Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M-sport etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    #16
    Originally posted by Janne S View Post
    Itse lähtisin halvimmasta ja todennäköisimmästä, eli koiranluut vaihtoon. Mulla oli vänkärin puolen Meyle HD paskana, ja kolahteli terävissä montuissa. Oli päässy vettä ja shaibaa kumin sisäpuolelle. Son tuo ojan puoli muutenkin herkempi rikkoutuun, montuille teettämäni kyselyn mukaan he viihtyvät paremmin tien laidassahttp://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=157
    Ps. Katsastuksessa näytti rikkinäiselle iskarille 40%:n arvoa, että ihan hirveetä luottoa noihin iskaritesteihin ei ole. Iskarin vaimennusteho, maallikon arvion mukaan, asettui jonnekkin rikkinäisen haitarin ja pyöränpumpun välimaastoon.
    Tyhmänä kysyn, että onko koiranluiden välys sellainen mitä ammattihenkilö ei pysty toteamaan auton ollessa "ylhäällä" ja kun on erikseen pyydetty välykset alustasta tarkistamaan?

    Ps. iskarit, samainen bilstein, vaihdettu 12/2008, n.80tkm sitten.
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R

    Comment

    • -rik
      BTCF Member
      • Nov 2009
      • 827
      • Rovaniemi

      #17
      Joskus ei välttämättä huomaa jossei ole aivan sitten paskana, itsellä viime katsastuksessa ei löytänyt mitään huomautettavaa, vaikka itse tiesin että sielä aivan varmasti jotakin on väljänä. Kaverin kanssa sitten kahdestaan katsottiin ne niin että toinen väänsi jollain (esim sorkkarauta) ja toinen kokeili onko välystä. Muutenkin osa välyksistä "katoaa" kun auto kevenee (nostetaan ilmaan), eli tukivarsille yms ei kohditu rasitusta.
      ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

      Comment

      • Janne S
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 437
        • Keminmaa

        #18
        Originally posted by r_vesa View Post
        Tyhmänä kysyn, että onko koiranluiden välys sellainen mitä ammattihenkilö ei pysty toteamaan auton ollessa "ylhäällä" ja kun on erikseen pyydetty välykset alustasta tarkistamaan?

        Ps. iskarit, samainen bilstein, vaihdettu 12/2008, n.80tkm sitten.
        Kyllä noi on aika vaikea paikallaan todeta, välykset on kuitenkin niin pienet. Itsekkin vaihdoin tuon koiranluun vasta iskareiden vaihdon jälkeen, kun kolina ei uusilla iskareilla poistunutkaan. Kerrottakoon vielä, että tuossa mun linkissä näkyvässä rikkinäisessä päässä ei ollut kuin minimaalinen välys, ja silti kolisi.
        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1400
          • Kuopio

          #19
          Itse sain kolinat aikoinaan pois sillä että laitoin helicoil tyyppiset sisäkierteet niihin kallistuksen jäykennysjudansseihin iskaritolpista tuliseinään. Oli kuluneet kierteet väljäksi -->pääsi tanko hakkaamaan mutkissa tms.
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • r_vesa
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 117
            • Finland

            #20
            Koska tuo pakkanen vaikuttaa kolahdukseen syntymiseen noinkin paljon niin voisiko olettaa että vikakohdassa täytyy olla kumia (pusla tms.) ja rautaa samassa kohdassa joka ottaa tuota montun iskua vastaan?

            Mitä tälläisiä osia e60/61 etuosasta löytyy:
            - koiranluu?
            - reaktiotanko ja hela?
            - vakaajan runkopuslat?

            ... muita?

            Kartoitus siksi että sen verran ikää ja kilometrejä että nuo ehkä kannattaisi vaihtaa samalla kertaa kaikki...
            Last edited by r_vesa; 01-11-2012, 14:49. Reason: vakaajan puslat lisätty
            '11 M-Sport 528i
            '15 KTM 1190 R

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1400
              • Kuopio

              #21
              Kokeilkaa nyt suosiolla tuota halvinta keinoa ensin, eli helicoil kopiokierresarja biltemasta 20€, akkukone käteen ja sitten hommiin.

              Vaihdatte kaikkiin neljään alumiinissa olevaan kohtaan nuo kierrepalat ja vedätte sen kallistustuki tms. putkihässäkän sitten tiukkaan. Loppuu kolinat.

              Itse etsin todella paljon mikä mätti mutta lopulta se oli juuri tuo ylläoleva. Korjaus oli halpa ja kolinat hävis kertalaakista.

              Joka kerta kun on ne pultit löysätty niin alumiinikierre menee rikki. Sitten kerran kiristetään liikaa--->kierre paskana.
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • -rik
                BTCF Member
                • Nov 2009
                • 827
                • Rovaniemi

                #22
                Originally posted by Ceeray View Post
                Kokeilkaa nyt suosiolla tuota halvinta keinoa ensin, eli helicoil kopiokierresarja biltemasta 20€, akkukone käteen ja sitten hommiin.

                Vaihdatte kaikkiin neljään alumiinissa olevaan kohtaan nuo kierrepalat ja vedätte sen kallistustuki tms. putkihässäkän sitten tiukkaan. Loppuu kolinat.

                Itse etsin todella paljon mikä mätti mutta lopulta se oli juuri tuo ylläoleva. Korjaus oli halpa ja kolinat hävis kertalaakista.

                Joka kerta kun on ne pultit löysätty niin alumiinikierre menee rikki. Sitten kerran kiristetään liikaa--->kierre paskana.
                Mitä osaa nyt tarkalleen ottaen tarkotat kallistustuella? Kallistuksenvakaajaa auton alla, vai poikkitukea konehuoneessa vaiko jotain ihan muuta. Pätkii sytytys päässä
                ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #23
                  Joops se konehuoneen putkihässäkkä. Ei ole koskaan tarttunut sen oikea nimi mieleen .
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    #24
                    Se putki on osa nro. 5 tässä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...77&hg=41&fg=10
                    E61 520Da

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1968
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Originally posted by r_vesa View Post
                      Koska tuo pakkanen vaikuttaa kolahdukseen syntymiseen noinkin paljon niin voisiko olettaa että vikakohdassa täytyy olla kumia (pusla tms.) ja rautaa samassa kohdassa joka ottaa tuota montun iskua vastaan?

                      Mitä tälläisiä osia e60/61 etuosasta löytyy:
                      - koiranluu?
                      - reaktiotanko ja hela?
                      - vakaajan runkopuslat?

                      ... muita?

                      Kartoitus siksi että sen verran ikää ja kilometrejä että nuo ehkä kannattaisi vaihtaa samalla kertaa kaikki...
                      Tarkista myös iskarin yläpäiden kunto, pariin e60 olen iskarit vaihtanut ja yläpään tukilaakerit on ollut loppu kaikissa. Kilsat vaihtohetkellä ollut vähän päälle 200tkm. Nuo pystyy kyllä jollakin tasolla tutkimaan paikallaankin, eli ihan ekaksi niin iskarin yläpäistä se suojakuppi irti ja mittaa iskarin päästä oleva matka kupin yläreunaan, jos poikkeaa siellä kolisevalla puolella niin se yläpään kumi on sitten väsähtänyt silläpuolen missä se mittaustulos on pienempi. Ja taskulampun kera voi yrittää tutkia onko se itse laakeri ehjän näköinen. Mutta jos ei yläpäitä ole vaihdettu niin vaihtaisin nekin suosiolla, ei ole kalliit osat (orkkis 40e/kpl ja tarvike ~20e/kpl)
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • r_vesa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 117
                        • Finland

                        #26
                        Originally posted by Ceeray View Post
                        Joops se konehuoneen putkihässäkkä. Ei ole koskaan tarttunut sen oikea nimi mieleen .
                        Onko se poikkituki/putkihässäkkä moottoritason yläpuolella, ilman osien purkamista nähtävissä ja lähellä raitisilmasuodattimia? Kahdella torx-pultilla molemmista päistä kiinni? Edit: siis yksi torx-pultti per pääty kuten em. kuvassa, osa nro 5.
                        Last edited by r_vesa; 04-11-2012, 16:58. Reason: kiinnityksen kuvauksen tarkennus
                        '11 M-Sport 528i
                        '15 KTM 1190 R

                        Comment

                        • r_vesa
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2009
                          • 117
                          • Finland

                          #27
                          Originally posted by joko View Post
                          Tarkista myös iskarin yläpäiden kunto, pariin e60 olen iskarit vaihtanut ja yläpään tukilaakerit on ollut loppu kaikissa. Kilsat vaihtohetkellä ollut vähän päälle 200tkm. Nuo pystyy kyllä jollakin tasolla tutkimaan paikallaankin, eli ihan ekaksi niin iskarin yläpäistä se suojakuppi irti ja mittaa iskarin päästä oleva matka kupin yläreunaan, jos poikkeaa siellä kolisevalla puolella niin se yläpään kumi on sitten väsähtänyt silläpuolen missä se mittaustulos on pienempi. Ja taskulampun kera voi yrittää tutkia onko se itse laakeri ehjän näköinen. Mutta jos ei yläpäitä ole vaihdettu niin vaihtaisin nekin suosiolla, ei ole kalliit osat (orkkis 40e/kpl ja tarvike ~20e/kpl)
                          Mikäli ymmärsin ohjeet oikein niin ihan sama matka tuntuisi noissa olevan ja laakeritkin näyttävät silmämääräisesti ehjiltä.
                          Onko normaalia, että toinen puoli ei ole aivan keskellä sitä aukkoa mistä suojakupin voi poistaa?
                          '11 M-Sport 528i
                          '15 KTM 1190 R

                          Comment

                          • kyveri
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 65

                            #28
                            Originally posted by r_vesa View Post
                            Mikäli ymmärsin ohjeet oikein niin ihan sama matka tuntuisi noissa olevan ja laakeritkin näyttävät silmämääräisesti ehjiltä.
                            Onko normaalia, että toinen puoli ei ole aivan keskellä sitä aukkoa mistä suojakupin voi poistaa?
                            Ääni kallistuksenvakaajan kumeille! Tekee juurikin pienen kolauksen töyssyjen jälkeen kun jousitus kevenee hiukan!

                            Itse vaihdoin uudet vakaajankumit ja kolina ei täysin lähtenyt pois, mutta lisäsin kumien ulkopuolelle koko matkalle korvaketta vasten 2-3mm paksuiset palat auton sisärenkaasta niin johan loppui!

                            Tämä vika ollut monessa autossa ja toimii! Eikä maksa paljoa!

                            Comment

                            • r_vesa
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2009
                              • 117
                              • Finland

                              #29
                              Originally posted by r_vesa View Post
                              Onko se poikkituki/putkihässäkkä moottoritason yläpuolella, ilman osien purkamista nähtävissä ja lähellä raitisilmasuodattimia? Kahdella torx-pultilla molemmista päistä kiinni? Edit: siis yksi torx-pultti per pääty kuten em. kuvassa, osa nro 5.
                              Tarvisi vähän vielä lisäohjeita kun en tuollaisia "jäykistysjudansseja" löydä ja kuvan perusteella ei reikien lukumäärä oikein täsmää?
                              '11 M-Sport 528i
                              '15 KTM 1190 R

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                #30
                                Eli katsele silmiisi se tanko joka kiinnittyy iskarin yläpäihin isohkolla torx-kantaisella pultilla(uudet ruuvit ovatkin sitten taas urospuolisia tähtipäitä..).

                                Tanko jatkaa matkaansa sinne moottorin tuliseinään keskelle, muovien alle. Joudut purkamaan muovit pois jos haluat päästä käsiksi tuliseinän puoleisiin pultteihini ja niiden kierteisiin.

                                Mutta kokeile helpoimman kautta eli testaat ensin iskarin puoleiset pultit ja niiden kierteet. Jos pyörii pultti tyhjää niin jengat menneet (tai on muuten löysällä) ja joudut tekemään sisäkierteen helicoil tyyppisellä ratkaisulla. Todella helppo tehdä akkukoneellakin.

                                Jos ei tuo auta niin sitten purat ne muovit pois ja kokeilet sitten tuliseinän puoleiset pultit.

                                Noita kun availlaan aika ajoin ja alumiini-teräs liitos ei niitä kestävimpiä ole varsinkin kun käsimomentilla väännellään niin tietäähän sen että kierteet siitä korkkautuu ennen pitkää..
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎