memebuy23buy

Takalasin lämmitin E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tovayryn
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 464
    • Kajaani

    Takalasin lämmitin E61

    Hei,
    Tuossa kun talvi kolkuttelee uuden bemaristin ovea, niin huomasin ettei takalasin lämmitin toimi, yksikään lanka ei lämpene. Missä vika?
    Kuuluuko siihen nappiin syttyä punainen valo, kun se on päällä, vai vihreä niinkuin ilmastoinnin nappuloissa on?
    Missä ja mikä nro on takalasin lämmittimen sulake?
    Kiitti.

    -Tommi
    MB W164
    ex: //DTM535
  • tovayryn
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 464
    • Kajaani

    #2
    itse itselleni vastaten.
    Taitaa olla vika johdossa, kun sulake on ehjä ja rele naksahtelee kun kytkintä painaa.
    Johtonipussa näyttäs olevan vikaa, kun vaan pelkän takalasin avaa, yks johto on poikki, kelta - punainen ja parista johdosta on kuoret rikki...
    MB W164
    ex: //DTM535

    Comment

    • jusv
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 145
      • Turenki

      #3
      Originally posted by tovayryn View Post
      itse itselleni vastaten.
      Taitaa olla vika johdossa, kun sulake on ehjä ja rele naksahtelee kun kytkintä painaa.
      Johtonipussa näyttäs olevan vikaa, kun vaan pelkän takalasin avaa, yks johto on poikki, kelta - punainen ja parista johdosta on kuoret rikki...
      Mistä kourusta? Jos autoa takaapäin katsoo ja numeroi koulut vasemmalta oikealle 1-4...

      Tuohon on kuvakin mutta en tiedä,varmaksi noista takalasinlämppärin johdosta, jotta mistä ne kulkee...

      Comment

      • teppo_h
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 337
        • Finland

        #4
        Takalasin lämmittimen johdot menee siten, että (-)-johto tulee vasemmalta puolelta ja (+)-johto oikealta puolelta.
        Ja nämähän tulee sitten niistä sisemmistä kouruista eli kourut 2 ja 3, kun numeroidaan ne tuolla tyylillä kuin tuossa 'jusv':n postissa (eli menee sinne lasinluukulle&takaspolerille).

        Ne piuhat on muita paksummat:
        - ruskea (-)
        - punainen (+)
        Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
        Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
        EX:
        Chevy Suburban K2500 4x4 -97
        Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
        E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
        E36 320i Coupe, E21 318i
        MB W115 240D

        Comment

        • jusv
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 145
          • Turenki

          #5
          Originally posted by teppo_h View Post
          Takalasin lämmittimen johdot menee siten, että (-)-johto tulee vasemmalta puolelta ja (+)-johto oikealta puolelta.
          Ja nämähän tulee sitten niistä sisemmistä kouruista eli kourut 2 ja 3, kun numeroidaan ne tuolla tyylillä kuin tuossa 'jusv':n postissa (eli menee sinne lasinluukulle&takaspolerille).

          Ne piuhat on muita paksummat:
          - ruskea (-)
          - punainen (+)
          Kiitos...ja nyt ei kun purkamaan. Semmonen tuli mieleen vielä, että pystyykö nuita lämmittimelle meneviä letkuja mittaamaan sieltä spoilerin alta? Meinaan vaan, että en viittis alkaa kaivaa auki kun niitä jokka on sökönä

          Ai niin...osaako joku sanoa, mitä paksuutta ne lämpäärin letkut on?

          Comment

          • teppo_h
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 337
            • Finland

            #6
            Originally posted by jusv View Post
            Kiitos...ja nyt ei kun purkamaan. Semmonen tuli mieleen vielä, että pystyykö nuita lämmittimelle meneviä letkuja mittaamaan sieltä spoilerin alta? Meinaan vaan, että en viittis alkaa kaivaa auki kun niitä jokka on sökönä

            Ai niin...osaako joku sanoa, mitä paksuutta ne lämpäärin letkut on?
            Pystyy...
            Ei muuta ku liitin irti sieltä, niin kyllähän siitä saa mitattua että tuleeko sähköä vai ei.

            Vasemmalta puoleltahan ei tule kuin takalasinlämmittimen (-)-johto, antennipiuha ja pissapojan letku.
            Oikealta puolelta sitten vähän enemmän piuhoja, ku siinä menee myös antenninvahvistinyksikön johdot.
            Last edited by teppo_h; 23-10-2012, 11:34.
            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
            EX:
            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
            E36 320i Coupe, E21 318i
            MB W115 240D

            Comment

            • tovayryn
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 464
              • Kajaani

              #7
              Tuo poikkioleva johto on juurikin kourussa 3. Puna-keltainen johto.
              MB W164
              ex: //DTM535

              Comment

              • jusv
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 145
                • Turenki

                #8
                Originally posted by tovayryn View Post
                Tuo poikkioleva johto on juurikin kourussa 3. Puna-keltainen johto.
                Osaako joku sanoa, mitä vahvuutta nuo takalasinlämppärin letkut on?

                Jussi

                Comment

                • Juggie
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 199
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  #9
                  Lainaanpa topicia, kun aiheeseen hieman liittyy...
                  Eli huomasin aamulla takalasinlämmittäjän päälle laittaessani, että radio lakkasi kuulumasta, pelkkää kohinaa vaan.
                  Lämmittimen kun napsauttaa pois päältä, niin radiokin kuuluu taas.
                  Annoin kuitenkin olla päällä ja tuntui, että pikku hiljaa alkoi kuuluvuus palautua (lasi lämpeni ja virrantarve pieneni?)

                  Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?

                  Onko tuossa joku hakkuri, mikä ohjaa lämmitystä. Jos se siellä kähisisi ja blokkaisi radiokanavat...
                  Toinen vaihtoehto on varmaan jokin poikki menevä johto/ huono liitinkontakti, joka kipinöi?

                  Onko kenelläkään ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan :think

                  Comment

                  • teppo_h
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 337
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Juggie View Post
                    Lainaanpa topicia, kun aiheeseen hieman liittyy...
                    Eli huomasin aamulla takalasinlämmittäjän päälle laittaessani, että radio lakkasi kuulumasta, pelkkää kohinaa vaan.
                    Lämmittimen kun napsauttaa pois päältä, niin radiokin kuuluu taas.
                    Annoin kuitenkin olla päällä ja tuntui, että pikku hiljaa alkoi kuuluvuus palautua (lasi lämpeni ja virrantarve pieneni?)

                    Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa?

                    Onko tuossa joku hakkuri, mikä ohjaa lämmitystä. Jos se siellä kähisisi ja blokkaisi radiokanavat...
                    Toinen vaihtoehto on varmaan jokin poikki menevä johto/ huono liitinkontakti, joka kipinöi?

                    Onko kenelläkään ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan :think
                    Aika mielenkiintoisesti tuntuu toimivan...

                    Mutta silti lähtisin etenemään johtojen tarkistuksella. Sehän voi olla, että kun siellä on takalasinlämittimen johto (ja joitain antenninvahvistimen johtoja) heikossa hapessa, niin se vetäsee pikku kipinöitä siellä. :think

                    Sittenhän sen näkee ku avaat johtonipun.
                    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                    EX:
                    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                    E36 320i Coupe, E21 318i
                    MB W115 240D

                    Comment

                    • Juggie
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 199
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #11
                      Juu pitää joku ilta katsella.
                      Onneksi ei ole tuon akuutimpi vika

                      Sinulla näkyykin olevan sigun linkin takana hyvää dokkaria tuon tarkastamiseen

                      Comment

                      • teppo_h
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 337
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Juggie View Post
                        Juu pitää joku ilta katsella.
                        Onneksi ei ole tuon akuutimpi vika

                        Sinulla näkyykin olevan sigun linkin takana hyvää dokkaria tuon tarkastamiseen
                        Joo, sieltä löytyy jotain ohjetta minkä käänsin englanninkielisestä ja lisäsin vähän omia kommentteja. Pitäs heittää nuo johonkin parempaan paikkaan ku tuo 4shared on vähän raskas.
                        EDIT: laitoinkin nuo nyt sitten samantien tuonne skydrivelle. Saa varmasti vähän helpommin ne kopioitua sieltä. :/

                        Tsemppiä korjaukseen! Hyvä siitä tulee!
                        Last edited by teppo_h; 06-11-2012, 10:49. Reason: uus linkki...
                        Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                        Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                        EX:
                        Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                        Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                        E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                        E36 320i Coupe, E21 318i
                        MB W115 240D

                        Comment

                        • MKO
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 56

                          #13
                          Täällä sama vika, eli takalasin lämmitin ei toimi, auto on 530xdA -06. Katkaisimessa valo toimii, sulake on ehjä ja rele tuntuu ainakin heikosti naksahtavan kun katkaisinta painaa. Testasin lisäksi molemmat johdot vastusmittarilla ja johdot ovat ehjät. Myös takalasin lämmittimen johdotus lasissa vaikuttaa olevan ehjä, vastusmittari antaa pientä vastusta siihen

                          Mikä voi olla vikana, voiko rele naksua vaikka se olisi rikki, vai missä muussa vika voi olla?

                          Comment

                          • teppo_h
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 337
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by MKO View Post
                            Täällä sama vika, eli takalasin lämmitin ei toimi, auto on 530xdA -06. Katkaisimessa valo toimii, sulake on ehjä ja rele tuntuu ainakin heikosti naksahtavan kun katkaisinta painaa. Testasin lisäksi molemmat johdot vastusmittarilla ja johdot ovat ehjät. Myös takalasin lämmittimen johdotus lasissa vaikuttaa olevan ehjä, vastusmittari antaa pientä vastusta siihen

                            Mikä voi olla vikana, voiko rele naksua vaikka se olisi rikki, vai missä muussa vika voi olla?
                            Mjaa..
                            Periaatteessahan se rele voi pitää pienen 'naks' äänen vaikka ois jumissa - ehkä.

                            Onko takaluukun johtosarjoja oikeasti tarkistettu siten, että ois avattu niput ja katottu mitä siellä on? Jotenkin vaan tuntuu, että suurin osa näistä samoista ongelmista johtuu johtojen katkeamisesta/murtumisesta...

                            Ku mittasit lasin lämmittimen johdot oliko kontti auki vai kiinni?
                            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                            EX:
                            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                            E36 320i Coupe, E21 318i
                            MB W115 240D

                            Comment

                            • MKO
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 56

                              #15
                              Johtonippuja ei ole avattu, mittasin vain meneekö johdoista virtaa läpi, eli vastusmittaus. Kontti oli auki kun mittasin johdot.

                              Comment

                              Working...
                              X