Announcement

Collapse
No announcement yet.

DTC/DSC:n mukauttaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    DTC/DSC:n mukauttaminen

    Eli viime kesänä tuli useempaankin otteeseen ihmeteltyä luisteneston toimintaperiaatetta ja sen tuomia haittapuolia. Samalla tuli mietittyä vaihtoehtoja miten tuota saisi mukautettua. :think

    Estothan lähtee napista pois (pitkä painallus). Mutta noin 90km/h--> palautuvat jossain määrin päälle, vaikka "hupinappia" on painettukin. Ihan järkevä ominaisuus, mutta nyt kun ei ole kyseessä järkevyyden haku, vaan kaikkien pyydettyjen tehojen välitys renkaan ja tienpinnan välille..

    Nyt ennen uusien nastarenkaitten sovitusta tuli loppusyksy mentyä kitkoilla, niin ongelman huomasi korostettuna isommilla vaihteilla, kun muutenkaan ei tarvinnut vaihtoon meneviä kitkoja säästellä. Talvella ja talvipyörillä näillä asioilla ei ole tietty mitään merkitystä, mutta eiköhän sieltä kesäkin taas joskus tule eteen.

    Lukkoperä tietysti auttais jossain määrin vaivoihin, mutta omalla kohdallani tietäis melko varmaa laatikkoremppaa ja sen vahvistusta. Ja jos tähän alettais, niin sitten melkein täytyis alkaa miettiin vallan kovaa askia ja kunnon kytkinsettiä. Ja näin olis mopo karannut näpäistä.

    Lukkoperähän vaatisi tietenkin myös lukon koodaamisen autoon, jotta DTC/DSC osaisi toimia oikein.
    Mietin auttaisiko tuo pelkkä lukon koodaaminen autoon (vaikka siis ei lukko laittaisikaan) sillä lailla, että luistonrajatus ei olisi ihan yhtä tuntoherkkä?

    Vai olisiko jollain koodinikkarilla valmiita arvoja tuonne luistoeston puolelle? Eli sellaiset wertti-arvot, että saisi estot oikeasti pois KOKONAAN päältä tai edes esim. valmiit M5 wert-arvot tuonne DSC puolelle?

    Yksinkertasuudessaanhan paras konsti olisi joku sellainen softa millä DTC/DSC:n sais kuitattua oikeasti kokonaan tarpeen mukaan pois pelistä. :think

    Vähän offina aiheeseen kyselisin myös, että onko näitä automaattilaatikoita kukaan koodaillut hieman ei-niin-mukavuuspainotteisiksi? :think
    Last edited by LeMansBlau; 12-11-2012, 08:53.
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Hmm. En minä ole huomannut että jos pistää esp:n kokonaan pois päältä että ne palautuisivat jossain nopeudessa. On kuitenkin tullu jääradallakin joskus käytyä ja nopoeudet olleet reilusti yli sata...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • -challenger-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 2150
      • L a h t i

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Hmm. En minä ole huomannut että jos pistää esp:n kokonaan pois päältä että ne palautuisivat jossain nopeudessa. On kuitenkin tullu jääradallakin joskus käytyä ja nopoeudet olleet reilusti yli sata...
      Juu en oo minäkään huomannu vaikka kerran tuli luisteltua aamutuimaan joku satasen vauhdissa kun en muistannu että olinki kytkeny DCS pois päältä

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Hmm. En minä ole huomannut että jos pistää esp:n kokonaan pois päältä että ne palautuisivat jossain nopeudessa. On kuitenkin tullu jääradallakin joskus käytyä ja nopoeudet olleet reilusti yli sata...
        Tuli ehkä hieman väärin artikuloitua. Eli liukkailla keleillä kioskin saa kyllä takarenkaat luistamaan ja vaikka pyöräytettyä vielä +100km/h vauhdeissa. Nimimerkillä 120km/h tuplapiruetti seiskan ruuhkassa motorilla tehneenä.
        Jopa leikitteleen pääsee hienosti ja tietysti varsinkin jääradalla.

        Mutta kun mennään siinä pidon rajoilla, niin sillon huomaa, että järjestelmä yrittää saada pidon pysyyn viimeseen asti ja näin leikkaa tietysti samalla huipputehoista terävimmän kärjen pois.
        Kovilla kesäkiekoilla tota ei kovin helposti huomaa. Samoin kun ei tietysti talvi/sora pinnoilla. Mutta pehmeemmillä rengasseoksilla ilmiö on helpoiten havaittavissa.

        Kuka osais kertoa kuinka järjestelmä suljetaan kokonaan pois alustadynamometreissä?

        Millä kamppeilla Major oot käynyt jääratailemassa? Jopa E6x lienee mallikohtaisestikin erilaiset luistonesto"kartat". 535D:kö? Tai onko ollut aut.loota vai manuaali ja mitä vaihteita käyttänyt. Lukkoperää tai sähkönen "lukko" käytössä? Nämäkin kun tietty vaikuttaa asiaan.
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1366
          • Lempäälä

          #5
          katselin ite viimetalven alkupuolella samoja hommia itsekin. DSC8 tais olla vakiona ja lukko-ominaisuuden ois saanu DSC8+:n.

          kaiketi ei siis saa koodaamalla (?) vaan vaihtamalla oikeanlaisen pumppuyksikön.

          omassa kiulussa enno huomannu takaisinkytkeytymistä, vaikkakin on tullut joskus reilusta kesämotarinopeudesta lumisella tiellä liusuttua jommanpuolen ovenkahva edellä, eikä kyse ole ollut vahingosta.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by LeMansBlau View Post
            Tuli ehkä hieman väärin artikuloitua. Eli liukkailla keleillä kioskin saa kyllä takarenkaat luistamaan ja vaikka pyöräytettyä vielä +100km/h vauhdeissa. Nimimerkillä 120km/h tuplapiruetti seiskan ruuhkassa motorilla tehneenä.
            Jopa leikitteleen pääsee hienosti ja tietysti varsinkin jääradalla.

            Mutta kun mennään siinä pidon rajoilla, niin sillon huomaa, että järjestelmä yrittää saada pidon pysyyn viimeseen asti ja näin leikkaa tietysti samalla huipputehoista terävimmän kärjen pois.
            Kovilla kesäkiekoilla tota ei kovin helposti huomaa. Samoin kun ei tietysti talvi/sora pinnoilla. Mutta pehmeemmillä rengasseoksilla ilmiö on helpoiten havaittavissa.

            Kuka osais kertoa kuinka järjestelmä suljetaan kokonaan pois alustadynamometreissä?

            Millä kamppeilla Major oot käynyt jääratailemassa? Jopa E6x lienee mallikohtaisestikin erilaiset luistonesto"kartat". 535D:kö? Tai onko ollut aut.loota vai manuaali ja mitä vaihteita käyttänyt. Lukkoperää tai sähkönen "lukko" käytössä? Nämäkin kun tietty vaikuttaa asiaan.
            535d LCI:llä... Eli automaatilla.

            Kai sulla on kokonaan se ESP pois päältä eikä DTC -tilassa?
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7431
              • Oulu

              #7
              Originally posted by LeMansBlau View Post
              Lukkoperähän vaatisi tietenkin myös lukon koodaamisen autoon, jotta DTC/DSC osaisi toimia oikein.
              Eikös noita Quaife:n lukkoja mainosteta että toimii ajonvakautuksen kanssa oikein ihan sellaisenaan: http://www.race.fi/fi/product/31920-...3%A4t-Bmw.html

              Vai tarkoititko levylukkoa?
              Last edited by Petri.Kekkonen; 13-11-2012, 10:11.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Allright
                Newbiemmer
                • Jan 2015
                • 5
                • Nurmijärvi

                #8
                sähkönen (lukko)

                olisko kellään hajuu miten niitä arvoja pitää muuttaa dsc että kun kaikki ottaa pois niin sähkönen lukko jää päälle ? omassa e91 320 ei kuulema onnistunut ja nyt pitäisi kokeilla kaverin e46 330 saako sen päälle

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10043
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by Allright View Post
                  sähkönen lukko jää päälle ?
                  Siis mikä sähköinen lukko?

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Sähköisellä lukolla tarkoittanee sitä että luistonesto jarruttaa suttaavaaa pyörää...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • AiM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 247
                      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                      #11
                      Originally posted by LeMansBlau View Post
                      Lukkoperä tietysti auttais jossain määrin vaivoihin, mutta omalla kohdallani tietäis melko varmaa laatikkoremppaa ja sen vahvistusta. Ja jos tähän alettais, niin sitten melkein täytyis alkaa miettiin vallan kovaa askia ja kunnon kytkinsettiä. Ja näin olis mopo karannut näpäistä.

                      Lukkoperähän vaatisi tietenkin myös lukon koodaamisen autoon, jotta DTC/DSC osaisi toimia oikein.
                      Mietin auttaisiko tuo pelkkä lukon koodaaminen autoon (vaikka siis ei lukko laittaisikaan) sillä lailla, että luistonrajatus ei olisi ihan yhtä tuntoherkkä?

                      Vai olisiko jollain koodinikkarilla valmiita arvoja tuonne luistoeston puolelle? Eli sellaiset wertti-arvot, että saisi estot oikeasti pois KOKONAAN päältä tai edes esim. valmiit M5 wert-arvot tuonne DSC puolelle?

                      Vähän offina aiheeseen kyselisin myös, että onko näitä automaattilaatikoita kukaan koodaillut hieman ei-niin-mukavuuspainotteisiksi? :think
                      Oliskos böntillä tai KissVesalalla mitään ideaa tähän aiheeseen?

                      Eli pystyisikö tuota ajonvakautusta muokkaamaan jotenkin hieman sallivampaan suuntaan? Käsittääkseni DSC/DTC on kyllä täysin pois päältä kun kun pitää DTC nappia pidempään pohjassa, mutta jos ajonvakautuksen saisi sellaiseksi että olisi aktiivisena taustalla, mutta antaisi vähän enempi luistoa ja ei rajoittaisi tehoa niin helposti kuin vakiona.
                      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                      454hp/850Nm
                      100-200kmh@9,98s
                      0-200kmh@15,35s
                      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                      1 mile 259kmh

                      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                      Project target;
                      +500hp/+1000Nm
                      100-200kmh@<9s
                      0-200kmh@<14s
                      1/4 mile <12s@19xkmh
                      1 mile +270kmh

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #12
                        Kyllä siellä dsc:ssä on vaikka kuinka paljon arvoja mitä voi muuttaa, kaiken maailman characteristic curveja yms. eli käytännössä ohjauskarttoja. Esim US ja ECE E9x M3:ssa on sama DSC mutta eri koodaus. Jos AiM haluat niin voin kyllä harrastelumielessä noita sun kans säätää.

                        edit. Ei siellä ihan niin paljoa ollutkaan parametrejä mitä muistin. Jotain saattaa löytyä, riippuen DSC:n versiosta.
                        Last edited by böntti; 23-10-2015, 08:41.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎