Mites kuulkaas? Tuossa munuaisten takana olevat kääntyvät ritilät! Pitääkö ne käätyä esim.sähköisesti vaiko vain ilmavirran mukaan?! Ihmetyttää kun ne liikkuu ihan tökkäämällä!?
The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.
When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.
Components
*Radiator shutter
*Solenoid switch
Function
With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.
When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
*Coolant temperature > 90°C
*Gearbox fluid temperature > 110°C
*Engine oil temperature > 130°C
*Power to map thermostat > 90% (only DME)
*Electric fan active
Fault code memory entries
If there is an electrical fault in the assembly, the radiator blind lock is deactivated.
The radiator shutter lock is also deactivated if a defect is detected at the coolant-temperature sensor or electric fan.
No perkules...täytynee alkaa tutkimaan miksi ne heiluuu omassa autossa sormella tökkimällä kun hullun mulkku. Luulis että jos ne on jonkun akselin varassa niin ei ihan noin helposti heilu. Kiitos vinkeistä
No perkules...täytynee alkaa tutkimaan miksi ne heiluuu omassa autossa sormella tökkimällä kun hullun mulkku. Luulis että jos ne on jonkun akselin varassa niin ei ihan noin helposti heilu. Kiitos vinkeistä
pre-LCI:ssä ainakin ovat velttona kun auto ei käy. Ja ihan sormin liikuteltavissa.
Auto käydessä pitäisi olla kiinni kunnes saavutetaan tavoitelämpö, jolloin aukeavat tarvittaessa. Eli ei aukea kun ilmastointi on päällä, jollei ole tarpeeksi lämmin. Niissä on ilmeisesti solenoidi, muttei moottoria, eli aukeavat ilmavirrasta kun solenoidi avautuu, ja sitten ilmeisesti pysyvät auki solenoidin varassa tarvittavan aikaa? Ei kyllä omassa ole silmään ottanut kertaakaan ajon jälkeen että olisivat auki jääneet.
LCI:n toiminnasta en tiedä, veikkaisin että velttona nekin on kun kone ei käy.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Mulla LCI:ssä ovat lujasti kiinni kun virrat on pois, eli joku moottori käyttää läppiä. Läpät pysyvät myös kiinni kunnes koneen lämmöt ovat 100 C. Kun peräkärryn kytkee autoon läpät aukeavat alemmassa lämpötilassa. Varmaan softaan on tehty muitakin "syitä" milloin läpät aukeavat, mutta tarkempaa analyysiä sitä en ole tehnyt.
Mulla LCI:ssä ovat lujasti kiinni kun virrat on pois, eli joku moottori käyttää läppiä. Läpät pysyvät myös kiinni kunnes koneen lämmöt ovat 100 C. Kun peräkärryn kytkee autoon läpät aukeavat alemmassa lämpötilassa. Varmaan softaan on tehty muitakin "syitä" milloin läpät aukeavat, mutta tarkempaa analyysiä sitä en ole tehnyt.
Puhutko nyt alemmista vaiko ylemmistä vaiko molemmista läpistä?
Talvella pistin alahuulen kokonaan tukkoon.
25 asteen pakkasessa lämmöt nousi salavalikon kautta 100 asteeseen,
eikä siltikään ylemmät läpät auenneet...
Ainut milloin olen ne ylemmät läpät nähnyt auki on kun ilmastointi on päällä,
ja sähköflekti pyörii...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Puhutko nyt alemmista vaiko ylemmistä vaiko molemmista läpistä?
Talvella pistin alahuulen kokonaan tukkoon.
25 asteen pakkasessa lämmöt nousi salavalikon kautta 100 asteeseen,
eikä siltikään ylemmät läpät auenneet...
Ainut milloin olen ne ylemmät läpät nähnyt auki on kun ilmastointi on päällä,
ja sähköflekti pyörii...
Tosiaan tämä ketju on m-sport mallille. Mulla on tavallinen LCI ja läpät ovat vain munuaisten takana. Muita ei ole.
Juu...kyllä ne jollain solenoidilla liikkuu...olivat tässä yks päivä kiinni kunnolla kun oli auto oli käynnissä ja kokeilin. Eli homma toimii ja peitto heiluu..
Comment