Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530i N53 lämpenee hitaasti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • code_xi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 64
    • Kempele

    E60 530i N53 lämpenee hitaasti

    Elikkäs otsikon pirssi lämpiää sisältä mielestäni hivenen huonosti bensapadaksi ja piti suorittaa empiiristä tutkimusta aiheesta käyttäen salavalikon lämpömittaria:

    Testilenkille kylmällä autolla, pakkasta -15C. Ensimmäinen 4km taajamassa, lämmöt ehti nousta n. 60C . Suorilta motarille ja vakkariin 110km/h, lämmöt nousi sitten n. 80C ja heitteli plus miinus pari astetta => kabiinissa suhteellisen viileää...

    Sitten pois motarilta ja vähän reilummasti kenkää, olisko ollut parin kilsan veto luokkaa 4000rpm ja lämmöt alkoi pyörimään 93C ja 98C välissä. Eikä kyllä enään sitten laskeneet ajoi sitten taajamassa tai maantienopeuksilla. Ja kabiinissa luonnollisesti tarkeni.

    Nyt sitten herää kysymys, että mikä tuolle padalle on "oikea" käyntilämpö ja mistä johtui että piti pakottaa lämpimäksi ja sitten näytti pelittävän oikein... Ei oikein sovi ainakaan perinteisen termarin oikkuiluksi mutta tässä onkin vissiin sähköisesti ohjattu tjsp.
    Last edited by code_xi; 28-01-2012, 01:40.
    E60 530i LCI M-Sport 2007
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2098
    • *

    #2
    Testailin samaa omalla, tosin vanhemmalla mallilla, ja kyllä se pitäisi nousta ihan normi ajossakin 90c ilman huudattelua. Eli ääni vialliselle termarille...
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • -challenger-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 2150
      • L a h t i

      #3
      3litranen on vielä niin bensapihi että ei sitä lämpöenergiaa synny. Sun ei auta ku vaihtaa 545 tai 550

      Comment

      • code_xi
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 64
        • Kempele

        #4
        Originally posted by -challenger- View Post
        3litranen on vielä niin bensapihi että ei sitä lämpöenergiaa synny. Sun ei auta ku vaihtaa 545 tai 550
        No kieltämättä on jäänyt vähän harmittamaan kun ostaessa toinen vaihtoehto oli vielä vähän paremmin maustettu 550i... Ei olis tätäkään ongelmaa nyt.

        Ulkomaisilta foorumeilta vähän kaivelin tuota lämpöhommaa ja käsittääkseni tuon sähköisen termarin tarkoitus on mukauttaa käyntilämpöä tilanteen mukaan.

        Olisko kenelläkään tiedossa dokumentaatiota liittyen tähän lämmönsäätöön tai yleensäkääm N53:n sielunelämästä?
        E60 530i LCI M-Sport 2007

        Comment

        • VESiX
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 407
          • Kehä 1

          #5
          Juurihan me tällä foorumilla selviteltiin bensakoneisten käyntilämpötiloja ja termarin toimintaa perusteellisesti:



          Pätee varmaan LCI-malleihinkin?

          Comment

          • code_xi
            Bimmer Rookie
            • Feb 2009
            • 64
            • Kempele

            #6
            Originally posted by VESiX View Post
            Juurihan me tällä foorumilla selviteltiin bensakoneisten käyntilämpötiloja ja termarin toimintaa perusteellisesti:



            Pätee varmaan LCI-malleihinkin?

            Kiitän! Jostain syystä olen onnistunut tuon ketjun skippaamaan. Mutta tuo mahdollisesti viallinen vaihteiston termari ei allekirjoittaneen tapauksessa osu, pirssi on manuaaliaskilla.
            E60 530i LCI M-Sport 2007

            Comment

            • E39touring
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 203
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by code_xi View Post
              Elikkäs otsikon pirssi lämpiää sisältä mielestäni hivenen huonosti bensapadaksi ja piti suorittaa empiiristä tutkimusta aiheesta käyttäen salavalikon lämpömittaria:

              Testilenkille kylmällä autolla, pakkasta -15C. Ensimmäinen 4km taajamassa, lämmöt ehti nousta n. 60C . Suorilta motarille ja vakkariin 110km/h, lämmöt nousi sitten n. 80C ja heitteli plus miinus pari astetta => kabiinissa suhteellisen viileää...

              Sitten pois motarilta ja vähän reilummasti kenkää, olisko ollut parin kilsan veto luokkaa 4000rpm ja lämmöt alkoi pyörimään 93C ja 98C välissä. Eikä kyllä enään sitten laskeneet ajoi sitten taajamassa tai maantienopeuksilla. Ja kabiinissa luonnollisesti tarkeni.

              Nyt sitten herää kysymys, että mikä tuolle padalle on "oikea" käyntilämpö ja mistä johtui että piti pakottaa lämpimäksi ja sitten näytti pelittävän oikein... Ei oikein sovi ainakaan perinteisen termarin oikkuiluksi mutta tässä onkin vissiin sähköisesti ohjattu tjsp.
              Onko autosi manuaali vai automaatti?? Omassa E61 523iA 2006 täysin sama vaiva. Tuohon meikäläisen kyselyyn olikin Vesix laittanut linkin.

              Comment

              • E39touring
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 203
                • Janakkala

                #8
                Hitto kirjoitellaan samaan aikaan =)

                Comment

                • code_xi
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 64
                  • Kempele

                  #9
                  Näköjään...
                  E60 530i LCI M-Sport 2007

                  Comment

                  • code_xi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2009
                    • 64
                    • Kempele

                    #10
                    Lisätäämpä vielä tällainen huomio, että kiekkamittariin ei ilmesty "rajoitin"viivoja kylmänä käynnistettäessä. Tai siis en kyllä tiedä pitäisikö niitä ilmestyäkään, mutta muistaakseni joku sellaista väitti.
                    E60 530i LCI M-Sport 2007

                    Comment

                    • Raine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2603
                      • N/A

                      #11
                      ..........
                      Last edited by Raine; 16-05-2013, 20:21.
                      ///Motorporot

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        #12
                        N53/N54 sielun elämä ??

                        Originally posted by code_xi View Post
                        No kieltämättä on jäänyt vähän harmittamaan kun ostaessa toinen vaihtoehto oli vielä vähän paremmin maustettu 550i... Ei olis tätäkään ongelmaa nyt.

                        Ulkomaisilta foorumeilta vähän kaivelin tuota lämpöhommaa ja käsittääkseni tuon sähköisen termarin tarkoitus on mukauttaa käyntilämpöä tilanteen mukaan.

                        Olisko kenelläkään tiedossa dokumentaatiota liittyen tähän lämmönsäätöön tai yleensäkääm N53:n sielunelämästä?
                        tässä linkki http://wds.spaghetticoder.org/en/zin...110001-A06.htm
                        N53 ja N54 sielun elämään.
                        N54 tiedoista löytyy tuohon termarin toimintaan selitys.
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • E39touring
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 203
                          • Janakkala

                          #13
                          Onko autossasi webasto??

                          Comment

                          • code_xi
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2009
                            • 64
                            • Kempele

                            #14
                            Originally posted by E39touring View Post
                            Onko autossasi webasto??
                            Eipä ole... ainakaan tiedossa.
                            E60 530i LCI M-Sport 2007

                            Comment

                            • code_xi
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2009
                              • 64
                              • Kempele

                              #15
                              Dodiin... lisää kummallisuuksia. Ajoin auton pesuun, 10km taajamassa, lämmöt max 75C. Reipas puolituntia lämpimässä pesuhallissa ja pesun jälkeen sama matka kotiin, lämmöt jo heti lähdössä vajaata 90C... ja pysyi normiajossa reilussa 90C.

                              Jumittaako tuo termari jotenkin, vai onko joku lämpötila-anturi sökönä?

                              Ja vielä lisäys, nyt auto käynyt pihalla tyhjäkäyntiä n.20min kosteuden poistamiseksi, puhallus ja lämmöt täysillä. Vedenlämpö 83C. Ulkoilma -20C
                              Last edited by code_xi; 31-01-2012, 15:49.
                              E60 530i LCI M-Sport 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎