Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jälleen keltaista moottorivalo e60 LCI 523iA -2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    Jälleen keltaista moottorivalo e60 LCI 523iA -2008

    Tässä taannoin minäkin valitin huonokäyntistä 523:sta ja keltaista moottorivaloa. Homma korjaantui helposti kutossylinterin puolan vaihdolla. Viikko alkoi samoissa merkeissä kun suoritin siirtymää Jyväskylä - Tampere. Rampilta kiihdyttäessä tehot hukkaan, merkkivalo palamaan, ja etenkin tyhjäkäynnillä helkutinmoinen täristys. Tämä tuli n. 6 kilsan ajon jälkeen kun kotoa lähti. Limputin autolla matkan lopppuun kun töille piti päästä. Illalla auto duunista käyntiin, ja toimi kuin ajatus ja valo oli poissa. Olin kuitenkin kerennyt varata seuraavalle aamulle RK-Cityhuoltoon ajan vikakoodin lukuun. Siellä kävin tiistaina ja valo ei silloin enää palanut. Ainoa vikakoodi mikä löytyi oli "Katalysaattorin tehoaste alhainen". Saman koodin luki Laakkonen kun vaihtoivat kutossylinteriin puolan ja nollasivat silloin. Oli kuulemma normaalia että voi tulla just ton huonon käynnin seurauksena. Päästöt oli viimeviikon katsastuksessa kuin oppikirjasta, eli ei oikein kattivialta vaikuta.

    No, tyytyväisenä hotellille päin, ja parin kilsan jälkeen syttyi taas valo ja käynti huonoksi. Just ennen viittä kun olin auton hakenut, en enää pajalle ajanut vaan menin hotelliin, auto parkkiin ja kokeilu niin käynnistämällä uudestaan käynti normalisoitui. Nyt masiina toimi loppuviikon ok. Tosin ajettiin vain parin kilsan siirtymää. Tänään sitten hiukan pitempää ajoa, ja taas motarin rampissa tällä kertaa hiljentäessä käynti huonoksi, ja moottorivalo päälle. Erona on että enää valo ei lähde pois. Nytkin kun ajoin tuon 10 kilsaa hotellille, oli valo päällä koko ajan. Käynti oli suht normaalia, mutta liikkeelle lähtiessä tuntuu käyntihärö heti vähän tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla, mutta homma normalisoituu kun kiekat kasvaa.

    Jahka tästä huomenna kotiudun Jyväskylään, niin pitää saada kyllä vikakoodeja tuosta lukuun. Mutta osaako arvon raati sanoa, voisiko toinen rikkoutuva puola tehdä tämmöiset oireet? Eli olisi vähän toimii ei toimi asennossa? Eka vaihdon yhteydessä virhevalo ei sammunut ilman nollausta vaikka käynti oli kunnossa ja puola vaihdettu, koska se katin virhe oli sinne ilmeisesti jäänyt...

    Semmoinen tuli muuten vielä mieleen, että päivää ennen tota oireilu ajeltiin ja huomasin että ajotietokoneen kulutus näytti pelkkää nolla mittaristossa (siis se keski). Kun iDrivestä meni kattoon, se näytti ok. Ja kun teki sielä resetin kulutuslukemalle niin tuli taas näkyviin. Tuskinpa tähän liittyy mutta oli outo juttu. Vielä pari päivää ennen tätä kun olin pessyt auton edellisiltana, hinkkaili auto itseään hyvän tovin käyntiin ennenkuin lähti. Lähti kuitenkin, hiukan takellellen, mutta ei vikavaloja ja toimi ok sen jälkeen nuo pari päivää ennen koko episodia.

    t.Pekka
    Last edited by MazterI; 04-10-2012, 00:08. Reason: Lisää infoa
  • Joonas.k
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 57

    #2
    Kyllähän toi vika kuulostaa joko

    -> Puola
    -> Suutin
    -> Tulppavialta.

    Onko suuttimet tarkistettu, että on uusinta mallia ?

    Onko ollu ongelmia käyntiin lähdön kanssa? Eli ootko joutunut pitkään starttaamaan?
    Now: E39 530dA 2003
    Ex: 330xda M-sport2, Audi A6 2,4a, BMW E46 316i, Volvo 240 -87, Citroen Xsara VTS, VW Golf VR6, Opel Astra GSI, BMW E34 525iA, BMW 116i, Seat Ibiza 1,6i, Mazda 323 1,6i

    Comment

    • MazterI
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 312
      • Jyväskylä

      #3
      Yhden ainokaisen kerran oli käyntiinlähdön kanssa haastetta. Pesua seuraavana aamuna ei lähteny heti, vaan hinkkais tosiaan sillä yhdellä napin painalluksella varmaan sen 5 sekuntia ennenkuin hörähti.

      Pistin tuossa loput puolat vaihtoon. Illemmasta vielä vikakoodit lukuun niin katsotaan miten kävi. Valo ei sammunut vaikka käynti parani, mutta piuhaa se vaati viimeksikin. Ja täytyy vähän ajella että näkee pysyykö käynti iskussa...

      Suuttimia ei ole käsittääkseni, eikä ainakaan minun toimesta, tarkistettu. Olikos näissä jopa jotain pidennettyä takuuta?

      T.Pekka

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7437
        • Oulu

        #4
        Jos toi E60:n MIL-valo toimii samalla tavalla kuin E39:ssä se kyllä sammuu omia aikojaan kunhan olet ajanut riittävän monta matkaa ilman vikaa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • MazterI
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 312
          • Jyväskylä

          #5
          Okei. BreeZin avustuksella katottiin kuitenkin jo kodit ja kaikki liittyi missireen eli puolilla homma korjaantui. Koska keltaiset merkkivalot syö mietä niin nollattiin toki samalla. Semmoisia nintendoja nämä on että pistin kyllä obd piuhan tiluuseen, mutta onpa nyt sitten kaikki puolat vaihdettu...

          Comment

          • Joonas.k
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 57

            #6
            Hyvä, että vika löytyi. Yleensä jos ongelmia on pitkässä starttauksessa on vika korkeapainepumpussa....
            Now: E39 530dA 2003
            Ex: 330xda M-sport2, Audi A6 2,4a, BMW E46 316i, Volvo 240 -87, Citroen Xsara VTS, VW Golf VR6, Opel Astra GSI, BMW E34 525iA, BMW 116i, Seat Ibiza 1,6i, Mazda 323 1,6i

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei missfire välttämättä tarkoita puolavikaa, se tarkoittaa vain ettei syttynyt ja siihen onkin jo enemmän mahdollisia syitä. Se suutinhomma kannattaa tutkia, jos niihin on tehtaalla joku "takuupäivitys", luultavasti sytkäosia menee edelleen niillä vanhoilla suuttimilla vaikka nyt oliskin korjaantunut.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • MazterI
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 312
                • Jyväskylä

                #8
                Joo, sori ollin vähän epätarkka. Koodihan on suoraan ignition coil jotaib ja missire tuli siitä kun nypin piuhoa irti kun kokeilin mikä vaikutta käyntiin ja mikä ei. Se on totta että sillä koodilla pelkästään syitä vois olla vaikka kuinka. Tuo starttiongelma on ollut tosiaan tasan yhden kerran.

                Nyt ainakin auto kulkee ja käy normisti eikä uusia koodeja n. 50 kilsan ajossa tullut. Mutta katotaan miten jatkuu.

                Comment

                • Ganes
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 189
                  • Lounais-Suomi

                  #9
                  Keltainen moottorivalo syttyi täälläkin kesken ajon. Seisoin normaalisti risteyksessä odottamassa vuoroani kun moottorin kierrokset hieman heilahtivat ja valo syttyi tauluun.
                  Käyttöohjekirjassa ei sanota valosta yhtään mitään.
                  Moottori käy ja kukkuu ainakin kaupunkiajossa sekä tyhjäkäynnillä ihan normaalisti, kuten ennenkin.
                  Keskiviikkona pitäis perheen kera lähteä reissuun ja ennen sitä olis hyvä saada asiaan selvyys, että uskaltaako tuolla yleensäkkään ajaa minnekkään?
                  Löytyiskö täältä Turun alueelta hemmoa, joka vois ne vikakoodit lukaista pikana. Maksua vastaa tietenkin. Nyt on tää aika vaan semmonen, että merkkiliikkeeseen en satavarmasti saa aikaa ennen keskiviikkoa.
                  Liian hyvinhän tää onki toiminu ostohetkestä lähtien. Eli siis jo monta kuukautta
                  e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                  Comment

                  • Jolli
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 2556
                    • Virolahti

                    #10
                    nimim. suppari, Bullit, AI tms.
                    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                    PM tavoittaa, puhelimella ei.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by Ganes View Post
                      Keltainen moottorivalo syttyi täälläkin kesken ajon. Seisoin normaalisti risteyksessä odottamassa vuoroani kun moottorin kierrokset hieman heilahtivat ja valo syttyi tauluun.
                      Käyttöohjekirjassa ei sanota valosta yhtään mitään.
                      Moottori käy ja kukkuu ainakin kaupunkiajossa sekä tyhjäkäynnillä ihan normaalisti, kuten ennenkin.
                      Keskiviikkona pitäis perheen kera lähteä reissuun ja ennen sitä olis hyvä saada asiaan selvyys, että uskaltaako tuolla yleensäkkään ajaa minnekkään?
                      Löytyiskö täältä Turun alueelta hemmoa, joka vois ne vikakoodit lukaista pikana. Maksua vastaa tietenkin. Nyt on tää aika vaan semmonen, että merkkiliikkeeseen en satavarmasti saa aikaa ennen keskiviikkoa.
                      Liian hyvinhän tää onki toiminu ostohetkestä lähtien. Eli siis jo monta kuukautta
                      Puolalta haisee. Kiihtyykö maantienopeuksissa pintakaasulla nykimättä?
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Ganes
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 189
                        • Lounais-Suomi

                        #12
                        Originally posted by Jolli View Post
                        nimim. suppari, Bullit, AI tms.
                        Ok! Kiitos noista! Mutta kävimpä ajamassa sitten hieman pidemmän lenkin ja tankkasin samalla reissulla, jolloin valo poistui taulusta. Luojan kiitos!! Saas nähä millon syttyy uudelleen!!
                        e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                        Comment

                        • Ganes
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 189
                          • Lounais-Suomi

                          #13
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Puolalta haisee. Kiihtyykö maantienopeuksissa pintakaasulla nykimättä?
                          Niin eli valohan onneksi poistui ja valon palamisen aikaankin auto toimi ihan moitteettomasti. Käytin käsipelillä niitä vaihteitakin ja aivan normaalisti kiihtyi eikä nykinyt yms. Se oli vaan se yksi kierrosten nyökkäys siinä risteyksessä seistessä, jolloin valo syttyi.
                          Mites tommonen puolan vaihto jos kohalle sattuu? En oo koskaan semmosia vaihtanu. Onko paha homma näin ihan kädettömälle ja millaisia työkaluja operaatioon tarvitaan. Aikoinaan johonki asconaan ja mazdaan oon tulpat vaihtanu mutta tuo puola on kait hieman eri asia Vai? Ja näkeekös sen silmällä mikä on särki? Eikös joka pytyssä oo oma puola?
                          Hieman noloa kysellä tämmösiä mutta ku oikeesti en oo autoja paljookaa ropannu Ajanu vaan...ja korjauttanu
                          e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7531
                            • Jyväshyvä

                            #14
                            Puolan vaihto on helppo,
                            on tuollut Saksassa merkkiliikkeen pihalla vaihdettua...
                            jos on 1-2 sylinterin puola, tarvii irroittaa moottorin suojasta 2 kpl kuusiokoloruuveja, nostaa kantta vähän ylös (toisesta päästä on myös kiinni mutta hankalampi irroittaa), itse puola on "vivulla" kiinni,
                            vipu auki ja puola irti ja uus paikalleen. Vartin homma...
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Ganes
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 189
                              • Lounais-Suomi

                              #15
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Puolan vaihto on helppo,
                              on tuollut Saksassa merkkiliikkeen pihalla vaihdettua...
                              jos on 1-2 sylinterin puola, tarvii irroittaa moottorin suojasta 2 kpl kuusiokoloruuveja, nostaa kantta vähän ylös (toisesta päästä on myös kiinni mutta hankalampi irroittaa), itse puola on "vivulla" kiinni,
                              vipu auki ja puola irti ja uus paikalleen. Vartin homma...
                              Ok! Kiitos vaan neuvoista Täytyyki joku kerta ku konepellin alta pölyt pyyhkäsen niin tiirata tarkemmin tuo puolasysteemi. Kaippa tommosen puolan vois varalle takakonttiin käydä ostamassa jos joskus tosiaan sattuu rikkumaan. Mätänetissä ei ainakaan montaa kymppiä näyttäs kustantavan
                              e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎