Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d alipaineletkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • inde
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 122
    • LAHTI

    535d alipaineletkut

    Montako metriä tarvitaan ja mikä on pisin yksittäinen letku? Kaikki olisi tarkoitus uusia viikonlopun aikana. Onko muita vinkkejä vaihtoon liittyen?
  • 535SD
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1068
    • Lahti

    #2
    ja minkäs kokoista letkun pitäisi olla? läppien poisto mielessä niin tulisi samalla tuo letkuhommakin tehtyä.
    Olleita ja menneitä
    1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

    Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

    Comment

    • Hjördis
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 174
      • Kirkkonummi

      #3
      Vakioletkut ovat 3.5mm sisähalkaisialtaan. Kun 535d:ssä vaihtaa kaikki letkut jotka liittyvät moottoriohjaukseen niin mustaa menee noin 2-3m, sinistä noin 1.5-2m ja punaista noin 1m. Pisin yksittäinen letku taitaa olla punainen joka on noin 90cm.

      Tilalle kannattaa laittaa silikooniletkua ja joihinkin kohtiin varmuuden vuoksi klemmarit pitämään letkut paikallaan. Sisähalkaisialtaan 3.5mm silikooniletkua on vaikea löytää (3mm tai 4mm klemmareilla toimii varmaan myös), itse tilasin täältä:

      Comment

      • inde
        Bimmer Rookie
        • Dec 2010
        • 122
        • LAHTI

        #4
        Nyt on letkut vaihdeltu. Osaakos joku sanoa paljonko 535d pre-lci maksimiahdot pitäisi olla? INPA:lla kattelin ja 3,4 bar ahtaa maksimissaan ja heitti vikaa päälle. Yksi letku oli tiukalla mutkalla ja kun sen oikaisin niin ei ole enää vikatilaan mennyt. Pitääko teillä ahtimet kuinka selvää ääntä? Nyt tuntuu, että vinkuu aina kun polkee reilummin...ennen letkujen vaihtoa kuului sillointälllöin.

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by inde View Post
          Nyt on letkut vaihdeltu. Osaakos joku sanoa paljonko 535d pre-lci maksimiahdot pitäisi olla? INPA:lla kattelin ja 3,4 bar ahtaa maksimissaan ja heitti vikaa päälle. Yksi letku oli tiukalla mutkalla ja kun sen oikaisin niin ei ole enää vikatilaan mennyt. Pitääko teillä ahtimet kuinka selvää ääntä? Nyt tuntuu, että vinkuu aina kun polkee reilummin...ennen letkujen vaihtoa kuului sillointälllöin.
          2,2 maksimi ahdot vakiona muistin varasta.. (yks ilman bar-paine leikataan).

          Ahtimet ei mulla pitäny ääntä vastakun otin nokiloukun pois, nyt tyhjäkäynnillä ja 1000rpm paikkeilla paikallaan pikkasen viheltelee..
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • inde
            Bimmer Rookie
            • Dec 2010
            • 122
            • LAHTI

            #6
            Suhinan syy löytyi...imusarjassa oli yksi pyöreistä tiivisteistä vähän huonona. Ilmeisesti nyt kun letkut vaihtoi niin ahdot nousi paremmin joten alkoi suhisemaan jatkuvasti kun polki. Edelleen INPA:n mukaan ahtaa 3,4 bar mutta eipä tuo vikatilaan mene ja kivasti liikkuu niin antaa kait olla

            Comment

            • Mörö
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 111
              • city

              #7
              Millasta letkua ootte laittaneet? Bensaletkua ois tarjolla mutta lämmönkesto taitaa olla 100 astetta. Silikoniletkua ei saa tähän hätään vai tietääkö joku mistä Turussa saisi silikoniletkua?

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #8
                Originally posted by Mörö View Post
                Millasta letkua ootte laittaneet? Bensaletkua ois tarjolla mutta lämmönkesto taitaa olla 100 astetta. Silikoniletkua ei saa tähän hätään vai tietääkö joku mistä Turussa saisi silikoniletkua?
                Harva silikoniletku toimii alipaineletkuna, seinämät on liian löystä ja menee imulla kasaan...

                Sisähalkaisija on 3.5mm, itse käytän paksuseinämäistä kudosvahvistettua 3.25mm polttoaineletkua, Saksasta tillattua.

                Perinteisiä kangasvahvistettuja (mitkä siellä orkkiksena on paikallaan)
                saa olla ~100 tkm jälkeen vaihtamassa seuraavan kerran...

                LCI-mallissa on lämpösuojus turbon kohdalla,
                pre-lci malliin kannattaa kötöstellä joku lämpösuoja niin kestää pitempään,
                vaikka ihan perus foliota letkujen ympärille puolenkymmentä kierrosta...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17515
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Harva silikoniletku toimii alipaineletkuna, seinämät on liian löystä ja menee imulla kasaan...

                  Sisähalkaisija on 3.5mm, itse käytän paksuseinämäistä kudosvahvistettua 3.25mm polttoaineletkua, Saksasta tillattua.

                  Perinteisiä kangasvahvistettuja (mitkä siellä orkkiksena on paikallaan)
                  saa olla ~100 tkm jälkeen vaihtamassa seuraavan kerran...

                  LCI-mallissa on lämpösuojus turbon kohdalla,
                  pre-lci malliin kannattaa kötöstellä joku lämpösuoja niin kestää pitempään,
                  vaikka ihan perus foliota letkujen ympärille puolenkymmentä kierrosta...
                  Mahdoitko käyttää tuollaista letkua minunkin autooni aikanaan? Onko linkkiä, mistä letkua ostit, ihan varmuuden varalle tämän yksilön kanssa ?
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Kannattaa pitää huolta alipainelähtöjen nippajärjestyksestä. Nippoja käsittääkseni kahta pituutta, pidempi nippa --> 0,8mm reikä, lyhyempi nippa --> 0,5 mm reikä.

                    Pituudesta on maininta M57/M67 dokussa: KLIK.

                    Alipainelähtöjen järjestys ja koot M57D30T1 sivu 90: KLIK ja samasta dokusta M57D30T2 sivu 93.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7524
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Mahdoitko käyttää tuollaista letkua minunkin autooni aikanaan? Onko linkkiä, mistä letkua ostit, ihan varmuuden varalle tämän yksilön kanssa ?
                      Se on siinä kinttaalla. Katso onko letkuissa tekstejä MMT?
                      Tosin niiden ulkohalkaisijakin on isompi kuin alkuperäisissä jossa se lienee
                      jotain 7-8 millin väliin, tuo MTT:n letku on 9.2 mm ja seinävahvuus 3 mm vs. 2 mm.



                      Josku muinoin käytän halpaa letkua ja ei ne kestänyt kuin vuoden...
                      Last edited by MajorDrake; 13-11-2014, 17:29.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17515
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Se on siinä kinttaalla. Katso onko letkuissa tekstejä MMT?
                        Tosin niiden ulkohalkaisijakin on isompi kuin alkuperäisissä jossa se lienee
                        jotain 7-8 millin väliin, tuo MTT:n letku on 9.2 mm ja sinävanvuus 3 mm vs. 2 mm.



                        Josku muinoin käytän halpaa letkua ja ei ne kestänyt kuin vuoden...
                        Täytyypä tarkistaa. Joo, tuosta sun "tuunauksesta" lienee alkuvuodesta aikaa kaksi vuotta...

                        Missäs tuolla sivustolla näkyy letkun paksuus? Hinnat ovat hyvin esillä.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7524
                          • Jyväshyvä

                          #13
                          Originally posted by Laku View Post
                          Täytyypä tarkistaa. Joo, tuosta sun "tuunauksesta" lienee alkuvuodesta aikaa kaksi vuotta...

                          Missäs tuolla sivustolla näkyy letkun paksuus? Hinnat ovat hyvin esillä.
                          Taisin E-Baystä löytää ja kaupat sovin sähköpostilla, näköjään syksyllä 2013 olen letkut hommannut...

                          Eipä sulla ole nuo MMT:n letkut, mutta parempaa kuitenkin kuin orkkikset.
                          Käytä se moottorin suoja ja turbojen päältä se lämpösuoja irti niin näet kunnon,
                          siitä turbojen päältä ne ekana "happanee"...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • MakeJ
                            BTCF Member
                            • Jun 2005
                            • 323
                            • Hml

                            #14
                            Mä laitoin tälläistä letkua omaan autoon:



                            Letkun ulkohalkaisija on vähän turhan paksu imusarjan alla oleviin kiinnikkeisiin, muuten tuntui todella hyvälle ja sopivalle. Mulla meni 6m kun vaihdoin kaikki letkut. Moottorin tukikumien letkut pitää vielä vaihtaa kun seuraavan kerran tulee nostettua auto ylös.
                            E60 535dA LCI -07 M-sport
                            E39 530dAT -99 "M-sport"

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7524
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by MakeJ View Post
                              Mä laitoin tälläistä letkua omaan autoon:



                              Letkun ulkohalkaisija on vähän turhan paksu imusarjan alla oleviin kiinnikkeisiin, muuten tuntui todella hyvälle ja sopivalle. Mulla meni 6m kun vaihdoin kaikki letkut. Moottorin tukikumien letkut pitää vielä vaihtaa kun seuraavan kerran tulee nostettua auto ylös.
                              Tuo vaikuttaa varsin hyvältä...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎