Announcement

Collapse
No announcement yet.

jarrut täristää lievästi "ensipuraisulla" motarivauhdista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1365
    • Lempäälä

    jarrut täristää lievästi "ensipuraisulla" motarivauhdista

    eli, tuo e61, ~200tkm ajettu, normirenkaat (245/45 tms), uudet palat ja levyt joka kulmassa - vaihdoin siinä toivossa että pikkuhomma helpottaisi..

    Tilanne :
    Ajetaan moottoritietä >100kmh ~5-10min jonka jälkeen rupean liittymään rampille >> tärinää, joskus isompaa joskus pienempää, en ole havainnut eroa pinnoitteessa (uusi / vanha asfaltti). Ei tunnu polkimeen "tykytyksenä"

    Painaa jarrun kunnolla pohjaan, eli aikaansaadaan reilu hidastuvuus > tärinä häviää kun siirtyy taas tuolle hitaan hidastuvuuden jarruvoimalle.

    Tärinä tulee taas yllämainitussa tilanteessa takaisin kun on kelattu hetki moottoritietä. Pikkunopeuksissa ei ole aistittavissa mitään vibaa, vaan futaa hienosti.

    Vanteet puntitettu + tarkistin että ei ole soikeita kavereita mukana.
    (voiskoha ton tehä jos on kuiteki renkaassa joku rakennevaurio, periaatteessa muuten voisi, eli täytyypä kun saa nosturin tyhjäks vaihtaa edestä taakse kumit.)

    mistäs nyt etsimään ? Onko joku tukivarren pitkittäisvoimia sitova hela väljänä tms mikä oireilee näin ?
    Last edited by repsa; 17-06-2012, 22:16.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
  • Guest's Avatar

    #2
    Jarrulevyn ja navan välissä ryönää tai levyn kiinnitysruuvi löysällä tai puuttuu kokonaan.

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Levyn kiinitysruuvi ei vaikuta asiaan mitenkään.
      Reaktiotankojen puslat loppu todennäköisesti.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1365
        • Lempäälä

        #4
        http://www.realoem.com/bmw/showparts...55&hg=31&fg=05 tarkoittaako supa osaa 12 ?

        kaeketi, muuta en ite oikein nähny sopivaksi kuvausta vastaamaan ?
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Jepulis.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Levyn kiinitysruuvi ei vaikuta asiaan mitenkään.
            Reaktiotankojen puslat loppu todennäköisesti.
            Samaa minäkin arvelisin...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • GuGi_
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 700
              • Vantaa city

              #7
              Laitetaas tänne ni ei tarvi uutta topiccia avata. Eli auto -04 E61 M-sport alustalla ja otsikonmukaista tärinää esiintyy, tosin sitä esiintyy myös hiljasissa nopeuksissa. Motarilta jarrutellessa vatkaa ratti välillä aika railakkaasti. Lisäks pihassa pyöritellessä tuntuu aina rattia käännellessä ns.nollakohdan yli mentäessä ratissa pienenpieni lonksaus. Tukivarret vaiko nuo reaktiotangot? Vaiko molemmat?

              Ja jatkokysymyksenä semmosta että onko muita paikkoja hommata kyseisiä osia kun schmiedmann? Niiltä varasto näyttää kovin tyhjältä ja täydennystä saapuu vasta parin viikon päästä, jollonka pitäs olla jo autolla matkalla jossain puolan ja saksan suunnalla. Tuli kysyttyä laakkoselta mutta niillä yks kappale henkilökunta alennuksella maksaa enemmän kun pari Shciedmannilta.
              "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

              F11 525d -11
              E60 M5 -05
              E12 530i -75
              E32 730i - 91
              Chevy Silverado 3500 -93
              R33 Skyline GTS-T -93

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                #8
                kl-varaosilta saapi orkkis rompetta ja ainakin minulle on tullut suht.nopeesti ja edullisesti.

                Comment

                • samppa...
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2008
                  • 117
                  • .

                  #9
                  Originally posted by GuGi_ View Post
                  Laitetaas tänne ni ei tarvi uutta topiccia avata. Eli auto -04 E61 M-sport alustalla ja otsikonmukaista tärinää esiintyy, tosin sitä esiintyy myös hiljasissa nopeuksissa. Motarilta jarrutellessa vatkaa ratti välillä aika railakkaasti. Lisäks pihassa pyöritellessä tuntuu aina rattia käännellessä ns.nollakohdan yli mentäessä ratissa pienenpieni lonksaus. Tukivarret vaiko nuo reaktiotangot? Vaiko molemmat?

                  Ja jatkokysymyksenä semmosta että onko muita paikkoja hommata kyseisiä osia kun schmiedmann? Niiltä varasto näyttää kovin tyhjältä ja täydennystä saapuu vasta parin viikon päästä, jollonka pitäs olla jo autolla matkalla jossain puolan ja saksan suunnalla. Tuli kysyttyä laakkoselta mutta niillä yks kappale henkilökunta alennuksella maksaa enemmän kun pari Shciedmannilta.
                  Itellä oli just samat oireet omassa pirssissä,niin oli molemmat raidetangon ulommat päät ihan finaalissa.

                  Comment

                  • repsa
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1365
                    • Lempäälä

                    #10
                    no, voisha se olla myös vähän väljä raidetanko mikä koliseepi. Omassa pirssissä ainakin ääriasennossa ollessaan ilman käynnissä kolahtelee tanko ku ei oo riittävää esikiristystä.
                    Auton ollessa käynnissä ei pitäs pahemmin kolista.


                    uus oem tanko 2,5ke.
                    korjattu osa ~350e + rahteja + vanhan osan palautus vaihto-osana
                    vanhat käytetyt resut +700e purkaamoilla

                    en ole vielään saanut vaihdettua omaan noita tankoja, mut uskoisin että sieltäpäin se vika löytyy tuohon tärinään.
                    5c jetta 1.2TSI 140/220
                    530e m-sport alpinweiss3 vakio
                    a4 cabi 220/300
                    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                    Comment

                    • _juha_
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 36
                      • Finland

                      #11
                      Laahaako etujarrut? Tärinä voi johtua myös siitä että palojen kitkamateriaalia on jämähtänyt levyyn epätasaisesti kovan jarrutuksen jälkeen heti pysähdyttäessä. Palat makaa kiinni yhdessä kohtaa levyä jolloin niistä "paistuu" jälki levyn pintaan.
                      Tuolla kattavampi selitys aiheesta + paljon muuta jarrujuttua lontooksi: http://www.stoptech.com/technical-su...nd-other-myths

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Mulla tuli tämä oire jarrupalojen vaihduttua.

                        En meinaa oikein uskoa että joutuu reaktiotangot vaihtamaan uusien palojen myötä, tai raidetankoa.

                        Yllä on varmaan aika liki mainittu oikea vika syy suhde.

                        Täytyy irroitella ja puhdistella vielä uudestaan, kun alkuperäisellä kerralla laitoin vain palat paikalleen enempi puhdistelematta mitään. Kasata uudelleen kuparitahnoineen. Elleivät sitten vaan tekeydy seuraavaan tankilliseen mennessä..
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • GuGi_
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 700
                          • Vantaa city

                          #13
                          Perstuntumalta itekkin veikkaisin tärinän johtuvan jarruista. Mutta tuo pienen väljän tuntu esim. parkkiksella pyöritettäessä viittaa kyllä väljään jossain. välillä jarruttaessa voisin vannoa jonkun levyn olevan kiero, mutta kun seuraaviin valoihin pysähtyessä ratti on täysin vakaa ni enpä oikeen tiedä. Torstaina nousee auto nosturille ja tarkistetaan väljät alustasta. Jossei muuta ni laitetaan sitte kerralla molemmin puolin kaikki uutta. ei vaan oo ihan ilmanen juttu se.
                          "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

                          F11 525d -11
                          E60 M5 -05
                          E12 530i -75
                          E32 730i - 91
                          Chevy Silverado 3500 -93
                          R33 Skyline GTS-T -93

                          Comment

                          • LeMansBlau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1060
                            • Insomniac

                            #14
                            Ehdottomasti orkkis osaa alustan väljyyksiä korjattaessa.
                            Tarvikkeet kestää pahimmillaan muutaman päivän. Tai no siis jos ei halua ostaa tuplamäärää osia ja tehdä tuplasti työtä.
                            ///MADE IN FINLAND

                            sigpic

                            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                            F32 COUPE PERFORMANCE
                            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                            Comment

                            • Sigfried
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 261
                              • Rannalla

                              #15
                              Mulla oli kanssa tuollainen tärinä ongelma tässä ja paheni pitkin kesää. Katsastuksessa ei huomautusta mistään väljästä ja käytin auton pajalla jossa vaihdettiin sekä levyt että palat. Kaikenmoinen täristys loppui siihen. Ajattelinkin ettei 225 tkm ajetun auton puslat voi olla vielä väljät...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎