memebuy23buy

E60 523lci käyntihäiriö kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw jp
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 13
    • Vantaa

    #16
    Jep vika siis ainoastaan kylmänä. Ei vaadi uudeleenkäynnistystä vaan alkaa toimimaan kun kone lämpenee hieman.

    Jos kylmänä pitää tyhjäkäynnillä kierroksia hieman korotettuna (1500-2000), niin kone ei pätki vaan enemmänkin "aaltoilee" jos pudottaa tyhjäkäynnille niin alkaa heti pätkimään.

    Huomasin muuten, että sammutuksen jälkeen jostain imusarjan suunnalta kuuluu selvä suhahdus. Normaalia/ tekemistä ongelman kanssa???

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1336
      • Tornio

      #17
      Lambdojen toiminta ?

      Originally posted by bmw jp View Post
      Jep vika siis ainoastaan kylmänä. Ei vaadi uudeleenkäynnistystä vaan alkaa toimimaan kun kone lämpenee hieman.

      Jos kylmänä pitää tyhjäkäynnillä kierroksia hieman korotettuna (1500-2000), niin kone ei pätki vaan enemmänkin "aaltoilee" jos pudottaa tyhjäkäynnille niin alkaa heti pätkimään.

      Huomasin muuten, että sammutuksen jälkeen jostain imusarjan suunnalta kuuluu selvä suhahdus. Normaalia/ tekemistä ongelman kanssa???
      Ei liity tuo suhahdus tähän mitenkään. EGR ja DISA siellä ilmoittelee olemassa olostaan.

      Edelleenkin suosittelen INPA:lla livedatan lukua niin pääset käsitykseen KAIKKIEN lambda anturien elämästä käynnin aikana.
      Esim. tuo totaali tuhon kokenut Catti josta laitoin kuvan
      on onnistunut lisäksi särkemään kontrolli Lambda anturinsa.
      Lambda vika joka selvisi vasta livedata luvussa
      Epäilisin sinun autossa SÄÄTÖ Lambdojen sekoavan lämmettyään toiminta alueelle.ts. tyhjä käynnillä ei riitä lämpö pakokaasussa toiminnan käynnistykseen ts. liian vähän millivoltteja.
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • bmw jp
        Newbiemmer
        • Sep 2012
        • 13
        • Vantaa

        #18
        Ongelmaa on taas tutkittu hieman lisää, mutta selkeää vikaa ei edelleenkään ole löytynyt. Epäilyksen alla on ainakin seuraavat kolme asiaa.

        1. Lambdavika? Vikakoodeja löytyi molemmille katin jälkeisille lambdoille (2C7E ja 2C7F). Liittyykö aaltomainen kiihtyvyys kylmänä lambdavikaan? Lisäksi myös kylmänä tyhjäkäynnillä käy kaikilla pytyillä korotetuilla kierroksilla ja tuntuu pätkivän pahasti ainoastaan matalilla/normaalilla tyhjäkäynnillä.
        2. NOx anturivika? Antaa vikakoodin (30D6). Näissä on ilmeisetikin ollut n53 koneissa paljon ongelmia, mutta onko vikakoodi vain seurausta koneen huonosta käynnistä/jostain muusta ongelmasta tms?? Sen verran kallis osa että ei viitsi turhan vaihtaa.
        3. Huohotinvika? Auto kuluttaa jonkin verran öljyä ja tulppien/ puolien päälle näyttää ilmeisesti venakopan tiivisteen läpi tunkevan hieman öljyä.

        Kun vikakoodit nollataan ja testataan uudeleen lämpimällä koneella eivät ne uusiudu!!

        Hankala homma tuntuu olevan, mutta toivotaan että selviää.

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          #19
          Nox tunnistimia ainakin menee, ja aiheuttaa puhdittomuutta. Se ainakin vaihtoon.

          Öljynkulutus ja käyntihäiriö mun mielestä viittaa sinne alakerran suuntaan. Oon varmaan väärässä.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • bmw jp
            Newbiemmer
            • Sep 2012
            • 13
            • Vantaa

            #20
            nokka-akseli kulunut?

            ...tarina jatkuu viimeisimpien selvittelyjen jälkeen.

            Autoa on jälleen tutkittu ja mittailtu eri paikassa kuin aikaisemmin. Mitään sähkö/ohjauspuolen vikaa ei edelleenkään löydetä.

            Tämän hetkinen kuten myös edellinen merkkihuollon arvio on, että koneessa on jotain mekaanisesti vialla ja todennäköisimpänä vaihtoehtona pidetään kulumaa imupuolen nokka-akselissa, tai sitten häikkää nostimissa/keinuvivuissa.

            Ei kuulemma ole ihan hirveän usein vastaantullut näillä kilometreillä (120tkm) vastaavia tapauksia, joten P***a säkä jos näin on.

            No seuraavaksi sitten lähdetään availemaan venttiilikoppaa ja sitten selviää toivottavasti enemmän.

            Olisi mielenkiintoista kuulla onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisista tapauksista!

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1336
              • Tornio

              #21
              Vanos ??

              Originally posted by bmw jp View Post
              ...tarina jatkuu viimeisimpien selvittelyjen jälkeen.

              Autoa on jälleen tutkittu ja mittailtu eri paikassa kuin aikaisemmin. Mitään sähkö/ohjauspuolen vikaa ei edelleenkään löydetä.

              Tämän hetkinen kuten myös edellinen merkkihuollon arvio on, että koneessa on jotain mekaanisesti vialla ja todennäköisimpänä vaihtoehtona pidetään kulumaa imupuolen nokka-akselissa, tai sitten häikkää nostimissa/keinuvivuissa.

              Ei kuulemma ole ihan hirveän usein vastaantullut näillä kilometreillä (120tkm) vastaavia tapauksia, joten P***a säkä jos näin on.

              No seuraavaksi sitten lähdetään availemaan venttiilikoppaa ja sitten selviää toivottavasti enemmän.

              Olisi mielenkiintoista kuulla onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisista tapauksista!
              No nyt meni mielenkiintoiseksi

              ONKO todella näin että 120tKm ajetussa nyky autossa olisi nokka-akselin nokat kuluneet !?!?! ( 80 luvulla LADAssa oli samaa ongelmaa heh heh )

              Tahtoo nokista kuvan / kuulla lisää tästä tapauksesta !!
              Olisikohan kuitenkin em vikojen lisäksi VANOS systeemissä lisäksi vikaa ??
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • Lare1
                Bimmer Rookie
                • Jul 2012
                • 37
                • Kymenlaakso

                #22
                Edelleenkin suosittelen INPA:lla livedatan lukua niin pääset käsitykseen KAIKKIEN lambda anturien elämästä käynnin aikana.
                Esim. tuo totaali tuhon kokenut Catti josta laitoin kuvan
                on onnistunut lisäksi särkemään kontrolli Lambda anturinsa.
                Lambda vika joka selvisi vasta livedata luvussa
                Epäilisin sinun autossa SÄÄTÖ Lambdojen sekoavan lämmettyään toiminta alueelle.ts. tyhjä käynnillä ei riitä lämpö pakokaasussa toiminnan käynnistykseen ts. liian vähän millivoltteja.[/QUOTE]

                Ääni myös tälle. Tiedän yhden vastaavan auton ja pienemmillä kilometeillä n. 50tkm. Ja oireet oli vastaavat. Bmw huolto etsi vikaa monia viikkoja. Vaihdettii puolat, bensapumppu, suuttimet, tulpat ja autoon uusi ohjelma.
                Mutta ei tule kuntoon. Loppujen lopuksi viaksi paljastui tai ilmeni jotenkin ensimmäinen säätävä lampda, joka oli siis hajalla.
                Oli vain pakko kertoa kun kuulostaa niin hullulta että joutuu alkamaan moottoria avaamaan.

                Comment

                • 330TIESEL
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 56
                  • Uusimaa

                  #23
                  Itsellä auto oireilee hieman samalla tavalla (E61 525iA 218hv 2.5).
                  Kylmäkäynnistyksessä käynti ei ole ihan tasaista, kaikki pytyt käy, mutta kierrokset aaltoilee, huomaa kun peruuttaa jarrua vasten, niin tulee pientä keinuvaa liikettä. Jos kerrankin polkasee kaasua enemmän loppuu oireet heti. Lämpimänä ei ikinä mitään... Jollakin oli kolmossarjan bemussa samaa ongelmaa kun itsellä. Vika/ominaisuus on tällä hetkellä niin pieni, en ole jaksanut paneutua siihen...


                  Originally posted by bmw jp View Post
                  ...tarina jatkuu viimeisimpien selvittelyjen jälkeen.

                  Autoa on jälleen tutkittu ja mittailtu eri paikassa kuin aikaisemmin. Mitään sähkö/ohjauspuolen vikaa ei edelleenkään löydetä.

                  Tämän hetkinen kuten myös edellinen merkkihuollon arvio on, että koneessa on jotain mekaanisesti vialla ja todennäköisimpänä vaihtoehtona pidetään kulumaa imupuolen nokka-akselissa, tai sitten häikkää nostimissa/keinuvivuissa.

                  Ei kuulemma ole ihan hirveän usein vastaantullut näillä kilometreillä (120tkm) vastaavia tapauksia, joten P***a säkä jos näin on.

                  No seuraavaksi sitten lähdetään availemaan venttiilikoppaa ja sitten selviää toivottavasti enemmän.

                  Olisi mielenkiintoista kuulla onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisista tapauksista!
                  *BMW*

                  F20 118iA

                  ex:
                  E61 525iA
                  E91 318D
                  E46 330D Touring

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #24
                    Originally posted by 330TIESEL View Post
                    Itsellä auto oireilee hieman samalla tavalla (E61 525iA 218hv 2.5).
                    Kylmäkäynnistyksessä käynti ei ole ihan tasaista, kaikki pytyt käy, mutta kierrokset aaltoilee, huomaa kun peruuttaa jarrua vasten, niin tulee pientä keinuvaa liikettä. Jos kerrankin polkasee kaasua enemmän loppuu oireet heti. Lämpimänä ei ikinä mitään... Jollakin oli kolmossarjan bemussa samaa ongelmaa kun itsellä. Vika/ominaisuus on tällä hetkellä niin pieni, en ole jaksanut paneutua siihen...
                    Jep, tommosta tuo sigun "pikku" on tehnyt jo vuoden verran. Tosin lämpimillä kesäkeleillä ilmiö ei vissiin esiinny.

                    En o kans jaksanut paneutua asiaan, koska
                    a) vika on aika mitätön, eikä tunnu pahenevan
                    b) akkahan sillä ajaa...
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • bmw jp
                      Newbiemmer
                      • Sep 2012
                      • 13
                      • Vantaa

                      #25
                      Vika löytyi vihdoin=>auto kunnossa

                      Kerrotaanpa tämä pitkä ja omituinen tarina lopultakin loppuun.

                      Auto otettiin marraskuun loppupuolella jälleen pajalle ja epäilyksenähän oli nokan kuluma joten eipä muuta kuin venttiilikoppa auki ja tarkistukseen. Yllätys yllätys nokat olivat täysin kunnossa, mutta mekaanikon mielestä moottorista kuulunut "mekaaninen ääni" täytyi olla peräisin viallisista hydraulisista venttiilinnostimista. Huollon suositus tässä vaiheessa oli vaihtaa kaikki nostimet eli 24kpl ja sillä pitäis tula varmasti kuntoon. Osia ei tietenkään löytynyt hyllystä eikä koko Suomesta joten auto jäi pajalle odottelemaan osia viikoksi ilmeisesti Saksasta/Ruotsista tilattuna. Osat tulivat seuraavalla viikolla, kone kasaan ja hyvin tuntui toimivan. Huollosta ehdottivat kuitenkin vielä, että saadakseen 100% varmuus toiminnasta myös täysin kylmällä koneella auto jää vielä yön yli pihalle ja aamulla tehdään lopullinen varmistus toimivuudesta.

                      Seuraavan aamuna ei sitten kuulunut mitään, kunnes vasta joskus myöhään iltapäivällä sain soiton ja jossain määrin pahoittelevat terveiset, että eipä vaan toimi edelleenkään kylmänä yhtään sen paremmin kuin aikaisemminkaan. Vika nostajissa osottautui siis virheelliseksi diagnoosiksi. Tässä vaiheessa alkoi jo rauhallisempaakin miestä ketuttamaan Myönsivät kuitenkin virheensä ja lupasivat ottaa kustannukset piikkiinsä ja kuulemma monia hyviä ideoita mahdollisesta viasta oli olemassa.

                      Auto jäi siis edelleen huoltoon ja pienenä lohtuna sain laina-autoksi uudenkarhean 320d:n, mikä osottautui ihan kelpo peliksi.

                      Tässä vaiheessa usko vian löytymiseen tai ainakaan kohtuuhintaiseen korjaamiseen oli todella vähissä, mutta parin päivän jälkeen sain suureksi hämmästyksekseni soiton, että autoni on nyt varmasti kunnossa ja noudettavissa.

                      Ja sitten vikaan. Mitä tapahtui venttiilikopan avaamisen jälkeen ja minkälaista vianetsintää tehtiin en tiedä, mutta jossain vaihessa joku oli keksinyt vaihtaa loputkin bensasuuttimet. Aikaisemminhan toisessa merkkihuollossa oli vaihdettu 2 ja 3 sylinterien suuttimet, koska kyseisille sylintereille tuli niitä pirun katkoja. Lisäksi vielä kaikki tulpat oli vaihdettu jo toisen kerran siis tämän prosessin aikana.

                      Tämän jälkeen auto on toiminut hyvin kohta kaksi kuukautta, vaikka suuttimista kuuluu edelleen ainakin minun mielesestä ihmeellisen kovaa nakutusta tai oikeastaa "sirkutusta", ehkä jopa enemmän kuin ennen korjausta. Tuskinpa ne kaikki 4 suutinta viallisia olivat, mutta ilmeisesti ainakin 1. pytyn suuttimessa oli sitten jotain havaittavaakin vikaa?

                      Eli loppujen lopuksi aika yksinkertainen ja pieni vika(yllätys), ei mekaanista vikaa kuten kaksi pääkaupunkiseudulla toimivaa BMW merkkihuoltoa arvioivat. Se miksi auton diagnostiikka antoi jatkuvasti vikakoodia 2 ja 3 pyttyjen katkoksista, vaikka vika ilmeisesti lopulta oli 1 pytyssä ei minulle selvinnyt.

                      Kaiken kaikkiaan tämä homma maksoi aika lailla, vaikka nostinremppa ei nyt ainakaan suoraan näkynyt laskussa. Auto oli kolmessa eri korjaamossa yhteensä 5 kertaa ja yli 10 päivän aikana, joten vaikeaa tuntui olevan löytää vikaa.

                      Osaamattomuutta vai suoranaista kusetusta, siinäpä kysymys!!

                      Comment

                      • jake2710
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 828

                        #26
                        Oliko ne kaikki suuttimet jo kertaalleen vaihdettu uudempiin?

                        N53 suuttimet, puolat ja kaapelin läpivienti kuuluu tarkastuksen/vaihdon piiriin.
                        Last edited by jake2710; 23-01-2013, 16:10.

                        Comment

                        • bmw jp
                          Newbiemmer
                          • Sep 2012
                          • 13
                          • Vantaa

                          #27
                          Kyllä kaikki suuttimet on ainakin kertaalleen vaihdettu jo aikaisemminkin. Autossa oli jo ihan uutena aika lailla ongelmia noitten suuttimien kanssa, pari kertaa hinurilla korjaamolle yms.. Eli nyt siis kolmannet suuttimet jo menossa.

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #28
                            Mitäs tommonen suutinremppa kustansi?
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1336
                              • Tornio

                              #29
                              Originally posted by bmw jp View Post
                              Kyllä kaikki suuttimet on ainakin kertaalleen vaihdettu jo aikaisemminkin. Autossa oli jo ihan uutena aika lailla ongelmia noitten suuttimien kanssa, pari kertaa hinurilla korjaamolle yms.. Eli nyt siis kolmannet suuttimet jo menossa.
                              Olisikohan mitenkään mahdollista että vaihdettujen suuttimien koodaus moottorin ohjainlaitteelle (DME)
                              on jäänyt alunpitäenkin tekemättä ja koko sirkus käynnistyi siitä syystä ??
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1960
                                • Hki

                                #30
                                Kiva kun kerroit tarinalle myös päätöksen! Vikakohteita on suht rajallinen määrä ja osaamisestahan tuo on pitkälti kiinni. Osaamista ei kerry kun n53 autojakaan ei juuri suomessa ole. Suuttimet, puolat, vanos, solenoidi, nox anturi...sinä ne kait on.

                                Comment

                                Working...
                                X