Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI 520dA N47 lämmöt? RATKAISTU POST 15

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    E60 LCI 520dA N47 lämmöt? RATKAISTU POST 15

    Moro,

    Pakkaset laski alle 20 asteen. tsekkailin piilovalikosta lämpöjä ja ei noussu kuin 60 asteen tietämille. Eberin kanssa n. 80 asteeseen. Vaihdoin päätermarin (N47:ssä ei olekaan EGR-termaria). Vaihdon jälkeen ajamaan ja lämmöt nousi 87-89 ja pysyikin siellä (ilman eberin apua), ulkona tuolloin -26ast. Ajoin auton parkkiin ja jätin käymään ilman paisarin korkkia jotta mahdolliset ilmat vielä tulisi pois. n. 15 min kuluttua lämmöt oli laskenut 60ast, eivät kä enää sen jälkeen nouseet yli 70 ast missään vaiheessa. Kysymys kuuluu, hajosiko uusi termari samantien vai eikö nämä kuulukkaan lämmitä tuollaisessa pakkasessa normaali lämpöön?

    Onko muilla N47 koneisilla vastaavia ongelmia?
    Last edited by poke; 06-02-2012, 08:16.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by poke View Post
    Moro,

    Pakkaset laski alle 20 asteen. tsekkailin piilovalikosta lämpöjä ja ei noussu kuin 60 asteen tietämille. Eberin kanssa n. 80 asteeseen. Vaihdoin päätermarin (N47:ssä ei olekaan EGR-termaria). Vaihdon jälkeen ajamaan ja lämmöt nousi 87-89 ja pysyikin siellä (ilman eberin apua), ulkona tuolloin -26ast. Ajoin auton parkkiin ja jätin käymään ilman paisarin korkkia jotta mahdolliset ilmat vielä tulisi pois. n. 15 min kuluttua lämmöt oli laskenut 60ast, eivät kä enää sen jälkeen nouseet yli 70 ast missään vaiheessa. Kysymys kuuluu, hajosiko uusi termari samantien vai eikö nämä kuulukkaan lämmitä tuollaisessa pakkasessa normaali lämpöön?

    Onko muilla N47 koneisilla vastaavia ongelmia?

    ei se tuo 535deekään nosta yli 70 asteen juuri lämpöjä. Täytynee pahvittaa keula umpeen ja teipata roudarilla munuaiset umpeen ja katsoa sen jälkeen mitä sanoo...

    Ja mulla kuitenkin kuluu soppaa 11 L/100km..
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • poke
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 3102

      #3
      Originally posted by Mlatvala View Post
      ei se tuo 535deekään nosta yli 70 asteen juuri lämpöjä. Täytynee pahvittaa keula umpeen ja teipata roudarilla munuaiset umpeen ja katsoa sen jälkeen mitä sanoo...

      Ja mulla kuitenkin kuluu soppaa 11 L/100km..
      Unohti kertoa, että omani on suomiauto, josta löytyy säleet jäähdyttimen edestä. ne näyttäis kyllä olevan kokonaan kiinni. Vieläkö sinne pitäis alkaa pahveja virittelemään?

      Ihmettelenkin lähinnä sitä että kun eilen laitoin uuden termarin niin hetken toimi kuten pitikin ja sitten toimi yhtä huonosti kuten vanhallakin.

      Kiva olis saada kuntoon ennenkuin lähden torstaina kainuuseen jossa on pakkasta reilu 30...
      Kulkineet/projektit:

      640D F06
      530iA E39
      635 CSi E24
      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by poke View Post
        Unohti kertoa, että omani on suomiauto, josta löytyy säleet jäähdyttimen edestä. ne näyttäis kyllä olevan kokonaan kiinni. Vieläkö sinne pitäis alkaa pahveja virittelemään?

        Ihmettelenkin lähinnä sitä että kun eilen laitoin uuden termarin niin hetken toimi kuten pitikin ja sitten toimi yhtä huonosti kuten vanhallakin.

        Kiva olis saada kuntoon ennenkuin lähden torstaina kainuuseen jossa on pakkasta reilu 30...
        Mulla on kans kesällä vaihdetut termarit mut en mä tiedä enään itsekään noiden kanssa kun ei ne näy ihan 90 astetta olevan kokoajan nuo lämmöt.
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by poke View Post
          Unohti kertoa, että omani on suomiauto, josta löytyy säleet jäähdyttimen edestä. ne näyttäis kyllä olevan kokonaan kiinni. Vieläkö sinne pitäis alkaa pahveja virittelemään?

          Ihmettelenkin lähinnä sitä että kun eilen laitoin uuden termarin niin hetken toimi kuten pitikin ja sitten toimi yhtä huonosti kuten vanhallakin.

          Kiva olis saada kuntoon ennenkuin lähden torstaina kainuuseen jossa on pakkasta reilu 30...

          Ne säleet ovat mekaaniset eli ajaessa tuulen mukaan ne on auki kuitenkin.
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            #6
            Originally posted by buksin-1 View Post
            Ne säleet ovat mekaaniset eli ajaessa tuulen mukaan ne on auki kuitenkin.
            ... jospa ny ei kuitenkaan. Eli aukeavat ilmanvirran mukanan? Höpö höpö.

            Ne lukittuvat auton käynnistyttyä ja jos liikaa lämpöä motissa tai ilmastointilaite vaatii kennolle raikastusta helteellä, ne aukeavat. Näistä läpistähän on juttua foorumilla.
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3102

              #7
              Originally posted by WarHead View Post
              ... jospa ny ei kuitenkaan. Eli aukeavat ilmanvirran mukanan? Höpö höpö.

              Ne lukittuvat auton käynnistyttyä ja jos liikaa lämpöä motissa tai ilmastointilaite vaatii kennolle raikastusta helteellä, ne aukeavat. Näistä läpistähän on juttua foorumilla.
              Näin minäkin niiden ajattelin toimivan. Näitähän ei välttämättä ole kaikissa malleissa, jos on esim jälkikäteen tuotu vaikka italiasta.
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • WarHead
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 774

                #8
                Originally posted by poke View Post
                Näin minäkin niiden ajattelin toimivan. Näitähän ei välttämättä ole kaikissa malleissa, jos on esim jälkikäteen tuotu vaikka italiasta.
                Mitäs tässon seurannu noita ritilöitä ja esiintymistiheyttä niin johtopäätös on se, että niitä on aivan satunnaisesti vaikkois tuotu Intiasta tai Siperiasta, ritilät löytyy tai ritilät ei löydy vaikka ois Cold Climate Version.
                Mutta käytännölliset ne on ja väittäisin, että kennot keulassa ovat puhtaammat ja pitempi-ikäisemmät ritilällisissä versioissa!
                E91 335iAT -08

                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                Comment

                • matti.mk
                  Newbiemmer
                  • Jan 2011
                  • 17
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by poke View Post
                  Moro,

                  Pakkaset laski alle 20 asteen. tsekkailin piilovalikosta lämpöjä ja ei noussu kuin 60 asteen tietämille. Eberin kanssa n. 80 asteeseen. Vaihdoin päätermarin (N47:ssä ei olekaan EGR-termaria). Vaihdon jälkeen ajamaan ja lämmöt nousi 87-89 ja pysyikin siellä (ilman eberin apua), ulkona tuolloin -26ast. Ajoin auton parkkiin ja jätin käymään ilman paisarin korkkia jotta mahdolliset ilmat vielä tulisi pois. n. 15 min kuluttua lämmöt oli laskenut 60ast, eivät kä enää sen jälkeen nouseet yli 70 ast missään vaiheessa. Kysymys kuuluu, hajosiko uusi termari samantien vai eikö nämä kuulukkaan lämmitä tuollaisessa pakkasessa normaali lämpöön?

                  Onko muilla N47 koneisilla vastaavia ongelmia?
                  Taitaa olla sama vika. Mulla 520d vm 2009, ja piilovalikon mukaan lämmöt pyörii noin 68 asteen seutuvilla. Kun laittaa webaston käymään rinnalla, lämmöt nousee n 80 -81 asteeseen, mutta ei siitä yli vaikka miten ajaisi. Peräkärryn vetämistä en vielä kokeillut.

                  Saitko lämmöt taas korkeammiksi uusilla termareilla? Olen itse miettinyt termareiden vaihtoa, mutta olisi hyvä kuulla vähän kokemuksia muilta.

                  Comment

                  • matti.mk
                    Newbiemmer
                    • Jan 2011
                    • 17
                    • Helsinki

                    #10
                    Tämän unohdin: Mulla on toisena autona X3 vm 2008 samalla 2 litran dieselillä, ja siinä lämmöt on noin 85 astetta myös pakkassäällä. Autossa on originaalitermarit. Ei kai E60 voi olla rakenteeltaan sellainen, että kone jäähtyy enemmän?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Originally posted by matti.mk View Post
                      Tämän unohdin: Mulla on toisena autona X3 vm 2008 samalla 2 litran dieselillä, ja siinä lämmöt on noin 85 astetta myös pakkassäällä. Autossa on originaalitermarit. Ei kai E60 voi olla rakenteeltaan sellainen, että kone jäähtyy enemmän?
                      Ei ole, termarit vaihtoon. Noita menee dieseleissä valitettavan paljon ja usein...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • da520_08
                        Newbiemmer
                        • Jan 2012
                        • 9
                        • Satakunta

                        #12
                        Mulla lämmöt N47:ssa kutakuinkin samat kuin muillakin eli +-jotain seitkyt. Koko kesä ja syksy mentiin siellä ysikympin tietämillä ja nyt kovilla pakkasilla laski alemmas. Eilen peitin hieman alaritilöitä (ylhäällä ne läpät) ja katsotaan josko alkaisi nostamaan lämpöjä ylemmäs. Kyllä tuollainen kirpeä >-20 astetta jäähdyttää melkoisen tehokkaasti ajoviimassa nesteitä. Ja kun kone käy vielä niin piheillä kierroksilla eikä joudu oikein tekemään töitä niin kylmänähän se käy.

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #13
                          Palatakseni noihin lämpöihin, niin teippasin tuon 535dn keulan niin että 4 cm alta auki tuo suu ainoastaan, munuaisetkin teipattu umpeen. Eka ajo lämmöt 96-100 astetta, poltotkin päällä kun auto nykii ja repii.

                          toinen ajo, lämmöt jotain 75 astetta, ajelen vain lyhyttä ajoa.

                          tuon jälkeen en oo enään seurannut kun menee vähän hukkaan tuo energia omalta kohdalta kun ne heiluu kuin järetön, ei noilla lämmöillä paljon rotia ole...

                          Pakkaset kokoajan yli 25 astetta-
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Grolsch
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 34
                            • Vantaa

                            #14
                            Mulla oli viime talvena lämpöongelmia omassa '09 520dA:ssa, ei nousseet lämmöt kovilla pakkasilla millään yli 70 asteen.

                            Syyllinen löytyi noista läpistä, niissä oli jokin vikakoodi päällä ja ilmeisesti silloin se tiputtaa niiden lukituksen pois. Tästä johtuen nehän aukeni ajossa vaikka ulkona oli -35 astetta. Huollossa nollasivat viat ja alkoi lämmöt nousee oikealle tasolla.

                            Äsken piti ihan tarkistaa ja -19 asteessa lämmöt oli 87 astetta.

                            Comment

                            • poke
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 3102

                              #15
                              Originally posted by matti.mk View Post
                              Taitaa olla sama vika. Mulla 520d vm 2009, ja piilovalikon mukaan lämmöt pyörii noin 68 asteen seutuvilla. Kun laittaa webaston käymään rinnalla, lämmöt nousee n 80 -81 asteeseen, mutta ei siitä yli vaikka miten ajaisi. Peräkärryn vetämistä en vielä kokeillut.

                              Saitko lämmöt taas korkeammiksi uusilla termareilla? Olen itse miettinyt termareiden vaihtoa, mutta olisi hyvä kuulla vähän kokemuksia muilta.
                              No niin ongelma ratkaistu . Koska en hoksannut muuten miten ko. termari oikein toimii, niin keitin vanhan termarin kattilassa, kuten ennenvanhaan oli tapana. Seurasin termaria, kun vesi alkoi lämmetä kattilassa ja huomasin että termarin päästä nousee tappi. Silloin tajusin että se tappi pakottaa sulkulautasen auki jousta vasten. Siitä tulikin mieleen että olisiko sittenkin käynyt asentajalla(katsoin peiliin) asennusmoka? No eikun lauantaiaamuna purkamaan. Kun otin alavesiletkun pikaliittimestä auki niin jo silloin huomasin että termari vuotaa, koska vettä valui ns. termarin läpi ihan jonkun verran. Termarin koppa aujki, termari tarkasteltavaksi. Havaitsin sen olevan silmämääräisesti kunnossa ja eikun takaisin. Tällä kertaa niin päin että asetin termarin ensin kansi osaan niin, että termarin tappi oli varmasti sille tarkoitetetussa reiässään. Sitten uudet nesteet sisään, ilmaus ja koeajolle. Ulkona-32,5 ja vajaa 10km niin lämmöt oli jo 89:ssä. Su aamuna uusi testi ja edelleenkin pelasi. Jopa kyläajossa lämmöt kesti 85 paikkeilla. Eli ratkaisuksi jäi se että olin asentanut edellisellä kerralla termarin jotenkin huonosti ja se kerran auettuaan jäi vuotamaan.
                              Kulkineet/projektit:

                              640D F06
                              530iA E39
                              635 CSi E24
                              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎