Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 M-sport etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    #31
    Originally posted by Ceeray View Post
    Eli katsele silmiisi se tanko joka kiinnittyy iskarin yläpäihin isohkolla torx-kantaisella pultilla(uudet ruuvit ovatkin sitten taas urospuolisia tähtipäitä..).

    Tanko jatkaa matkaansa sinne moottorin tuliseinään keskelle, muovien alle. Joudut purkamaan muovit pois jos haluat päästä käsiksi tuliseinän puoleisiin pultteihini ja niiden kierteisiin.

    Mutta kokeile helpoimman kautta eli testaat ensin iskarin puoleiset pultit ja niiden kierteet. Jos pyörii pultti tyhjää niin jengat menneet (tai on muuten löysällä) ja joudut tekemään sisäkierteen helicoil tyyppisellä ratkaisulla. Todella helppo tehdä akkukoneellakin.

    Jos ei tuo auta niin sitten purat ne muovit pois ja kokeilet sitten tuliseinän puoleiset pultit.

    Noita kun availlaan aika ajoin ja alumiini-teräs liitos ei niitä kestävimpiä ole varsinkin kun käsimomentilla väännellään niin tietäähän sen että kierteet siitä korkkautuu ennen pitkää..

    Tämä ei nyt vaikuta oman autoni vialta, koska iskareihin menevät torx-pultit ovat todella tiukassa. Tuliseinän pultit taas päättyvät keskelle autoa ja tuo kolahduksen ääni ei tule keskeltä vaan selvästi hanttimiehen puolelta ja mieluummin alhaalta kuin ylhäältä.
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R

    Comment

    • Saarikoski
      R.I.P.
      • Feb 2005
      • 726
      • KOKKOLA

      #32
      Originally posted by kyveri View Post
      Ääni kallistuksenvakaajan kumeille! Tekee juurikin pienen kolauksen töyssyjen jälkeen kun jousitus kevenee hiukan!

      Itse vaihdoin uudet vakaajankumit ja kolina ei täysin lähtenyt pois, mutta lisäsin kumien ulkopuolelle koko matkalle korvaketta vasten 2-3mm paksuiset palat auton sisärenkaasta niin johan loppui!

      Tämä vika ollut monessa autossa ja toimii! Eikä maksa paljoa!
      vielä parempi kun tuulilasinpesunestepurkista leikkaa sopivan soiron jonka pyöräyttä vakaajan ympärille ja kiinni..

      Comment

      • r_vesa
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 117
        • Finland

        #33
        Originally posted by kyveri View Post
        Ääni kallistuksenvakaajan kumeille! Tekee juurikin pienen kolauksen töyssyjen jälkeen kun jousitus kevenee hiukan!

        Itse vaihdoin uudet vakaajankumit ja kolina ei täysin lähtenyt pois, mutta lisäsin kumien ulkopuolelle koko matkalle korvaketta vasten 2-3mm paksuiset palat auton sisärenkaasta niin johan loppui!

        Tämä vika ollut monessa autossa ja toimii! Eikä maksa paljoa!

        Tästä kysymys: ollaanko samassa osassa koska kuvan mukaan näyttäisi että vaihdettavana on vain yksi kumi/pusla ja ymmärsin että olisit vaihtanut niitä useamman?

        '11 M-Sport 528i
        '15 KTM 1190 R

        Comment

        • r_vesa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2009
          • 117
          • Finland

          #34
          Originally posted by inde View Post
          Iskarit, yläpäät, vakaajan runkopuslat ja Meylen tukivarsisatsi odottaa asennusta. Ilmoittelen jahka vaihdettu poistuiko kolinat...eiköhän
          Jokos 'inde' on saanut homman tehtyä?
          '11 M-Sport 528i
          '15 KTM 1190 R

          Comment

          • -pekkis-
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 128
            • Turku

            #35
            Originally posted by r_vesa View Post
            Tästä kysymys: ollaanko samassa osassa koska kuvan mukaan näyttäisi että vaihdettavana on vain yksi kumi/pusla ja ymmärsin että olisit vaihtanut niitä useamman?

            http://www.realoem.com/bmw/showparts...58&hg=31&fg=10
            Kyllä niitä löytyy kaksi per akseli. Vissiin kutistuu ja kovettuu ajan kanssa tuo kumi, niin alkaa varsinkin pakkasella ääntelemään. Powerflexilta löytyy tuohon aika sopivaan hintaan päivitysosa, uretaanin vai mitä ne on ei luulisi kutistuvan.
            E39 M5 -01

            Comment

            • r_vesa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 117
              • Finland

              #36
              Originally posted by -pekkis- View Post
              Kyllä niitä löytyy kaksi per akseli. Vissiin kutistuu ja kovettuu ajan kanssa tuo kumi, niin alkaa varsinkin pakkasella ääntelemään. Powerflexilta löytyy tuohon aika sopivaan hintaan päivitysosa, uretaanin vai mitä ne on ei luulisi kutistuvan.
              Eli tuo minun linkittämä kuva on joku muu osa kuin täällä tarkoitettu kallistuksenvakaaja ja sen kumit?
              '11 M-Sport 528i
              '15 KTM 1190 R

              Comment

              • -pekkis-
                Bimmer Rookie
                • Nov 2012
                • 128
                • Turku

                #37
                Originally posted by r_vesa View Post
                Eli tuo minun linkittämä kuva on joku muu osa kuin täällä tarkoitettu kallistuksenvakaaja ja sen kumit?
                Nro 3 on osa jonka tarvitset, 2kpl jos kummankin puolen keulasta haluat vaihtaa. Vaihto on helppo, pohjamuovi irti ja sitten jo muistaakseni näkyy.
                E39 M5 -01

                Comment

                • inde
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2010
                  • 122
                  • LAHTI

                  #38
                  Ei ole vielä homma tehty. 22. päivä nousee auto nosturille

                  Comment

                  • inde
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2010
                    • 122
                    • LAHTI

                    #39
                    Noniin nyt on uutta osaa alla! Kolinat hävisi ja ohjaus tuntuu jämäkämmältä. Iskarit oli ihan loppu. Toisessa ei ollut minkäänlaista sisäänvaimmennusta jäljellä. Nyt kelpaa ajella

                    Comment

                    • r_vesa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 117
                      • Finland

                      #40
                      Originally posted by inde View Post
                      Noniin nyt on uutta osaa alla! Kolinat hävisi ja ohjaus tuntuu jämäkämmältä. Iskarit oli ihan loppu. Toisessa ei ollut minkäänlaista sisäänvaimmennusta jäljellä. Nyt kelpaa ajella
                      Hyvä kun tuli kuntoon!

                      Meillä on saman verran ajetut autot ja itsellä iskareiden (80tkm) pitäisi olla vielä erittäinkin hyvät niin kiinnostaisi tietää miten kuluneet puslat tai alatukivarret oli?

                      P.S. Sullahan koiranluut sekä raidetangon sisä- ja ulkopäiden vaihto ei vaikuttanut kolinaan mitenkään.
                      '11 M-Sport 528i
                      '15 KTM 1190 R

                      Comment

                      • inde
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2010
                        • 122
                        • LAHTI

                        #41
                        Yllättävän hyvät ne vielä oli. Ei mainittavaa väljyyttä ilmeisesti ollut. Kyllä kolinat hieman väheni jo raidentankojenpäiden ja koiranluiden vaihdolla..nyt tuli sitten oikeasti kolinaton.

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Kokeilkaa nyt suosiolla tuota halvinta keinoa ensin, eli helicoil kopiokierresarja biltemasta 20€, akkukone käteen ja sitten hommiin.

                          Vaihdatte kaikkiin neljään alumiinissa olevaan kohtaan nuo kierrepalat ja vedätte sen kallistustuki tms. putkihässäkän sitten tiukkaan. Loppuu kolinat.

                          Itse etsin todella paljon mikä mätti mutta lopulta se oli juuri tuo ylläoleva. Korjaus oli halpa ja kolinat hävis kertalaakista.

                          Joka kerta kun on ne pultit löysätty niin alumiinikierre menee rikki. Sitten kerran kiristetään liikaa--->kierre paskana.
                          Nostetaanpa ajan kuluksi vanhaa aihetta.

                          Mulla meni apukuskin iskaritolpasta lopullisesti kierteet poikkituen kiinnityksestä ilmansuodatinta vaihtaessa. Ostin tuollaisen satsin ja tein lainatussa tekstissä mainitun korjauksen ja hävis kyllä kolinat etupäästä kaikki. Aiemmin tuntui ja kuulosti, että on vaikka mitä väljänä. Nyt ei kuulu sitte oikeen mitään töyssyissä. Laitoin insertit toistaiseksi vain iskaritolppiin, en tulipellin reikiin. Toisesta tolpan reiästä oli kierteet kokonaan sohjona ja toiseltakin puolelta nousi lastua, kun pultin avas.

                          Remontin jälkeen kesti kiristää pultit oikeesti kireälle ja kolinat hävis. Tämä korjaus kyllä kannattaa tehdä, jos kolinoita on. Aikaa meni vain 45 min ja homma on helppo.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎