Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ahtoilman lämpötila-anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2328
    • Uusimaa

    Ahtoilman lämpötila-anturi

    Mielenkiintoista, että liki jokaisessa tutkimassani E90/E60-sarjalaisessa (dieselissä) on ollut imuilman lämpötila-anturi viallinen (Osa numero 10.). Saman ilmiön olivat todenneet myös Turbotecillä, kun joskus asiaa heille ihmettelin.

    Anturihan ei anna itsestään mitään vikakoodia. Ei ole vielä yhdessäkään yksilössä antanut. Näyttää vaan mittausarvoksi jatkuvaa n.1000 asteen lämpötilaa. Näin oli myös tässä omassa "uudessa" 530xd:ssä, ja kolmessa edellisessäkin yksilössä. Osahan kustantaa vain n. 20 euroa KL-varaosissa ja on helppo vaihtaa. Ihan vain lämpimikseni tässä mietin, että mikä tuon anturin vaikutus viallisena on moottorin toimintaan? Olikohan vielä niin, että INPA:kaan ei tuota arvoa kovin helpolla osaa näyttää? Autocomissa se on heti ensimmäisten data-arvojen joukossa tyrkyllä.
    Last edited by JKK; 16-10-2012, 23:23.
    BMW G30 545e M-Sport

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Tuo on ahtoilman lämpötila-anturi, imuilman on maffissa.

    En ole kovin tarkkaan tuohon toimintaan perehtynyt mutta vaikuttaa syöttöön kyllä kun ahtoilman lämpötila ylittää tietyn astemäärän. Joten ei ole pahitteeksi pitää kunnossa tuotakaan anturia. Vioittuneena se näyttää sen verran korkeita lukemia että on jo vaikutusta syöttöön/kulkuun vaikka moni ei sitä tunnekaan/tiedäkään.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • inde
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 122
      • LAHTI

      #3
      Laitoinpa itelle varoiksi tilaukseen. Lahden Mega-Autosta 22€.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2328
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Rahu View Post
        Tuo on ahtoilman lämpötila-anturi, imuilman on maffissa.
        Kyllä siis juuri näin. Tuo Autocom vain näyttää tuon anturin antaman tiedon tuolla nimikkeellä. Tämän testerin tapauksessa termien suomennokset on muutenkin aika hutaisemalla tehty. Vaikka ihan ok-laite muuten onkin.
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Originally posted by inde View Post
          Laitoinpa itelle varoiksi tilaukseen. Lahden Mega-Autosta 22€.
          INPAllahan sinä voit todeta mitä se näyttää
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • _juha_
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 36
            • Finland

            #6
            Omassa autossa tuon anturin johto oli onnistuttu katkaisemaan (laturia vaihtaessa?) sen mustan suojasukan sisältä, itse anturi oli ehjä mutta vika vaikea löytää. Ilman singaalia ecun oletusarvo ahtoilman lämmölle on 100C ja anturin toiminnan näkee suoraan DIS:llä.

            Virhekoodit:

            4390, Signal short circuit to B+
            4391, Signal short circuit to B-

            Vaikutukset moottorinohjauksen toimintaan:
            The injection volume is limited
            Exhaust gas recirculation is deactivated
            Turbo pressure control is deactivated

            Comment

            • nupaha
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 276
              • Pohojanmaa

              #7
              Originally posted by JKK View Post
              Mielenkiintoista, että liki jokaisessa tutkimassani E90/E60-sarjalaisessa (dieselissä) on ollut imuilman lämpötila-anturi viallinen (Osa numero 10.). Saman ilmiön olivat todenneet myös Turbotecillä, kun joskus asiaa heille ihmettelin.

              Anturihan ei anna itsestään mitään vikakoodia. Ei ole vielä yhdessäkään yksilössä antanut. Näyttää vaan mittausarvoksi jatkuvaa n.1000 asteen lämpötilaa. Näin oli myös tässä omassa "uudessa" 530xd:ssä, ja kolmessa edellisessäkin yksilössä. Osahan kustantaa vain n. 20 euroa KL-varaosissa ja on helppo vaihtaa. Ihan vain lämpimikseni tässä mietin, että mikä tuon anturin vaikutus viallisena on moottorin toimintaan? Olikohan vielä niin, että INPA:kaan ei tuota arvoa kovin helpolla osaa näyttää? Autocomissa se on heti ensimmäisten data-arvojen joukossa tyrkyllä.
              Moro !

              Jos joku vaihtaa tuollaisen "varmasti" viallisen anturin uuteen, niin olis mukava kuulla vaikutukset ja oliko niitä ?
              Ajattelin vaan, että jos tuosta ei tule vikailmoitusta ja sillä on kuitenkin vaikutusta. Vaikutustakin toki varmaan on, mutta kuinka paljon ? Itsellä auto pelaa, käy ja kukkuu, mutta onko siellä se anturi kunnossa ? Vaikea tietää, jos tuosta ei vikailmoitusta tule.

              Tulipa outo selvitys, mutta tarkoitus kai selviää...
              työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
              kauppakassina Audi A3 sedan
              kesäkissana Jaguar XKR
              tyttärillä Bmw E90 lci 318dsl

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                En ole ollenkaan varma, mutta luulen että menee jotenkin näin.

                Bemarin ohjelmassa ei ole karttaa, jonka perusteella syöttömäärää korjattaisiin suhteessa ahtoilman lämpöön, normitilanteessa.

                Lamda-anturin tai ilmamassamittarin antaessa epäuskottavaa arvoa, siirtyy ohjelma vikatilan kaltaiseen tilaan, joka ei kuitenkaan ole varsinainen vikatila, tällöin syöttömäärää ohjataan ahtopainetiedon perusteella.
                Joidenkin lastujen tekijöiden koko ohjelma ja syötönlisäys ikäänkuin perustuu tähän, siihen pääsee helposti esim. laittamalla lamda-arvon pyynnin tarpeeksi pienelle.
                Siinä tilanteessa, kun moottorin menevän ilman määrää arvioidaan ahtopainetiedon perusteella, voisi ahtoilman lämmön korjauksella (happimäärään) olla merkitystä.

                Normaalistihan tämä on valmistajan "varotoimi" siihen tilanteeseen jos lamda, tai maffi menee rikki, niin kulku ei kuitenkaan lopu.

                Jos ohjelma tehdään siten, että todellinen syöttömäärä suhteessa ohjelman huomioon ottamaan ilmamäärään on oikein kerottu, niin ko. anturilla ei nähdäkseni ole mitään merkitystä.
                Merkitys ilmenee sitten, kun jompikumpi em. antureista alkaa epätoimimaan, niin menokin hiipuu.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2328
                  • Uusimaa

                  #9
                  Ainakaan edellisen 535d:ni tapauksessa en huomannut mitään vaikutusta mihinkään suuntaan anturin vaihdon jälkeen. Muuta kuin että testeri alkoi näyttämään oikeita lukemia.
                  BMW G30 545e M-Sport

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5438
                    • S:t Karins

                    #10
                    Originally posted by JKK View Post
                    Ainakaan edellisen 535d:ni tapauksessa en huomannut mitään vaikutusta mihinkään suuntaan anturin vaihdon jälkeen. Muuta kuin että testeri alkoi näyttämään oikeita lukemia.
                    +1
                    Oletettavasti ero tulee esiin jos on lastutetu?
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • _juha_
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 36
                      • Finland

                      #11
                      Anturin vaikutus kulkuun on helposti kokeiltu, piuha irti anturista ja koeajolle. Vikakoodit sinne pomppaa 4390, Signal short circuit to B+ ja
                      4391, Signal short circuit to B- mutta vikavaloa mittaristoon ei syty. Saattaahan se jossain tuntua jos auto saa vähemmän soppaa ja ahtoja, toisaalta pakokaasun takaisinkierrätys disabloituu samalla niin pysyy imusarja puhtaampana

                      Comment

                      • Lare1
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2012
                        • 37
                        • Kymenlaakso

                        #12
                        Mulla autona 525d LCI ja anturi oli hajonnut ja jäännyt näyttämään 119.9C. Mitään vikakoodia ei antanut. Auto pelasi normaalisti koko ajan. Tänään vaihdoin uuden tilalle ja perstuntumalta meno saattaa olla vähän ripeämpää. Tosin voi olla että sitä vain kuvittelee.

                        Olisi itsekin kiva tietää vaikuttaako tämä oikeasti tehoihin. Mulla nimittäin auton huippuvääntö jäi ohjelmoinnissa 450nm. Ja nytten mietin olisiko syy voinnut olla juuri tämä mittaus, joka oli silloinkin varmasti hajalla?

                        Comment

                        • Dunky
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 4929
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by Lare1 View Post
                          Olisi itsekin kiva tietää vaikuttaako tämä oikeasti tehoihin. Mulla nimittäin auton huippuvääntö jäi ohjelmoinnissa 450nm. Ja nytten mietin olisiko syy voinnut olla juuri tämä mittaus, joka oli silloinkin varmasti hajalla?
                          Parempi kysyä itse ohjelmoijalta...
                          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                          Comment

                          • Lare1
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2012
                            • 37
                            • Kymenlaakso

                            #14
                            Originally posted by Dunky View Post
                            Parempi kysyä itse ohjelmoijalta...
                            Kysytty joo, mutta vastaus oli vähän että kyllähän se voi vaikuttaa! Mietin vaan että jos täällä jollain olisi varmaa tietoa

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2328
                              • Uusimaa

                              #15
                              Jo nyt on ihmeellinen anturi. Kuukausi sitten laitoin uuden ahtoilman lämpöanturin autoon ja nyt näyttää taas aivan satukirjan lukemia (70-80 astetta)? Tosin saattoi olla jo asennusvaiheessa viallinen, koska ei tullut tarkistettua sen tarjoamia lukemia silloin asennushetkellä. Nyt kuitenkin vaihtelee tuon kymmenen asteen välillä. Olisiko tehtaalla lipsahtanut vääränlainen NTC-vastus anturin sisään?
                              BMW G30 545e M-Sport

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎