Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ilmastointi ..kylmäaineetko kateissa ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7531
    • Jyväshyvä

    #16
    Dodii, jatkoin taas vähän rojektia.

    Sain jo siis kompuran hihnapyörän päässä olevan pyörän irti,
    ja sen alta laakerin lukkorenkaan. Hihna on vielä paikallaan...

    Miten ihmeessä tämä LCI mallin ilmastoinnin kompuran hihna löysätään
    jotta sen saa pois?

    TIS:stä ei löydy näin uusiin ohjeita, vanha ei päde,
    tässä ei ole erikseen kiristysrullaa...

    Eikä sillä kompurallakaan näyttäisi olevan kiristyspaikkaa missään,
    kompura on 2 pultilla kiinni jalustassa, joka taas on 3 pultilla kiinni lohkossa.
    Eikä missään näyttäisi olen säätöjä. Pakkohan siellä on kuitenkin jokin säätö olla hihnan kireydelle...

    Koko kompuraa en haluaisi irroittaa mutta siihenhän tuo näyttää menevän.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Miten ihmeessä tämä LCI mallin ilmastoinnin kompuran hihna löysätään jotta sen saa pois?
      Moottoria pyöritetään erikoistyökalulla (ehkä räikkä ja sopiva hylsy käy myös) ja samalla käännetään hihna pois hihnapyörästä. Asennuksessa pitäisi olla vielä toinen erikoistyökalu jolla hihna laitetaan takaisin hihnapyörälle.
      E39 528iA

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        #18
        Originally posted by TJJ View Post
        Moottoria pyöritetään erikoistyökalulla (ehkä räikkä ja sopiva hylsy käy myös) ja samalla käännetään hihna pois hihnapyörästä. Asennuksessa pitäisi olla vielä toinen erikoistyökalu jolla hihna laitetaan takaisin hihnapyörälle.
        Jep, irroitin jo hihnan tyyliin muovikuorinen meisseli väliin
        ja poika painamaan starttinappulaa nopeasti 2 kertaa peräkkäin.
        Hyvin irtosi.

        Takaisin laittaminen onkin sitten oma haasteensa...

        Magneettikytkin (kela) on nyt irti,
        haisee palaneelle ja ääretön vastus...

        Uuden metsästys käynnissä,
        saa antaa vinkkejä mistä löytyy.
        Mitat ovat:

        ulkohalkaisija 96.4 mm
        Sisähalkaisija 60.7 mm
        Taustalevyn reiän halkaisija 40.0 mm
        "paksuus" ilman taustalevyä 23.2 ja levyn kanssa 25.5mm.

        Kuvakin löytyy tarvittaessa...

        Edit: meneekin myös hihnapyörä uusiksi,
        kela oli palanut kuumuuden takia. Myös hihnapyörän laakeri oli ottanut itseensä.
        Hihnapyörä on näköjään luistanut ja kitkapinta kulunut pois.

        Ei kellään satu olemaan E39/E46/E60/61 Bemarin ilmastoinnin kompuraa irtaalleen,
        josta voisi mitata muutaman mitan hihnapyörästä?

        Sain jo eräältä foormilaiselta mitat. Pitää ostaa E39:n kopura ja ottaa siitä hihnapyörä.
        Katostaan käykö se... Kohta on ehkä uus käyttämätön E39:n kompura myynnissä...
        Last edited by MajorDrake; 01-08-2011, 14:01.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #19
          Ainoastaan lisättiin kylmäainetta kun ns huollettiin mun ilmastointi e61kkösestä,


          onks okei noin?

          paineiden kautta tiirattiin että jäi siihen helteet päällä ollessa 2 baariin ja lopetettiin lisääminen, ei ongelmia ole ollut tuon koommin, tosin ei sitä ennenkään, täytön jälkeen venttiili antaa noin 20 astetta ulko ilmaa viileämpää, onnistuiko meidän remontti, vai onko vaarallista ja vaaraa että olisi ylitäyttöä kun mittaamatta lisättiin lisää kakkua?
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            #20
            Originally posted by Mlatvala View Post
            Ainoastaan lisättiin kylmäainetta kun ns huollettiin mun ilmastointi e61kkösestä,


            onks okei noin?

            paineiden kautta tiirattiin että jäi siihen helteet päällä ollessa 2 baariin ja lopetettiin lisääminen, ei ongelmia ole ollut tuon koommin, tosin ei sitä ennenkään, täytön jälkeen venttiili antaa noin 20 astetta ulko ilmaa viileämpää, onnistuiko meidän remontti, vai onko vaarallista ja vaaraa että olisi ylitäyttöä kun mittaamatta lisättiin lisää kakkua?
            No ei tuo ihan oikeaoppinen tapa ole huoltaa. Halvempi varmasti kun normaali jossa ensin lasketaan öljyt ja aineet ulos, lisätään sama määrä uutta öljyä ja oikea määrä kylmäainetta.

            Toisaalta jos vain sinne ei tullut ylitäyttöä, kaipa se noinkin toimii...

            Paljos tuollaisesta "pikahuollosta" joutui maksamaan?

            Jähdytysteho on riittävä jos 20 astetta jäädyttää.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Mlatvala View Post
              paineiden kautta tiirattiin että jäi siihen helteet päällä ollessa 2 baariin ja lopetettiin lisääminen, ei ongelmia ole ollut tuon koommin, tosin ei sitä ennenkään, täytön jälkeen venttiili antaa noin 20 astetta ulko ilmaa viileämpää, onnistuiko meidän remontti, vai onko vaarallista ja vaaraa että olisi ylitäyttöä kun mittaamatta lisättiin lisää kakkua?
              Muuttuvasäätöisiin kompuroihin ei pidä lisätä ainetta paineita katsomalla vaan vanhat pois ja uutta oikea määrä sisälle. Ja jos ei tuon jälkeen toimi kunnolla, niin sitten vianhakua (muuten kuin ainetta lisäämällä).
              E39 528iA

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by MajorDrake View Post
                No ei tuo ihan oikeaoppinen tapa ole huoltaa. Halvempi varmasti kun normaali jossa ensin lasketaan öljyt ja aineet ulos, lisätään sama määrä uutta öljyä ja oikea määrä kylmäainetta.

                Toisaalta jos vain sinne ei tullut ylitäyttöä, kaipa se noinkin toimii...

                Paljos tuollaisesta "pikahuollosta" joutui maksamaan?

                Jähdytysteho on riittävä jos 20 astetta jäädyttää.
                Ei mitään, kaverilla oli mittarit, liittimet ja meillä oli firmalla entinen puteli sitä jotain sopivan makuista kylmäkaasua siihen ...
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  #23
                  Nyt on sitten uus hihnapyörä paikallaan.
                  E39:n kompurasta käy, siinä on vain 5 urainen hihna ja hihnapyörä leveämpi,
                  mutta hyvin sopi 4 uraisen tilalle ja sopivasti menee hihnakin suoraan.

                  Shimnasin sen 0.4 mm välykselle.

                  Nyt kun pistää ilmastoinnin päälle, tulee kyllä kylmää.
                  Hihnapyörä (tai siis magneettikytkin) luistaa, pärisee,
                  ja rupeaa lämpenemään.

                  Vanhastakin oli lämpösulake paukahtanut. Ja oli laakeri entinen,
                  sekä kitkapinta palanut pois. Ei pystynyt päättelemään
                  että oliko luistaminen/lämpö tullut laakerista vai kytkimen luistamisesta
                  joka taas olis rikkonut samalla laakerin.

                  Osaako joku nyt sanoa että miten nuo muuttuvaiskuiset toimii,
                  jos kylmäaine on vähissä niin eikai kompura mitenkään "jäykisty"?
                  Tyhjänähän noita ei saa pyörittää...

                  Ja mikä on minimi välys mille tuon magneettikytkimen voi säätää?
                  Last edited by MajorDrake; 17-08-2011, 10:23.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎