Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akku, laturi, vai mikä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hankkija
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 55
    • Lieksa

    Akku, laturi, vai mikä?

    Tere. Autoni on e 60 530 da -04. Mittarilukema 180tkm.
    Varmaan aihetta aiemminkin jossain ihmetelty mut ei nytäkkiä löytynyt.
    Mutta asiaan: aamulla töihin lähtiessä ihmettelin todella vaivalloista starttia, lähti kyllä normaalisti käymään mut pyöritti hitaasti.
    No työpaikalla sit jätin auton käymään ja mittasin jännitteen akulta. Oli kokonaista 11,84 volttia. Pois lähtiessä sit laitoin laturin kiinni konehuoneen apuvirtapistokkeeseen ja käytin akunkengät irti. Näyttivät todella puhtailta ja olivat kunnolla kiinni. Tämän jälkeen otin salavalikosta esiin jännitenäytön ja käynnistin auton jolloin jännite nousi yli 14:sta voltin. Jätin näytön päälle ajomatkan ajaksi ja seurailin et jännite vaihteli 14,7-15,2 välillä, joka mielestäni hiukan korkeahko.
    Varsinainen kysymys kuuluukin et tiputtaako elektroniikka latausjännitteen alas jos kontakti akkuun on huono, vai onko jossain muualla nyt vikaa kun akunkengät tosiaan oli puhtaat?
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    #2
    Vika löytynee IBS-kaapelista, jännitteensäätimessä tai pahimmassa tapauksessa menee laturi vaihtoon. Kaverini 2005-mallisessa 330xD:ssä oli hyvin samanlaiset oireet. Jännitteet heittelivät miten sattuu, ja satunnaisesti jännite meni yli 15,5V, jonka jälkeen putosi suurin osa sähkövempeleistä pois pelistä - neliveto mukaanlukien. Jännitteensäätimen uusiminen ei pelastanut tilannetta, joten vaihtoon meni koko laturi.

    Taitaa olla aivan normaalia, että akun ollessa aivan täysi saattaa latausjännite välillä pudota 12V pintaan. Tämähän kait sen IBS-tekniikan idea on. Ladataan vain silloin kun on tarvetta. Lisäksi IBS-yksikössä on lämpöanturi. Kovemmilla pakkasilla on aivan normaalia että latausjännite on jopa yli 15V. Sillä kompensoidaan pakkasen aiheuttamaa akun kapasiteetin heikkenemistä. Tuli joskus tutkittua asiaa perusteellisemmin.

    Mulla on muuten yksi ylimääräinen täysin toimiva E60:n IBS-kaapeli. Tuli vaihdettua sellainen edelliseen autooni ikäänkuin ennaltaehkäisevästi. Meinaan vain jos haluat IBS-vian sulkea pois.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • 530daa
      Bimmer Fanatic
      • May 2012
      • 231
      • ks

      #3
      Niin ei hiilet ainakaan pitäs loppu olla noilla km,itsellä oli 265tkm ennenkuin oli loppu (suomiauto),eikös näistä starttia mene joskus, oisko siinä

      Mulla heitteli paraimillaan yli 18v ja heitteli ohjelmia pois päältä luistonesto abs..ymym

      Comment

      • O.J
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 66
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by hankkija View Post
        Tere. Autoni on e 60 530 da -04. Mittarilukema 180tkm.
        Varmaan aihetta aiemminkin jossain ihmetelty mut ei nytäkkiä löytynyt.
        Mutta asiaan: aamulla töihin lähtiessä ihmettelin todella vaivalloista starttia, lähti kyllä normaalisti käymään mut pyöritti hitaasti.
        No työpaikalla sit jätin auton käymään ja mittasin jännitteen akulta. Oli kokonaista 11,84 volttia. Pois lähtiessä sit laitoin laturin kiinni konehuoneen apuvirtapistokkeeseen ja käytin akunkengät irti. Näyttivät todella puhtailta ja olivat kunnolla kiinni. Tämän jälkeen otin salavalikosta esiin jännitenäytön ja käynnistin auton jolloin jännite nousi yli 14:sta voltin. Jätin näytön päälle ajomatkan ajaksi ja seurailin et jännite vaihteli 14,7-15,2 välillä, joka mielestäni hiukan korkeahko.
        Varsinainen kysymys kuuluukin et tiputtaako elektroniikka latausjännitteen alas jos kontakti akkuun on huono, vai onko jossain muualla nyt vikaa kun akunkengät tosiaan oli puhtaat?
        Mitä luultavimmin startti entinen, jos kerran pyörittää vaivalloisesti. Voisi melkein sanoa, että on tyyppivika E60:sessä. Startti, kun tahtoo olla näissä niin alimitoitettu 2kw. Itseltäni meni startti 530d:ssä 120tkm:n kohdalla ja tiedän useamman tapauksen, jossa se on vaihdettu jo 100tkm:n kohdalla. Alkuperäinen startti (magneti marelli) ei sitten ole sen parempi kuin tarvikkeetkaan eli kannattaa mielummin etsiä tarvike niin pääsee halvemmalla. Tosin sitä Ebayn halvintakaan ei kannata ostaa, voi tulla kalliiksi. Niistäkin on valitettavasti kokemuksia .
        Last edited by O.J; 19-11-2012, 23:41.

        Comment

        • tovayryn
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 464
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by O.J View Post
          Mitä luultavimmin startti entinen, jos kerran pyörittää vaivalloisesti. Voisi melkein sanoa, että on tyyppivika E60:sessä. Startti, kun tahtoo olla näissä niin alimitoitettu 2kw. Itseltäni meni startti 530d:ssä 120tkm:n kohdalla ja tiedän useamman tapauksen, jossa se on vaihdettu jo 100tkm:n kohdalla. Alkuperäinen startti (magneti marelli) ei sitten ole sen parempi kuin tarvikkeetkaan eli kannattaa mielummin etsiä tarvike niin pääsee halvemmalla. Tosin sitä Ebayn halvintakaan ei kannata ostaa, voi tulla kalliiksi. Niistäkin on valitettavasti kokemuksia .
          Mulla pyöritti välillä huonosti ja välillä ei ollenkaan. Starin vaihdolla kummeni kyl. Ei kertaakaan sen jälkeen oo tehny, vaan lähtee ku palmun alta. Saksan maalta vaan tuli tilattua väärä startti ja jouduin ostamaan suomesta vielä toisen. Sieltä kun tuli 9 hampainen startti ja 535 pitää olla 11 hampainen. Eli olisi yksi saksanmaan startti ylim. joka joutas myydä pois Myyntiosiossa on ilmo..

          -Tommi
          MB W164
          ex: //DTM535

          Comment

          • 535SD
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 1068
            • Lahti

            #6
            mihin tuo 9 hampainen käy?
            Olleita ja menneitä
            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

            Comment

            • tovayryn
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 464
              • Kajaani

              #7
              Pitäs käydä 530d manuaaliin. Käsittääkseni 530d automaatissa on sama startti ku tuossa 535d.
              MB W164
              ex: //DTM535

              Comment

              • Perlenbacher
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2010
                • 1103
                • Suomi

                #8
                Ja ainakin tuolta boschin datasheeteistä luin kerran pdf:n jossa oli kuvaajat jännitteensäätimen lämpötilariippuvuudesta. Kovimmallakaan pakkasella se ei kuitenkaan mennyt yli 15 voltin..

                Comment

                • hankkija
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 55
                  • Lieksa

                  #9
                  Kyllä se startti on sen episodin jälkeen pyörittäny yllättävänkin hyvin ottaen huomioon välillä valitsevan 11,5 V jännitteen Nyt tässä viime päivinä seuraillu tuota jännitettä vähän tarkemmin ja huomannu että välillä kun lähtee ajoon, niin lataa normaalisti ja toisinaan taas ei niin yhtään. Esim tänään ku läksin töistä niin jännite oli aluksi n. 12 V, ja ajon aikana tippui pikkuhiljaa alemmas ja alemmas. Kun jännite aleni n.10 V:n tuntumaan niin tuli kaikki mahdolliset häiriöilmoitukset ja alkoi vehkeitä pudota pois pelistä. En uskaltanu sammuttaa autoa joten jatkoin nilkuttaen kotiin. Kotona sit sammutin auton, ja kokeilin uudelleen, niin starttas mokoma ilman mitään ongelmia vajaasta jännittestä huolimatta ja kaikki viat poissa Ja tämän jälkeen tyhjäkäynnillä huomas kuinka laturi sekoilee kun välillä lataa niin et moottori kuormittuu ihan kunnolla ja sisävalot kirkastuu, ja sit taas yhtäkkiä moottorin kierrokset pomppaa ja valot himmenee. Eli välillä lataa ja välillä ei...

                  Comment

                  • Janne S
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 437
                    • Keminmaa

                    #10
                    Jännitteensäätäjä kaput.
                    ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Startissa ei yleensä ole itsessään mitään vikaa. Starttia kasassa pitävät torx kantaiset pultit (olikohan 3kpl) yleensä vain löystyy, saa kiristettyä helposti vaikka startti paikoillaan. Itselläni 260tkm paikkeilla alkoi pyörittää laiskasti, kiristin nuo pultit ja nyt ajettu 330tkm ja edelleen startti pyörittää vikkelästi.
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • hankkija
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2011
                        • 55
                        • Lieksa

                        #12
                        Originally posted by Janne S View Post
                        Jännitteensäätäjä kaput.
                        Näin tosiaan taitaa olla. Tänään kävi niin, et satuttiin just ajaessa seuraamaan näytöltä jännitettä kun se yhtäkkiä pomppas yli 18 V. Samantien kaikki vikatilat päälle. Ja välillä sit ei lataa ollenkaan.
                        Tuskinpa se IBS- kaapeli tollasta aiheuttaa, tai itse laturi. Varsinkaan tuota ylijännitettä. Pitää tosin kattoa et kannattaako pelkkää säädintä edes vaihtaa jos uuden Valeon saa alle neljänsadan. Muuten jos joku tietää mistä tuon säätimen tai laturin saa kaikkein halvimmalla, niin en loukkaannu vaikka hän sen minulle kertoisikin

                        Comment

                        • hankkija
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 55
                          • Lieksa

                          #13
                          No niin, nyt on jo sen verran kilometrejä takana et uskaltaa todeta että laturin vaihdollahan se sit korjaantu Varmaan siinä säätimessä se vika mut oli mielestäni sikäli kallis se valeon säädin et laitoin kunnostetun vaihtolaturin(370 €).

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1327
                            • Tornio

                            #14
                            Vaihtolaturin kunto ??

                            Originally posted by hankkija View Post
                            No niin, nyt on jo sen verran kilometrejä takana et uskaltaa todeta että laturin vaihdollahan se sit korjaantu Varmaan siinä säätimessä se vika mut oli mielestäni sikäli kallis se valeon säädin et laitoin kunnostetun vaihtolaturin(370 €).
                            toivotaan että SAIT vastinetta rahoillesi (370€) !!
                            Nuo kolmannen osapuolen korjaamat laturit näkyy pääsääntöisesti olevan täyttä pas...aa!
                            Eivät vaihda liukurengasta vaan sorvaavat ohuemmaksi juuri ja juuri alamitan rajalle.
                            Tehdas kunnostetussa laturissa PITÄÄ OLLA vaihdettu laakerit, LIUKURENGAS, hiilet VÄHINTÄÄN !!

                            Tähän mennessä AINOASTAAN VALEOn omassa paketissa tulleet laturit ovat läpäisseet LOPPUTARKASTUKSEN ennen asennusta. Blue line, Elstock yms. joutavat UUDELLEEN kierrätykseen.
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎