Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apulaitehihnan vaihto 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJtalo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 350
    • Kokkola

    #16
    tuossa kompuran päässä on tuo tappi, siihen kävi 7 tai 8mm hylsy, siitä ite pyöritin. Pieni räikkä ja siihen puolen metrin jatkovarsi niin helppo nytkyttää, toisella kädellä kampeaa remmiä yks pykälä kerrallaan pois, saa ihan kädellä vedettyä sen verran sivuun. Uuden asennuksessa käytin meisseliä apuna.
    Mutta älkää nyt menkö startin avulla sitä kampeen! Eihän kukaan tahalleen loukkaa, vahingossa ne vahingot sattuu. Monelta moottoripyörämieheltä lähteny sormet ketjuja rasvatessa pukin päällä tyhjäkäynnillä, eihän niitten räpylöitten tietenkään pitäis mennä sinne väliin mutta äkkiä se haukkaa eikä moottoria ahista yhtään purra sormia poikki...

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #17
      Originally posted by Raine View Post
      [MUTUTIETOA]Jos en ihan väärin muista, kun kävin viime kesänä ilmastointia huollattamassa niin asentaja kertoi, että nykyään on kompuroita, jotka pyörii kokoajan ja hihna on venyvä ja siinä ei ole kiristintä ollenkaan.

      Muistaakseni taisi mainita vielä, että kompurassa ei myöskään ole magneettikytkintä enää ollenkaan johtuen tuosta venyvästä hihnasta ja olikohan se kompura vielä jotain läpivirtaavaa mallia.[/MUTUTIETOA]
      ILMASTOINNIN hihna on venyvä esim useimmissa e6x malleissa, kiristintä ei siis ole, ja kompurassa on toki magneettikytkin siitä huolimatta. Hihnan asennukseen ja irroitukseen kannattaa jokaisen hommata pieni erikoistyökalu, maksaa peräti 6 (KUUSI) euroa ja löytyy mm jokaisesta fixus liikkeestä, linkin toolpac luettelon sivu 56:
      http://www.toolpack.fi/koivunen/images/toolpack_kevat2012.html/$FILE/toolpack_kevat2012.html

      Toimii siten että irroitettaessa hihna vedetään työkalun päälle, pidetään siinä ja pyöritetään moottoria hylsyavaimella kunnes hihna tippuu pois. Asennettaessa laitetaan hihna ensin kampuran pyörälle, työkalu ja hihna puolittain ilmastoinnin pyörälle ja työkalun päälle ja pyöritetään taas kunnes hihna on noussut päälle. Vanhan hihnan voi toki irroittaa yksinkertaisimmillaan katkaisemalla se jollakin leikkurilla jollei se enää käyttöön mene.
      Last edited by WSE1; 12-09-2012, 00:22.

      Comment

      • yazzo
        Newbiemmer
        • Jun 2010
        • 24
        • Tampere

        #18
        Hyvä homma, kiitoksia kaikille vinkeistä! Eiköhän se noilla vaihdu. Onkos siihen pitkemmän remmin poisottoon/uuden paikalleen pujotukseen jotain do/don't -tyyppisiä jekkuja?
        E92 335i 2007
        ex. E61 530d 2007

        Comment

        • L.L.
          Newbiemmer
          • Feb 2011
          • 22
          • Hämeenlinna

          #19
          Porsi sitten apulaitehihna hetki sitten. Onneksi olin vain parin sadan metrin päässä kotoa, joten sain ajettua auton pihaan. Nyt kun tuota koitin vaihtaa, niin ihmetyttää tuon hihnan kiristin. Se kun liikkuu tyhjää pienen matkan (n. puoli senttiä) ja sen jälkeen ei sitten mihinkään. Kuinkas jäykkä se jousi siinä oikein on? Ei kai se niin jäykkä voi olla ettei liiku mihinkään kun vetäsee riuskalla otteella. Kiristimen asento on sellainen ettei siihen hihnaa saa, vaan kiristimeltä pitäisi saada löysää. :think

          Edit: Itse itselleni vastaten. Kyllä se vaan näemmä jäykkä oli. Jakarilla kun vääntää siitä pyörän keskeltä niin johan liikkuu.
          Last edited by L.L.; 04-07-2013, 20:01.
          E61 530dA -05

          Comment

          • GT-555
            Bimmer Rookie
            • Jun 2012
            • 183
            • etelä

            #20
            Originally posted by L.L. View Post
            Porsi sitten apulaitehihna hetki sitten. Onneksi olin vain parin sadan metrin päässä kotoa, joten sain ajettua auton pihaan. Nyt kun tuota koitin vaihtaa, niin ihmetyttää tuon hihnan kiristin. Se kun liikkuu tyhjää pienen matkan (n. puoli senttiä) ja sen jälkeen ei sitten mihinkään. Kuinkas jäykkä se jousi siinä oikein on? Ei kai se niin jäykkä voi olla ettei liiku mihinkään kun vetäsee riuskalla otteella. Kiristimen asento on sellainen ettei siihen hihnaa saa, vaan kiristimeltä pitäisi saada löysää. :think

            Edit: Itse itselleni vastaten. Kyllä se vaan näemmä jäykkä oli. Jakarilla kun vääntää siitä pyörän keskeltä niin johan liikkuu.
            Jep, kaveri avuksi joka pitää kiristintä sillä välin kun asettelet hihnaa
            e61 530da

            Comment

            • Kesäromu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2011
              • 232
              • Espoo

              #21
              Siinähän kiristimessä on reiä'ät että sen saa lukittua kiinni, laittaa vaikka meisselin reikään
              F10 -11
              E21 315 -83

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #22
                LCI Mallin hihnan Gates no:4PK830SF

                LCI mallin ns. ilmastointihihnan kiristittömän mallin Gates merkkisen no: 4PK830SF joka on venyvä malli. Motonetin varaosa no: 30-4851 Hihnan hinta: 11€.



                Originally posted by yazzo View Post
                Ei vaan tämmöseltä

                Comment

                • jyyrä
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 42

                  #23
                  Itse käytin tuollaisen viruvan hihnan asennuksessa apuna isoa letku klemmaria jonka ruuvasin tuohon kompuran hihnapyörän olakkeessen, ja pyöritin konetta kampiakselin keskipultista, meni aika kivuttomasti.

                  Comment

                  • heikki81
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 176
                    • Rauma

                    #24
                    Btw, mikä näissä on hihnan vaihtoväli?
                    Tapaturmassa irronnut käsi pystyy jo vähän vasaroimaan.
                    Otsikko Aamulehdessä 12.1.

                    Comment

                    • mr81
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 300
                      • PK-seutu

                      #25
                      Semmoinen 150-180tkm varmaan sopiva aika tehdä.
                      E65 730d '08 Monaco blue
                      Ex: E60 523iA '08

                      Comment

                      • firegoat
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 23
                        • Imatra

                        #26
                        Vähän vanha tread mutta tässä apuja muille jos sattuu tarvitsemaan...

                        Vaihdoin laturin tänään, autona 2007 LCI 525d M57 kone. Muutamia vinkkejä

                        Aiemmin olikin juttua että flekti pois niin pääsee paljon helpommin operoimaan. Flektissä oleva letku on vaan kahdella nipsuilla kiinni alhaalta ettei pääse heilumaan.

                        Laturin pultit kun otti irti niin eipä meinannut laturi irroita haarukastaan. Keikkui kyllä mutta sivuttain ei liikkunut millään. Lopulta lähti kun pienehköllä sorkkaraudalla väänsi sivusuuntaan.

                        Paisuntasäiliö kannattaa kääntää pystyyn/sivuun. On vaan muutamalla torxilla kiinni. Muuten ei saa pujoteltua laturia pois/takaisin.

                        Kiristinrulla kääntyy 24mm lenkillä, laturin pultit (2 kpl) 16 mm hylsy ja kiristinrullan jousikopan pultit (2 kpl) Torx 30 + kiristinrulla pitopultti 10mm kiintoavain (hylsy ei mahdu).

                        En sitten epähuomiossa huomannut ottaa ennen hihnan purkua kuvaa ja tuo pitkä serpentiini aiheutti hieman mietintää. Netistä yritin kaivaa mutta kumma kyllä ei ollut kuin niitä versioita kuvista missä on ilmastoinnin kiristinrulla ja se on erilainen.
                        Tässä liitteenä omasta kasauksen jälkeen kuva johon lisäsin hieman selostetta jos joku ihmettelee samaa.

                        Unohdin tilata tuon ilmastoinnin hihnan ja en ottanut vanhaa apulaitehihnaa irti vaan vaihtelen vielä myöhemmin molemmat.

                        Mikähän tuon laturissa olevan alemman oikeanpuoleisen rullan tarkoitus on? Hihna ei sitä kautta kierrä.

                        Tämä setti tuli Saksasta + laturi
                        Attached Files
                        BMW 525 dA E61 2007

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2761
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by firegoat View Post
                          Vaihdoin laturin tänään, autona 2007 LCI 525d M57 kone.

                          Mikähän tuon laturissa olevan alemman oikeanpuoleisen rullan tarkoitus on? Hihna ei sitä kautta kierrä.
                          Kyseessä on apulaitehihnan ohjainrulla, joka avustaa hihnan kulkua dampperilta laturin hihnapyörälle. Toisin kuin muut ohjainrullat, apulaitehihna on kosketuksissa kyseisen ohjainrullan kanssa ainoastaan selkämyksensä kautta, ja tästä syystä ohjainrullan kitkapinnalla on ohut kumikerros.
                          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • DaJackal
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2018
                            • 43
                            • Lappeenranta

                            #28
                            Meinattiin lähteä appivanhemmilta kotia kohti, mutta ei päästy kuin 15km kun päsähti moniurahihna vappuserpentiiniksi ja vei ilmastoinnin hihnankin mukanaan. Muutama kilometri kerrallaan nilkuttaen (ettei lämmöt nouse liiaksi) takaisin ja purkuhommiin.


                            Diagnoosi ja pohdintaa:
                            -Kaikki rullat tuntuvat pyörivän nätisti, mikään ei jumita -> uudet hihnat paikalleen ja kovaa ajoa? En ainakaan huvin vuoksi ala vaihtelemaan sokkona rullia.

                            -Ilmastoinnin kompurassa ei ilmeisesti ole kiristintä, vaan hihna venytetään päälle. Pituus ikävästi joko 830 tai 860mm, taidan ottaa molemmat kun Motonetin mukaan vaihtuu juuri 9/2004 ja tämä auto on otettu käyttöön joulukuussa 2004
                            -Jostain syystä moniurahihnan pituuteen vaikuttaa se onko autossa tasonsäätö vai ei. Kyllä tuossa vehkeessä mielestäni sellainen on (ainakin takapäästä kuuluu välillä kompuran ääni), joten otetaan se pidempi eli 2160mm?
                            -Moniurahihnan saanee paikalleen yläkautta? Onhan tuo vähän monimutkainen pujoteltava, mutta uskoisin että onnistuu.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2761
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by DaJackal View Post
                              Diagnoosi ja pohdintaa:
                              -Kaikki rullat tuntuvat pyörivän nätisti, mikään ei jumita -> uudet hihnat paikalleen ja kovaa ajoa? En ainakaan huvin vuoksi ala vaihtelemaan sokkona rullia.

                              -Jostain syystä moniurahihnan pituuteen vaikuttaa se onko autossa tasonsäätö vai ei. Kyllä tuossa vehkeessä mielestäni sellainen on (ainakin takapäästä kuuluu välillä kompuran ääni), joten otetaan se pidempi eli 2160mm?
                              Moniurahihnan hajoamisen taustalla sanotaan usein olevan jokin selkeä syy, mutta itsellänikin sattui viime vuoden loppupuolella vastaavanlainen tilanne, jossa hihna hajosi "itsestään". Tapahtui sattumalta juuri kotipihaan saapuessa, niin ei tarvinnut kuin hakea uusi tilalle ja vaihtaa paikalleen. Asennuksen yhteydessä kävin tarkkaan läpi jokaisen rullan, eikä mitään selkeää syytä löytynyt. Hihnakin oli orggis ja vajaa 100 tkm ajettu. Uuden hihnan jälkeen ei mitään epämääräistä ole ilmaantunut, joten todennäköisesti mysteeriksi jäänee, miksi edellinen muuntui spaghetiksi. Asennusvinkkinä tarkasta laturin hihnapyörä, ettei uriin ole jäänyt sulanutta kumia ja putsaa tarvittaessa.

                              Perän tasonsäätö on E61-mallissa, kun taas E60 on ilman.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • AiM
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2007
                                • 247
                                • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                                #30
                                Originally posted by JaniLap View Post
                                Moniurahihnan hajoamisen taustalla sanotaan usein olevan jokin selkeä syy, mutta itsellänikin sattui viime vuoden loppupuolella vastaavanlainen tilanne, jossa hihna hajosi "itsestään". Tapahtui sattumalta juuri kotipihaan saapuessa, niin ei tarvinnut kuin hakea uusi tilalle ja vaihtaa paikalleen. Asennuksen yhteydessä kävin tarkkaan läpi jokaisen rullan, eikä mitään selkeää syytä löytynyt. Hihnakin oli orggis ja vajaa 100 tkm ajettu. Uuden hihnan jälkeen ei mitään epämääräistä ole ilmaantunut, joten todennäköisesti mysteeriksi jäänee, miksi edellinen muuntui spaghetiksi. Asennusvinkkinä tarkasta laturin hihnapyörä, ettei uriin ole jäänyt sulanutta kumia ja putsaa tarvittaessa.

                                Perän tasonsäätö on E61-mallissa, kun taas E60 on ilman.
                                Omaan E60 ja E61 menee 2080 pitkä hihna. Self leveling/tasonsäätö mikä on E61 ei vaikuta hihnan pituuteen millään tapaa -veikkaanpa että tuossa on vaan osatoimittajilla virhe.

                                Oma arvaus on että tuo 2160 pitkä hihna on autoihin missä dynamic drive eli aktiiviset kallistuksenvakaajat.
                                BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                                454hp/850Nm
                                100-200kmh@9,98s
                                0-200kmh@15,35s
                                1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                                1 mile 259kmh

                                BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                                Project target;
                                +500hp/+1000Nm
                                100-200kmh@<9s
                                0-200kmh@<14s
                                1/4 mile <12s@19xkmh
                                1 mile +270kmh

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎