Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 jakovaihteisto, 4x4 ja sutimisenesto pois pelistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    E60 jakovaihteisto, 4x4 ja sutimisenesto pois pelistä

    Eilen ajellessa kotia päin, tuli näyttöön kaikki nuo otsikossa olevat asiat näyttöön. "Drive moderately to nearest BMW dealer.... blah blah". Joku kiusaa, anturi? mikä.
    Akun jännitteet on tarkistettu, kaikki ok.

    Eräs hassu piirre löytyy. Vikakoodin putsauksen jälkeen jos laitan sutimiseneston ja ajonvakautuksen pois päältä ja laitan takaisin ne päälle, räpsähtää nuo vikailmoitukset välittömästi mittaristoon.

    ...ja ikävää mun OBD laitteilla ei saa irti mikä siellä kiusaa, vikakoodit on nämä. Mitähän nuo olis?


    Auto:
    17.10.2011
    BMW - 5-series [E60/61] - 2006
    Vikakoodit
    Jarru (DXC (DSC: Dynaaminen ajovakauden hallinta) - Bosch 8.0 X-Drive - Tire
    pressure monitoring (Rengaspaineen valvonta))
    DTC Kuvaus
    5F3A20 Unknown fault code
    ------------
    Vikakoodit
    Jarru (DXC (DSC: Dynaaminen ajovakauden hallinta) - Bosch 8.0 X-Drive - Tire
    pressure monitoring (Rengaspaineen valvonta))
    DTC Kuvaus
    5F3960 Unknown fault code
    Last edited by jengstro; 19-10-2011, 07:25. Reason: jännitetsekki
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Inpan päähän se kaipais niin ei tarvitsisi arpoa koodeja.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jengstro
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 380
      • 02-alue

      #3
      Noniin, nyt on käyty BMW huollossa.

      5462 VTG: Fault, servomotor or coupling force too high
      5F3A DSC: Transfer case: Malfunction
      5463 VTG: Mechanism faulty

      Jakolaatikko suomeksi? uuh oh, uusi maksaa >2k€

      Tohon 5F3A vikaan BMWn diagnoosisofta antoi korjausohjeeksi uudelleenohjelmoinnin. Sitä nyt yritetään ensviikolla. "Jakolaatikko" ei pidä ääntä ajaessa.

      Tai sitten... mikä tämä ääni on, kuunnelkaa video. Se tulee joskus kun auton sammuttaa?!

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #4
        Bingo!
        Voiko tämä ongelma olla vain näin typerästä muovirattaasta kiinni.


        Nyt tuo pitäisi saada vain revittyä bemusta irti että pääsee tarkastelemaan tilannetta.

        Comment

        • pouri
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 370
          • 06 area

          #5
          Ei tietoa viasta, mutta karu on ainakin ääni videossa. Mikä tuon transfer case actuatorin tehtävä oikein on? Liittyy ilmeisesti nelivetoon.
          Diesel, fuel of satin man

          Comment

          • vierailija
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 113

            #6
            Jakovaihteiston säätömoottori, ainakin X3:siin on noita vaihdettu kun herjaa jakovaihteistoa.

            Comment

            • merbau
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 130
              • Pälkäne

              #7
              Originally posted by jengstro View Post
              Bingo!
              Voiko tämä ongelma olla vain näin typerästä muovirattaasta kiinni.


              Nyt tuo pitäisi saada vain revittyä bemusta irti että pääsee tarkastelemaan tilannetta.
              Näppärän fiksin olivat myös kehittäneet tuossa threadissa, ettei tarvi heti ekalla kerralla ostaa uutta osaa.
              540iA -00 M-sport
              Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #8
                Noniin, nyt on saatu irrotettua se säätömoottori. On erilainen kuin tuossa aiemmin postatussa bimmerfest forumin jutussa. Metallia kaikki osat, mutta pahasti kulunut ja jauhautunut. Ihmeen hyvin toi ratas on säilynyt, mutta tuo kierretappi on entinen.
                Ei auta ku käydä ostamassa uus säätömoottori ja rukoilla että jakolaatikon lukossa/"kytkimessä" ei ole mitään jumissa.

                http://www.kolumbus.fi/~w451491/e60/neliveto3.jpg

                Comment

                • jengstro
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 380
                  • 02-alue

                  #9
                  Nyt on uus moottori paikoillaan (tosi halpa, 480e ). So far good. Kaikki toimii jälleen.

                  Jakolaatikon öljynvaihdosta.
                  Se tarkastus/täyttö aukon pultti on kyllä niin hassussa paikassa, että sinne ei pääse käsiksi. Mutta tuon moottorin rattaan aukko on about samalla korkeudella, siitä öljyt sisään. Tyhjennyspulttiin ei pääse normaalilla kuusiokolohylsyllä käsiksi, automaattilaatikko on edessä (väli on ahdas, ongelmaa ei varmaan ole manuaaliaskilla). Tarvii sahata isosta kuusiokoloavaimesta pätkä, johon sitten lenkkiavain jatkoksi. Uutta öljyä meni about 4-5dl (jakolaatikko on ATC 300). Halpaa öljyä, BMWn oma, 48 euroa / litra . Ei se vanha öljy ollut mitenkään hirmu mustaa (220tkm takana).
                  Jos kaikki tekisi vielä vimpan päälle, pitäisi se anturi/vastus resetoida. Kattelin sitä anturia, hyvin outo, miten se pystyy siitä moottorin kannesta päättelemään jakolaatikon öljynvaihtotarvetta? Taidan jättää ton resetoinnin väliin.

                  Comment

                  • Mane400
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 76
                    • Etelä-Pohjanmaa

                    #10
                    Miten tuon jakolaatikon öljynvaihdon kanssa oikein on, paljonko sinne menee öljyä ja mitä öljyä sinne oikein kuuluu laittaa? Tarkoitus olisi vaihtaa joka paikkaan uudet öljyt, myös vetopyörästöihin. Autolla on ajettu pian 200tkm ja taitaa olla alkuperäiset kurat sisällä vielä. Onko joku suorittanut ko. toimenpiteet?

                    Comment

                    • JKK
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2318
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Mane400 View Post
                      Miten tuon jakolaatikon öljynvaihdon kanssa oikein on, paljonko sinne menee öljyä ja mitä öljyä sinne oikein kuuluu laittaa? Tarkoitus olisi vaihtaa joka paikkaan uudet öljyt, myös vetopyörästöihin. Autolla on ajettu pian 200tkm ja taitaa olla alkuperäiset kurat sisällä vielä. Onko joku suorittanut ko. toimenpiteet?
                      Joskus vuosi sitten väsäsin TÄLLAISEN tekstin/ohjeen liittyen jakolootan öljynvaihtoon.

                      Sinne menee öljyä 0,52 litraa. Tuo putken nostaminen paikoiltaan helpottaa paljon. Se on todella nopeasti nostettu tieltä, jos apuna on joku kaveri. Öljyt oli 170tkm kohdalla niin karmean näköistä kuraa, että suosittelen todellakin vaihtoa paljon aikaisemmin. Olen itsekin tässä "odottanut" tuon servon hajoamista. Tosin monilla se on ilmeisesti kestänyt hyvinkin suuria km-määriä.
                      BMW G30 530e X-Drive

                      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                      Comment

                      • Mane400
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2003
                        • 76
                        • Etelä-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by JKK View Post
                        Joskus vuosi sitten väsäsin TÄLLAISEN tekstin/ohjeen liittyen jakolootan öljynvaihtoon.

                        Sinne menee öljyä 0,52 litraa. Tuo putken nostaminen paikoiltaan helpottaa paljon. Se on todella nopeasti nostettu tieltä, jos apuna on joku kaveri. Öljyt oli 170tkm kohdalla niin karmean näköistä kuraa, että suosittelen todellakin vaihtoa paljon aikaisemmin. Olen itsekin tässä "odottanut" tuon servon hajoamista. Tosin monilla se on ilmeisesti kestänyt hyvinkin suuria km-määriä.
                        Kiitos, näyttävät ainakin selkeiltä ohjeilta tuon homman tekemiseksi. Laitoitko siis etupään perävaihteeseen, takaperään ja jakolaatikkoon kaikkiin tuota samaa OEM 83220397244 -öljyä? Edessä on vaihteiston lämmönvaihtimen sekä vaihteistoöljyn vaihto, niin täytyypä tehdä samassa yhteydessä, niin on hiukan enemmän tilaa noitten proppujen suhteen. Paljonkohan sitä ölppää menee noihin yhteensä? Oletteko muuten laittaneet mitään lisäaineita tuonne jakovaihteistoon tai periin? Itsellä on raskaammassa kalustossa ainakin hyvällä kokemuksella käytetty esim. X1R-lisäainetta http://www.x1r.fi/mita-on-x-1r/

                        Miten tuon DIS:n service functionin kanssa on, onko tuota pakko tehdä ja onko siitä jotain hyötyä? Jos tuon jättää tekemättä, niin onko siinä mitään riskiä? En ole vielä DISsiä asennellut.
                        Last edited by Mane400; 23-11-2013, 14:37.

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2318
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Mane400 View Post
                          ...Laitoitko siis etupään perävaihteeseen, takaperään ja jakolaatikkoon kaikkiin tuota samaa OEM 83220397244 -öljyä?
                          Etuperään ja takaperään Castrol Syntrax 75W-140. Sekin löytyy tuolta ohjeen lopusta.

                          En ehkä itse menisi mitään lisäaineita laittelemaan varsinkaan tuonne jakolootaan... Varsinkin jos kaikki on lähtökohtaisesti kunnossa.

                          Se lämmönvaihtimen uusiminen on X-Driveen sitten hieman työläämpi kuin takavetoiseen. Tai näin ainakin kertoivat Autorepairilla, jossa oman autoni lämmönvaihdin uusittiin vaihteistoöljyjen uusimisen yhteydessä.
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            Originally posted by JKK View Post
                            Se lämmönvaihtimen uusiminen on X-Driveen sitten hieman työläämpi kuin takavetoiseen. Tai näin ainakin kertoivat Autorepairilla, jossa oman autoni lämmönvaihdin uusittiin vaihteistoöljyjen uusimisen yhteydessä.
                            Joo Xdrive malliin lämmönvaihtimen vaihto on melkoisen työläs operaatio verrattuna normi takatuuppariin. Kannattaa varata 2h enempi aikaa ja riittävästi eri mittaisia 1/4 tuuman jatkoja sekä 10 mm pitkä että lyhyt hylsy samoin 1/4 nivel kappaleesta on hyötyä tuossa operaatiossa.

                            Mane 400 asentele vain DIS ja tee se Service function valikosta löytyvä öljyn vaihto proseduuri. Tuossa proseduurissa servo moottoria ajetaan äärilaidasta toiseen ja näyttää servo opettelevan elämänsä uudestaan uusilla öljyillä. ts. tuskin ne sitä BMW:llä Service function valikkoon huvikseen ovat lisänneet
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Mane400
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 76
                              • Etelä-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post
                              Joo Xdrive malliin lämmönvaihtimen vaihto on melkoisen työläs operaatio verrattuna normi takatuuppariin. Kannattaa varata 2h enempi aikaa ja riittävästi eri mittaisia 1/4 tuuman jatkoja sekä 10 mm pitkä että lyhyt hylsy samoin 1/4 nivel kappaleesta on hyötyä tuossa operaatiossa.

                              Mane 400 asentele vain DIS ja tee se Service function valikosta löytyvä öljyn vaihto proseduuri. Tuossa proseduurissa servo moottoria ajetaan äärilaidasta toiseen ja näyttää servo opettelevan elämänsä uudestaan uusilla öljyillä. ts. tuskin ne sitä BMW:llä Service function valikkoon huvikseen ovat lisänneet
                              Terve,

                              tänään vihdoin ja viimein vaihtuivat työkiireidein takia etu- ja takaperään, jakovaihteistoon sekä automaattivaihteistoon uudet liemet. Castrolit etu- ja takaperään, jakovaihteistoon BMW:n alkuperäinen ölppä sekä Ravenol 6HP öljyt vaihteistoon. Ainakin näin ensituntumalta vaihdelaatikko alkoi reagoimaan ylös- ja alaspäin vaihtoihin huomattavasti paremmin. Tarkoituksena olisi vielä nollata nuo adaptaatioarvot sekä tehdä myös tuon servon "öljynvaihtoproseduuri", mutta DISsiä jonkin aikaa selaillessa en löytänyt. Tuollaisen liitteen mukaisen valikon löysin, eli ilmeisesti tuo reset all adaptation values tekee tuon vaihdelaatikon arvojen nollauksen, mutta mistä tuo jakovaihteiston proseduuri oikein löytyy? Myös tuollainen Mechatronics adjustment löytyi, mutta en tuota uskaltanut tehdä kun tuossa listauksessa ei ollut mainintaa mistään öljynvaihdosta.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎