Originally posted by ptikkala
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61: Steering wheel lock - sähköinen rattilukko ei aukea (ratkaistu)
Collapse
X
-
Emulaattorit makso ainakin viime talvena satasen. CASsiin voi joissain tapauksissa flässätä elv-vapaan softan, e9x-korissa aina. En sitten tiedä että mitä katsastusmies tuumaa jos huomaa puutteen, taitaa rattilukko olla katsastusvaruste?-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Originally posted by böntti View PostEmulaattorit makso ainakin viime talvena satasen. CASsiin voi joissain tapauksissa flässätä elv-vapaan softan, e9x-korissa aina. En sitten tiedä että mitä katsastusmies tuumaa jos huomaa puutteen, taitaa rattilukko olla katsastusvaruste?nyk. jalkapelillä
ex BMW 320i
Comment
-
-
Emulaattori siis matkii elv:tä cas:n suuntaan. CAS on tyytyväinen mutta rattilukko ei toimi.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Originally posted by böntti View Posttaitaa rattilukko olla katsastusvaruste?
Ihan naurattaa jo pelkkä ajatuskin jostakin emulaatorista... Eikö sitä nyt voi oikeasti korjata kuntoon?
Muistaakseni autoon vaaditaan kaksi toisistaan riippumatonta "ajonesto" laitetta.
Toinen on yleensä elektroninen ajonesto, ja toinen rattilukko. Uudemmissa autoissahen ei ole enään rattilukkoa kun se on korvattu "vaihteiston ajonestolla".
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostUudemmissa autoissahen ei ole enään rattilukkoa kun se on korvattu "vaihteiston ajonestolla".-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
-
Saabeissa rattilukon tilalla oli vaihdelukko. Peruutusvaihde lukittiin avaimella.
95/96:ssa oli rattivaihteet joten avain oli vieressä. 99/900/9000/9-3/9-5:ssä avain oli siirretty keskikonsoliin vaihdekepin viereen.
Eli tavallaan voi sanoa että rattilukko ei ole pakollinen mutta joku lukko pitää olla (tyyppihyväksynnän mukainen).
Tässä tapauksessa oltava rattilukko.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Mulla heitti omassa kärryssä (e61 -07) joitain aikoja sitten ajon päätteeksi kotipihalla punaisen varoitussymbolin(lukko ja ohjauspyörä). Juuri samalla sammutin auton ja näyttö herjasi että "älä sammuta, ei lähde enään käyntiin..." Käsi oli nopeampi kuin ajatus Kokeilin startata ja kaikki toimi normaalisti, ainoastaan sama herjaaminen jatkui. Rattilukosta kuului ääni aina avainta paikalleen laittaessa ja poistettaessa.:think
Nopean googletuksen perusteella ei olisi pitänyt enään lähteä käyntiin punaisen varoitussymbolin kanssa. No, ajelin varmuuden vuoksi herjojen kanssa vielä kolmisen viikkoa ennen kuin jätti toiseen pihaan... Sama herja, mutta rattilukon ääntä ei enään kuulunut ja ei siis startannut.
Työkalujen ja läppärinhakureissun jälkeen purin ratinalusmuoveja pois että sain rattilukon näkyviin. Liekö noita useampaa mallia, mutta omani oli tuossa ohjausakselin alapuolella suh helposti käsillä. Terävällä taltalla sain naputeltua rattilukon kannen/pohjan kolme pientä pulttia löysälle. Niihin kuin ei normiavaimet sopineet. Olivat jonkinlaiset 5-kulmaiset torxit tms.
Kansi auki ja osat käteen. Vähän aikaa päätä raavittuani toimintaperiaate alkoi hahmottua. DIS:llä sain resetoitua ELV:n. Löytyi muistaakseni jostain CAS:n alta. Ohjeet mittaamiseenkin siellä oli. Lukon sähköosat/servomoottori lähtivät resetoinnin jälkeen pelittämään. Anturi haistelee lukon asentoa ja auki -asennossa antaa luvan starttaamiseen. Tämän jälkeen siis starttasi.
Mutta lukon mekaanisessa osassa, lukkosalvassa jota tuo servomoottori käyttää, oli vielä pikku haaste. Kannen aukaisu vapautti lukkotapin, joka lukitsi ohjauslukon lukkosalvan "pysyvästi" lukittuun asentoon. Tuohon lukkotappiin tarvittiin sitten vähän akkuporakonetta...
Kotipihassa putsasin ja voitelin lukon osat, pistin kaiken paikalleen ja kannen uusilla pulteilla kiinni. Nyt on pelittänyt ilman ongelmia. Ja lukko siis toimii korjauksen jälkeenkin...
Comment
-
Comment