Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodi P0015 E60 525 -06 N52B25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkoV
    Newbiemmer
    • Jul 2012
    • 23
    • Lappeenranta

    Vikakoodi P0015 E60 525 -06 N52B25

    Eli hyviä arvauksia viasta.
    Koodi: P0015: "B" Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1) (Powertrain, Generic) yleis OBD:lla katsottuna.

    Liittyisikö nokka-akselin asentotunnistimeen?

    Oiret alkoivat rallattavasta äänestä joka vapaalla kokeillessa alkoi n. 2000rpm loppui kuin seinää 2500rpm:ssä.
    Ajaessa ääni meni myös isommille kierroksille eli luokkaa 4000rpm.
    Mielestäni matalilla kierroksilla kiihtyvyys ei ollut ihan normaalia. Testatessa syttyikin moottorin vikavalo ja luisn sitten tuon koodin.
    Auto kävi tässä välissä sattumalta öljynvaihdossa eli olin sen tilannut juuri ennen vikaa.
    Öljynvaihdon jälkeen moottorin vikavalo sammui.
    Käytin autoa pikaisesti Auto-salvassa mutta silloin emme saaneet ääntä enää kuuluviin. Kotona Lappeenrannassa kuuntelin ääntä ja sain paikallaan ollen äänen kuuluviin hyvin pienellä kierrosalueella 2000-2500rpm välillä.
    Auto menossa vian etsintään ensi viikolla, sittehän tuo selviää.

    Aiemmin autoon tehtiin Vanokseen liittyen muistaakseni solenoidien vaihto päikseen ja silloiset koodit hävisi, nyt en muista mitä koodia antoi silloin.
    Olisko vika Vanoksien puolella vai nokkien tunnistimien puolella vai jotakin oikeasti vakavaa...

    Marko
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Nuo yleismallisten testereiden koodit ovat välillä harhaanjohtavia joten suosittelen katselemaan oman alueesi vikakoodinlukijan omaavat nimimerkit ja sitä kautta luettaa INPA:lla (BMW:n oma diagnostiikkaohjelma) koodit, ne voi kertoa tarkemmin vian lähteen Nokan ajoitukseenhan tuo koodi viittaa, eli nokan ajoitus vanoksen ohjauksen takia pielessä, taikka nokan anturi viallinen, näin karkeasti ottaen.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • MarkoV
      Newbiemmer
      • Jul 2012
      • 23
      • Lappeenranta

      #3
      Juu autossa on vielä Timanttitakuu ja menee sitä kautta ihan marmorille tutkittavaksi ensi viikolla. Eiköhän tuo sitten selviä.

      Marko

      Comment

      • MarkoV
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 23
        • Lappeenranta

        #4
        Juu huollon mukaan Vanoksen pakopuolen jumitukseen viittaisi koodi.

        Onkohan tuo Vanoksen purku millainen operaatio tuossa koneessa? Takuuvakuutus nostaa varmaan kädet pystyyn kun ei ole mitään katkennutta osaa tms. Ei tunnu riittävän että vikakoodia tulee ja moottorivaloa syttyy.

        Marko

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Kannattaa kokeilla putsata/vaihtaa solenoidi ensin jos vanos ei tunnu liikkuvan. Pesu vaikka bräkleenillä ja muutaman kerran naksuttelee sitä sähköllä ennenkuin laittaa takaisin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Merlin
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 144
            • Rmk

            #6
            Originally posted by MarkoV View Post
            Juu huollon mukaan Vanoksen pakopuolen jumitukseen viittaisi koodi.

            Onkohan tuo Vanoksen purku millainen operaatio tuossa koneessa? Takuuvakuutus nostaa varmaan kädet pystyyn kun ei ole mitään katkennutta osaa tms. Ei tunnu riittävän että vikakoodia tulee ja moottorivaloa syttyy.

            Marko

            Kyllä se pitää riittää, ns. mekaaninen vika joka ei itsekseen poistu. Oma teki ihan samaa ja solenoidi vaihdettiin myyntiliikkeen piikkiin. Osa n. 150 + vaihto + öljyt. Tosin tehtiin ei merkkikorjaamolla.
            2006 525 iX

            Comment

            • MarkoV
              Newbiemmer
              • Jul 2012
              • 23
              • Lappeenranta

              #7
              Jaa-a. Ei riittänyt vika viimeksikään Takuuvakuutukselle. Silloin tosin vain puhdistus ja muistaakseni solenoidien vaihto keskenään. Ei tuo montaa tuhatta km auttanut.

              Marko

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎