Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA ulvaisee kaasua nostaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jake530d
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 146
    • vaasa

    #16
    Originally posted by GuGi_ View Post
    Mulla on suorat putkenpäät ja DPF "disaploitu", mutta BMW:n mukaan EU3 päästöt(sieltä mistä löytyy varustetiedot oli jossain moottoriin liittyvässä sivussa maininta pakokaasupäästöistä EU3). Auto on tullu hihnalta 9/04. Loppukesästä tehtiin operaatio hiukkaspöntön kanssa, mutta nyt vasta talven mittaan alkanu kiinnittään huomiota tohon ääneen.
    Jotain häikkää mulla tuolla ahdinpuolella on ku nyt talven aikana alkanu käynnistyksen jälkeen olemaan ahdot kateissa. Tästä vaivasta pääsee uudelleen käynnistyksellä. Jättää vikakoodia ahtopaineen säädöstä.

    Menee vähän OT:ks tähän threadiin, mutta voisko toi ääni mulla siltikin juontaa johki vuotoon. Ja kun kone havaitsee ton vuodon ajossa se jättää siitä koodin muttei tee mitään toimenpiteitä. Sitten seuraavassa käynnistyksessä tuo koodin muistissa olo saa aikaan sen, että kone lyö ittensä automaattisesti vikatilaan ku luulee ahtimessa tai sitä ohjaavassa järjestelmässä olevan häikkää? Ja tämä vikatila poistuu uudelleenkäynnistyksellä?

    Äskettäin oli keskustelua siitä, että jos on EU3 530d niin siinä olis alipaineohjattu ahdin. Jos taas EU4 niin olis sähköohjattu. Onko tohon kellään mitään faktaa? Mulla kun olis toi EU3 ni minkälaisia mekaanisia osia tuolla vois olla jotka olis vaan vanhuuttaan jumissa paskasta tai kulumisesta? Toi vika kun esiintyy epäsäännöllisesti enkä oo saanu sitä yhdistettyä mihinkään olosuhteeseen ta muuhun.
    Ahtovuoto? Alipainevuoto? Sähkövika? Ahdin "loppu"? Millähän konstein tätä lottoa olis syytä lähteä purkamaan?

    -Sami

    Ps. Tolla äänelläkään siis ei oo mitään homattua yhteyttä tohon vian ilmaantumiseen. Tällä hetkellä toi ääni tulee aina kun vähänkään reilummin kaasuttaa ja nostaa sen jälkeen taas reilummin kaasua pois.
    toi ääni tulee jos hiukkaspönttö tyhjätty,mulla rupes kuuluu sama ulina pöntön tyhjättyä. Ei vakavaa siis.
    E71 X6 35D
    ex.E61 530D 282hv. 615nm.

    Comment

    • exautisti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1267
      • oulu

      #17
      Originally posted by GuGi_ View Post
      Mulla on suorat putkenpäät ja DPF "disaploitu", mutta BMW:n mukaan EU3 päästöt(sieltä mistä löytyy varustetiedot oli jossain moottoriin liittyvässä sivussa maininta pakokaasupäästöistä EU3). Auto on tullu hihnalta 9/04. Loppukesästä tehtiin operaatio hiukkaspöntön kanssa, mutta nyt vasta talven mittaan alkanu kiinnittään huomiota tohon ääneen.
      Jotain häikkää mulla tuolla ahdinpuolella on ku nyt talven aikana alkanu käynnistyksen jälkeen olemaan ahdot kateissa. Tästä vaivasta pääsee uudelleen käynnistyksellä. Jättää vikakoodia ahtopaineen säädöstä.

      Menee vähän OT:ks tähän threadiin, mutta voisko toi ääni mulla siltikin juontaa johki vuotoon. Ja kun kone havaitsee ton vuodon ajossa se jättää siitä koodin muttei tee mitään toimenpiteitä. Sitten seuraavassa käynnistyksessä tuo koodin muistissa olo saa aikaan sen, että kone lyö ittensä automaattisesti vikatilaan ku luulee ahtimessa tai sitä ohjaavassa järjestelmässä olevan häikkää? Ja tämä vikatila poistuu uudelleenkäynnistyksellä?

      Äskettäin oli keskustelua siitä, että jos on EU3 530d niin siinä olis alipaineohjattu ahdin. Jos taas EU4 niin olis sähköohjattu. Onko tohon kellään mitään faktaa? Mulla kun olis toi EU3 ni minkälaisia mekaanisia osia tuolla vois olla jotka olis vaan vanhuuttaan jumissa paskasta tai kulumisesta? Toi vika kun esiintyy epäsäännöllisesti enkä oo saanu sitä yhdistettyä mihinkään olosuhteeseen ta muuhun.
      Ahtovuoto? Alipainevuoto? Sähkövika? Ahdin "loppu"? Millähän konstein tätä lottoa olis syytä lähteä purkamaan?

      -Sami

      Ps. Tolla äänelläkään siis ei oo mitään homattua yhteyttä tohon vian ilmaantumiseen. Tällä hetkellä toi ääni tulee aina kun vähänkään reilummin kaasuttaa ja nostaa sen jälkeen taas reilummin kaasua pois.

      Ahtojen häviäminen ei ole tervettä,ja johtuu todennäköisesti sähköisen siipien säädön oikuttelusta,jos kerran koodikin siellä siitä pyörii. Yleensä pahenee/tihenee ajan myötä. Varaosana moottoria/ohjainlaitetta ei erikseen saa,joten koko ahdin menee vaihtoon.
      Dissillä voi ajaa siipiä erikseen,mutta alkuun vika on yleensä sellainen,että tekee vian vain hetkellisesti,menee vikatilaan,mutta uudelleen käynnistämisen jälkeen voi toimia ihan normaalisti.
      -99 punane passatti

      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

      Tuikun softat
      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

      www.mcars.fi

      Kysy 041-5056506

      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

      Comment

      • tabasco
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 851
        • fin

        #18
        Originally posted by jake530d View Post
        toi ääni tulee jos hiukkaspönttö tyhjätty,mulla rupes kuuluu sama ulina pöntön tyhjättyä. Ei vakavaa siis.
        Ja niissä, missä DPF:ää ei ole, on suora putki samalla kohtaa jo tehtaalta.

        Comment

        • jfruit
          Newbiemmer
          • May 2010
          • 13
          • Finland

          #19
          Originally posted by jake530d View Post
          toi ääni tulee jos hiukkaspönttö tyhjätty,mulla rupes kuuluu sama ulina pöntön tyhjättyä. Ei vakavaa siis.
          Kiitokset kaikille, selvisi tämäkin mysteeri!
          sigpic
          E61 530d xdrive 09
          ex E61 530d 04

          Comment

          • jfruit
            Newbiemmer
            • May 2010
            • 13
            • Finland

            #20
            Jatkoa tarinalle. Savutus lisääntyi kevään aikana reippaasti ja veto häviää kun savu alkaa. nyt käytin auton Harisella kurkattavana. Välitön tuomio ahtovuodosta imupuolella. Vielä tarkemmin paikantamatta, mutta olihan siellä vikaa...
            sigpic
            E61 530d xdrive 09
            ex E61 530d 04

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #21
              Turbolta välijäähylle tuleva putki tarkasteluun ja välijäähyltä EGR-venttiilille menevä putki samoin. Voi olla tietty välijäähdyttimessäkin reikä mutta epätodennäköistä jolle sinne varis ole tullut maantiellä.

              Todennäköisimmin ahtoputkien tiivisteet (4 kpl) uusiksi. Samalla irroittaa välijäähyn ja puhdistaa sen takaa moskat.

              Välijäähyltä EGR:lle menevässä ahtoputkessa saattaa olla puolivälissä lämpötila-anturi, jos on niin senkin juuresta voi puhaltaa ohi.

              Comment

              • A62
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 117
                • Oulu

                #22
                Tuliko tämä kuntoon ja selvisikö vika. Itellä samat oireet.

                Comment

                • Agent
                  Newbiemmer
                  • Dec 2013
                  • 16
                  • Helsinki

                  #23
                  Nostetaan asiaa esille, en löytänyt paremminkaan sopivaa ketjua tähän liittyen.. Itselläni E60 525 d LCI (2009) 210 tkm alkanut pitämään tuollaista ihmeellistä ääntä kun kaasun nostaa hieman reippaammin ylös. Yotubesta löytyy juuri samanlaisia hakusanalla "BMW E60 turbo flutter". En nyt ihan kuitenkaan saanut selvyyttä, että onko tähän selvää diagnoosia, että mistä johtuu.. tuntuu, että yleisimmin ehdotetaan noita imupuolen putkia ja siellä olevaa vuotoa.

                  Omassani tämä on aika tuore tapaus ja mielestäni alkoi ihan yhtäkkiä - tulee erityisesti silloin esille kun on ajanut parisataa metriä jyrkkää mäkeä ylös non 40 km/h ja mäen laella tiukassa mutkassa nostaa kaasun äkkiä ylös. Muuten en ole huomannut auton toiminnassa mitään erikoista ja tehotkin tuntuvat olevan ihan normaalit. Auto on automaatti, ei ole tehty dpf poistoa, ohjelmoinita tai muutoksia putkistoon vaan ihan normi peli. Ainoa mikä vaivaa on himean huonossa kunnossa oleva akku mikä menee pian vaihtoon..

                  Osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä, että mistä johtuu? Laitan vielä pari linkkiä videoihin joissa samanlainen ääni tulee milestäni parhaiten esille..



                  Last edited by Agent; 19-09-2020, 14:17.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎