Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7544
    • Jyväshyvä

    #16
    Originally posted by Vanquish View Post
    wikipediassa näin

    Moottorin on kulutettava kohtuullinen määrä öljyä, jotta sylinterinseinämät ja venttiilinvarret tulisivat voideltua. Jos öljyä ei kulu, moottori kuluu. Jos ajoneuvolla ajetaan vain lyhyttä matkaa, öljy ei ehdi lämmetä tarpeeksi ja siihen alkaa sekoittua polttoainetta ja kondenssivettä. Öljyn lämmetessä pitkässä ajossa nämä haihtuvat ja vaikuttaa siltä, että öljyä olisi kulunut yhtäkkiä normaalia enemmän.

    Ja ihan hyvä vaan, että vähän kuluu, niin samalla tulee "vaihdettua" öljyä tuoreempaan.

    On autoja joissa öljyä ei tarvitse lisätä eikä sitä vaihtovälillä kulu juuri mitään, ehkä juuri ja juuri huomaa tikussa.

    Mulla esim oli joskus Matzda 626 TD -99 ja ajelin sillä 150 tkm, myydessä oli joku 430 tkm ja ei se syönyt 15 tkm vaihtovälilä yhtään. (vaihtoväli oli 10 tkm mutta ajelin järkiään 13-15 tkm).
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Juggie
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 199
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #17
      Täällä on öljyä kulunut ~10tkm:llä noin puoleen väliin ajotietokoneen asteikkoa, satunnaisesti kun olen seurannut.
      Tänään kuitenkin oli emännälle ilmotellut, että öljyä pitäisi lisätä. Kävin äsken tarkastamassa tilanteen ja nyt näytti että olisi ylärajalla.
      Mahtava homma, kun ei öljytikkua ole olemassa, tiedä sitten onko siellä öljyä vai ei.
      Pakkaset joka tapauksessa tuntuu tekevän tepposiaan, oli vähän ölsää tihkunut suodattimen kannen välistä...

      Edit. Öljyt on vaihdatettu merkkiliikkeessä, että kaippa siellä Castrolin long lifet on sisässä

      Comment

      • kemo81
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2010
        • 1248
        • ylöjärvi

        #18
        Originally posted by Juggie View Post
        Täällä on öljyä kulunut ~10tkm:llä noin puoleen väliin ajotietokoneen asteikkoa, satunnaisesti kun olen seurannut.
        Tänään kuitenkin oli emännälle ilmotellut, että öljyä pitäisi lisätä. Kävin äsken tarkastamassa tilanteen ja nyt näytti että olisi ylärajalla.
        Mahtava homma, kun ei öljytikkua ole olemassa, tiedä sitten onko siellä öljyä vai ei.
        Pakkaset joka tapauksessa tuntuu tekevän tepposiaan, oli vähän ölsää tihkunut suodattimen kannen välistä...

        Edit. Öljyt on vaihdatettu merkkiliikkeessä, että kaippa siellä Castrolin long lifet on sisässä
        Niin kuin tuossa jo markkinoin tuota keskustelua tuolla 3-sarjalaisten osastolla aiheesta..
        Omaani vaihdettiin öljyntaso anturi,kun auton ostin ja alkoi ilmoitteleen öljyn kulutusta.Auto huoltoon,öljyt mäelle ja anturi vaihtoon.
        On kyllä vihon viimmeinen keksintö.Täytyy myöntää!!
        Kerran autoni alkoi ujeltaa kuin olisi apulaitehihna päästänyt vinkunaa.Osat tuli hankittua ja kun oltiin menossa vaihtaan ensimmäisen kerran,huomasimme että pärskii öljyä suodattimen välistä.Tarkemmin tutkailtuamme huomasimmen myös vinkunan kuuluvan sieltä.Eli suodatin oli mennyt tukkoon ja päästi höyryjä välistä öljyn kera.Joten suosittelen pikaista tarkistusta.Ei omalla suodattimella ollut ajettu kun muutama tuhat ja sinne oli vaan varmaan lähtenyt liikkuun jokin longlife öljy klimppi..
        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
        Ex.
        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
        e91 325i 2005 ArktisMetal
        e46 320ci 2001 TobassBlue
        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

        S1000rr 2010 Thunder grey

        Comment

        • kemo81
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2010
          • 1248
          • ylöjärvi

          #19
          Eilen käytin omaani marmorill huollossa ja tuli puhetta noiden öljyn syönnistä..
          Luetteli nipun erinäisiä vaihtoehtoja mitä voisi vaihtaa..Mielenkintoisimmaksi näkemykseksi nousi termarin vaihto!?!Sanoi että sellaisella konstilla oli loppunut öljyn syönti yhdestä bensa benarista.Jollei kone käy tarpeeksi lämpimänä ei mäntä laajene sylinterissä tarpeeksi ja täten söisi öljyä..Kellään kolemusta?Salavalikostahan noita lämpöjä voi seurailla mutta että onko joku todistamassa että tuollainen voisi aiheuttaa öljyn syönnin?!
          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
          Ex.
          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
          e91 325i 2005 ArktisMetal
          e46 320ci 2001 TobassBlue
          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

          S1000rr 2010 Thunder grey

          Comment

          • Mnederst
            Bimmer Rookie
            • Sep 2014
            • 88
            • Espoo

            #20
            Nostetaan vanhaa aihetta. Eli eilen kotiutui -08 mallinen E61 523i. Kilsoja 76 000 takana.

            Tähän saakka kaikki hyvin, mutta tänään kun vaimo ajoi parkkipaikalle, syttyi öljyvalo. Edellinen öljyvaihto on tehty vuosi ja 16 tkm sitten.

            Äsken kun käynnistin auton, valo oli hävinnyt. Tarkistin navista öljyntason, eikä vielä pitäisi olla ongelmaa, ja seuraava öljyhuoltokin vasta 11 tkm päässä.

            Pitääkö tätä varoitusta nyt noteerata mitenkään? En viitsisi öljyä lisäillä, kun muutenkin auto menossa kohta äljynvaihtoon.

            Comment

            • mr81
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 300
              • PK-seutu

              #21
              Ohjekirja mainitsee et 200km sisällä ilmoituksesta. Itse kyllä lisäisin sen litran, jos siellä vuotaakin joku paikka.
              Motonetistä saa 8e 1litran Motoxia LL-04.
              http://m.motonet.fi/fi/tuote/599555/...glife-5W-30-1l
              E65 730d '08 Monaco blue
              Ex: E60 523iA '08

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10094
                • KVLA

                #22
                Eikö noissa ole enää öljytikkua?

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7544
                  • Jyväshyvä

                  #23
                  Originally posted by Mnederst View Post
                  Nostetaan vanhaa aihetta. Eli eilen kotiutui -08 mallinen E61 523i. Kilsoja 76 000 takana.

                  Tähän saakka kaikki hyvin, mutta tänään kun vaimo ajoi parkkipaikalle, syttyi öljyvalo. Edellinen öljyvaihto on tehty vuosi ja 16 tkm sitten.

                  Äsken kun käynnistin auton, valo oli hävinnyt. Tarkistin navista öljyntason, eikä vielä pitäisi olla ongelmaa, ja seuraava öljyhuoltokin vasta 11 tkm päässä.

                  Pitääkö tätä varoitusta nyt noteerata mitenkään? En viitsisi öljyä lisäillä, kun muutenkin auto menossa kohta äljynvaihtoon.
                  Mikä oljyvalo syttyi? Keltainen vai punainen? Punainen on aina hälyttävä ja keltainen meinaa vain öljyn määärää, punainen yleensä painetta.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Mnederst
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2014
                    • 88
                    • Espoo

                    #24
                    Hemmetti, kun en nähnyt kunnolla. Vaimo oli kuskin paikalla eikä muista tarkkaan. En saanut itse valoa palamaan uudelleen, eikä ainakaan navin kautta näkynyt mitään ilmoitusta.

                    Lisäsin äsken litran öljyä. Mitä sitten pitäisi tehdä, jos kyseessä on punainen valo?

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7544
                      • Jyväshyvä

                      #25
                      Originally posted by Mnederst View Post
                      Hemmetti, kun en nähnyt kunnolla. Vaimo oli kuskin paikalla eikä muista tarkkaan. En saanut itse valoa palamaan uudelleen, eikä ainakaan navin kautta näkynyt mitään ilmoitusta.

                      Lisäsin äsken litran öljyä. Mitä sitten pitäisi tehdä, jos kyseessä on punainen valo?
                      Ihan ensimmäisenä kannattaa vaihtaa öljypaineanturi,
                      niissä on ollut vikaa. Valitettavasti alhaisesta öljynpaineesta ei jää vikakoodia.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Mnederst
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2014
                        • 88
                        • Espoo

                        #26
                        Tämä oli hyvä tieto - mieluummin anturi hajalla kuin moottori.

                        Joku täällä suositteli JMW-huoltoa, taidan viedä sinne auton tsekattavaksi. Ostin auton liikkeestä, joten mahdollinen anturin vaihto menee todennäköisesti virhevastuun piiriin.

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7544
                          • Jyväshyvä

                          #27
                          Originally posted by Mnederst View Post
                          Tämä oli hyvä tieto - mieluummin anturi hajalla kuin moottori.

                          Joku täällä suositteli JMW-huoltoa, taidan viedä sinne auton tsekattavaksi. Ostin auton liikkeestä, joten mahdollinen anturin vaihto menee todennäköisesti virhevastuun piiriin.
                          Anturi maksaa tarvikkeena huimat ~7€ ja vaihto ehkä vartin...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Mnederst
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 88
                            • Espoo

                            #28
                            Kappas, aina parempi. No, taidan teettää tuon sitten jo ihan varmuuden vuoksi, kun jarrunesteet ja öljyt vaihdetaan.

                            Kiitoksia neuvoista!

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10094
                              • KVLA

                              #29
                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Eikö noissa ole enää öljytikkua?
                              Tuo sama kysymys uudelleen ^. Eli jos se auton "älykeskus" hälyyttää öljyistä,niin eikö luontevinta olisi tarkastaa öljymäärä ensimmäiseksi sieltä moottorin öljytikusta?(Eikä tietokoneelta).Jos öljyä on oikea määrä,on mahdollinen vika paikallistettavissa sinne öljymäärä anturiin.Tuo öljynpaineanturi on sitten vielä erikseen...
                              Last edited by Heguli 31; 30-09-2014, 07:12.

                              Comment

                              • Mnederst
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2014
                                • 88
                                • Espoo

                                #30
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Tuo sama kysymys uudelleen ^. Eli jos se auton "älykeskus" hälyyttää öljyistä,niin eikö luontevinta olisi tarkastaa öljymäärä ensimmäiseksi sieltä moottorin öljytikusta?(Eikä tietokoneelta).Jos öljyä on oikea määrä,on mahdollinen vika paikallistettavissa sinne öljymäärä anturiin.Tuo öljynpaineanturi on sitten vielä erikseen...
                                Yritin etsiä öljytikun päätä, mutta en ainakaan nopealla hakemisella löytänyt. Oletin siis, että tuossa ei enää olisi sellaista.

                                Täytyykin tarkistaa vielä kunnolla, kun pääsen auton luo.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎