Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 alusta ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stimbe
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 34
    • Hyvinkää

    E61 alusta ongelmaa

    Moro!

    Eilen kävin 4 pyöräsuuntauksessa ja säädettiin camperit ym kulmat kohdalleen.

    No tänään sitten lähdin pitemmälle reissulle ja huomasin että auto vetelee ihan omiaa, tuntuu ku perä tulis viiveellä käännökset ja muutenkin todella levoton ajella.

    Missäs siellä nyt sitten o väljää, vai onko säädöt jääny vaan päin vittua?

    Omituista on se että ennen säätöjä auto meni ku raiteilla, ei vetelyä tms. Takanakit kulu sisäreunasta liian tahdilla jonka takia kulmat säädätin.

    Renkaina 235/35/19 - 265/30/19.
    Last edited by stimbe; 02-08-2011, 18:06.
    730d E65 LCI
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    #2
    Originally posted by stimbe View Post
    Moro!

    Eilen kävin 4 pyöräsuuntauksessa ja säädettiin camperit ym kulmat kohdalleen.

    No tänään sitten lähdin pitemmälle reissulle ja huomasin että auto vetelee ihan omiaa, tuntuu ku perä tulis viiveellä käännökset ja muutenkin todella levoton ajella.

    Missäs siellä nyt sitten o väljää, vai onko säädöt jääny vaan päin vittua?

    Omituista on se että ennen säätöjä auto meni ku raiteilla, ei vetelyä tms. Takanakit kulu sisäreunasta liian tahdilla jonka takia kulmat säädätin.

    Renkaina 235/35/19 - 265/30/19.
    jokuhan tuossa suuntauksessa lienee mennyt pieleen, jos nyt vetelee??

    Joltisaankin tuntuu, että tuossa kokoluokassa et mitenkään pysty välttymään takarenkaiden jonkin kantin epäsymmetriseltä kulumiselta. Tai melko fakiirisäätäjän saat etsiä.
    Ainakin parilla tutulla hepulla, joilla vastaavan kokoluokan gummit alla (E60 ja E61) tuo epäsymmetrinen kuluminen oli enempi ominaisuus kuin vika. Molemmat on yrittäneet usiammalla kulmansäätäjällä ja vaihtaneet rengasmerkkiäkin, mutta ei auta. Toinen vaihtoi suosiolla jo tuumaa pienempään viime kesänä.

    Korjatkoon tämän tiedon joku, jos omakohtaisia "parempia" kokemuksia.
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      jos ne on kantit sileenä renkaista niin sama se miten ne kulmat säätää, se rengas on jo kulunut pilalle ja siksi vetelee. Tosin tuossa kokoluokassa saa varmaan vähän jo varautuakkin vetelyyn (mut varmaan teilaa ihan just joku joka väittää ihan muuta)
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • stimbe
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 34
        • Hyvinkää

        #4
        Renkaat uusittiin ennen säätöjä.
        730d E65 LCI

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7527
          • Jyväshyvä

          #5
          Originally posted by stimbe View Post
          Renkaat uusittiin ennen säätöjä.
          Oliko koko sama kuin ennenkin? Ja renkaiden merkki vaihtui?
          Kokeile toisilla renkailla ennenkuin menet säädöistä valittamaan?
          Vai ajoitko ennen säätöä uusilla renkailla "pidempää matkaa"
          jotta se vetely olisi tullut esiin ennen säätöä?
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • stimbe
            Bimmer Rookie
            • Jun 2011
            • 34
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Oliko koko sama kuin ennenkin? Ja renkaiden merkki vaihtui?
            Kokeile toisilla renkailla ennenkuin menet säädöistä valittamaan?
            Vai ajoitko ennen säätöä uusilla renkailla "pidempää matkaa"
            jotta se vetely olisi tullut esiin ennen säätöä?
            Vaihdettiin vain takarenkaat joissa merkki vaihtui. Ajelin uusilla renkailla ennen säätöön menoa n.50km, enkä kyllä silloin mielestäni havainnut vetelyä tai löysyyttä, tai en ainakaan sitä tajunnut silloin.
            Kallistuisko kuitenkin säätöihin sitten? :think

            Ja tämä "vetely" on sellaista että kokoajan joutuu vähän korjaa ajolinjaa, mutkaan mentäessä perä "hyökkää" jäljessä.

            Tuossa autossahan se aktiivialusta (dynamic drive?), olisko se pitänyt ottaa huomioon jotenkin säädöissä, asiasta kyllä mainitsin ennen työtä?
            Last edited by stimbe; 03-08-2011, 20:40.
            730d E65 LCI

            Comment

            • Vilikki
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 6309
              • Raahe

              #7
              totta oot tsekannu paljonko takana on painetta renkaissa? lisää vähän?
              BMW e36 316i Turbo Compact

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by stimbe View Post
                Vaihdettiin vain takarenkaat joissa merkki vaihtui. Ajelin uusilla renkailla ennen säätöön menoa n.50km, enkä kyllä silloin mielestäni havainnut vetelyä tai löysyyttä, tai en ainakaan sitä tajunnut silloin.
                Kallistuisko kuitenkin säätöihin sitten? :think

                Ja tämä "vetely" on sellaista että kokoajan joutuu vähän korjaa ajolinjaa, mutkaan mentäessä perä "hyökkää" jäljessä.

                Tuossa autossahan se aktiivialusta (dynamic drive?), olisko se pitänyt ottaa huomioon jotenkin säädöissä, asiasta kyllä mainitsin ennen työtä?
                Ne tulosti sulle ne säädöt lapulle, laita numerot tauluun niin verrataan mun omiin?
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by stimbe View Post
                  Renkaat uusittiin ennen säätöjä.
                  No mitkä ne renkaat sitten on? Voi olla syy ihan niissä :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2324
                    • Uusimaa

                    #10
                    No mullahan kävi ihan samalla tavalla oman E61:sen kohdalla n. kuukausi sitten. Laitoin uudet Hankookin K110:t alle ja samassa rytälässä säädettiin myös kulmat (Vianorissa). Ennen tätä oli alla puolikuntoiset "Merit"-merkkiset kumit ja rattikin oli vähän vinossa. Kaikesta huolimatta auto meni kuin juna; Ei vedellyt eikä tempoillut. Sitten tämän säädön ja uusien renkaiden asennuksen jälkeen jälkeen autosta tulikin samantien melko pahasti vetelevä ja jotenkin löysästi ohjautuva. Jopa siinä määrin, että Transportterilla ajeleva kaverinikin huomasi tämän testiajolla. Tämä oli kyllä iso yllätys. En ole vielä jaksanut sen enempää syihin paneutua. Pitäisi varmaan ainakin tarkistuttaa jossain kulmat uudelleen? Pistele tietoa tänne jos löydät syyn oman autosi vetelyyn.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • stimbe
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 34
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Etu: Vasen Caster lopputilanne 7`06
                      Etu: Oikea Caster lopputilanne 7`00

                      Etu: Vasen Camper lopputilanne -0,`12
                      Etu: Oikea Camper lopputilanne -0`30

                      Haritus Etu vasen lopputilanne 0.6, haritus oikea 0.3 = Yhteensä lopputilanne 0.9

                      Taka: Camper vasen -2`48
                      Taka: CAmper oikea -2`18
                      Taka: Haritus/auraus: Vasen 1.9 - oikea 0.9 - yhteensä 2.8

                      Kulkukulma 0.05.


                      Mekaanikon kanssa joka kulmat sääti niin tänään tuli mieleemme että noissahan on toi itsestään säätyvä perä. Oliskohan voinu käydä niin että perä on kesken kaiken mittausten noussut tai laskenut?
                      730d E65 LCI

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by stimbe View Post
                        Etu: Vasen Caster lopputilanne 7`06
                        Etu: Oikea Caster lopputilanne 7`00

                        Etu: Vasen Camper lopputilanne -0,`12
                        Etu: Oikea Camper lopputilanne -0`30

                        Haritus Etu vasen lopputilanne 0.6, haritus oikea 0.3 = Yhteensä lopputilanne 0.9

                        Taka: Camper vasen -2`48
                        Taka: CAmper oikea -2`18
                        Taka: Haritus/auraus: Vasen 1.9 - oikea 0.9 - yhteensä 2.8

                        Kulkukulma 0.05.


                        Mekaanikon kanssa joka kulmat sääti niin tänään tuli mieleemme että noissahan on toi itsestään säätyvä perä. Oliskohan voinu käydä niin että perä on kesken kaiken mittausten noussut tai laskenut?
                        Oliko nuo siis aiemman säädön lopputulos?

                        Pitääkö taka-akselilla olla noin iso auraus?
                        Onko sulla niitä tehtaan suosituksia?

                        Tuskin perä on säätynyt säädön aikana, kyllä sen kompuran äänen olisi kuullut jos ei missään mölyssä säädä.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Tuskin perä on säätynyt säädön aikana, kyllä sen kompuran äänen olisi kuullut jos ei missään mölyssä säädä.
                          Nosturillahan se säädetään renkaat ns maassa eli nosturissa, ei renkaat ilmassa, joten en usko tuohon.. sitten uskoisin jos sun perä olisi muutenkin rikki / kompura viallinen..
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Bergeri
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 70
                            • Etelä-Suomi

                            #14
                            Tuossa autossahan se aktiivialusta (dynamic drive?), olisko se pitänyt ottaa huomioon jotenkin säädöissä, asiasta kyllä mainitsin ennen työtä?
                            Mulla on aktiiviohjaus omassa ja ainakin tässä tapauksessa auto piti säätäessä käyttää myös piuhan päässä (Laakkosella). Vianorilla kävin parikin kertaa ja aina oli ratti vinossa - rahat sain kyllä takaisin.
                            e61 530da m-sport 2006
                            ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

                            Comment

                            • stimbe
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2011
                              • 34
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Oliko nuo siis aiemman säädön lopputulos?

                              Pitääkö taka-akselilla olla noin iso auraus?
                              Onko sulla niitä tehtaan suosituksia?

                              Tuskin perä on säätynyt säädön aikana, kyllä sen kompuran äänen olisi kuullut jos ei missään mölyssä säädä.
                              Nuo tulokset on nyt tehdyn säädön lopputulos.

                              Taisi kyllä kompuran ääni kuulua, mutta mielestäni ei oltu vielä silloin säädetty, peilit kyllä oli paikallaan silloin.
                              730d E65 LCI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎