Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suosituksia E60 kesärenkaiksi 18"-koossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemaristi74
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 38
    • Uusimaa

    #31
    Pitää sen verran kompata mitä MSam tuossa kirjoittaa, että itse olen aina lähtenyt näissä rengasvalinnoissa katsomaan kokonaisuutta, siis vannetta ja rengasta. En ole koskaan lähtenyt siitä ajatuksesta, että pitää olla joku tietty tuumakoko ja sitten persaukisena päädyn ajamaan plingplongeilla.

    Jos lompsa on lyönnissä niin tätä ongelmaa ei tietysti synny mutta itse haluan ajaa mielummin laadukkailla renkailla, jotka säilyttävät ominaisuutensa mahdollisimman hyvin myös kuluneena vaikka sitten joutuisin tinkimään ulkonäöstä.

    Hanskuukeista ei ole kokemusta, ehkä olen vain rajoittunut kun en ole moisia uskaltanut koskaan koittamaan omassa autossa :think. Muita halvempia kuten Dunloppia olen koittanut ja todennut juuri ongelmaksi käyttäytymisen kuluneena. Tässäkin todettakoot se, etten koskaan aja renkaita edes merkkiin asti. Summa summarum, ääni Michelin, Continental akselille ja sieltä sitten E60 ollessa kyseessä malliston ylpäästä sopiva malli niin ei tarvitse katua.
    Antti

    Comment

    • y95sjave
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 32
      • Sipoo

      #32
      Hankookeista tulee tosiaan keskustelua. Nehän eivät enää ole edes mitkään halpisrenkaat jos joskus ovat olleet, ainakaan tuo V12.

      Eräästä rengasliikkeestä kysyin hintoja, niin asennettuna 245/40 R18
      Hankook Ventus V12 EVO maksaa 870€,
      Continental ContiSportContact 5 (kantavuus 93, ei taida riittää) 850€,
      Continental ContiSportContact 3 (kantavuus 97 XL) 890€.

      Nokian Z G2:kin maksaisi esim. rengas-onlinessä vähemmän kuin Hankook. Eli Hankook alkaa olla täysin laatumerkkien tasolla hinnaltaan. Rengasliikkeen myyjä sanoi kovasti taksimiesten hakevan 500-bemareihinsa Hankook S1:stä pienemmässä koossa, kuulemma kestävät sen mitä kalliimmat merkit. Sanoi ajomelun kasvavan näissä paremmissa merkeissä (ainakin Nokian) verrattuna Hankookkeihin.

      On se vaikea valinta. Camskills voisi olla sopivasti halvempi kauppa tilata noi hankookit, mutta tuo koko on "out of stock" eikä mitään tietoa koska tulee lisää. Muissa sitten hintataso on sama paremmillakin merkeillä.
      - BMW 530d M-Sport 9/04

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #33
        Originally posted by y95sjave View Post
        Hankookeista tulee tosiaan keskustelua. Nehän eivät enää ole edes mitkään halpisrenkaat jos joskus ovat olleet, ainakaan tuo V12.

        Eräästä rengasliikkeestä kysyin hintoja, niin asennettuna 245/40 R18
        Hankook Ventus V12 EVO maksaa 870€,
        Continental ContiSportContact 5 (kantavuus 93, ei taida riittää) 850€,
        Continental ContiSportContact 3 (kantavuus 97 XL) 890€.

        Nokian Z G2:kin maksaisi esim. rengas-onlinessä vähemmän kuin Hankook. Eli Hankook alkaa olla täysin laatumerkkien tasolla hinnaltaan. Rengasliikkeen myyjä sanoi kovasti taksimiesten hakevan 500-bemareihinsa Hankook S1:stä pienemmässä koossa, kuulemma kestävät sen mitä kalliimmat merkit. Sanoi ajomelun kasvavan näissä paremmissa merkeissä (ainakin Nokian) verrattuna Hankookkeihin.

        On se vaikea valinta. Camskills voisi olla sopivasti halvempi kauppa tilata noi hankookit, mutta tuo koko on "out of stock" eikä mitään tietoa koska tulee lisää. Muissa sitten hintataso on sama paremmillakin merkeillä.
        onpas hinta noussut ...eli nythän se on sitten vissiin merkkirengas tämäkin, eikä siis voi olla huonompi kuin misukka tai nokialainen
        Maksoin 2010 toukokuussa 650 euroa alle laitettuna Haaparannassa. Suomesta ei silloin tuota löytänyt Oulun seudulta ollenkaan. Hinta olis ollut muistaakseni vajaa 50 euroa kalliimpi Suomessa.

        Rohkeasti vaan Hankkarit alle, vaikka nuo nyt näköjään pyörii samoissa hinnoissa "merkkirenkaiden" kanssa niin kulutuskestävyys on parempi. Täälläpäin muutamaa taksimiestä jututtanut, joilla evo 12 ja he kulutuskestävyydestä samaa mieltä.

        EDIT: Kilautinpa Haaparantaan ja päivän hinta k110 evo v12, 245/40-18 asennettuna 712 EUR. Vertailun vuoksi Camskillissa näyttää setin hinnaksi tulevan päivän kurssilla 605 euroa + toimituskulut (paljonko lienevät?) + asennus (olisko 50-60 ekeä?) eli aika samoihin mennään Haaparannan kanssa. En huomannut KMDäckiltä kysyä paljonko maksaa pelkät kumit Suomeen toimitettuna.
        Last edited by Pex; 15-03-2012, 14:39.
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • Bemaristi74
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 38
          • Uusimaa

          #34
          Kannattaa hintoja kysellessä pitää mielessä, että miltei kaikki Suomessa toimivat jälleenmyyjät (ainakin isommat ketjut) ovat jonkun rengasvalmistajan kanssa tehnyt sopimuksen tai ovat jopa samaa organisaatiota ja näin hinnoissa eri valmistajien kesken voi olla merkittäviä eroja. Tämän tietysti jo tiesittekin, tuli vain mieleen...
          Antti

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            #35
            Eipä noi Hankookit ihan paskoja varmaankaan ole. BMW on valinnut uuden ykkössarjan ensiasennusrenkaaksi Hankookin (Hankook Ventus Prime).
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              #36
              Originally posted by Fabsu View Post
              Eipä noi Hankookit ihan paskoja varmaankaan ole. BMW on valinnut uuden ykkössarjan ensiasennusrenkaaksi Hankookin (Hankook Ventus Prime).
              bmw valitsi myös run flatit.. ok, hankookit tulossa tännekin. Uskon että kelpo renkaat.

              Comment

              • MSam
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 181
                • Länsi-Suomi

                #37
                Originally posted by Pex View Post
                ...mutta ehkäpä havainnoit renkaiden käyttäytymistä niin paljon tarkemmin, että saat rekisteröityä noita ei-toivottuja ominaisuuksia
                Tarkaksi on haukuttu. Ehkä persosastolla on niin vähän rasvaa, että tuntuma on herkkä? Ihmiset kiinnittävät eri asioihin huomiota ja eri painotuksilla. Itselleni rengasasiat ovat siellä kärkipäässä. Osittain tästä syystä en käytä talvella DSC:tä, koska se pilaa auton ajettavuuden ja estää hyvän renkaan ominaisuuksien hyödyntämisen.

                Kun aikanaan vaihdoin E46:n ensiasennus Conti SportContactit uudempiin (korvaava malli, uutta versiota, kuvio vähän erilainen), niin sen huomasi kyllä ohjauksessa erityisesti. Meni huonompaan suuntaan (tuli hyvin pieni viive ohjausvasteeseen), mikä ihmetytti. Vaikka sekään ei ollut huono rengas, mutta ne ensiasennusrenkaat olivat siihen alustaan lähes täydelliset. Saman arvion esitän myös PS2:n sopivuudesta juuri 245/40R18 kokoisena E60:lle.

                Erilaisilla (-merkkisillä) renkailla on huomattavia vaikutuksia auton ajettavuuteen, vaikkei hakisikaan mitään sekunnin kymmenyksiä radalla tai viimeisiä senttejä jarrutusmatkasta. Se, onko niillä merkitystä omalla kohdalla, on jokaisen oma asia. Itse myin pois auton mukana tulleet RSi kitkat, jotka pilasivat auton ajettavuuden. Tilalle ostamani Contin CVC5:t ovat taas todella sopivat auton alustaan.

                Niin tai näin, niin ajakaa ne uudet renkaat sisään. Sillä saa reilusti lisää kilometrejä, erityisesti vääntävillä ja automaatilla varustetuilla koneilla.
                E60 523i

                E10 kiitos ei.

                Comment

                • Balle
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3413
                  • UKI, Suomen New York

                  #38
                  Monesta sun yllä kirjoittamasta asiasta olen samaa mieltä (renkaissa on eroja ja helposti pilaa hyvän auton ajo-ominaisuudet laittamalla vääränkokoiset tai paskat renkaat alle, mutta tämä kommentti:


                  Originally posted by MSam View Post
                  ...tästä syystä en käytä talvella DSC:tä, koska se pilaa auton ajettavuuden ja estää hyvän renkaan ominaisuuksien hyödyntämisen.
                  Ei herranjumala!! Mikä vitun teiden schumacher sinäkin olet???
                  Toivottavasti et liukastele sillä penarillas mua vastaan.

                  Kyllä minäkin ajelen joskus DSC pois päältä mutta ei kai nyt joka helvetin ajokilometri ole joku EK missä haetaan täydellistä ajolinjaa...!?
                  Ajonautinto on muutenkin tälläisessä lukottomassa reilusti vääntävällä moottorilla varustetulla painavalla autolla muutenkin todella kaukana liukkaalla kelillä.
                  Esim. E31:ssä identtinen rengastus ja lukkoperä niin käyttäytyminen liukkaalla on kuin toiselta planeetalta. Johdonmukaista ja ennakoitavaa.
                  Tuolla vitosella toinen takarengas alkaa mitään ilmoittamatta vollottaa tyhjää eikä sitä huomaa muusta kuin että nopeusmittari nousee vinhaa vauhtia ja yhtäkkiä koko auto on aivan levoton... ajonautinto my ass...

                  Tilasin tänään noi paskat Hankookit (K110 evo V12) 245/35/19 ja 275/30/19. Tasan tonnin oli paikallisessa liikkeessä vanteille jumpattuna.
                  Possuja ja Bemareita

                  Comment

                  • MSam
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 181
                    • Länsi-Suomi

                    #39
                    Originally posted by Balle View Post
                    ...mutta tämä kommentti...

                    Ei herranjumala!! Mikä vitun teiden schumacher sinäkin olet???
                    Toivottavasti et liukastele sillä penarillas mua vastaan.

                    Kyllä minäkin ajelen joskus DSC pois päältä mutta ei kai nyt joka helvetin ajokilometri ole joku EK missä haetaan täydellistä ajolinjaa...!?
                    Tavoite on juuri olla liukastelematta ja ajaa siten, ettei tuota DSC:tä edes tarvitsisi (jos olisi päällä). En siis suinkaan ulosmittaa turvallisuutta, vaan ajan jouhevasti ja tasaisesti. Olisi pitänyt vähän tarkentaa. Eli: DSC pilaa esimerkiksi sohjossa, kadunkulmissa ja pitkissä tasaisissa kaarteissa ajettavuutta. Mikään ei ole ärsyttävämpää tai tyhmempää, kuin se, että DSC ryhtyy (täysin turhaan) jarruttamaan moottoritien liukkaalla kiihdytysrampilla.

                    Kesällä DSC on enemmän kuin paikallaan, jos tulisi joku todellinen äkkitilanne. Ei ole koskaan häirinnyt tai puuttunut peliin (eikä ole ihme). Kiihdytyksissä isolla vaihteella (juuri lumisella tiellä) ilman DSC:tä on vain luonnollisempi olo.

                    Mutta jos tiivistän yhdellä lauseella, niin:

                    Parempi pieni luisto, kuin pieni DSC:n käskyttämä jarrutus keskellä kiihdytysramppia. Tämä oli DSC-maininnan pointti. Haluan tietää, mikä on oikeasti tuntuma tiehen, enkä olla DSC:n armoilla. Näin ei se kuuluisa liukas keli pääse yllättämään...
                    E60 523i

                    E10 kiitos ei.

                    Comment

                    • Pex
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 353
                      • Kuusamo

                      #40
                      Originally posted by MSam View Post
                      Tavoite on juuri olla liukastelematta ja ajaa siten, ettei tuota DSC:tä edes tarvitsisi (jos olisi päällä). En siis suinkaan ulosmittaa turvallisuutta, vaan ajan jouhevasti ja tasaisesti.


                      en tiä millanen kuru olet pitämään talvella tuon raskaan lullasi aurausviittojen välissä...ite kun olen muutaman kerran ns. normiajossa ottanut tuosta nuhapumpustani DSC:n pois päältä niin ei montaa lumista/jäistä mutkaa tarvi mennä niin jo on lulla poikittain koko ajan vaikka yrittäis kuinka varovasti mennä. 360 astettakin mentiin tuossa talvella kun otin työmaalle saapuessani varsin nuo härpättimet päältä ja kaarsin tuohon parkkikselle. Työkaverit kattelivat kahvihuoneen ikkunasta ja oli kuulemma lopultakin pemarikuskilta odotettava oikeanlainen näyttävä saapuminen , on muuten villi tunne olla matkustajana kuskin paikalla tuon kokosessa autossa. Lieneekö sitten ajotyylini muokkautunut ja tottunut noiden luistonestohienouksien mukaiseksi? Eli jos niitä autossa ei olisi niin pysyisi kuitenkin lapasessa :think. Joka tapauksessa ajotyylini on erittäin rauhallinen.

                      ...eli nyt ymmärrän tuon tarkan rengashavainnointisi tarpeuden.

                      Siinä komppaan, että sohjoisissa rinteissä esimerkiksi tuosta ei ole kuin haittaa, koska auto ei suostu liikkumaan mihinkään. Sama juttu jos raskaan peräkärryn kanssa yrittää talvella peruttaa ylämäkeen vähänkin liukkaalla alustalla. Silloin DCS pois päältä jotta vähän sutii ja ylipäänsä liikkuu, mutta silloin puhutaankin ihan kävelyvauhdeista.
                      Nykyään mennään Volkkarilla

                      Ex. E61 520dA 2006

                      Comment

                      • Balle
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 3413
                        • UKI, Suomen New York

                        #41
                        Originally posted by Pex View Post
                        en tiä millanen kuru olet pitämään talvella tuon raskaan lullasi aurausviittojen välissä...
                        Kunhan selittää lämpimikseen...

                        Originally posted by Pex View Post
                        Siinä komppaan, että sohjoisissa rinteissä esimerkiksi tuosta ei ole kuin haittaa, koska auto ei suostu liikkumaan mihinkään. Sama juttu jos raskaan peräkärryn kanssa yrittää talvella peruttaa ylämäkeen vähänkin liukkaalla alustalla. Silloin DCS pois päältä jotta vähän sutii ja ylipäänsä liikkuu, mutta silloin puhutaankin ihan kävelyvauhdeista.
                        Joo, sohjossa hitaassa vauhdissa ymmärrän mutta kyllä tälläinen malmikassa avoimella perällä on aivan jäätävä paska ajaa liukkaalla.
                        En kyllä ymmärrä miten joku viitsii ajaa 100% ajasta (etenkin isoilla suorilla teillä) DSC pois päältä. Siinä käy lukottomalla vehkeellä herkästi niin että poimii jotain jalkatilasta ja kun nostaa pään ylös niin auto on poikittain eikä mitään varoitusta ole tullut. Lukollinen kuitenkin irtoaa loogisesti ja sen tuntee kun kummatkin pyörät alkaa lyömään tyhjää.

                        Toki ymmärrän tuon DSC pois kytkemisen jos yrittää pitää vähän hauskaa tms. mutta en käsitä miten joku ajaa muka koko aika se pois päältä. Ei kai niitä turvavöitäkään tarvi pitää päällä kun on niiiin hyvä kuski!?

                        Ihan samanlaiset havainnot tuosta käyttäytymisestä kuin sulla Pex.
                        Niin ja mulla on alla ollut tämän talven bränikät Nokian Hakka 7 nastat joten ei pitäisi ainakaan renkaista olla tuo kiinni.
                        Last edited by Balle; 16-03-2012, 14:35.
                        Possuja ja Bemareita

                        Comment

                        • Fabsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1754

                          #42
                          Kesällä DSC päällä ja talvella off? WTF? No kukin tyylillään...
                          Originally posted by MSam View Post
                          Tavoite on juuri olla liukastelematta ja ajaa siten, ettei tuota DSC:tä edes tarvitsisi (jos olisi päällä). En siis suinkaan ulosmittaa turvallisuutta, vaan ajan jouhevasti ja tasaisesti. Olisi pitänyt vähän tarkentaa. Eli: DSC pilaa esimerkiksi sohjossa, kadunkulmissa ja pitkissä tasaisissa kaarteissa ajettavuutta. Mikään ei ole ärsyttävämpää tai tyhmempää, kuin se, että DSC ryhtyy (täysin turhaan) jarruttamaan moottoritien liukkaalla kiihdytysrampilla.

                          Kesällä DSC on enemmän kuin paikallaan, jos tulisi joku todellinen äkkitilanne. Ei ole koskaan häirinnyt tai puuttunut peliin (eikä ole ihme). Kiihdytyksissä isolla vaihteella (juuri lumisella tiellä) ilman DSC:tä on vain luonnollisempi olo.

                          Mutta jos tiivistän yhdellä lauseella, niin:

                          Parempi pieni luisto, kuin pieni DSC:n käskyttämä jarrutus keskellä kiihdytysramppia. Tämä oli DSC-maininnan pointti. Haluan tietää, mikä on oikeasti tuntuma tiehen, enkä olla DSC:n armoilla. Näin ei se kuuluisa liukas keli pääse yllättämään...
                          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                          e30 318i -88

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #43
                            Originally posted by Balle View Post
                            Toki ymmärrän tuon DSC pois kytkemisen jos yrittää pitää vähän hauskaa tms. mutta en käsitä miten joku ajaa muka koko aika se pois päältä. Ei kai niitä turvavöitäkään tarvi pitää päällä kun on niiiin hyvä kuski!?
                            Luulempa, että ajot keskittyy pk seudulle. Mulla myös tapana napata dsc offille, jos on lumipeite. Polkimesta löytyy asentoja muitakin kuin on ja off ja sehän on juuri sitä ajamisen iloa kuin voi pienessä luistossa viedä koko ajan ja tuntea renkaiden toiminnan. En ymmärrä miksi tämä nyt olisi niin vaikeaa kun 80-luvulla kaikki oli käytännössä pakotettu ajamaan ilman dsc:tä, oli auto iso tai pieni. Onko nykykuskit huonompia?

                            Ja mitä taas renkaisiin tulee, niin renkaissa on huomattavaa eroa miten lähtee taipumaan mutkaan. Nykytrendi suosii rauhallista ja aliohjaavaa rengasta -->ei hyvä! Erittäin tylsä ajettava. Tästä ei saa tietoa oikein rengastesteitäkään, miten herkkä tuntuma on. Renkaan laiskuutta voi kompenoida ainakin teoriassa rengaskulmilla, mutta kuka näin tekisi..
                            Last edited by Vanquish; 16-03-2012, 17:28.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by y95sjave View Post
                              Terve,

                              olisiko antaa suosituksia kesärenkaiksi 530d E60:lle vakiokoolle 245/40/18 M-Sport-alustalla? Kriteereinä hinta/laatusuhde, ajettavuus, hiljaisuus, kestävyys jne. Normirenkaat käy ilman runflatteja.

                              Kesärengastesteissä ei ole sellaisia malleja joita saisi tuon kokoisena, sen takia kyselen kokemuksia tuolla autolla ja renkaiden toimivuutta varsinkin Suomen surkeilla teillä. Isompienkin renkaiden omistajat kommentoikaa, koska varmaan jotain osviittaa saa niistäkin.

                              Entisessä autossani oli Nankangin NS-2, ok renkaat muuten mutta eivät kestäneet kuin kahden kesän verran (n. 20000km maantieajoa). Nyt voisi satsata johonkin laadukkaampaan merkkiin, jotta kestäisivät ainakin kolmen kesän ajon...
                              Ne "laadukkaammat" itse asiassa kestävät itse asiassa varmuudella vähemmän kuin nuo NS2:et, ei suinkaan enempää.
                              Nykyään ei ole mikään ihme että korkean nopeusluokan runsaasti pehmeää silicaa sisältävä 18" "premiumrengas" voi olla loppu jo alle 15tkm:n ajolla.

                              Comment

                              • Bemaristi74
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 38
                                • Uusimaa

                                #45
                                Originally posted by Balle View Post
                                Siinä käy lukottomalla vehkeellä herkästi niin että poimii jotain jalkatilasta ja kun nostaa pään ylös niin auto on poikittain eikä mitään varoitusta ole tullut.
                                Tähän voisi todeta kuten eräs kuuluisa ajattelia tuolla muutama vastaus sitten: "Toivottavasti et liukastele sillä penarillas mua vastaan."
                                Antti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎