Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 xdrive rengastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eesteri
    Newbiemmer
    • Oct 2007
    • 7
    • Helsinki

    e61 xdrive rengastus

    Moro! En haulla löytänyt suoraa vastausta kymysykseen, joten kokeillaan tästä.

    Mitä seikkoja tulee ottaa huomioon otsikonmukaiseen autoon vanteita pohtiessa? Tykkääkö neliveto pahaa, jos pyörien halkaisija heittää eri akselilla hieman? Onko haittaa laittaa esim. taakse leveempää rengasta... hyötyähän siitä ei ole, lähinnä ulkonäöllisistä syistä

    ET lienee hieman eri, kuin takavetoisissa? Mahtaakohan useimmat takavetoisen vanteet silti käydä suoraan?
    e61 LCI
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    #2
    Nelivedon rengastuksesta en kauheita tiedä.Naapurin 330xda:ssa alkuperäine. Rengastus 18" ja takana leveemmät kun edessä eli veikkaisin että toimii myös isommassa e6x sarjassa.
    Vanteita voi hakea n35et:llä eli e9x sarjan vanteista.Ne käyvät suoraan isompaan nelikkoon
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #3
      Halkaisija ei saa heittää, leveys kylläkin!

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        #4
        Nelivedon ET on 43 ja takavedon 20, eli jos laitat takavetoisen vanteet, ne tulee tuuman verran ulommas. En tiedä, onko kukaan kokeillut...
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • VESiX
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 407
          • Kehä 1

          #5
          Takavetoisen vanteet eivät mahdu ainakaan leveämmillä renkailla (245 eteen). Omassa autossani on 245/35/19 renkaat ja vanteiden et on 35. Hyvin mahtuu pyörimään, mutta ylimääräistä tilaa ei juuri ole.

          Taakse voi laittaa leveämmätkin renkaat. Niitä on saanut tehdaslisävarusteinakin ainakin samaa nelivetotekniikaa hyödyntäviin X3 ja X5-malleihin, mutta kuten edellä sanottiin, niin halkaisijassa ei juuri eroa saa olla.

          Comment

          • eesteri
            Newbiemmer
            • Oct 2007
            • 7
            • Helsinki

            #6
            Onko miten kovat ajaa 35 profiililla? Itse mietin joskohan sinne mahtuisi pyörimään 245/40/19 tolla vakioalustalla :think Tottunut nyt tuohon 225/50/17 mukavuuteen...

            xdrive ei varmaan tykkää pahaa vaikka pyörän halkaisija olisi pari senttiä alkuperäistä suurempi, kunhan halkaisija on joka nurkassa sama? Olettaen että mahtuu pyörimään tietysti Vai olenko ihan hakoteillä...

            Oliko nelivedon ET joka nurkassa 43 vai vaan takana?
            Last edited by eesteri; 11-08-2011, 14:40.
            e61 LCI

            Comment

            • -challenger-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 2150
              • L a h t i

              #7
              Ei ollu ero 55/16:sta vaihto 30/20 mitenkään suuri. Eli hyvin menee matalillakin kumeilla. Monttuihin ei vaan parane ajella

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by eesteri View Post

                xdrive ei varmaan tykkää pakaa vaikka pyörän halkaisija olisi pari senttiä alkuperäistä suurempi, kunhan halkaisija on joka nurkassa sama? Olettaen että mahtuu pyörimään tietysti Vai olenko ihan hakoteillä...
                Automaattivaihteisto ei tykkää.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Automaattivaihteisto ei tykkää.

                  ei ole sillekään mitään merkitystä. jossain E39 tapauksessahan ongelmia on ollut liian pienestä rengastuksesta.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Jürgen_
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2008
                    • 2707
                    • Mylsä

                    #10
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    ei ole sillekään mitään merkitystä. jossain E39 tapauksessahan ongelmia on ollut liian pienestä rengastuksesta.
                    Vai liian suuresta :think
                    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Originally posted by Jürgen_ View Post
                      Vai liian suuresta :think

                      pienestä.

                      noista ollut paljonkin juttua muutamassa topikissa.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • VESiX
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 407
                        • Kehä 1

                        #12
                        Originally posted by eesteri View Post
                        Onko miten kovat ajaa 35 profiililla? Itse mietin joskohan sinne mahtuisi pyörimään 245/40/19 tolla vakioalustalla :think Tottunut nyt tuohon 225/50/17 mukavuuteen...

                        xdrive ei varmaan tykkää pahaa vaikka pyörän halkaisija olisi pari senttiä alkuperäistä suurempi, kunhan halkaisija on joka nurkassa sama? Olettaen että mahtuu pyörimään tietysti Vai olenko ihan hakoteillä...

                        Oliko nelivedon ET joka nurkassa 43 vai vaan takana?
                        Mukavuus ero ei ole mahdottoman suuri. Mulla on talvirenkaat edelleen orginaalikokoa, joten edestakaisin vaihtoja on tullut tehtyä. Runflat 225/50/17 vastaa melutasoltaan tavallista 19" rengasta, mutta toki eroja on rengasmerkkinen ja mallien välissä. 19" kertoo kyllä tarkemmin tienpinnan epätasaisuuksista, mutta on myös ohjaus on tarkempi ja minun mielestäni myös suuntavakaampi.

                        Nelivedon ET on 43 joka nurkassa.

                        Comment

                        • eesteri
                          Newbiemmer
                          • Oct 2007
                          • 7
                          • Helsinki

                          #13
                          Jeps eli nyt on alla 245/35/20 ja 285/30/20

                          Hyvin mahtuu pyörimään ja kohtuullisen mukavatkin vielä. ~3.2% kasvoi pyörän halkaisija orkkikseen nähden. Itse en mitään dramaattista havainnut automaattiaskin toiminnassa... :think

                          Osaako kukaan sanoa vaikuttaako xdrivessä tommonen +3% oikeasti laatikkoon/kulutukseen/kiihtyvyyteen jne. Kovasti on peloteltu, mutta eipä kellään tunnu omakohtaista kokemusta olevan.
                          e61 LCI

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7533
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Originally posted by eesteri View Post
                            Osaako kukaan sanoa vaikuttaako xdrivessä tommonen +3% oikeasti laatikkoon/kulutukseen/kiihtyvyyteen jne. Kovasti on peloteltu, mutta eipä kellään tunnu omakohtaista kokemusta olevan.
                            No kulutuspinnan äärirajat (9 vs. 1.6 mm) tuo jo liki puolet tuosta erosta.
                            Jos ja kun eri akseleilla on suunnilleen samalla kehällä (eli korkeudella) olevat kumet niin ei se auto tiedä sitä. Ylikorkeilla tietysti momentintarve on isompi,
                            mutta paaaaljon enemmän vaikuttaa renkaan leveys momentin tarpeeseen kuin korkeus...

                            Kokemusta on +9% renkaista 535dTA:n alla eikä ollut ongelmia.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎