Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI:n ohjaustehostimen jäähdytin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E61 LCI:n ohjaustehostimen jäähdytin

    Johan tuolla autolla toista viikkoa ehtikin ajaa ilman ongelmia.
    Aloin tänään huvikseni purkamaan alustan suojamuoveja irti, että näkee mitä on syönyt ja sieltähän löytyi öljyvuoto.
    Sain paikallistettua vuodon ohjaustehostimen jäähdyttimeen (17117572806), siellä oli alumiiniputkessa pieni reikä.
    Onko kukaan vaihtanut tuota jäähdytintä / osaako kukaan sanoa siihen tulevien liittimien aukaisusta, onko mitään erityistä huomioitavaa?
    Muoviset liittimet kun ovat, niin ei kehtaisi kokeilemalla lähteä yrittämään, jos niissä on joku spesiaalitapa aukaista.

    Jäähyn vaihto näyttäisi kohtuu suoraviivaiselta, mitä nyt joutuu aika paljon purkamaan tavaraa tieltä pois.

    Saakohan tuota jäähyä ostettua mistään muualta kuin merkkiliikkeestä?

    Auto on -08 530i manuaali, ilman aktiiviohjausta.
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    ohjaustehostimen öljyjäähdytin

    Originally posted by Juggie View Post
    Johan tuolla autolla toista viikkoa ehtikin ajaa ilman ongelmia.
    Aloin tänään huvikseni purkamaan alustan suojamuoveja irti, että näkee mitä on syönyt ja sieltähän löytyi öljyvuoto.
    Sain paikallistettua vuodon ohjaustehostimen jäähdyttimeen (17117572806), siellä oli alumiiniputkessa pieni reikä.
    Onko kukaan vaihtanut tuota jäähdytintä / osaako kukaan sanoa siihen tulevien liittimien aukaisusta, onko mitään erityistä huomioitavaa?
    Muoviset liittimet kun ovat, niin ei kehtaisi kokeilemalla lähteä yrittämään, jos niissä on joku spesiaalitapa aukaista.

    Jäähyn vaihto näyttäisi kohtuu suoraviivaiselta, mitä nyt joutuu aika paljon purkamaan tavaraa tieltä pois.

    Saakohan tuota jäähyä ostettua mistään muualta kuin merkkiliikkeestä?

    Auto on -08 530i manuaali, ilman aktiiviohjausta.
    ohjaustehostimen jäähdytin 2eri mallia ?? esim. täältä http://seekpart24.com/bmw/5-touring-...ring-pu-100199

    öljyputket irroitetaan puristamalla muovi holkkia letkun suuntaisesti näillä pihdeillä http://www.werkzeug-vertrieb.de/Werk...8289::874.html

    näitä samoja pihtejä oli muistaakseni biltemassa
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Juggie
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 199
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by e46touring View Post
      ohjaustehostimen jäähdytin 2eri mallia ?? esim. täältä http://seekpart24.com/bmw/5-touring-...ring-pu-100199

      öljyputket irroitetaan puristamalla muovi holkkia letkun suuntaisesti näillä pihdeillä http://www.werkzeug-vertrieb.de/Werk...8289::874.html

      näitä samoja pihtejä oli muistaakseni biltemassa
      Kiitoksia tiedoista

      Tuo toinen jäähdytinmalli on ilmeisesti käytössä aktiiviohjauksen kanssa.

      Pitääpä katsella biltemasta nuo pihdit

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #4
        Jos nuo liittimet ovat samantyyppisiä, kuin oheisissa kuvissa, niin ne saa kyllä ihan käsin auki painamalla muoviholkin liittimen sisään. Holkki avaa liittimen metalliklipsit. Ongelma vain tahtoo olla, että liittimen sisään metallikynsien alle on kertynyt moskaa, joka estää niiden painumisen alas. Asiassa auttaa, kun liittimen sisään ensin suihkauttaa vaikka jarrukliineriä ja paineilmaa, ja sitten jotain voiteluainetta.

        KLIK 1
        KLIK 2
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Juggie
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 199
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Jos nuo liittimet ovat samantyyppisiä, kuin oheisissa kuvissa, niin ne saa kyllä ihan käsin auki painamalla muoviholkin liittimen sisään. Holkki avaa liittimen metalliklipsit. Ongelma vain tahtoo olla, että liittimen sisään metallikynsien alle on kertynyt moskaa, joka estää niiden painumisen alas. Asiassa auttaa, kun liittimen sisään ensin suihkauttaa vaikka jarrukliineriä ja paineilmaa, ja sitten jotain voiteluainetta.

          KLIK 1
          KLIK 2
          Pitääpä käydä vielä ihmettelemässä noita liittimiä montun päällä, kunhan on tilaisuutta, mutta muistelisin, että ei ne ihan tuollaisilta näytä.
          Ei äkkiseltään löytänyt Bilteman nettisivuilta vastaavia pihtejä ja ei kehtaisi tuollaisen operaation takia hommata noin kalliita pihtejä.

          Tuossa e46touringin laittamassa linkissä olevat jäähyt ei varaosanumeroiden perusteella sovi tuohon minun autoon, vaikka sivuilla niin väitetäänkin.
          Nuo sivujen jäähyt on N52 koneiseen (17217559960), mutta N53-koneiseen (17117572806) on RealOEM:n mukaan eri osat.
          Ne kyllä on saman näköiset, että en tiedä onko käytännössä mitään eroa. :think

          Comment

          • Juggie
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 199
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            Vaihdoin pari viikkoa sitten tämän jäähdyttimen, uuden hommasin Schmiedmannilta
            Vanhassa oli neulan terävän pään kokoinen reikä ja siitä pikkuhiljaa tihkui. Veikkailtiin valmistusviaksi, kun ei siihen mikään ole osunut ja eikä ole mihinkään päässyt hankaamaan.

            Itse vaihto ei ollut kovinkaan paha homma, mitä nyt tein itselle turhan hankalaksi etupuskurin irroituksen.

            Vaihto menee jokseenkin seuraavasti:
            1. Irroita konetilan etuosassa oleva pelti, jossa on konepellin lukitus.
            2. Irroita etupuskuri

            3. Poista syylärin ilmanohjaimet
            4. Laita letkupuristimet, jos et halua kaiken vanhan öljyn valuvan maahan
            5. Irroita öljylinjojen pikaliittimet, mitään erikoistyökaluja ei tarvita:

            [2) Quick-connect coupling with indication pins]
            Click image for larger version

Name:	20120518_123035.jpg
Views:	1
Size:	56.6 KB
ID:	4824786
            Click image for larger version

Name:	20120518_115831.jpg
Views:	1
Size:	58.0 KB
ID:	4824785
            6. Irroita jäähdytintä pitävä yksi ruuvi ja syylärin kuskin puolella oleva muovikiinnike.
            Jäähdytin lähtee nyt pienelle keplottelulla irti, kuskin puolella syylärissä on tukimuoveja, joiden ohi toinen syylärin putki pitää saada.
            Click image for larger version

Name:	20120518_123708.jpg
Views:	1
Size:	63.9 KB
ID:	4824784
            7. Kokoa käänteisessä järjestyksessä ja lisää öljyt

            Vanhasta saisi joku edullisesti ja pienellä vaivalla varaosan

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎