Alkaa vaikuttaa huonolta akulta yhä enemmän. Esim. tänään lähdin aamulla töihin ja ensimmäiset 15 min taajamassa jännitteet heilui 13,4-14,4 V about. Motarille kun pääsi niin pikkuhiljaa vakiintui siihen 14,5V ja heilui siitä +- 0,2 V. Moottoritie oli täysin kuiva joten luistonesto ei joutunut töihin tällä kertaa. Vian ilmenemiskerroillahan on aina ollut erityisen liukasta! No motarin jälkeen taajamaan päästyäni aloin sivutiellä härnäämään DTC ja ABS. Eli n. 60km/h vauhdissa rattia laidasta laitaan minkä kerkesi. Tämä siis lumisella suht liukkaalla pinnalla. Jännite alkoikin tippua ja pahimmillaan kävi 12V tuntumassa.
ELI!
Olisiko tuo akku sen verran väsynyt, että kun ABS ja DTC joutuvat kunnolla töihin kuten esim noina todella liukkaina päivinä niin kun auto luistelee jatkuvasti alkaa virrankulutus olla sen verran suuri, että akun jännite tippuu liian alas. Monessa vikatapauksessahan INPA:lla katsoessani ohjailaitteiden jännite oli ollut alle 12V.
Mitään mistään tiedä, mutta.... Eikös koneen käydessä kunnossa olevan laturin pitäis puskea sen verran virtaa, että luulis pystyvän pitämään jännitteen akun päässä riittävän korkealla ja myös antavan virtaa muille vehkeille. Outoa olis että tossa kohtaa akun huonous vaikuttaisi noin dramaattisesti. Ennemmin epäilyttäis IBS, laturi tai huono maadotus jossain ohjausboksissa...
IBS kävi itselläkin mielessä mutta vielä olisin akun kannalla. Akku kuitenkin toimii niinkuin bufferina kun nopeasti tarvitaan virtaa. Laturi ja sen säädin ei varmaankaan ehdi reagoida niin nopeasti virtapyyntöön kuin esim. liukkaalla tiellä luiston alkaessa DTC vaatii. Tällöin se virta on saatava akusta. Ja jos se on heikko niin esim. ABS/DTC hydraulipumpun vaatiessa kovaa virtaa akun jännite putoaa nopeasti alle jonkun rajan ja järjestelmä tippuu päältä.
Tuosta IBS:stä vielä sen verran, että sekin kyllä voisi ollakkin viallinen koska tänään kun töistä lähdin kylmällä autolla niin latausjännite oli lähes koko 100km matkan jopa 15V. Tuohan taitaa AGM akulle olla jo liikaa.? Eikös IBS nosta latausjännitettä kylmälle akulle? AGM:lle ilmeisesti sais olla vain max. 14,6V?
Ite oon ollu huomaavinaan nyt, että salavalikon jännite on muutaman kympän enemmän ku navoista mitattu latausjännite.
AGM:n "heikkous" normi akkuun verrattuna on se heikompi kyky ottaa kylmänä latausta vastaan. Kylmällä ilmalla on myös normaalisti enemmän noita sähköö syöviä laitteita tietenkin pelissä, eli laturin tuomalle sähkölle on pirusti käyttöä ja näin se AGM ei meinaa tietysti kovin helposti saada itteensä täyteen ja jos akku yhtään huono niin tiputtaa kyllä äkkiä latauksensa sinne jopa alle 12v, jollon sähkölaite karsinnat ilmeisemmin alkaa.
Nämä nyt siis ihan ajatuksen pyörittelynä. Tosi kuitenkin on toi AGM max 14,6, mutta mittailla kannattaa sieltä akunnavoilta suoraan. Ja ehkä vielä tarkistaa, että se koodaus on 100% varmasti oikeen kokoselle ja tyyppiselle siellä varustelistauksessa.
Täytyypä kai joku jänniteloggeri virittää paikoilleen. Koodaus on satavarmasti oikein kun sen on tehnyt eräs tunnettu Kotkalainen asiantuntija
Jos tuo akku on 95ah niin se koodaus tuskin on satavarmasti oikein koska e60:ssä ei ole edes sellaista koodausmahdollisuutta vaan lähin on 90agm, oli miten oli mutta en usko että vika on kuitenkaan koodauksessa.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
En ole vihkiytynyt bemareihin, mutta pulaan lepätyökseni sähkön kanssa:
Yksi hyvä jännitteen mittauspaikka voisi olla tupakansytytin. Plugiin tuleva jännite on "paksun johdon takana", eli siitä mitattava volttimäärä on sama/hyvin lähelle sama kun todellinen akunkengistä mitattu.
Adapteri vaan ja jokin nopeasti reagoiva jännitemittari kiinni (= perinteinen analoginen viisarimittari). Sillä näkisi ajossa nopeasti että notkahteleeko jännite ihan oikeasti vai kuvitteleeko auto niin käyvän.
Ehkä tuolla jopa saisi jo sen selville että onko vika latauksessa vai IGB:ssä.
Viikko meni hienosti kuivilla teillä. Nyt kun liukkaat kelit palasivat niin palasivat myös ongelmat Eli ihan samat oireet. Latailin screenshotteja INPAsta osoitteeseen: koti.phnet.fi/inde. Jos noista joku saisi selvää:think
Noniin nyt on taas ilmeisesti ehjä auto alla. Autosähköliikkeessä oli tutkittavana ja löysivät heittoja rail-paineessa. Rail pressure sensor vaihdettiin sekä pa-suodin samalla. Auto käynnistyy nyt nätimmin kuin ennen ja reagoi kaasuun paremmin joten kyllä tuossa jotain vikaa on ollut. Oudolta kyllä tuntuu, että pa-paineet vaikuttaisi noin moneen järjestelmään mitä tuossa kiukutteli! Toivotaan nyt, että vika ei uusi enää!
Comment