Elikkäs otsikon pirssi lämpiää sisältä mielestäni hivenen huonosti bensapadaksi ja piti suorittaa empiiristä tutkimusta aiheesta käyttäen salavalikon lämpömittaria:
Testilenkille kylmällä autolla, pakkasta -15C. Ensimmäinen 4km taajamassa, lämmöt ehti nousta n. 60C . Suorilta motarille ja vakkariin 110km/h, lämmöt nousi sitten n. 80C ja heitteli plus miinus pari astetta => kabiinissa suhteellisen viileää...
Sitten pois motarilta ja vähän reilummasti kenkää, olisko ollut parin kilsan veto luokkaa 4000rpm ja lämmöt alkoi pyörimään 93C ja 98C välissä. Eikä kyllä enään sitten laskeneet ajoi sitten taajamassa tai maantienopeuksilla. Ja kabiinissa luonnollisesti tarkeni.
Nyt sitten herää kysymys, että mikä tuolle padalle on "oikea" käyntilämpö ja mistä johtui että piti pakottaa lämpimäksi ja sitten näytti pelittävän oikein... Ei oikein sovi ainakaan perinteisen termarin oikkuiluksi mutta tässä onkin vissiin sähköisesti ohjattu tjsp.
Testilenkille kylmällä autolla, pakkasta -15C. Ensimmäinen 4km taajamassa, lämmöt ehti nousta n. 60C . Suorilta motarille ja vakkariin 110km/h, lämmöt nousi sitten n. 80C ja heitteli plus miinus pari astetta => kabiinissa suhteellisen viileää...
Sitten pois motarilta ja vähän reilummasti kenkää, olisko ollut parin kilsan veto luokkaa 4000rpm ja lämmöt alkoi pyörimään 93C ja 98C välissä. Eikä kyllä enään sitten laskeneet ajoi sitten taajamassa tai maantienopeuksilla. Ja kabiinissa luonnollisesti tarkeni.
Nyt sitten herää kysymys, että mikä tuolle padalle on "oikea" käyntilämpö ja mistä johtui että piti pakottaa lämpimäksi ja sitten näytti pelittävän oikein... Ei oikein sovi ainakaan perinteisen termarin oikkuiluksi mutta tässä onkin vissiin sähköisesti ohjattu tjsp.
Comment