Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d imupuoli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    530d imupuoli

    Tuossa männäviikolla kävin penkissä jarruttelemassa oman katiskani niin nyt jälkispekulointina aloin miettimään tuota ko. auton imupuolta...miten asiasta enempi ymmärtävät onko mitään syytä alkaa muokkaamaan tuota alkuperäistä ilmansuodatinkoteloa.

    Autosta jarrutettu 255/580 renkailta ilmamäärämittari poistettuna ja mun ymmärtääkseni kartat pikkasen rikkaalla, ei kummiskaan savuttanu mahottomia...nyt poistin sen ilmanputsarikotelon kannen ja saa varmasti tarpeeks (kuumaa) ilmaa niin se vähäinenkin savutus loppu ja auto toimii muutenkin vieläkin paremmin/herkemmin.

    Vakiona kummiskin imee sen hankalan näkösen kotelon ja tätterön läpi sieltä jostain lampun takaa sen ilman :think

    Entä onko esim 535d:ssä samanlaiset putsarit yms..?
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by Saarikoski View Post
    Entä onko esim 535d:ssä samanlaiset putsarit yms..?
    535d:ssä on eri putsari, omassa kotelossaa ABS-pumpun tilalla,
    niissä ABS-pumppu on kuskinpuoleisessa kulmassa.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #3
      .
      Miksi ilmamäärämittari on poistettu ?
      Millä perusteella syöttöä sitten säädetään ?
      Vakiot putsarit yleensä riittää kunnossa ollessaan hyvin ja paljon pidemmälle, mitä vakiosta tekniikasta muuten saa irti.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • Saarikoski
        R.I.P.
        • Feb 2005
        • 726
        • KOKKOLA

        #4
        Originally posted by tuikku View Post
        .
        Miksi ilmamäärämittari on poistettu ?
        Millä perusteella syöttöä sitten säädetään ?
        Vakiot putsarit yleensä riittää kunnossa ollessaan hyvin ja paljon pidemmälle, mitä vakiosta tekniikasta muuten saa irti.
        Koittakaa jaksaa lukee

        Miksi ilmamäärämittari on poistettu ?
        Ilmamäärämittari on poistettu väliaikasesti ja luultavasti lopullisesti sen takia, koska ilmeisesti oli rikki...aika yllättävää...näytti täys veto päällä liian pieniä imuilmamääriä ja tämän takia moottorinohjaus ei antanu tarpeeks ruokaa jne...tehot liian pienet..

        Millä perusteella syöttöä sitten säädetään ?
        Niin...eikös diisselissä säädetä seosta nimenomaan kaasupolkimella, yhtä paljon ymmärrän tuosta ohjelmoinnista ku sika tuulimyllystä, mutta kun nuo oletusarvot ja kaikki muu on kunnossa niin ton ilmamäärämittarin tehtäväks jää enää hienosäätö ja seoksen optimointi, mun autossa ei oo hiukkaspoltinta joka vois mennä tukkoon ja seos on nyt ihan semisti liian rikkaanpuolella, eli ainoaks miinukseks jää mahdollinen voimasavu...palamaton diisseli, tämähän kummiski aiheuttaa sen muutaman lisähevosenki samalla eli sama efekti ku vanhemmasta diisseliautosta vääntää syöttöä lisää pumpusta tai lisää suuttimen aukioloaikaa...HUOM! Kummiskaan auto ei pöllytä mun mielestä yhtään enempää ku ennen ja normiajossa putkesta ei tule mitään...
        Ja mites hirveen vähän tunnen tuota diisselitekniikkaa, mutta mites nuo vähän vanhemmat diisselit toimii ilman ilmämäärämittaria??
        Kulutuslukemat oli 170km matkalla mennentullen sama 5.5 eli ei lisäntyny myöskään kulutus..
        Näillä perusteilla en meinaa ilmamäärämittaria uutta ikinä tuohon luultavasti laittaakaan, koska mitää hyötyä en siinä nää..

        Niin noi potsarit...juu no se on hyvä jos riittää, on tuo nyt kummiski jonkinlainen tehonlisäys ja joku nero varmaan osais laskea montako % enempi ilmaa tarvitaa, että saa melkeen 50% enempi koneesta irti...mut ehkä vaan koitetaan pitää putsarit puhtaampana nii riittää..

        Comment

        • k-mikko
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 39

          #5
          Juu ja eikös "liika" ahtimelle tuleva ilmamäärä hieman sekoita johdinsiipien toimintaa.. tiedä miten pemareissa on mutta muissa merkeissä huomannut sellasia vivahteita.. varsinkin näissä tapauksissa kun on imupuolta avarrettu vasta softauksen jälkeen..

          Comment

          • exautisti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1267
            • oulu

            #6
            Kyllä se ilmamäärämittarin pois otto vie tehoja autosta,enkä ite näe ainuttakaan syytä olla laitamatta sitä kuntoon.Mikäli dde ei saa imm tietoa niin syöttömäärä menee vakiokartalle--->tehot tippuu
            -99 punane passatti

            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

            Tuikun softat
            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

            www.mcars.fi

            Kysy 041-5056506

            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #7
              .
              No, kukin menee tyylillään, mikäpä siinä.
              Syöttö menee nyt suunnilleen noin, kun exautisti kirjoittaakin.
              Auto on varmaan kok ajan vikatilassa, mutta ihmeen hyvät tehot siitä huolimatta lähtee, kun riittävästi kaikkia mahdollisia karttoja rassattu ja suutinkarttaa väännelty.
              Jos näissä lamda-ohjatuissa maf -, tai lamda-anturi tempaistaan irti, tai ne muuten menee niin rikki, että informaatio on "epäuskottavaa", niin ohjelmissa on sitä tilannetta varten joko kartta, tai kiinteä arvo.
              - Mutta ei se todellakaan sitä meinaa, että ne turhaan siellä olisi.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                #8
                Originally posted by tuikku View Post
                .
                No, kukin menee tyylillään, mikäpä siinä.
                Syöttö menee nyt suunnilleen noin, kun exautisti kirjoittaakin.
                Auto on varmaan kok ajan vikatilassa, mutta ihmeen hyvät tehot siitä huolimatta lähtee, kun riittävästi kaikkia mahdollisia karttoja rassattu ja suutinkarttaa väännelty.
                Jos näissä lamda-ohjatuissa maf -, tai lamda-anturi tempaistaan irti, tai ne muuten menee niin rikki, että informaatio on "epäuskottavaa", niin ohjelmissa on sitä tilannetta varten joko kartta, tai kiinteä arvo.
                - Mutta ei se todellakaan sitä meinaa, että ne turhaan siellä olisi.
                kerros mulle nyt joku käytännön tilanne tuikku mitä mun auton moottorissa tapahtuu väärin kun tuo mittari on veks...

                Comment

                • exautisti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1267
                  • oulu

                  #9
                  Opiskele nuo aluksi ja tinkaa sitten vaikka omena appelsiiniksi



                  Last edited by exautisti; 12-06-2012, 08:59.
                  -99 punane passatti

                  https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                  Tuikun softat
                  Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                  BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                  Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                  Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                  www.mcars.fi

                  Kysy 041-5056506

                  https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                  INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                  Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    Ei kait siellä mikään väärin mene, jos se kerran käy ja näyttäähän tuosta ihan mukavasti tehoakin lähtevän.

                    Autosi moottori on lamda-ohjattu.
                    Siinä syötön ja seoksen säätö perustuu ilman määrän perusteella laskettuun syöttömäärään, jonka toteutumista oikealla tavalla sitten lamda-anturi vahtii.
                    Nyt, kun sinä olet ottanut, tai jos olet ottanut, maf-anturin pistokkeen irti, ei se ohjelma toimi hetkeäkään oikeinkaan, auton pitäisi oikeasti olla vikatilassa.
                    Ja varmaan se onkin, vikatilan syöttömääriä on vaan joko tahallaan, tai tahattomasti siinä kaiken muun mukana nosteltu, jotta sitä tehoa on saatu.

                    Mutta kun se ei näytä sinua kiinnostavan, niin sama kait se minulle.
                    Ihmetyttää tieten se, että olet kiinnostunut lisäilman saamisesta moottorille, kun siellä ei ole sitä tunnistinta enää, joka sen pystyisi huomioimaan.

                    Sinä olet esittänyt mielipiteesi, samoin minä - ja ne on erilaiset, entäs sitten.
                    Minä itse pyrin siihen, että muutostenkin jälkeen ohjelma toimisi oikein, niinkuin "ennenkin".
                    Silloin kaikki informaatio edelleenkin, mikä testerillä on saatavissa, kertoo moottorin tilanteesta kaiken myös oikein, siis syöttömäärän, ilman määrän, lamda-arvon, ...
                    Eikä siitä ainakaan mitään haittaa ole sittenkään, kun siihen moottoriin jotain vikaa tulee.
                    Vikatila alennetulla teholla on oikeasti järjestetty sinne siksi, ettei enää lisävaurioita pääsisi syntymään.
                    Lamda ohjaus on oikeasti tosi pätevä juttu.
                    Tehosta ei periaatteessa tarvi "välittää ollenkaan", periaatteessa riittää, kun päästät, tai järjestät moottoriin lisää ilmaa ja laitat lamda-arvon haluamallesi tasolle, niin lisäteho tulee oikeastaan väkisellä, niinkuin bensa-autoissakin, ohjelma säätää tehoa automaattisesti lisäntyneen ilman määrän mukaiseksi, jotta seos pysyisi haluttuna.
                    Ainoa mutta koko paketissa on se, että pitää olla nähnyt ensin hiukan vaivaa, jotta ymmärtää, miten systeemi oikeasti toimii.

                    Jos oikeasta toiminnasta ei millään lailla välitä, vaan se että sitä lisätehoa tulee, keinolla tahi toisella - riittää, niin ei se minua häiritse.
                    Mutta en minä siinä varsinaisesti mitään erityistä hyvää näe verrattuna tilanteeseen, jossa kaikki kuitenkin toimii, niinkuin kuuluukin.

                    Toivottavasti selvensi hiukan sitä, mitä tarkoitin.
                    Last edited by tuikku; 12-06-2012, 09:10.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • pouri
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2007
                      • 370
                      • 06 area

                      #11
                      Ihan mielenkiinnosta. Ilmeisesti noita hätäohjelman-karttoja pääsee muuttamaan, koska eikai autoa saisi muuten toimimaan ilman ilmamittaria. Ainakin itselle kohdalle sattuneet sakemannien tekeleet eivät ole toimineet kovinkaan hyvin jos mittari on rikki tai piuha puuttuu. Ts. tehoa puuttuu.
                      Diesel, fuel of satin man

                      Comment

                      • tuikku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1353

                        #12
                        .
                        Joo, ohjelmahan noita käyttää, kaikkea voi tieten muuttaa.
                        Vikatilan syöttömäärille on omat rajoitteensa siellä.
                        Se tarkoittaa, että mikäli moottoriin/ohjelmaan tulee toiminnallinen ristiriita, tai sähköinen oikosulku, tai häiriö, jonka ei katsota aiheuttavan välitöntä särkymisvaaraa, siirtyy ohjelma ns. vikatilaan, jossa lisävaurioiden ehkäisemiseksi syöttömäärät ja kierrokset on rajattu tasolle, jossa mitään ei enää lisää pitäisi vaurioitua, vaikka kaikki ei toimisikaan toivotulla tavalla.
                        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                        Comment

                        • exautisti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1267
                          • oulu

                          #13
                          Silloin kun ilmamäärä mittari on rikki,elikkäs valehtelee DDE;lle ilmamäärän niin auton toiminta voi vaihdella hyvästä ihan paskaan.Piuhan irti ollessa taas toiminta on niin hyvää vakiokartallakin,ettei moni edes huomaa eroa oikein toimivaan autoon.
                          Tuikku varmaan voi sanoa tarkasti,mutta epäilisin ruiskutusmäärien tippuvan imm piuha irti n.10% Kun taas rikkinäisellä mittarilla voi puuttua 100hv,vaihteisto toimii miten sattuu yms. yms.
                          -99 punane passatti

                          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                          Tuikun softat
                          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                          www.mcars.fi

                          Kysy 041-5056506

                          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            #14
                            .
                            Vikatiloja on erilaisia.
                            Eri ohjelmaversiot hiukan eri tavalla käsittelee esim tilannetta, jossa maf anturin jännite on epäuskottava, tai puuttuu.
                            Toisissa ohjelmissa on kartta, jolla kierrosten ja ahtojen perusteella peilataan, arvioidaan ilman määrää, saattaa myös olla ihan vaan yksittäinen arvokin.
                            Lamda-anturi sitten leikkaa mahdollisen savun poikkeen.
                            Pääteemanahan näissä eri vikatiloissa kuitenkin on, että tehoja leikataan verrattuna täysin toimivaan systeemiin.
                            Pitäisin tuota kymmentä prosenttia miniminä, en ole tältä kantilta tosin koskaan yrittänytkään aiheeseen perehtyä.
                            Olen jättänyt nuo vikatilajutut rauhaan, kun minun mielestäni se ohjelma pitää saada toimimaan muutenkin, joten en ole niissä(kään) mikään asiantuntija ...
                            Ja auto pitäisi nyt suunnilleen kunnossa olla.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎