutta en enempää tätä juupaseipäs juttua jatka kun kuten jo totesin tässä on useampaa koulukuntaa että kannattaako vai ei, haluaisin näin pääsiäisen kunniaksi uskoa että molemmat on ainakin jollain osin oikeassa.
                näillä mennään:
                Bmw e46 320d
                Suzuki Hayabusa 1300R

                Ex:
                Volvo XC70 D5 AWD -10
                Volvo V70 D5 -02
                Volvo V70 T5 -98
                VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                -----------------------------

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by OneAndOnly View Post
                  Missä on tämä fakta että sieltä ei irtoa mitään?
                  Mutta en enempää tätä juupaseipäs juttua jatka kun kuten jo totesin tässä on useampaa koulukuntaa että kannattaako vai ei, haluaisin näin pääsiäisen kunniaksi uskoa että molemmat on ainakin jollain osin oikeassa.
                  Prosessi toimii nimenomaan päinvastoin, eli sedimentti vuosien saatossa lisääntyy. Voi olla että jokin pikkukikkare välillä kiertoon irtoaakin, mutta se sekoittuu nopeasti koko öljymäärään josta suodatin sen lopulta kaappaa.
                  Se on 100% varma että uudet öljyt pesee kaiken metallisilppua sisältävän sedimentin seuraavan 1000km.n ajon aikana kiertoon, jolloin siitä osa väkisinkin pääsee laakeri ja kytkinpintojen "pureskeltavaksi".
                  Tämä toistuu joka kerran kun öljyt laatikkoon vaihdetaan, vaikka huolellinen huuhtelu siitä ison osan herkimmin irtoavasta sedimentistä jo täyttövaiheessa irroittaakin.
                  Eli ei ole missään päin maailmaa todellakaan mitään faktaa että nämä öljynvaihdot itse asiassa edes pidentäisivät laatikkojen kestoikää, vaan näyttää nykyisin jopa siltä että esim.näihin e39:in joissa huotokirjoista öljynvaihtoja löytyy, poikivat laatikkonsa jopa nopeammin kuin ne joihin vaihtoja ei ole tehty.
                  Syy tähän täytyy löytyä juuri tästä paska/metallipurun uudelleen ja uudelleen kiertoon saattamisella öljynvaihtojen yhteydessä joko suorana "paskashokkina" jossa venttiilikoneistossa oleva sedimentti tilttaa solenoidinenttiilin ja pakka palaa, tai sitten tämän todella kuluttavan hioma-aineen liikkeellelähdön aihettama kuluminen.

                  Comment

                  • BMW 320d
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 74

                    #24
                    Annetaanpa sitten öljynvaihdon olla, voi ryypätä neki rahat.

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      #25
                      Tuohon nykyiseen on 535d laatikkoon on vaihdettu laatikko öljyt 150 tkm:ssä ja pelaa ongelmitta ,vaihdoin jälkeen ajettu 15 tkm.
                      Ex E61 530d:ssä oli tietääkseni orggis öljyt laatikossa ja ajoin autolla + 80 tkm eli 155-->240 tkm ilman mitään laatikko ongelmia ja softankin laitoin vielä laatikon kiusaksi mutta eipä normaalilla ajolla siitäkän ollut moksiskaan...laatikon toiminta jopa parani kun lisää tuli voimaa.
                      Ja minun mielestä automaatti sopii tuohon kuin muna miehelle
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • 500sarjalainen
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 136
                        • Seinäjoki

                        #26
                        Onko muuten 525D ja 530D:ssä täysin sama automaattilaatikko?

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7551
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Originally posted by 500sarjalainen View Post
                          Onko muuten 525D ja 530D:ssä täysin sama automaattilaatikko?
                          Ei ole ainakaan LCI:ssä.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • JSt
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 47
                            • Seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by 500sarjalainen View Post
                            Onko muuten 525D ja 530D:ssä täysin sama automaattilaatikko?
                            Laatikkotyyppi on sama 6hp26z, mutta varaosanumerot on erit, niin laatikossa kuin turbiinissakin. Laatikkotyyppi on kuitenkin mitoitettu kestämään 600Nm väännöt, joten siitä ei ole hajua mitkä ovat mahdolliset erot.

                            Perävälitys on myös 525D:ssä lyhyempi.

                            LCI malleissa tosiaan onkin laatikoissa jo huomattavan paljon enemmän eroja ainakin väännön kestossa.
                            ...Mersu

                            Comment

                            • timppa811
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 855
                              • Pohojammaa

                              #29
                              En uutta ketjua viitsi perustaa niin kysytään tässä.
                              Eli pre-lci 535d teki nyt eilen toisen kerran tuon saman asian. Ilmenee kun kaupunkiajoa ajaa hieman pidempään.

                              Eli ei ryömi enää paikaltaan lähtiessä tyhjäkäynnillä vaan pitää kaasua painaa ja se hieman paukahtaakkin. Motariajossa tämän jälkeen tuli myös vähän väliä nykäyksiä.

                              Väliä näillä kahdella tapahtumalla on pari kuukautta. Muuten laatikko toimii hyvin lukuunottamatta 2lla luistamista joskus.
                              Ajettu 330tkm, turbiini ja sonaxin kitti laitettu 20tkm sitten.

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                #30
                                Automaattiöljyt ovat varsin peseviä. Vanhakin laatikko, johon öljyjä ei ole vaihdettu, on yleensä sisältä melko puhdas, ellei mitään kytkinpakkojen täystuhoa ole juuri tapahtunut. Tästä saa tingata minun puolestani aivan vapaasti mitä haluaa mutta minulla on tällä pajalla aika monta laatikkoa joiden sisuskaluja jokainen voi tulla halutessaan katsomaan mitä irtoavaa likaa kopan sisältä löytyy, yleensä ei löydy yhtään mitään. Tavara on mennyt suodattimeen ja jäänyt sinne, ja metallipitoinen tavara on kerääntynyt öljypohjan magneetteihin. Vaihteiston öljyyn on tietenkin myös sitoutunut pienempiä partikkeleita, sen takiahan sen väri muuttuu, toki jos öljyjä ei vaihdeta vaan vedetään niillä menemään viisisataatuhatta niin on selvää ettei öljy kykene enää sitomaan itseensä mitään ja jotakin alkaa kertymään laatikon seinämillekin. Tietysti muutenkin laatikkoremppa alkaa siinä vaiheessa olla ajankohtainen. Öljy johon on sitoutunut paljon likaa kuluttaa mekatroniikan runkoa ja muita osia enemmän, sen vuoksi öljyn vaihto olisi järkevää, zf nykysuositusten mukaan 6hp laatikoille 80tkm muistaakseni mutta 120tkm varmaankin riittänee, toki laatikko toimii 250tkm asti yleensä ok vaihtoi öljyjä tai ei, jolleivät sähköliitännän läpiviennin tiivisteet ala vuotamaan sitä ennen. Sittenhän ne on mekatroniikkarempan yhteydessä joka tapauksessa vaihdettava.
                                Last edited by WSE1; 02-05-2016, 07:29.

                                Comment

                                Working...
                                X