Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 535d ei kiihdy/väännä matalilla kierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paavi
    Newbiemmer
    • Jun 2011
    • 4
    • Uki

    E61 535d ei kiihdy/väännä matalilla kierroksilla

    Terve,

    olen huomannut, että pirssi ei kiihdy ja väännä kuten ennen, kun lyö kaasua ja kierrokset on matalalla. Automaatti vaihtaa pari pykälää pienemmälle ja kun kierrokset on lähellä 3000rpm, niin taas mennään. Ylämäessä auto suorastaan hyytyy ja kaasun painaminen ei vaikuta juurikaan, ennen kuin loota heittää taas pykälän tai pari pienemmälle.

    Boschin testerillä voitin seuraavia vikoja:
    Hehkutulppa sylinteri 5 - Katkos
    Hiukkassuodatinjärjestelmä - Viallinen
    Lambda-anturin pumppausvirta - Katkos
    Käyntivakauden säätö - Korjausmäärä liina korkea
    Tuntematon vika (!)
    Polttonesteen suodatin likainen
    Kaasuläpänsäädin - Katkos
    Kuumakalvo, ilmamassamittari - viallinen
    Imuilman lämpotunnistin - Katkos

    Ilmamassamittarin aiheutin luultavasti ainakin itse, kun sain vinkin, että kannattaa koittaa ottaa se piuha pois ja testata onko vika siinä. No se ei vaikuttanut mitään. Ainoastaan sain moottorin vikavalon palamaan ja huomautuksen korkeista päästöistä. Nyt askarruttaakin, että voiko noi hiukkassuodatinjärjestelmän virheet ja korkeat päästöt johtua myös tästä MAFin ohittamisesta? Kuitenkin auton oma huolto näyttää, että 180tkm olisi vielä jäljellä tolla hiukkassuodattimella. Tosin autolla on nyt ajettu reilut 200tkm ja huoltokirjan mukaan sitä ei ole koskaan vaihdettu.

    Auto on siis 535dA 12/2005, eli "tekninen" facelift siinä on, nappistartit jne. Mitenköhän tota hiukkassuodatinta pitäisi alkaa tutkia, vai onko jotain muita kokemuksia mistä tollanen matalien kierrosten tehottomuus voisi johtua?
    Last edited by Paavi; 21-06-2011, 22:26.
    E61 535dA -05

    EX
    :
    E46 320d Touring -02
    E46 316i -99
    E36 316i Compact -94
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    #2
    Tuossapa luettavaa hiukkassuodattimesta:
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....&highlight=dpf

    Olen ymmärtänyt että DPF voi oireilla hyvinkin monella eri tapaa. Toisilla ei vaikuta mihinkään vaikka vikakoodit on olemassa, toisilla ei vedä alhaalta ollenkaan (kuten minulla), joillakin havaittavissa pientä laiskuutta jne...

    Minä otin ja pesin omani ja on toiminut. Lyhyt ajo, mahdollisesti vialliset termostaatit, kylmä ilma jne... jos ei auto lämpeä tarpeeksi ei DPF:n puhdistuspoltto lähde päälle --> ongelmiahan siitä tulee vaikka idrive näyttäisi miten hurjia kilometrejä tahansa tälle DPF:lle.

    Kannattaa lukea tuo ketju .

    - Antti -

    Comment

    • Paavi
      Newbiemmer
      • Jun 2011
      • 4
      • Uki

      #3
      Kiitos linkistä, pitää lueskella. Tosiaan viime talvena meni termarit vaihtoon, joten voi olla, että kone ei ollut lämmennyt viime kesänäkään tarpeeksi, en muista enää, mitä ne kierroslukumittarin viivat näytti silloin kesällä.

      Lueskelin jostain tuolta, että se poltto pitäisi selvästi havaittavaa ääntä, mutta itse en muista kuulleeni mitään kyllä.
      E61 535dA -05

      EX
      :
      E46 320d Touring -02
      E46 316i -99
      E36 316i Compact -94

      Comment

      • Anzafin
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 3747
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Paavi View Post
        Kiitos linkistä, pitää lueskella. Tosiaan viime talvena meni termarit vaihtoon, joten voi olla, että kone ei ollut lämmennyt viime kesänäkään tarpeeksi, en muista enää, mitä ne kierroslukumittarin viivat näytti silloin kesällä.

        Lueskelin jostain tuolta, että se poltto pitäisi selvästi havaittavaa ääntä, mutta itse en muista kuulleeni mitään kyllä.
        Joo kyllä minulla ainakin putkisto alkaa möristä melkeinpä hyvän kuuloisesti kun poltto lähtee päälle . Samoin polton aikana alakierroksilla on pientä tukkoisuutta kun kaasua polkee.

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          #5
          Alipaineletkut poikki turbon kohdalta. Vastauksen tarkkuus 99.9% ;-)

          Kurkkaa sinne koneen vasemmalle puolelle jossa turbot on,
          koneen suojamuovin reunan alla on 3 kpl letkuja joista todennäköisesti useampi poikki...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Sigfried
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 261
            • Rannalla

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Alipaineletkut poikki turbon kohdalta. Vastauksen tarkkuus 99.9% ;-)

            Kurkkaa sinne koneen vasemmalle puolelle jossa turbot on,
            koneen suojamuovin reunan alla on 3 kpl letkuja joista todennäköisesti useampi poikki...
            Näin juuri. MajorDrake, mulla on taas murtunut letkuja jotka olit vaihtanut (Rahu vaihtoi vain muutaman), eli menee ne loputkin siitä laittamastasi sileästä letkusta vaihtoon. En suosittele sitä koska ei tunnu kestävän...

            Comment

            • Paavi
              Newbiemmer
              • Jun 2011
              • 4
              • Uki

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Alipaineletkut poikki turbon kohdalta. Vastauksen tarkkuus 99.9% ;-)

              Kurkkaa sinne koneen vasemmalle puolelle jossa turbot on,
              koneen suojamuovin reunan alla on 3 kpl letkuja joista todennäköisesti useampi poikki...
              Tuli kurkattua. Letkut on päältä katsoen selvästi hapertuneet, mutta onko niissä joku suojakuori joka voikin hapertua, koska siltä se näytti mun mielestäni. Riittääkö sellanen hapertuma tohon vikaan vai pitääkö olla ihan irtipoikki?
              E61 535dA -05

              EX
              :
              E46 320d Touring -02
              E46 316i -99
              E36 316i Compact -94

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Paavi View Post
                Tuli kurkattua. Letkut on päältä katsoen selvästi hapertuneet, mutta onko niissä joku suojakuori joka voikin hapertua, koska siltä se näytti mun mielestäni. Riittääkö sellanen hapertuma tohon vikaan vai pitääkö olla ihan irtipoikki?
                No jos vuotaa niin vika on siinä...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by Sigfried View Post
                  Näin juuri. MajorDrake, mulla on taas murtunut letkuja jotka olit vaihtanut (Rahu vaihtoi vain muutaman), eli menee ne loputkin siitä laittamastasi sileästä letkusta vaihtoon. En suosittele sitä koska ei tunnu kestävän...
                  Yep, en enää laita sitä letkua.
                  Tosin ei ne kangasvahvisteisetkaan kestä kun sen ~150 tkm.
                  On vaan sen verta kuuma paikka...

                  Siinä sun nykyisessä oli Saksassa ostaessa letku poikki,
                  kävin koeajolla ja sanoin myyjälle että autossa on turbovikaa,
                  pysyin työkaluja, avastin moottorin suojamuovin ja
                  sieltähän oli letku irtipoikki siitä varaajan päästä.
                  Sentti letkua pois, letku paikalleen ja kojolle.
                  Hyvät ilmeet oli myyjällä kun auto liikkui aivan eri tahtiin ;-)
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Paavi
                    Newbiemmer
                    • Jun 2011
                    • 4
                    • Uki

                    #10
                    No niin, nyt taas on aikaa kommentoida tätä. Kiitos alipaineletkujen tarkastusideasta. Juhannuksena ihmeteltiin porukalla niitä ja kaveri otti pois paikaltaan silmämääräisesti huonoimman näköisen. Testattiin se paineilmalla ja letku piti kuin pitikin. Kuitenkin kun kaveri laittoi sen takaisin ja vaihtoi irrotuksessa hajonneen t-haaran, niin tehot palasivat. Ehkä siellä oli joku letku löysällä tai sitten joku kontaktihäiriö liittimissä, kuten juhannusmekaanikko epäili.

                    Paikallinen Union vaihtoi nyt alipaineletkut, jotka oli kaikki enemmän tai vähemmän kärsineen näköisiä eli ongelmia olisi ollut pian varmaan tiedossa taas. Tosin en tiedä mitä geneeristä alipaineletkua ne sinne laittoi, joten lämpökestävyydestä ei ole mitään hajua..
                    E61 535dA -05

                    EX
                    :
                    E46 320d Touring -02
                    E46 316i -99
                    E36 316i Compact -94

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎