Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 kolahtelee montuissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    E61 kolahtelee montuissa

    Eli potilas on 112 tkm ajettu -05 530da touring m-sport.

    Auto alkoi ensin kolahtelemaan montuissa satunnaisesti, mutta nykyään pauke on ihan jatkuvaa. Esiintyy parhaiten hitaissa nopeuksissa silloin jos renkaat menevät epäsynkassa jostain montun/hidasteen yli. Pahimmillaan reunavallin yli mentäessä kuuluu kolahdus 4 kertaa, joka kerta kun rengas menee vallin yli. Maantienopeuksissa kolinaa ei kuulu.

    Kolahtelu tuntuu tulevan edestä, ihan kuin tulisi keskeltä..
    Tarkistin sen anti-sway barin pultit ( siis sen iskaritolpasta keskelle menevät tangot)
    Eikä siellä tuntunut olevan löysää. Se alumiininpala johon pultit kiinnitetään vaihdettiinkin jo viime kesänä.. Liekö se löysällä nyt? Vai onko alustassa jotain joka voisi tuon paukkeen pitää?

    Kattoluukkuakin jo epäilin, mutta kolahtelee riippumatta onko luukku auki vai ei niin tuskin se tuo on . Ääni on hankala paikallistaa!
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    #2
    Kiristitkö myös sen anti-sway-tukitangon keskipultit? Kuvauksesi nimittäin sopii täsmälleen oman autoni kolahteluihin. Viikko sitten kiristin sen tukitangon pultit sekä tangon päistä että myös keskeltä. Vaatii vain niiden muovien ja raitisilmasuotimien purkamisen, joka on nopea homma. Vedin kaikki pultit todella tiukkaan kiinni. Ei ole enää kuulunut mitään kolahduksia kiristelyjen jälkeen. Kolahdukset kuuluivat aina nimenomaan silloin, jos ajoi kuoppaan tai töyssyyn vähänkin renkaat käänneetynä tai eriaikaisesti. Välillä todellakin tuntui että ääni tulee myös kattoluukun suunnalta. Meinasin jo ehtiä tilaamaan iskarin yläpään laakerit...
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Ceeray View Post
      Eli potilas on 112 tkm ajettu -05 530da touring m-sport.

      Auto alkoi ensin kolahtelemaan montuissa satunnaisesti, mutta nykyään pauke on ihan jatkuvaa. Esiintyy parhaiten hitaissa nopeuksissa silloin jos renkaat menevät epäsynkassa jostain montun/hidasteen yli. Pahimmillaan reunavallin yli mentäessä kuuluu kolahdus 4 kertaa, joka kerta kun rengas menee vallin yli. Maantienopeuksissa kolinaa ei kuulu.

      Kolahtelu tuntuu tulevan edestä, ihan kuin tulisi keskeltä..
      Tarkistin sen anti-sway barin pultit ( siis sen iskaritolpasta keskelle menevät tangot)
      Eikä siellä tuntunut olevan löysää. Se alumiininpala johon pultit kiinnitetään vaihdettiinkin jo viime kesänä.. Liekö se löysällä nyt? Vai onko alustassa jotain joka voisi tuon paukkeen pitää?

      Kattoluukkuakin jo epäilin, mutta kolahtelee riippumatta onko luukku auki vai ei niin tuskin se tuo on . Ääni on hankala paikallistaa!
      Olis ihan kiva kolistella vaikka yhdessä

      Sama on mullakin 188 ajetussa, tuntuu että tulee välillä takaatakin, just säädätettiin kulmat ja ravistelin samalla auton alle könyttyäni kallivakaajan pystytankoja kun epäilin niiden olevan kypsät, ei olleet..
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1399
        • Kuopio

        #4
        Joops, purin ne muoviosat ja tarkastin olevinaan sitä kireyttäkin, räikällä kokeilin kääntää mutta eipä ollut löysällä.

        Alustaa tarkasteltiin tässä viime syksynä, ilman mitään välyksiä.

        Ihme hommaa.. liekö sit se alumiinipala löysällä sit.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #5
          täytyypä omastani katsoa tuo tanko...
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #6
            mites kallistuksenvakaajan puslat? Niissä on kai ollut välyksiä ja aiheutellu mitä erikoisempia kolinoita. Tuo sopisi sinänsä koska tuo tankohan kuvatussa tilanteessa vääntyilee.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Mlatvala View Post
              täytyypä omastani katsoa tuo tanko...
              Se on sulla käytetty irti siinä konerempan yhteydessä...
              Tuskin ne koko konetta käytti irti?
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • puppetmaster
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 74
                • Tampere

                #8
                Originally posted by viktor View Post
                mites kallistuksenvakaajan puslat? Niissä on kai ollut välyksiä ja aiheutellu mitä erikoisempia kolinoita. Tuo sopisi sinänsä koska tuo tankohan kuvatussa tilanteessa vääntyilee.
                Nämä kannattaa tarkastaa. Joskus kolisevat, vaikkei käsin repien välystä tuntuisikaan.

                Ainakin omasta E39:stä hävisivät viimeisetkin kolinat nuo runkopuslat vaihtamalla. Eikä niissäkään väljää ollut niin paljoa, että olisi käsin saanut mitenkään tuntumaan, mutta niin vain kolisivat.

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Se on sulla käytetty irti siinä konerempan yhteydessä...
                  Tuskin ne koko konetta käytti irti?
                  Joo, tarkemmin ajateltuna niin..


                  kallivakaajan pystytangot ne sitten voip olla itelläin, noissa ei vain ollut käsin välystä..
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    #10
                    Originally posted by puppetmaster View Post
                    Nämä kannattaa tarkastaa. Joskus kolisevat, vaikkei käsin repien välystä tuntuisikaan.

                    Ainakin omasta E39:stä hävisivät viimeisetkin kolinat nuo runkopuslat vaihtamalla. Eikä niissäkään väljää ollut niin paljoa, että olisi käsin saanut mitenkään tuntumaan, mutta niin vain kolisivat.
                    Juu nämä menee omassakin vaihtoon kunhan ehtii. Hinnaltaan ovat edukkaimmasta päästä alkaa vaihtamaan.

                    Koiranluun välyksen kyllä luulisi huomaavan, jos jo ihan paukahtelee.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • jake530d
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 146
                      • vaasa

                      #11
                      Mikähän mahtaa olla kun autoo kääntää pyörät linkussa,kuskin puolelta naksuu joku? Aivan kuin jousi naksuis. Vaihdoin iskarin laakerin,vähän helpotti,mut silti naksuu silloin tällöin pyöritelles rattii.
                      E71 X6 35D
                      ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎