Announcement

Collapse
No announcement yet.

520dA käynti jakopäärempan jälkeen (N47)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    #16
    Originally posted by Vesper View Post
    Tämä "erikoisempi"öljyväite ei kyllä pidä paikkaansa. Itsellä oli 3/2008 valmistettu kärry,177hp-versio, jolla ajoin 150tkm. Siinä kyllä käytetiin, uudesta asti, 0w-40 tai 5w-40 öljyä, eikä koneesta kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Ja mitä tulee tuohon uudempaan versioon koneesta, niin ketjun venymiseen ei auta, vaikka autoa huollattaisi kuinka tiheään.
    Minä möin vähän aikaa sitten oman 520dA 02/2008 192tkm ajettuna ilman ylimääräisiä ääniä. Öljynä käytin 5w-40:stä ja puolittamalla öljyhuoltokilsat. Ajo oli pääasiassa matka-ajoa, joten silläkin lienee merkitystä?

    Olen myöskin kuullut että jopa F10 koriseen 520d:hen on jakopääremppoja ja moottorin vaihtoja tehty, mutta ko mallit ovat olleet takseja joita käytetään tyhjäkäynnillä taksitolpalla pitkiä aikoja. Arvelisimpa, että tyhjäkäynnillä öljynpaine on alhaisempi, jolloin öljynpaineella toimiva ketjunkiristin ei kiri kunnolla ja ketju on löysällä. Tämä taas syö rattaat ja venyttää sitten ketjun.
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #17
      Originally posted by poke View Post
      Minä möin vähän aikaa sitten oman 520dA 02/2008 192tkm ajettuna ilman ylimääräisiä ääniä. Öljynä käytin 5w-40:stä ja puolittamalla öljyhuoltokilsat. Ajo oli pääasiassa matka-ajoa, joten silläkin lienee merkitystä?

      Olen myöskin kuullut että jopa F10 koriseen 520d:hen on jakopääremppoja ja moottorin vaihtoja tehty, mutta ko mallit ovat olleet takseja joita käytetään tyhjäkäynnillä taksitolpalla pitkiä aikoja. Arvelisimpa, että tyhjäkäynnillä öljynpaine on alhaisempi, jolloin öljynpaineella toimiva ketjunkiristin ei kiri kunnolla ja ketju on löysällä. Tämä taas syö rattaat ja venyttää sitten ketjun.
      Tuo voi olla lähellä totuutta, tyhjäkäynti joka tapauksessa on varma tekijä.
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • hihnala
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 45
        • Finland

        #18
        Case closed

        Öljypumppu vaihdettu, öljynä kuitenkin edelleen paksumpi 10W-60 ja ylimääräinen nakutus on poissa. Pitänee kokeilla seuraavalla öljynvaihdolla palata ohuempaan 0W- tai 5W-öljyyn.

        Mainittakoon tässä vielä, että jos tarvitsee näitä jakopää- ja öljympumppuremppoja tehdä N47-moottoreille, niin Helsingissä Hämeentien Auto ja Rengas on nyt harjoitellut homman ja tekee sen hyvin edullisesti merkkihuoltoihin verraten.

        Comment

        • Pilatus
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 61
          • Satakunta

          #19
          Mainittakoon tässä vielä, että jos tarvitsee näitä jakopää- ja öljympumppuremppoja tehdä N47-moottoreille, niin Helsingissä Hämeentien Auto ja Rengas on nyt harjoitellut homman ja tekee sen hyvin edullisesti merkkihuoltoihin verraten.[/QUOTE]

          Kuinkas halvalla he tekevät jakopäärempan?

          Comment

          • hihnala
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 45
            • Finland

            #20
            Työn osuus oli noin 1300 euroa, osat (tuli kai Laakkoselta) yhteensä noin 2400 euroa eli yhteensä noin 3700 euroa. Laakkosen antama arvio remontista oli 5000 euroa. Hinnat sisältää myös öljypumpun, joka kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, koska vaatii koneen irroituksen sekin ja vaikuttaa olevan kuluva osa.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by hihnala View Post
              Työn osuus oli noin 1300 euroa, osat (tuli kai Laakkoselta) yhteensä noin 2400 euroa eli yhteensä noin 3700 euroa. Laakkosen antama arvio remontista oli 5000 euroa. Hinnat sisältää myös öljypumpun, joka kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla, koska vaatii koneen irroituksen sekin ja vaikuttaa olevan kuluva osa.
              Osat saanee muualtakin.

              Uskoisin että vähän reilu 3 k€ projektin pystyy teettämään jos haalii osat maailmalta.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Pilatus
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 61
                • Satakunta

                #22
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Osat saanee muualtakin.

                Uskoisin että vähän reilu 3 k€ projektin pystyy teettämään jos haalii osat maailmalta.
                No eihän tuo nyt niin pahalta hinnalta kuullosta. Vaikka onhan kolme tonnia paljon rahaa, mutta meneehän sitä kaikkeen muuhunkin turhaan paljon. Joten itse pystyn elämään kyseisen ongelma moottorisen auton kanssa.

                Itsellä ainakin on muuten pelkkää positiivista palautetta kys. moottorista.
                Kulutuskin on mielestänä todella alhainen, tällä hetkellä kulutus 6.2 ja keskinopeus 50.2 km/h Joten ajoa on paljon kaupungilla myös. Autona e61 automaatti.

                Comment

                • hihnala
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2012
                  • 45
                  • Finland

                  #23
                  Mulla keskinopeus 35-40kmh ja kulutus pyörii 8-9 litran välillä, pääosin kaupungissa siis. Jonkun pienen reissun pätkän katsoin keskinopeus ~65kmh ja kulutus 6,7. Huono yksilö osui kohdalle, noista luvuista päätellen vieläkin jotain pielessä..

                  Comment

                  • hihnala
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 45
                    • Finland

                    #24
                    Apua Laakkoselle

                    Otetaanpa tähän vielä uusi kierros. Autolla on ajettu nyt noin 13tkm rempan jälkeen.

                    Määräaikaishuollon tarpeessa vein sen tänään Laakkoselle siinä toivossa, että saavat myös käyntiäänen alkuperän tutkittua. Eivät saaneet. Vikakoodeja ei ole ja mm. suuttimien uskoivat olevan kunnossa - eivät kylläkään niitä mitanneet, vaan arvioivat ilmeisesti korvakuulolla. Jatkavat tutkimuksia vielä huomenna.

                    Tässä näyte ennen remonttia - kärinä kuuluu pari sekuntia käynnistyksestä, mutta sen jälkeen käyntiääni on varsin siisti nokkaketjun raksutuksia lukkuunottamatta: http://aijaa.com/mljnk0

                    Tässä näyte käynnistä nyt - näin se on kärissyt remontista lähtien: http://aijaa.com/NGI2zH

                    Olisiko täällä valistuneita arvauksia ellei peräti kokemusperäistä tietoa tuon käyntiäänen laadusta ja syystä?

                    Aiemmin Laakkosen pikahuollossa pyysivät varaamaan huoltoajan asian tutkimiseksi, koska se vaatisi mm. suuttimien mittauksen mahdollisen vuodon vuoksi. Täällä ilmoitetut suutinvuodot on kuitenkin aiheuttaneet paljon pahempia oireita käyntiin. Tässä tapauksessa käynnissä on erittäin harvoin pientä heittelyä tyhjäkäynnillä ja aavistuksenomaista nykimistä ajossa. Pakkasilla lähtee rytkyen käymään (kolmella?) ilman Webastoa, mutta hehkuistakaan ei vikakoodeja ole ilmestynyt.

                    Videot ei näy jostain syystä ainakaan mulla heti, kävin sivuston toisella sivulla ja backillä takaisin, niin alkoi toimia. Saattaa vaatia vain odotuksen, että latautuu.
                    Last edited by hihnala; 26-08-2013, 19:05. Reason: Häikkää videoiden toimivuudessa

                    Comment

                    • BemariAndy
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2012
                      • 230
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #25
                      Originally posted by hihnala View Post

                      Tässä näyte ennen remonttia - kärinä kuuluu pari sekuntia käynnistyksestä, mutta sen jälkeen käyntiääni on varsin siisti nokkaketjun raksutuksia lukkuunottamatta: http://aijaa.com/mljnk0

                      Tässä näyte käynnistä nyt - näin se on kärissyt remontista lähtien: http://aijaa.com/NGI2zH

                      Olisiko täällä valistuneita arvauksia ellei peräti kokemusperäistä tietoa tuon käyntiäänen laadusta ja syystä?
                      Minun mielestä kait tuo remontin jälkeinen ääni kuulosti aika hyvältä. Eli välttämättä siellä jakopäässä ei enää ole siis mitään oiretta, vai?!? Kierroksia otettaessa murisee kuten pitääkin ja ei sitä säksätystä kyllä taustalta kuullut.
                      * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                      * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                      Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                      Comment

                      • hihnala
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2012
                        • 45
                        • Finland

                        #26
                        Originally posted by BemariAndy View Post
                        Minun mielestä kait tuo remontin jälkeinen ääni kuulosti aika hyvältä. Eli välttämättä siellä jakopäässä ei enää ole siis mitään oiretta, vai?!? Kierroksia otettaessa murisee kuten pitääkin ja ei sitä säksätystä kyllä taustalta kuullut.
                        Jep, jakopään raksutus loppui, mutta tilalle tuli erittäin terävä ja selvästi normaalia kovempi käyntiääni. Mitä olen N47-koneita kuullut, tuossa äänessä on jotain liikaa - kiinnittipä katsastusmieskin asiaan huomiota. Ennen remonttia peruskäynti oli paljon pehmeämpi ja tuo terävä pää käynnissä kesti vain pari sekuntia käynnistyksestä.

                        Laakkosella sanoivat joissain jakopäärempan käyneissä käyntiäänen muuttuneen, muttei osannut kuvailla muutosta. Voiko siis olla kyse vain uusien osien särmikkyydestä..?

                        Comment

                        • atte.o
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2009
                          • 894
                          • haukipudas

                          #27
                          Onhan kaikki muovit paikallaan kunnolla? Neloskoneet kyllä saa muovit räpättämään ilkeästi,jos ei ole kunnolla paikoillaan.
                          E61 M-sport

                          Comment

                          • hihnala
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 45
                            • Finland

                            #28
                            Originally posted by atte.o View Post
                            Onhan kaikki muovit paikallaan kunnolla? Neloskoneet kyllä saa muovit räpättämään ilkeästi,jos ei ole kunnolla paikoillaan.
                            Olivat Laakkosella kiristelleet mm. jotain pakosarjan pultteja yms. ilman vaikutusta, joten oletan myös muovien olevan paikallaan. Käyntiääni on mielestäni dieselille ominainen nakutus, mutta huomattavan korkea, terävä ja kova verraten aiempaan ja muihin vastaaviin, jotka olen itse kuullut.

                            Comment

                            • hihnala
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 45
                              • Finland

                              #29
                              Laakkosen arvailut

                              Päivän odottelun jälkeen mittasivat vielä suuttimet - nelospytyn suutin vuotaa. Mekaanikko oli alkujaan sitä mieltä, että ovat kunnossa ja vielä tuonkin tuloksen jälkeen arveli karkean käynnin johtuvan jakopäästä. Kun sitten hain auton oli tiskin takana eri heppu. Kävi läpi huollon ja löydökset. Kun mainitsin käyntiääniongelman, hän sanoi heti, että johtunee suutinvuodosta. Hohhoijaa. Toivottavasti on siitä kyse, mutta melkoinen arvauskeskus tuokin talo näköjään on.

                              Edullista suutinkauppaa siis etsimään. Käytettyjä näyttäisi löytyvän halvimmillaan alle satasella, mutta uudet on neljän sadan luokkaa. Jos joku tietää hyvän kaupan, niin saa vihjata - googlea ja foorumia toki käyn läpi.

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                #30
                                Originally posted by hihnala View Post
                                Päivän odottelun jälkeen mittasivat vielä suuttimet - nelospytyn suutin vuotaa. Mekaanikko oli alkujaan sitä mieltä, että ovat kunnossa ja vielä tuonkin tuloksen jälkeen arveli karkean käynnin johtuvan jakopäästä. Kun sitten hain auton oli tiskin takana eri heppu. Kävi läpi huollon ja löydökset. Kun mainitsin käyntiääniongelman, hän sanoi heti, että johtunee suutinvuodosta. Hohhoijaa. Toivottavasti on siitä kyse, mutta melkoinen arvauskeskus tuokin talo näköjään on.

                                Edullista suutinkauppaa siis etsimään. Käytettyjä näyttäisi löytyvän halvimmillaan alle satasella, mutta uudet on neljän sadan luokkaa. Jos joku tietää hyvän kaupan, niin saa vihjata - googlea ja foorumia toki käyn läpi.
                                Laitappa suuttimen numero esille niin kysyn mihin hintaan saadaan hommattua!
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎