Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 perä vaeltelee - RATKAISTU #1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AlpinWeiss
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 927
    • West coast

    E60 perä vaeltelee - RATKAISTU #1

    Mikähän näissä tuolta takaa ensimmäiseksi menee, kun ajettaessa töyssyihin maantievauhdeissa, niin välillä tuntuu että perä lähtisi ohittamaan. Liukkaalla myös aika levoton, ja saa ajaa kieli erittäin keskellä suuta. Nyt on alkanut syvempiin puolipallonmuotoisiin monttuihin ajettaessa kuulumaan sellainen metallinen kolahdus. Tekstistä saisi kuvan että autoa runnotaan vaan monttuihin, mutta nätisti kyllä mennään. Olisi mukava saada se tuttu ajojämäkkyys takas, että mitäs vaihdellaan? Alla 19 vanteet 255/35 kumeilla ja madallettu coilovereilla. Kulmat kunnossa.

    __________________________________________________ ______________

    Noniin,

    Pitkän aikaa vaivannut vika on siis saatu taltutettua. Perä ei enää vaeltele, ja vanhoilla kitkarenkaillakin auto kulkee kuin unelma. Ennen sai ajella kieli keskellä suuta, mutta nyt auto kulkee määrätietoisesti liukkaalla kovemmissakin vauhdeissa! Eli siis, nykyään perä lähtee alta silloin kuin itse haluaa, ja vielä haluttuun suuntaankin!

    Apurunkoon laitettiin Powerflexin insertit pusliin, taakse uudet narinahelat ja integraalilinkit. Tästä lähin tulen tekemään tuon heti jokaiselle E60/E39:lle joka kotiutuu!
    Last edited by AlpinWeiss; 17-12-2012, 08:57.
    MBCLK240 -02
    E36 318 -93
    E46 320 Ci -01
    E46 330 CiA -01
    E60 520i -04
    E93 325i -07
    F36 420xi -16
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by AlpinWeiss View Post
    Mikähän näissä tuolta takaa ensimmäiseksi menee, kun ajettaessa töyssyihin maantievauhdeissa, niin välillä tuntuu että perä lähtisi ohittamaan. Liukkaalla myös aika levoton, ja saa ajaa kieli erittäin keskellä suuta. Nyt on alkanut syvempiin puolipallonmuotoisiin monttuihin ajettaessa kuulumaan sellainen metallinen kolahdus. Tekstistä saisi kuvan että autoa runnotaan vaan monttuihin, mutta nätisti kyllä mennään. Olisi mukava saada se tuttu ajojämäkkyys takas, että mitäs vaihdellaan? Alla 19 vanteet 255/35 kumeilla ja madallettu coilovereilla. Kulmat kunnossa.
    etummainen runkopusla?
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • dieselrules
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 194
      • ToRnIo

      #3
      Originally posted by AlpinWeiss View Post
      Mikähän näissä tuolta takaa ensimmäiseksi menee, kun ajettaessa töyssyihin maantievauhdeissa, niin välillä tuntuu että perä lähtisi ohittamaan. Liukkaalla myös aika levoton, ja saa ajaa kieli erittäin keskellä suuta. Nyt on alkanut syvempiin puolipallonmuotoisiin monttuihin ajettaessa kuulumaan sellainen metallinen kolahdus. Tekstistä saisi kuvan että autoa runnotaan vaan monttuihin, mutta nätisti kyllä mennään. Olisi mukava saada se tuttu ajojämäkkyys takas, että mitäs vaihdellaan? Alla 19 vanteet 255/35 kumeilla ja madallettu coilovereilla. Kulmat kunnossa.
      Oletko saanu perän rauhottuun. Selailin tässä näitä vikoja, kun kaveri mainitsi just saman vian. Kuulemma yht äkkiä lähtee perä alta ja ei tainut olla kun 106thkm ajettu -06.

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #4
        Originally posted by dieselrules View Post
        Oletko saanu perän rauhottuun. Selailin tässä näitä vikoja, kun kaveri mainitsi just saman vian. Kuulemma yht äkkiä lähtee perä alta ja ei tainut olla kun 106thkm ajettu -06.
        En oo vielä kerinnyt, mutta pikaisessa alustantarkistelussani huomasin että takakelkan puslat antavat pikkusen ehkä mielestäni liikaa periksi, en tiedä paljonko kuuluisi, mutta kuitenkin. Ovatkohan kova homma vaihtaa..? Muut nivelet ja puslat olivat suhteellisen hyvässä kunnossa. Itsellä mittarissa nyt 170tkm.
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          #5
          Minäkin tutkin alustan kuntoa vasta, kun omassakin e61:ssä hieman tuota vetelyä. Huomasin myös että se takakellkka "elää" jonkinverran, luultavasti normaalia tietyssä määrin. Irroitin etummaisen ylätukivarren millä säädetään auraus, tiedä liekkö varsi ollut jännityksessä tai jotain koska eipä vedellyt enää kun kasasin uudestaan. Merkitsin epäkesko pultin asennon ennen irroitusta niin ei pitänyt aurauskaan muuttua. Pitäisi laittaa jossain vaiheessa kaikki uutta niin luultavasti rauhoittuisi entisestään. Mutta esim tukivarsi minkä irroitin ei tuntunut kyllä väljältä vaikka ajettu 220tkm. Eipä alustassa paljoa kyllä välystä saa missään ollakkaan.
          E61 520Da

          Comment

          • dieselrules
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 194
            • ToRnIo

            #6
            Pitääpä mainita et alkaa tarkasteleen kelkkaa.
            Oli tännään tutun kans porinaa joka on Mersa miehiä, niin mainitti et samaa vikaa on niissäki, et puslat väljenee ja alkaa vaeltelleen...

            Comment

            • claude
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 144
              • Hollola

              #7
              Mullakin tuntuis tuo perä vaeltelevan varsinkin liukkaalla,kulmat on katsottu ja ovat kohdallaan.. Minkähän hintasta tuo puslajumppa mahtaa olla?



              F31 320d lci
              ex bemut.
              e92 325i -07
              e91 325d -08
              e60 530da "m-sport" -04
              e39 525iat -01

              Comment

              • Grapes
                BTCF Member
                • Jul 2008
                • 601
                • Hämeenlinna

                #8
                Täällä samaa ongelmaa, ei tarvi kummosta vauhtia ajaa tiukempaan mutkaan niin tuntuu et perä lähtee sivulle, tosin mittarissa on melki 270tkm niin vissiin aikakin alkaa jumpata puslia. Mitään kolinoita ei kyllä takaa kuuluu, onnneksi.

                Mut onks kukaan viime aikoina vaihdattanut takakelkan puslia ja mitähän mahto kustantaa?

                Kohta katsastus edessä ja sieltähän nyt saa sit vikalistaa kätevästi, nimittäin oikeelta edestä taitaa olla raidetangon pää vaihtokunnossa, saas nähä mitä muuta löytyy :think
                F11 M550d -13

                ex:
                E60 535d -08 405/800
                E39 M5 -99
                E60 530dA -03 302/660
                E39 523iA -98
                Lada 1600 -91
                Ford Escort Sport -72

                Comment

                • AlpinWeiss
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2007
                  • 927
                  • West coast

                  #9
                  Itsellä edelleen sama homma, levoton liukkaalla, perä vaeltaa kuin valaan pysrtö. Pakkasjäällä nyt vielä menee, mutta semmonen nollakeli jää on aivan totaalisen kammottavaa ajaa yli 70km/h vaikkei pitäisi. Tilasin nyt uudet reaktiotankojen puslat eteen ja tukivarret sekä narinahelat taakse. Täytyis keritä vaan vaihtamaan, jos vaikka sillä alkaisi rauhottumaan. eipä nuo nyt silti mitenkään kuluneilta edes vaikuta. Eturengas lähinnä ponnahtaa komeasti pituussuunnassa jos siihen kenkäsee. Takapäästä ei löydy edes väljää... :think
                  MBCLK240 -02
                  E36 318 -93
                  E46 320 Ci -01
                  E46 330 CiA -01
                  E60 520i -04
                  E93 325i -07
                  F36 420xi -16

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    #10
                    Mullakin vaelteli perä miten sattuu niin vaihdoin koko takakelkan (löyty uusi saksan iibeistä 139e ja pk 15,90 ) Narinahelat vaihdettiin samalla niin loppui vaellus nyt menee kuin juna. Tukivarret ei olleet väljiä. Autolla ajettu ~230tkm
                    E61 520Da

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      #11
                      No paranisiko näillä Powerflex inserteillä? http://www.powerflex.co.uk/product-d...sert/2160.html

                      Ilmeisesti asennetaan vaan vanhan puslan kaveriksi, niin ei pitäisi isokaan homma olla?
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • Mik@
                        BTCF Member
                        • Jul 2010
                        • 1413
                        • Nurmes

                        #12
                        ^Varmaan paranee mutta antaako enemmän ääntä yms? Mutta haitanneeko tuo. Ilman nosturia ei saa nuitakaan laitettua, mutta ei kuitenkaan tarvitse irroittaa koko takakelkkaa. Oletko kattonut niiden narinahelojen kunnon? Mulla ne oli ihan väljät ja luultavasti vaikutti enemmän kuin nuo puslat. :think
                        E61 520Da

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          #13
                          .............
                          Last edited by JP-76; 29-11-2012, 16:25.
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            #14
                            Originally posted by Mik@ View Post
                            ^Varmaan paranee mutta antaako enemmän ääntä yms? Mutta haitanneeko tuo. Ilman nosturia ei saa nuitakaan laitettua, mutta ei kuitenkaan tarvitse irroittaa koko takakelkkaa. Oletko kattonut niiden narinahelojen kunnon? Mulla ne oli ihan väljät ja luultavasti vaikutti enemmän kuin nuo puslat. :think
                            Eli miten huomasit narinahelojen väljyyden? Katsari ei kitise, enkä saa rengasta heilumaan liiaksi suuntaan tai toiseen ilmaan tunkattuna. Auto se vaan vaeltelee...
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • Grapes
                              BTCF Member
                              • Jul 2008
                              • 601
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by Mik@ View Post
                              Mullakin vaelteli perä miten sattuu niin vaihdoin koko takakelkan (löyty uusi saksan iibeistä 139e ja pk 15,90 ) Narinahelat vaihdettiin samalla niin loppui vaellus nyt menee kuin juna. Tukivarret ei olleet väljiä. Autolla ajettu ~230tkm
                              Milläs saksankielen sanoilla vois alkaa katteleen takakelkkaa saksan ebaysta? Onks takakelkalla suomenkielessä virallista sanaa vai onko vaan ihan takakelkka?

                              Taakse vasemmalle on vaihdettu kesän alussa narinahela, ois ehkä kantsinut vaihtaa samalla se oikee mut kun tuntu olevan sillon kunnossa niin en sit vaihdattanut sitä.
                              F11 M550d -13

                              ex:
                              E60 535d -08 405/800
                              E39 M5 -99
                              E60 530dA -03 302/660
                              E39 523iA -98
                              Lada 1600 -91
                              Ford Escort Sport -72

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎